Gå til innhold

Kritiserer sukkerfrie barnehager

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Sofline

8

• kaffepiken

4

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Dette er akkurat slik jeg føler det, tror jeg! Kan ikke se noe galt med syltetøy på sunn grov brødskive en gang i blandt.

Hva spiser de foresten på brødskivene i barnehagen? Selvfølgelig ikke sjokolade, ikke ost, prim, syltetøy eller andre ting med sukker, noe som jo utelukker både makrell og leverpostei. Så da er det igjen bare pølse da? OG forskjellige salater(eks.rekesalat o.l), men det er jo ikke så veldig sunt, og egg da, men hvis en spiser egg hver dag i bhg er det jo ikke særlig stas med egget søndagsmorgenen. Eller finnes det pålegg som jeg ikke bruker (vet om)?

Er det sukker i leverpostei og makrell i tomat?

Sukkerfrihet kan gå for langt, men jeg ser ingenting i veien med å droppe syltetøy, nugatti og honni corn i barnehagen og ha en fast kakedag i måneden så det ikke blir kake eller is hver gang en i barnehagen har bursdag.

Jeg ville blitt temmelig irritert om barnet mitt bare hadde fått servert loff med sjokoladepålegg i barnehagen fordi "det er jo det h*n helst vil ha". Men å nekte pepperkakebaking i julestria synes jeg blir for mye av det godt.

Å nekta barna brunost og prim grenser til tåpelig og frenetisk.

For mine barn ville ikke nekt av syltetøy eller nugatti, ikke brunost eller prim for den del, hatt noen negative konsekvenser.

Men for de som sliter med å få mat i ungene, blir det en helt annen sak. Noen barn vil rett og slett la være å spise om de ikke får et pålegg de kan like. Ofte de barna som virkelig ikke bør skippe et måltid.

Jeg synes man må kunne ha to tanker i hodet på en gang i stedet for å bli fanatisk.

Det er greit å begrense inntaket av eller helt fjerne de verste sukkerbombene. 6 bursdager på en måned kan bli alt for mye is og kaker. Men det må kunne finnes en mellomting.

Absolutte forbud bør reserveres for det som er absolutt skadelig eller der man ikke klarer å sette balanserte grenser.

mvh

Å nekta barna brunost og prim grenser til tåpelig og frenetisk.

For mine barn ville ikke nekt av syltetøy eller nugatti, ikke brunost eller prim for den del, hatt noen negative konsekvenser.

Men for de som sliter med å få mat i ungene, blir det en helt annen sak. Noen barn vil rett og slett la være å spise om de ikke får et pålegg de kan like. Ofte de barna som virkelig ikke bør skippe et måltid.

Jeg synes man må kunne ha to tanker i hodet på en gang i stedet for å bli fanatisk.

Det er greit å begrense inntaket av eller helt fjerne de verste sukkerbombene. 6 bursdager på en måned kan bli alt for mye is og kaker. Men det må kunne finnes en mellomting.

Absolutte forbud bør reserveres for det som er absolutt skadelig eller der man ikke klarer å sette balanserte grenser.

mvh

Enig i det meste du sier her... Men jeg kjenner også barn som ikke spiser med mindre de får godteri. Hva gjør man så?

Enig i det meste du sier her... Men jeg kjenner også barn som ikke spiser med mindre de får godteri. Hva gjør man så?

Det vet jeg ikke. Ser for meg en ganske lang krig for å få bukt med uvanen.

Det er vel derfor jeg avstår fra godteri som belønning...

mvh

Annonse

Det samme med juice... det er da ikke tilsatt sukker i juice.

Begrepet "uten tilsatt sukker" er innført av næringsmiddelindustrien for å dekke over det faktum at maten/drikken er full av "naturlig" sukker.

Man kan jo få en brus, juice eller hva det skal være ganske så søt ved å helle oppi litt konsentrert druejuice. Akkurat like mange sukkerkarbohydrater, men man kan like vel smykke seg med påstanden "uten tilsatt sukker".

Hvitt sukker er like naturlig som hvitt mel.

