Gå til innhold

Kritiserer sukkerfrie barnehager

Anbefalte innlegg

Misvisende og useriøst begrep.

...

- Jeg synes faktisk det både er misvisende og useriøst å operere med et slikt begrep. Det er ganske ekstremt, og det er noe jeg ikke er enig i. Sukker er ikke gift, og det er praktisk umulig å få til en helt sukkerfri barnehage, sier Svein Olav Kolset, professor i ernæringsmedisin ved Universitetet i Oslo til Aftenposten.no.

Les hele artikkelen:

http://www.aftenposten.no/helse/article1962057.ece

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284689-kritiserer-sukkerfrie-barnehager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Sofline

8

• kaffepiken

4

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er å gå litt for langt å nekte syltetøy, prim og brunost i barnehagen. Lett å si for meg antagelig som har ei snuppe som ikke spiser annet enn prim og brunost (og leverpostei)... Hun ville neppe gitt seg i kast med noe nytt heller, men sittet der og spist tørt brød.

tzatziki1365380058

Vi har barn i "sukkerfri" barnahage, og er kjempefornøyde med det! Og vi er ikke dummere enn at vi skjønner at barnehagen ikke er HELT sukkerfri - det går jo knapt an.

Det legges ikke begrensninger på jogurt hjemmefra, og det serveres smoothies til fest. Noe av den viktigste erfaringen er at det blir soleklart at det går an å lage like mye moro med sunnere alternativ.

Og ungene har naturligvis ikke noe forhold til at barnehagen er "sukkerfri", det er bare vi voksne som er opptatt av det.

Professorer er pirkete da. Greit nok at det er sukker i veldig mye, men man kan jo styre unna de store bombene. Og at enkelte barnehager gjør det slik må vel være helt greit synes jeg.

Før de begynte med antisukkerhysteriet i vår barnehage kunne vi lage ekstra kos med frukt og sunn mat her hjemme.

Etter at barnehagen innførte sukkerforbud og dertilhørende sunt og unsunt mas og tjas, ble ungene langt mer bevisste på hva som var sunt _og_ at sunt var k-j-e-d-e-l-i-g. Det ble ville prostester om lørdagsgodt ble byttet ut med et lekkert fruktfat. Opplegget virket til å 'bevisstgjøre' barna på at skulle det virkelig være stas, måtte det være med masse sukker på.

Forbuden frukt samker best.

Barnehagen slår seg fortsatt for brystet over hvor fantastisk sunne og fornuftige de er. Mens jeg går her hjemme å river meg i håret over tapt balanse og et fokus på antisukker som virker mot sin hensikt i det lange løp. Så lenge vi fikk ha denne delen av oppdragelsen i fred, funket det mye bedre.

Og de ble så indoktrinerte at det har ikke hjulpet stort etter som de sluttet i barnehagen.

mvh

tzatziki1365380058

Før de begynte med antisukkerhysteriet i vår barnehage kunne vi lage ekstra kos med frukt og sunn mat her hjemme.

Etter at barnehagen innførte sukkerforbud og dertilhørende sunt og unsunt mas og tjas, ble ungene langt mer bevisste på hva som var sunt _og_ at sunt var k-j-e-d-e-l-i-g. Det ble ville prostester om lørdagsgodt ble byttet ut med et lekkert fruktfat. Opplegget virket til å 'bevisstgjøre' barna på at skulle det virkelig være stas, måtte det være med masse sukker på.

Barnehagen slår seg fortsatt for brystet over hvor fantastisk sunne og fornuftige de er. Mens jeg går her hjemme å river meg i håret over tapt balanse og et fokus på antisukker som virker mot sin hensikt i det lange løp. Så lenge vi fikk ha denne delen av oppdragelsen i fred, funket det mye bedre.

Og de ble så indoktrinerte at det har ikke hjulpet stort etter som de sluttet i barnehagen.

mvh

Vi opplever det absolutt ikke sånn i forhold til vår sukkerfrie barnahage. Opplever at det ikke snakkes om med barna i det hele tatt, lite fokus på mat i det hele tatt, egentlig.

Ville ikke likt det dersom det var sånn som du beskriver, nei!

Annonse

He he, jeg tenkte umiddelbart på DOL da jeg leste artikkelen tidligere i dag! ;-)

Jeg synes det er en meget god idé å være bevisst på dette med sukker; at man f eks ikke skal ha schvære kaker hver gang noen av de mange ungene i barnehagen har bursdag osv osv.

Men derfra til å proklamere seg som 'sukkerfri'? Især når man da ikke ER sukkerfri??!! Jeg synes det er litt vel drøyt.

Det er viktig å begrense sukkerinntaket, men samtidig ikke fokusere for mye på dette overfor barna. Jeg synes 4-åringer kan få spise sin sunne mat uten å bli tutet ørene fulle hele tiden om sunnhet, kosthold etc. La det bli en naturlig ting uten for mye oppstyr rundt det.

Når det er sagt ville et forbud mot slikt som prim, brunost og syltetøy ikke være noe problem for oss, for ingen av delene har vært populære pålegg for poden! ;-) Ei heller nugatti og slikt.

