PieLill Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, men da rimelige krav. Krav de har mulighet til å fylle. Jeg mener ikke at barna skal seile gjennom skolen i 1. gir, og gi blaffen. Men gjør de sitt beste, bør det være godt nok. Umulige og urimelige krav er like skadelig som den misstilliten ingen krav er. Nå hører det med at en del av kravene jeg stiller til mine barn både i forhold til skole og andre ting blir møtt med hyl og skrik og klarer ikke! Og etterfulgt av "Jeg fikk det til!" ;-) _Iblant_ er det riktig å presse barn lengre enn det de selv tror de kan klare. Også 'gode' krav kan i øyeblikket virke småtraumatiske for barna. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284696-kan-og-m%C3%A5-lekser/page/2/#findComment-2286117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Vår eldste går også i 3. klasse, og så langt har de bare fått "må" lekser, og det synes jeg er helt greit. Hvis de ikke har rukket å gjøre ferdig noe på skolen, så må de gjøre det ferdig i lekse i tillegg til den vanlige leksen. Jeg synes kanskje det er litt tidlig med "kan" lekser. Det er fremdeles så store forskjeller i hvor "flinke" elevene er i de forskjellige fagene at jeg vil tro "kan" lekser bare vil øke forskjellene. De som er flinke og gjør leksene fort, kan lett velge å gjøre "kan" leksene i tillegg, mens de som strever mer og bruker lang tid på leksene kanskje ikke har sjans til å få tid til "kan" leksene, og dermed havner enda lenger bak. Snakk med læreren om målet for denne oppdelingen. (Også forteller du meg hva læreren sa etterpå - for jeg er litt nysgjerrig ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284696-kan-og-m%C3%A5-lekser/page/2/#findComment-2286353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Vår eldste går også i 3. klasse, og så langt har de bare fått "må" lekser, og det synes jeg er helt greit. Hvis de ikke har rukket å gjøre ferdig noe på skolen, så må de gjøre det ferdig i lekse i tillegg til den vanlige leksen. Jeg synes kanskje det er litt tidlig med "kan" lekser. Det er fremdeles så store forskjeller i hvor "flinke" elevene er i de forskjellige fagene at jeg vil tro "kan" lekser bare vil øke forskjellene. De som er flinke og gjør leksene fort, kan lett velge å gjøre "kan" leksene i tillegg, mens de som strever mer og bruker lang tid på leksene kanskje ikke har sjans til å få tid til "kan" leksene, og dermed havner enda lenger bak. Snakk med læreren om målet for denne oppdelingen. (Også forteller du meg hva læreren sa etterpå - for jeg er litt nysgjerrig ) Men er det et mål at de flinke elevene skal "vente" på de som ikke er kommet så langt? Skal ikke de få utfordringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284696-kan-og-m%C3%A5-lekser/page/2/#findComment-2286816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Men er det et mål at de flinke elevene skal "vente" på de som ikke er kommet så langt? Skal ikke de få utfordringer? Selvsagt skal de få utfordringer, men jeg mener det bør gå på siden av pensum. Altså at de, etter å ha gjort ferdig pensum, får andre bøker å arbeide med. Husker selv jeg fikk bøker beregnet for klassetrinn over mitt i norsk, når jeg var ferdig med det klassen drev med. Da fulgte jeg klassen i pensum, men fikk også utfordringer som gjorde at jeg ikke kjedet meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284696-kan-og-m%C3%A5-lekser/page/2/#findComment-2287095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.