Det ville vært mye mer saklig å informer om faktisk innhold av fruktose og glycose i stedet for å vrøvle om hva som er "tilsatt" og ikke. Men da ble det mye vanskeligere å lure oss...

Jeg unngår i størst mulig grad juice til barna, både av hensyn til sukkerinnhold og ikke minst av hensyn til tennene. De er dessuten tilfredse med vann som tørstedrikk, så det går greit å gjennomføre.

mvh

Begrepet "uten tilsatt sukker" er innført av næringsmiddelindustrien for å dekke over det faktum at maten/drikken er full av "naturlig" sukker.

Man kan jo få en brus, juice eller hva det skal være ganske så søt ved å helle oppi litt konsentrert druejuice. Akkurat like mange sukkerkarbohydrater, men man kan like vel smykke seg med påstanden "uten tilsatt sukker".

Hvitt sukker er like naturlig som hvitt mel.

Det ville vært mye mer saklig å informer om faktisk innhold av fruktose og glycose i stedet for å vrøvle om hva som er "tilsatt" og ikke. Men da ble det mye vanskeligere å lure oss...

Jeg unngår i størst mulig grad juice til barna, både av hensyn til sukkerinnhold og ikke minst av hensyn til tennene. De er dessuten tilfredse med vann som tørstedrikk, så det går greit å gjennomføre.

mvh

Forskjellen på juice og nektar (med en del juice og tilsatt sukker) er vitamininnholdet og innholdet av tomme kalorier. Det er helt klart ikke det samme.

Dette er akkurat slik jeg føler det, tror jeg! Kan ikke se noe galt med syltetøy på sunn grov brødskive en gang i blandt.

Hva spiser de foresten på brødskivene i barnehagen? Selvfølgelig ikke sjokolade, ikke ost, prim, syltetøy eller andre ting med sukker, noe som jo utelukker både makrell og leverpostei. Så da er det igjen bare pølse da? OG forskjellige salater(eks.rekesalat o.l), men det er jo ikke så veldig sunt, og egg da, men hvis en spiser egg hver dag i bhg er det jo ikke særlig stas med egget søndagsmorgenen. Eller finnes det pålegg som jeg ikke bruker (vet om)?

Det lurer jeg også på.

Gutten vår spiser servelat, prim, syltetøy (hjemmelaget) og litt gulost.

Jentene spiser leverpostei, skinkeost, syltetøy, kaviar, reker, gulost, servelat og skinke/hamburgerrygg.

Nugatti har vi til frokost i helgene.

Har ingen dårlig samvittighet for dette, bortsett at vi må passe på at gutten ikke BARE spiser prim....

Nei, det synes jeg ikke det gjør. Tilsatt sukker betyr "tilsatt tomme kalorier". Naturlig sukker betyr ikke nødvendigvis tomme kalorier.

"Naturlig sukker" kan bety tilsatt konsentrert druesjuice eller noe annet svært sukkerholdig - ofte i konsentrert form, dog ikke raffinert sukker. Det er sluttsummen som teller.

Hvitt sukker er like naturlig sukker, som hvitt mel er naturlig mel. Hvitt sukker er mer rafinert enn f.eks. brunsukker. Men begge deler er like "naturlige". Unaturlige/kunstige søtningsmiddel blir noe helt annet.

Jeg foretrekker juice foran nektar av samme grunner som deg. Det gjorde jeg lenge før de begynte med dette "naturlig sukker" tullet.

Men jeg foretrekker helt klart å få vite mengden sukker "naturlig" eller ikke, framfor en eller annen udefinerbar og slagorpreget sjargong. Varer som kun inneholder "naturlig sukker" kan i noen tilfeller inneholde mer sukker enn tilsvarende varer som ikke skilter med dette.

Fremfor alt vil jeg vite om kunstige søtningsmidler som særlig for barn kan være ugunstige og forstyrre sult-/metthetsfølelsen i en så stor grad at de fører til vektøkning.

mvh

Jeg synes folk bryr seg altfor lite om kostholdet i barnehagene, er det et sted det er viktig å starte med et sunt kosthold, så er det der. Kostholdet de første leveårene har stor betydning ift. utvikling av fedme senere i livet.