Men det er ikke fordi vi har vært 'hysteriske' på at dette er fy-fy, ei heller slik at vi har sagt (som jeg kjenner enkelte foreldre har gjort) at når du har spist en skive med leverpostei, kan du få lov å spise en skive med syltetøy (dvs å belønne riktig oppførsel med sukker).

mvh

''Opplegget virket til å 'bevisstgjøre' barna på at skulle det virkelig være stas, måtte det være med masse sukker på.

Barnehagen slår seg fortsatt for brystet over hvor fantastisk sunne og fornuftige de er. ''

Da jeg hadde bhg-barn var det ikke så mye fokus på dette med at barnehagene skulle være sukkerfrie.

Men akkurat slik du beskriver bhg i det sitatet jeg har klipt inn her, har jeg ofte følt har passet veldig bra på enkelte _foreldre_ som opphausser lørdagsgodtet/lørdagsbrusen noe voldsomt.

mvh

Det var jo en veldig dårlig bivirkning av noe som kunne vært positivt. Denne informasjonen burde vel bare gått til foreldrene, og ikke til barna. Da tror jeg ikke barna ville reagert i det hele tatt, og fortsatt likt fruktfatet hjemme.

He he, jeg tenkte umiddelbart på DOL da jeg leste artikkelen tidligere i dag! ;-)

Jeg synes det er en meget god idé å være bevisst på dette med sukker; at man f eks ikke skal ha schvære kaker hver gang noen av de mange ungene i barnehagen har bursdag osv osv.

Men derfra til å proklamere seg som 'sukkerfri'? Især når man da ikke ER sukkerfri??!! Jeg synes det er litt vel drøyt.

Det er viktig å begrense sukkerinntaket, men samtidig ikke fokusere for mye på dette overfor barna. Jeg synes 4-åringer kan få spise sin sunne mat uten å bli tutet ørene fulle hele tiden om sunnhet, kosthold etc. La det bli en naturlig ting uten for mye oppstyr rundt det.

Når det er sagt ville et forbud mot slikt som prim, brunost og syltetøy ikke være noe problem for oss, for ingen av delene har vært populære pålegg for poden! ;-) Ei heller nugatti og slikt.

Men det er ikke fordi vi har vært 'hysteriske' på at dette er fy-fy, ei heller slik at vi har sagt (som jeg kjenner enkelte foreldre har gjort) at når du har spist en skive med leverpostei, kan du få lov å spise en skive med syltetøy (dvs å belønne riktig oppførsel med sukker).

Vi har hatt "en skive sundt før en skive søtt". Det har fungert strålende her. Snuppa velger ofte ikke søtt av den grunn, men velger det de gangen ho ønsker det.

Prøver heller å gjøre andre småendringer som ho ikke legger merke til. (Dvs. serverer mye sunn "kosemat", og gjør annen mat enda sunnere ved å velge litt bedre alternativer. (Skjærer opp frukt/grønt til barn som er på besøk, lager smoothies, pannekaker med speltmel og fullkornspasta er noen eksempler.) Og jeg får mange kommentarer på at de får så mye godt hos oss.

Men ikke noe er hysterisk. Det er ikke godt for noen.

En slik barnehage skulle jeg ønsker vi også hadde, selv om jeg synes de går vel langt med yoghurt og brunost/prim.

Vi prøver å ha et balansert kosthold hjemme, vi voksne er bevisst på det ikke minst fordi det både er mye hjerte-karsykdommer i familiene og dårlige tenner/fedme på min side. Vi snakker ikke så mye med ungene om det, da, men vi legger opp maten slik at det er mest mulig sunt. Derfor begrenser vi også inntaket av sukker/fett til lørdagene - av de nevnte hensyn. Allikevel er det nå slik at man av og til hjemme har lyst til å skeie ut midt i uka, det er bursdager og helligdager og ferier og alt mulig som kommer rekende. Når ungene allerede på dagtid i barnehagen har blitt proppet med is og kaker og saft og kjeks og gudene vet hva, så blir det mindre stas å få det hjemme, samt at mengden sukker/fett altfor ofte overstiger det normale.

Så en barnehage som hadde alternative bursdagsfeiringer og et bevisst forhold til sukker ville vært veldig hyggelig.

I Danmark får man sukkerfrie pølsebrø. Smaker mye bedre enn det kvalmsøte pølsebrødet man får her til lands om man ikke baker selv.

Det sukkeret som irriterer meg mest, er det sukkeret som ikke en gang gjør maten bedre.

Det jeg fant mest frustrerende med sukkerfri barnehage var at det ble brukt så mye ord, krefter og resurser på å bannlyse sukker, men så lite på å skape balanse i kostholdsregnskapet.

Skulle de først være så hysterisk sunne kunne de byttet ut alle pølsene med brød i samme slengen.

mvh

Jeg synes sunnhets- og antisukker-fanatismen har gått for langt, akkurat som kanskje "kosemat"-mengden var i største laget en stund, i _noen_ barnehager.

