Gå til innhold

"Kan" og "Må" lekser....?

Anbefalte innlegg

Datteren min går nå i 3.trinn. Noe av det nye er at hun nå har begynt å få "kan"-lekser og "må"-lekser. Har dine barn det?

Hittill har jeg sagt til henne at hun skal prøve å gjøre alt. Det vel litt prestisje i det, men jeg vil ikke at hun skal sluntre unna noe. Samtidig synes jeg at det blir vel mye lekser på henne. Hun er ikke noen racer og brulker lang tid på det. Jeg skal selvsagt høre med læreren hennes, men det kunne vært interessant å høre hva dere andre gjør. Gjør barna deres alle leksene? Bare "Må"-leksene eller "må" og litt av "kan"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284696-kan-og-m%C3%A5-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei i 3. klasse. De har ikke "kan" og "må" lekser.

Om ho hadde hatt det så hadde jeg nok fokusert på at ho gjorde litt ekstra i et fag som ho sliter litt med, men ikke de andre fagene.

Snuppa mi trenger litt ekstra lesetrening, så derfor har vi fokusert på det i sommer. Først fikk ho ei bok ho syntes var veldig bra. Så lånte vi ei bok i samme serien på biblioteket. Ho leser to sider. Jeg leser disse sidene om igjen, så så leser jeg to sider for henne etterpå. Grei avslutning på dagen.

Målet bør være at alle barna skal få en vanskelighetsgrad og arbeidsmengde som er tilpasset barnet. Utfordrende, lærerikt, men ikke uoverkommelig. Hvordan dette rent praktisk løses av ulike lærere i ulike klasser vil variere.

Med en av våre ville vi hatt et lurveleven med å få h*n til å gjøre kan-leksene samme hvor enkle de var. Et annet av våre barn elsker leksene og får aldri nok av dem.

Så jeg har noen ganger bedt læreren pålegge et av mine barn visse typer oppgaver i visse mengder. Et 'må' fra læreren slipper jeg å krangle om.

;-)

Andre ganger har jeg diskutert muligheter til å forenkle/forkorte visse typer lekser.

Og jeg har også tatt det opp med læreren når jeg synes leksene koster mer enn de smaker i forhold til hva barnet faktisk lærer av å gjøre dem.

mvh

Min 3. klassing hadde MÅ og KAN-lekser i 2. klasse. Han er langt framme i alle fag, bruker kanskje 10 minutter på MÅ leksene, så vi har prøvd å gjøre alt hver uke. Han synes det er ok å gjøre lekser, og ønsker seg egentlig mer utfordring. Så lenge KAN leksene er morsommere for ham enn MÅ leksene går det greit.

Jeg har latt som det ikke er noen valgmulighet foreløpig, men jeg hadde nok ikke truet gjennom at han skulle gjøre det hvis det hadde ført til masse frustrasjoner og en uoverkommelig mengde med arbeid.

Annonse

Har ei i 3. klasse. De har ikke "kan" og "må" lekser.

Om ho hadde hatt det så hadde jeg nok fokusert på at ho gjorde litt ekstra i et fag som ho sliter litt med, men ikke de andre fagene.

Snuppa mi trenger litt ekstra lesetrening, så derfor har vi fokusert på det i sommer. Først fikk ho ei bok ho syntes var veldig bra. Så lånte vi ei bok i samme serien på biblioteket. Ho leser to sider. Jeg leser disse sidene om igjen, så så leser jeg to sider for henne etterpå. Grei avslutning på dagen.

Hvilken bok leste dere? Vanlig leseløve? De er enda litt for vanskelige for jenta mi tror jeg......Jeg jobber på bibliotek, og har tilgang til det meste :) Men fenger temaet barna, kan de gjerne streve litt ekstra. Jeg synes det er mange ok leseløver, men har ikke helt funnet en som tematisk fenger henne. Synes det er mye for gutta her, sånn fotball-greier og monstre....

På skolen jeg jobba før ble det gitt "Må" og "Kan" lekser. (Etterhvert "Bør" mellom de to). Det er for at de som har nok med "må", gjør "må". De flinkeste hadde både "må" og "kan". Tror at de første årene på "min" skole brukte de farger. For de flinkeste måtte gjøre "Kan" også, det var ikke slik at de kunne gjøre den hvis de ville.

Vi hadde KAN og MÅ lekser noen ganger i fjor (Storebror har begynt i 3. klasse nå). Han gjorde MÅ-leksene og blåste en lang masj i resten. Jeg gadd ikke lage konflikter av det, og synes forsåvidt det er noe stort tull med KAN-lekse - jeg husker sjøl at jeg aldri gjorde mer skolearbeid enn jeg var absolutt nødt til...

Poenget med kan og må, er jo at barnet selv skal få velge...

_Vil_ barnet gjøre noe ekstra, så er det fritt frem, men vil det ikke, bør det også få slippe, mener jeg.

Problemet kommer når barnet helt klart får for lite utfordringer og motsand samtidig som det foretrekker bekvemmeligheten med å bare gjøre 'må'.

Jeg har stor tro på individuell lekseplan.

mvh

Annonse

Problemet kommer når barnet helt klart får for lite utfordringer og motsand samtidig som det foretrekker bekvemmeligheten med å bare gjøre 'må'.

mvh

Individuelle planer er en nødvendighet.

Om barnet alltid velger minste motstands vei, bør læreren sette krav om mer.

mvh

Jeg har en gutt som er ganske så bekvemmelig anlagt - han gjør stort sett bare det han må....

Hvilken bok leste dere? Vanlig leseløve? De er enda litt for vanskelige for jenta mi tror jeg......Jeg jobber på bibliotek, og har tilgang til det meste :) Men fenger temaet barna, kan de gjerne streve litt ekstra. Jeg synes det er mange ok leseløver, men har ikke helt funnet en som tematisk fenger henne. Synes det er mye for gutta her, sånn fotball-greier og monstre....

Den første boka het Frans og bestefar. Den ho leser nå er Frans og kjærligheten. Disse bøkene handler om Frans og hans familie og venner. Frans er vel ingen typisk gutte-gutt, og kunne nok like gjerne vært ei jente.

Bøkene har en del vanskelige navn og lange ord, men om ho stopper opp så hjelper jeg til litt. Det flotte er jo at ho ser fram til å lese videre i boka, og er spent på hva som skjer videre:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...