Man trenger ikke være fanatisk selv om man vil ha et sunnere kosthold.

Sitter selv i styret i en barnehage, der diskusjonen stadig er oppe.

Ser at mange forsvarer sukkeret med nebb og klør, ikke rart at det er vanskelig å få til endringer når folk går i forsvarsposisjon med en gang man nevner sukker i barnehagen. I vår barnehage serveres det First Price kneippbrød til 5 kroner til måltidene, fordi ungene liker det best. Mitt barn pleier da å spise 5 skiver med syltetøy til lunsj, fordi hun elsker sukkerholdig mat. Da anser jeg det som mitt ansvar å begrense hennes inntak av denne type mat, fordi hun har anlegg for fedme, helt siden hun ble født har hun vært kraftig. Søsteren har aldri hatt problemer med å begrense seg selv, og har vært passe slank siden hun ble født.

Da må jeg si at barnehagen gjør jobben min vanskelig, da hun får spise ubegrenset "loff" med syltetøy. Prøvde å forslå at de kjøpte inn grovere brød, men da sa de ansatte at det ville ikke barna ha. Selvfølgelig ikke, når de har et valg. Har de ikke det valget, spiser de det de får.

Dette har også resultert i at mitt barn ikke vil spise det normale grove brødet vi har hjemme lenger heller, vil bare ha knekkebrød nå.

En av foreldrene i barnehagen er faktisk kokk, og presterte å si at det var faktisk mer næring i loff enn i grovt brød da han forsvarte first price brødet, ble helt matt jeg.

Yoghurten kan de få lov å beholde, pga. næringsinnhold, men ikke syltetøy, prim, brunost og kneippbrød.

Annonse

Jeg synes sunnhets- og antisukker-fanatismen har gått for langt, akkurat som kanskje "kosemat"-mengden var i største laget en stund, i _noen_ barnehager.

Det er ikke like stas med pepperkaker i adventstiden når man har kake eller andre utskeielser omtrent hver fredag i tillegg til alle bursdagene. Samtidig synes jeg det er kjempetrist at det er blitt forbudt å bake pepperkaker i mange barnehager, og at det oppstår hysteriske tilstander blant foreldrene hvis man setter fram en boks med kjøpe-pepperkaker på SFO i desember uten å ha innhentet skriftlig samtykke.

Det er ikke sånn i våre dager at mennesker alltid vil fortsette å spise det de fikk i sine første leveår. Enkelte barn som er oppdratt til å glede seg til minigulrøttene på lørdag, vil gå amok når de en dag får egne penger mellom hendene - riktignok med dårlig samvittighet.

Etter min mening er det i overkant mye følelser og kontrollkrav rundt spising for tiden. Litt skummelt med tanke på at div. spiseforstyrrelser nettopp dreier seg om følelser, kontroll og matinntak.

Veldig enig med deg,det gjelder å bruke fornuft.

Jeg synes folk bryr seg altfor lite om kostholdet i barnehagene, er det et sted det er viktig å starte med et sunt kosthold, så er det der. Kostholdet de første leveårene har stor betydning ift. utvikling av fedme senere i livet.

Man trenger ikke være fanatisk selv om man vil ha et sunnere kosthold.

Sitter selv i styret i en barnehage, der diskusjonen stadig er oppe.

Ser at mange forsvarer sukkeret med nebb og klør, ikke rart at det er vanskelig å få til endringer når folk går i forsvarsposisjon med en gang man nevner sukker i barnehagen. I vår barnehage serveres det First Price kneippbrød til 5 kroner til måltidene, fordi ungene liker det best. Mitt barn pleier da å spise 5 skiver med syltetøy til lunsj, fordi hun elsker sukkerholdig mat. Da anser jeg det som mitt ansvar å begrense hennes inntak av denne type mat, fordi hun har anlegg for fedme, helt siden hun ble født har hun vært kraftig. Søsteren har aldri hatt problemer med å begrense seg selv, og har vært passe slank siden hun ble født.

Da må jeg si at barnehagen gjør jobben min vanskelig, da hun får spise ubegrenset "loff" med syltetøy. Prøvde å forslå at de kjøpte inn grovere brød, men da sa de ansatte at det ville ikke barna ha. Selvfølgelig ikke, når de har et valg. Har de ikke det valget, spiser de det de får.

