Gå til innhold

"Kan" og "Må" lekser....?


Anbefalte innlegg

Ja, men da rimelige krav. Krav de har mulighet til å fylle.

Jeg mener ikke at barna skal seile gjennom skolen i 1. gir, og gi blaffen. Men gjør de sitt beste, bør det være godt nok.

Umulige og urimelige krav er like skadelig som den misstilliten ingen krav er.

Nå hører det med at en del av kravene jeg stiller til mine barn både i forhold til skole og andre ting blir møtt med hyl og skrik og klarer ikke!

Og etterfulgt av "Jeg fikk det til!"

;-)

_Iblant_ er det riktig å presse barn lengre enn det de selv tror de kan klare. Også 'gode' krav kan i øyeblikket virke småtraumatiske for barna.

mvh

Fortsetter under...

Vår eldste går også i 3. klasse, og så langt har de bare fått "må" lekser, og det synes jeg er helt greit.

Hvis de ikke har rukket å gjøre ferdig noe på skolen, så må de gjøre det ferdig i lekse i tillegg til den vanlige leksen.

Jeg synes kanskje det er litt tidlig med "kan" lekser. Det er fremdeles så store forskjeller i hvor "flinke" elevene er i de forskjellige fagene at jeg vil tro "kan" lekser bare vil øke forskjellene.

De som er flinke og gjør leksene fort, kan lett velge å gjøre "kan" leksene i tillegg, mens de som strever mer og bruker lang tid på leksene kanskje ikke har sjans til å få tid til "kan" leksene, og dermed havner enda lenger bak.

Snakk med læreren om målet for denne oppdelingen. (Også forteller du meg hva læreren sa etterpå - for jeg er litt nysgjerrig :))

Vår eldste går også i 3. klasse, og så langt har de bare fått "må" lekser, og det synes jeg er helt greit.

Hvis de ikke har rukket å gjøre ferdig noe på skolen, så må de gjøre det ferdig i lekse i tillegg til den vanlige leksen.

Jeg synes kanskje det er litt tidlig med "kan" lekser. Det er fremdeles så store forskjeller i hvor "flinke" elevene er i de forskjellige fagene at jeg vil tro "kan" lekser bare vil øke forskjellene.

De som er flinke og gjør leksene fort, kan lett velge å gjøre "kan" leksene i tillegg, mens de som strever mer og bruker lang tid på leksene kanskje ikke har sjans til å få tid til "kan" leksene, og dermed havner enda lenger bak.

Snakk med læreren om målet for denne oppdelingen. (Også forteller du meg hva læreren sa etterpå - for jeg er litt nysgjerrig :))

Men er det et mål at de flinke elevene skal "vente" på de som ikke er kommet så langt? Skal ikke de få utfordringer?

Men er det et mål at de flinke elevene skal "vente" på de som ikke er kommet så langt? Skal ikke de få utfordringer?

Selvsagt skal de få utfordringer, men jeg mener det bør gå på siden av pensum. Altså at de, etter å ha gjort ferdig pensum, får andre bøker å arbeide med.

Husker selv jeg fikk bøker beregnet for klassetrinn over mitt i norsk, når jeg var ferdig med det klassen drev med.

Da fulgte jeg klassen i pensum, men fikk også utfordringer som gjorde at jeg ikke kjedet meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...