Gå til innhold

slutte med nattbleie

Anbefalte innlegg

Gjest tisser og tisser

Jeg håper du har bedt jenta di veldig pent om unnskyldning for den slemme og urimelige trusselen du kom med.

For å holde seg tørr om natten er det to funksjoner som må være på plass. Den ene er at urinprodusksjonen reduseres når man sover. Den andre er at lukkemuskelen som holder tilbake urinen må klare å 'holde seg våken' selv om resten av kroppen sover. Når denne muskelen 'sovner' vil blæren tømmes når det er noe å tømme.

Det er svært ulikt hvor tidlig disse to kroppsfunksjonene utvikles hos barn. Hos noen er det på plass før de er tre, hos andre funker det ikke før de er over ti år gamle.

Om du beklagde deg over dette 'problemet' til en lege, ville du bli bedt om å komme tilbake om et år eller to og muligens fått en moralpreken med på kjøpet.

Det er helt feil å straffe eller belønne et barn for noe barnet ikke har mulighet til å kontrollere. Du kan like godt straffe og belønne barnet for været. Det vil gi nøyaktig den samme følelse av angst, avmakt og frustrasjon.

Det finnes haugevis med gode bleier som gjør at dette ikke er noe problem i det hele tatt. Bare en praktisk greie. At barnet behøver nattbleie skal over hode ikke være noe problem for deg, så lenge barnet ikke opplever det som et problem.

Du har en jobb å gjøre i forhold til å ordne opp i den skammen og skyldfølelsen du har påført jenta.

Det øyeblikket _barnet_ opplever nattbleien som et problem, gjør du felles sak med barnet og støtter barnet i barnets ønske om å bli tørr om natta.

Så lenge nattbleien er ok for jenta, er din jobb å være en omsorgsfull mor som gir jenta den bleia hun trenger for å slippe å våkne i en kliss våt seng. Dette gjør du _helt_ uten sukk og stønn, beklagelser og bebreidelser. Ikke lag problem ut av noe som ikke er det.

Når _barnet_ ønsker nattbleien dit pepperen gror er det i prinsippet to ting man kan gjøre. Man kan redusere urinproduksjonen om natten ved å begrense væskeinntak ettermiddag/kveld og evt. supplere med medisin. Og/eller man kan forsøke å bevisstgjøre lukkemuskelen som kontrollerer tømmingen av urinblære ved å bruke f.eks. alarm.

For noen barn er det svært lite som skal til før kroppen tar poenget. Da er kroppen så godt som klar for dette og trenger bare et lite puff. Et puff kan være å fjerne nattbleien og vekke barnet helt en gang eller to om natten for å gå på do.

For andre må det ganske kraftig lut til og man må gjøre en kost-nyttevurdering i forhold til om man heller skal ta tiden til hjelp.

Belønning og straff er svært dårlig pedagogikk på dette området. Derimot skal man glede seg med barnet over framgang og seiere og gjerne fleske til med en feiring. Akkurat som man gleder seg sammen over godt være etter mange uker med drittvær.

mvh

Du har så rett så rett og desverre har jeg nok påført henne mye skyldfølelse og sår (også når det gjelder andre ting) som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Jeg har konstant dårlig samvittighet og føler meg som en elendig mor -alt pga at jeg til tider blir helt urimelig. Det er jeg som er den voksne og som skal være en bra rollefigur, men det ser ikke ut til at jeg klarer det så bra. Det er så trist...

Fortsetter under...

Prinsessesjefen

Jenta mi på snart 7 er dessverre ikke tør om natten ennå. Hun får alltid bleie og aldri straff for at hun har tisset i den!

Samme her, jeg tar på dattern min nattbleie uten å si noe som helst, det er den naturligste tingen i verden når hun ikke er tørr syns nå jeg da.

Prinsessesjefen

Vi har samme problemet her i huset og jenta blir fem om et par mndr. Trodde hun skulle kunne slutte med nattbleie i sommer, men det gikk ikke. Det ville nok blitt et voldsomt stress med vask av sengtøy og klær. Tror ikke hun er klar for det ennå for det er bare unntaksvis at bleien er tørr om morgenen. Hun var også sen med å bli tørr om dagen. Har tenkt at det sikkert ordner seg når hun er moden for det. Har hørt at det ikke er noen vits å prøve å ta bort nattbleiene før de har vært tørr noen ganger. Kanskje noen har andre erfaringer på området? Kunne vært greit å høre for jeg synes også det kunne være på tide å slutte med bleiestyret.