Dette har også resultert i at mitt barn ikke vil spise det normale grove brødet vi har hjemme lenger heller, vil bare ha knekkebrød nå.

En av foreldrene i barnehagen er faktisk kokk, og presterte å si at det var faktisk mer næring i loff enn i grovt brød da han forsvarte first price brødet, ble helt matt jeg.

Yoghurten kan de få lov å beholde, pga. næringsinnhold, men ikke syltetøy, prim, brunost og kneippbrød.

Jeg ville ikke likt det du beskriver. Det blir i overkant sløvt og bevisstløst.

I vår barnehage klarte noen antisukkeraktivister å presse gjennom sukkerfri barnehage. Det ble det en usunn fanatisme ut av.

Ungen fikk ørene så til de grader tutet full med sundt og usndtpropaganda at det ble slik at maten her hjemme ikke kunne være sunn for å være kosemat. Det kunne den før.

"Men det er jo sundt!!! )-:"

Jeg savnet sterkt evnen til å ha flere tanker i hodet på en gang og tenke enhet og balanse framfor et pietistisk fy-fy. Forbud kan virke motsatt av sin hensikt.

Etter dette må jeg innrømme at jeg raskt får piggene ut når det blir snakk om sukkerforbud og sukkerfrie barnehager.

Å nekte ungene prim og brunost, slik det bleskrives i den aktuelle artikkelen, blir bare sykt fanatisk. Det finnes ingen saklig grunn for noe slikt. Tvert imot vil man jo da venne barna av med søte varer som har god næringsverdi.

mvh

Jeg ville ikke likt det du beskriver. Det blir i overkant sløvt og bevisstløst.

I vår barnehage klarte noen antisukkeraktivister å presse gjennom sukkerfri barnehage. Det ble det en usunn fanatisme ut av.

Ungen fikk ørene så til de grader tutet full med sundt og usndtpropaganda at det ble slik at maten her hjemme ikke kunne være sunn for å være kosemat. Det kunne den før.

"Men det er jo sundt!!! )-:"

Jeg savnet sterkt evnen til å ha flere tanker i hodet på en gang og tenke enhet og balanse framfor et pietistisk fy-fy. Forbud kan virke motsatt av sin hensikt.

Etter dette må jeg innrømme at jeg raskt får piggene ut når det blir snakk om sukkerforbud og sukkerfrie barnehager.

Å nekte ungene prim og brunost, slik det bleskrives i den aktuelle artikkelen, blir bare sykt fanatisk. Det finnes ingen saklig grunn for noe slikt. Tvert imot vil man jo da venne barna av med søte varer som har god næringsverdi.

mvh

Når det gjelder prim og brunost, hva er det som er sunt i dette?

Jernet er fjernet fra dette for flere år siden. Enda det er det alle bruker som argument for å beholden den. Og det er da andre bra alternativer, som f.eks. leverpostei.

Når det gjelder prim og brunost, hva er det som er sunt i dette?

Jernet er fjernet fra dette for flere år siden. Enda det er det alle bruker som argument for å beholden den. Og det er da andre bra alternativer, som f.eks. leverpostei.

Vi ble, av Helsestasjonen, anbefalt å gi ungene Litago Prim da denne er tilsatt jern. Mine to yngste elsker den primen og spiser den stort sett hver dag... Det hører med til historien at de ellers spiser svært lite søtt, så da satser jeg på at det går bra;)

Får de ikke makrell i tomat og leverpostei heller nå for tida??

*rister oppgitt på hodet*

Jeg misliker sterkt fanatisme. Istedet for å forby alle mulige ting har jeg mer tro på å bruke de ulike matvarene med sunn fornuft. Jeg tror ikke barn lærer gode matvaner kun ved hjelp av å forby en spesifikk liste med matvarer.

For enkelte barn med sterke drag av alt eller ingen ting, kan totalforbud og nokså absolutte regler være påkrevd. De er unntakene som bekrefter den generelle regelen om at fornuft og rimelig balanse er best.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...