Gå til innhold

Prestasjonsangst, skolebarn


Anbefalte innlegg

Datteren min i 3-.trinn har utviklet lettere prestasjonsangst. Hun strever endel med lsingen, og nå har hun begynt å få vondt i magen før leseleksa skal gåes igjennom. De må lese høyt i timen, og det liker hun ikke. Vi vet vi må øve mer på lesingen, og det skal vi ta oss sammen på. Jeg vil gjerne hjelpe henne uten at hun skal få en følelse av hun ikker bra nok. Jeg vil jo at jenta mi skal få¨et godt sevbilde, ikke bare kritikk. Hun strever enda, og vil gjerne lese perfekt (dvs hun leser inni seg hele setningen før hun sier den høyt for meg -bruker laaaaang tid - for at det ikke skal høres stotrete ut).

Matte klarer hun bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284697-prestasjonsangst-skolebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også ei som ikke er en racer på lesing. Jeg syens vi har klart å løse dette på en positiv måte. Jeg hørte at de fleste barn går ca. 2 mnd. tilbake i leseferdigheter på sommeren. Det ønsket jeg ikke at snuppa skulle.

Ho fikk en flott bok på forsommeren som vi har lest i. Ho leser to sider. Jeg leser sidene etterpå så vi er sikre på at ho får med seg innholdet. Så leser jeg to sider for henne etterpå. Gjerne med at ho følger med hvor jeg er.

Ho var oppmerksom på at andre leste bedre enn henne, så vi ble enige om å lese litt ekstra i sommer.

Nå kommer ho storfornøyd og sier at de som leste like bra som henne før leser mye dårligere nå. Og så koser ho seg med disse bøkene. (Leseløven)

Så ho koser seg mens ho leser, og opplever nå god mestring.

Når det gjelder lesing, så kan det være et poeng med "overlæring". Øv mye og variert på leseleksa, jobb for at flest mulig ord avkodes automatisk. Ikke la henne lese "inni seg" før hun leser høyt, men prøv i stedet opplegg som at dere leser annet hvert ord, eller prøv hvor lang tid det kan ta å finne alle "er" i et avsnitt osv.

Det gir svært god trening å lese kjent tekst, dvs. at dere godt kan øve mye på den samme teksten. Det går også an å finne frem gamle barnebøker som hun har likt godt, og tulle litt med å lese ting som hun egentlig er for gammel for osv.

Hvis hun gjennom et slikt opplegg får en reell opplevelse av at hun faktisk kan lese teksten, så er det ikke sikkert at hun vil være redd for å lese høyt på skolen:-)

Har også ei som ikke er en racer på lesing. Jeg syens vi har klart å løse dette på en positiv måte. Jeg hørte at de fleste barn går ca. 2 mnd. tilbake i leseferdigheter på sommeren. Det ønsket jeg ikke at snuppa skulle.

Ho fikk en flott bok på forsommeren som vi har lest i. Ho leser to sider. Jeg leser sidene etterpå så vi er sikre på at ho får med seg innholdet. Så leser jeg to sider for henne etterpå. Gjerne med at ho følger med hvor jeg er.

Ho var oppmerksom på at andre leste bedre enn henne, så vi ble enige om å lese litt ekstra i sommer.

Nå kommer ho storfornøyd og sier at de som leste like bra som henne før leser mye dårligere nå. Og så koser ho seg med disse bøkene. (Leseløven)

Så ho koser seg mens ho leser, og opplever nå god mestring.

Kom på et "lesepedagogisk" poeng da jeg så det du skrev; når du leser sidene for henne så bør hun alltid følge teksten med øynene og vite hvor du er. Det går an å ha en form for lek hvor du "bråstopper" i lesingen, og at hun da får poeng for hver gang hun vet akkurat hvilket ord det var du skulle til å lese.

Tror forresten du har gjort et sjakktrekk ved å bruke sommeren:-)

Blir de bare utpekt til å lese høyt i klassen, eller er det frivillig? Må alle alltid lese, eller er det bare noen hver gang?

Er det at hun er ustødig som er verst, eller rett og slett at hun er redd?

Er det mulig at hun øver inn f.eks. den første delen av teksten ekstra godt, evt. utenatt og at du avtaler med læreren at hun får lese først/den delen av teksten hun har øvd ekstra på? Da kan hun få mestringsfølelse samtidig som hun ikke sitter å gruer seg hele timen. (Om teksten ikke er for lang, kan hun kanskje lære alt tilnærmet utenatt.)

Det kan kanskje være en fordel at hun ikke vet om at du gjør en slik avtale med læreren. Det kan øke mestringsfølelsen. Samtidig kan det at hun selv gjør visse avtaler med læreren, gi økt trygghet.

Uansett tror jeg det er viktig å samarbeide med læreren om dette.

mvh

Jeg har også ei datter på 3. trinn.

Og jeg leser bestandig leseleksa hennes høyt for henne først, og gjentar vanskelige/ ukjente ord. Om leksa er lang, deler jeg den opp.

Så leser hun leksa for meg fem ganger.

Da kan hun den nesten utenat, og det blir lett for henne å lese på skolen.

Annonse

Kom på et "lesepedagogisk" poeng da jeg så det du skrev; når du leser sidene for henne så bør hun alltid følge teksten med øynene og vite hvor du er. Det går an å ha en form for lek hvor du "bråstopper" i lesingen, og at hun da får poeng for hver gang hun vet akkurat hvilket ord det var du skulle til å lese.

Tror forresten du har gjort et sjakktrekk ved å bruke sommeren:-)

Tenk at jeg faktisk har gjort noe pedagogisk da *ler*.

Vi trenger ikke å gi poeng hver gang ho vet hvor jeg er. Når jeg sier ho skal følge med så klarer ho alltid det:-)

Man bør lese gjennom leseleksa minst fem ganger for at lesingen skal automatiseres, så kanskje det blir lettere for henne da?

Du kan også snakke med norsklæreren om at hun kan slippe å lese høyt foran klassen. Det er mange elever som har skrekk for dette og som dermed heller får lese alene for læreren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...