Du skriver:

"Kunne vært greit å høre for jeg synes også det kunne være på tide å slutte med bleiestyret."

Hva er det som er så mye styr med nattbleier? Å ta på og av en bleie i løpet av døgnet kan vel umulig være så slitsomt? Og man trenger kun å kjøpe med seg en bleiepose på butikken maks 2 ganger i løpet av en måned....

Gjest obladi-da

Her er det du som er voksen som må ta deg sammen! Bli aldri sint på en unge pga dette. Du må snakke med din datter om dette, og at du ikke er sint. Ikke få henne til å skamme seg, hun kan ikke noe råd for dette.

Min datter tisset om natta til hun hadde passert 5 år. Plutselig gikk det over, helt av seg selv. Det har vel noe med modning å gjøre!

Annonse

Gjest også en fortvilt mor

Vet ikke egentlig om det er noen trøst, men jeg har en datter på straks 6 år som bruker bleie døgnet rundt. Har forsøkt ros og ris, oppmerksomhet og ikke oppmerksomhet, klistremerker og premier, blitt sint og ikke sint.

Det nytter ganske enkelt ikke, så det er visst bare å godta fakta og forsøke å gjøre det beste utav det.

Mine to eldste var hhv. 8,5 og 6,5 år da de sluttet å tisse i senga. To år yngre enn dette da de sluttet å tisse i senga HVER natt.

La henne få litt tid, og gjør minst mulig nummer ut av det. Ikke ros, ikke ris. Det hjelper neppe så uansett.

Det du KAN gjøre, er å sørge for å dempe den eventuelle følelsen av nederlag hos barnet. Det gjør du ved å belage deg på at dette tar tid, og du må ta den ekstrajobben (uten å gjøre noe stort utav det, som sagt) en tid framover. For å si det slik: Sørg for å ikke gå tom for bleier flere ganger, det er (for øyeblikket) like nødvendig å ha i hus som toalettpapir.

Og èn ting til: På apotek eller hos bandagist får du kjøpt underlag til å legge på madrassen (under lakenet). Disse brukes f.eks på sykehjem o.l, er bare noen mm tykke og inneholder samme greiene som bleier - dvs. de "binder" urinen og gjør den til gelè. De gjør med andre ord senga mindre våt enn plastunderlag og slikt. Kjekt å ha både for sikkerhets skyld, og når dagen kommer at hun ikke tisser i senga hver natt og dermed kanskje ikke vil ha bleie.

Underlagene koster litt, men de er veldig kjekke - jeg fikk dem for øvrig på blå resept.

Men du - hun er bare 4,5 år... Dette kan være over om noen måneder, for alt du vet. La det ikke ødelegge natt og dag og forholdet dere imellom. Det går så godt som garantert over av seg selv.

Lykke til :o)

Meg - Elisabeth

Vet ikke egentlig om det er noen trøst, men jeg har en datter på straks 6 år som bruker bleie døgnet rundt. Har forsøkt ros og ris, oppmerksomhet og ikke oppmerksomhet, klistremerker og premier, blitt sint og ikke sint.

Det nytter ganske enkelt ikke, så det er visst bare å godta fakta og forsøke å gjøre det beste utav det.

Oiii, det kunne ha vært meg som skrev ditt innlegg. Jeg er i akkurat samme situasjon selv med min 6 årige jente, er ikke blitt kvitt bleiene her heller :o( Om du vil utveksle erfaringer må du gjerne sende meg en mail: [email protected]

Gjest samme problem

Du skriver:

"Kunne vært greit å høre for jeg synes også det kunne være på tide å slutte med bleiestyret."

Hva er det som er så mye styr med nattbleier? Å ta på og av en bleie i løpet av døgnet kan vel umulig være så slitsomt? Og man trenger kun å kjøpe med seg en bleiepose på butikken maks 2 ganger i løpet av en måned....

Vet du hva,- den kommentaren kunne jeg vært foruten. Det må da vel være lov til å gi utrykk for her at man er lei av bleier . Jeg gjør ikke noe nummer ut av det overfor jenta. Reagerer ellers på måten enkelte svarer på her når fortvilte foreldre ærlig og oppriktig søker om råd. Kan godt skjønne at trådstarter snakker om dårlig samvittighet når hun får moraliserende og fordømmende svar. Det er vel ingen som er perfekte foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...