Det er ikke like stas med pepperkaker i adventstiden når man har kake eller andre utskeielser omtrent hver fredag i tillegg til alle bursdagene. Samtidig synes jeg det er kjempetrist at det er blitt forbudt å bake pepperkaker i mange barnehager, og at det oppstår hysteriske tilstander blant foreldrene hvis man setter fram en boks med kjøpe-pepperkaker på SFO i desember uten å ha innhentet skriftlig samtykke.

Det er ikke sånn i våre dager at mennesker alltid vil fortsette å spise det de fikk i sine første leveår. Enkelte barn som er oppdratt til å glede seg til minigulrøttene på lørdag, vil gå amok når de en dag får egne penger mellom hendene - riktignok med dårlig samvittighet.

Etter min mening er det i overkant mye følelser og kontrollkrav rundt spising for tiden. Litt skummelt med tanke på at div. spiseforstyrrelser nettopp dreier seg om følelser, kontroll og matinntak.

Annonse

Jeg synes sunnhets- og antisukker-fanatismen har gått for langt, akkurat som kanskje "kosemat"-mengden var i største laget en stund, i _noen_ barnehager.

Det er ikke like stas med pepperkaker i adventstiden når man har kake eller andre utskeielser omtrent hver fredag i tillegg til alle bursdagene. Samtidig synes jeg det er kjempetrist at det er blitt forbudt å bake pepperkaker i mange barnehager, og at det oppstår hysteriske tilstander blant foreldrene hvis man setter fram en boks med kjøpe-pepperkaker på SFO i desember uten å ha innhentet skriftlig samtykke.

Det er ikke sånn i våre dager at mennesker alltid vil fortsette å spise det de fikk i sine første leveår. Enkelte barn som er oppdratt til å glede seg til minigulrøttene på lørdag, vil gå amok når de en dag får egne penger mellom hendene - riktignok med dårlig samvittighet.

Etter min mening er det i overkant mye følelser og kontrollkrav rundt spising for tiden. Litt skummelt med tanke på at div. spiseforstyrrelser nettopp dreier seg om følelser, kontroll og matinntak.

"Etter min mening er det i overkant mye følelser og kontrollkrav rundt spising for tiden. "

Et veldig sentralt poeng, synes jeg. Jeg vil gjerne at barna mine spiser sunt og variert, men samtidig er jeg opptatt av at det ikke skal knytte seg allverdens følelser til maten - enten det dreier seg om skyldfølelser, trøstefølelser eller andre.

"Etter min mening er det i overkant mye følelser og kontrollkrav rundt spising for tiden. "

Et veldig sentralt poeng, synes jeg. Jeg vil gjerne at barna mine spiser sunt og variert, men samtidig er jeg opptatt av at det ikke skal knytte seg allverdens følelser til maten - enten det dreier seg om skyldfølelser, trøstefølelser eller andre.

Helt enig! Mat/godteri skal ikke brukes verken som belønning eller straff!

Henger meg på dette.

mvh

Dette er akkurat slik jeg føler det, tror jeg! Kan ikke se noe galt med syltetøy på sunn grov brødskive en gang i blandt.

Hva spiser de foresten på brødskivene i barnehagen? Selvfølgelig ikke sjokolade, ikke ost, prim, syltetøy eller andre ting med sukker, noe som jo utelukker både makrell og leverpostei. Så da er det igjen bare pølse da? OG forskjellige salater(eks.rekesalat o.l), men det er jo ikke så veldig sunt, og egg da, men hvis en spiser egg hver dag i bhg er det jo ikke særlig stas med egget søndagsmorgenen. Eller finnes det pålegg som jeg ikke bruker (vet om)?

Godt sagt!

Dette er akkurat slik jeg føler det, tror jeg! Kan ikke se noe galt med syltetøy på sunn grov brødskive en gang i blandt.

Hva spiser de foresten på brødskivene i barnehagen? Selvfølgelig ikke sjokolade, ikke ost, prim, syltetøy eller andre ting med sukker, noe som jo utelukker både makrell og leverpostei. Så da er det igjen bare pølse da? OG forskjellige salater(eks.rekesalat o.l), men det er jo ikke så veldig sunt, og egg da, men hvis en spiser egg hver dag i bhg er det jo ikke særlig stas med egget søndagsmorgenen. Eller finnes det pålegg som jeg ikke bruker (vet om)?

Etter som sukker også brukes som et krydder vil du nok finne det både i rekesalat og kaviar...

Jeg har vel mer tro på måtehold enn frenetisk sukkerangst.

mvh

Sukkerfrihet kan gå for langt, men jeg ser ingenting i veien med å droppe syltetøy, nugatti og honni corn i barnehagen og ha en fast kakedag i måneden så det ikke blir kake eller is hver gang en i barnehagen har bursdag.

Jeg ville blitt temmelig irritert om barnet mitt bare hadde fått servert loff med sjokoladepålegg i barnehagen fordi "det er jo det h*n helst vil ha". Men å nekte pepperkakebaking i julestria synes jeg blir for mye av det godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...