Gjest Lisa70 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei, vi har lyst til å reise et varmt sted i januar, ettersom det er kun da mannen min har mulighet for å ta sin del av fødselspermisjonen og jeg må da ta min ferie samtidig fordi det er midt i min permisjon. Men terminen min er i slutten av oktober, det vil si at barnet sannsynligvis vil være ca 2 måneder da. Men vi ville gjerne benytte disse ukene et sted hvor storebror kan bade og kose seg samtidig, derfor har vi tenkt på Thailand fordi det er passe varmt i januar og fordi det er gode sykehus med leger tilgjengelig 24 timer i døgnet i nærheten. Men hvis det er slik at det ville være bedre og mindre risikabelt for babyen å være i Norge når han er så liten vil vi selvsagt ikke reise. Kan du si noe om det? Vi tenker både på varmen og på det med vaksinering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284701-reise-med-spedbarn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Etter min vurdering er det en viss risiko ved å reise med et spedbarn på bare 2 måneder. Jeg tenker ikke på varmen eller flyreisen, det er påkjenninger som et lite menneske klarer bra. Heller ikke på ernæringen, fordi de fleste på den alderen fortsatt legges til brystet, og også kunstig ernæring er trygt idag. Min bekymring dreier seg om at muligheten for å få infeksjoner er større hos et uvaksinert barn på 2 måneder, enn hos et spedbarn på 6 måneder, som har fått de 2 første sprøytene. Ved 3 og 5 måneders alder blir barn vaksinert mot difteri, tetanus, kikhoste, hemofilus influenza B, poliomyelitt og pneumokokker. Sannsynligheten for at din lille får noen av disse sykdommene er naturligvis ikke stor, men siden sjansen er større når barnet ikke er vaksinert vil mitt faglige råd være å utsette reisen til 6 måneders alder. Thailand må være et deilig feriested også for spedbarn, slik at jeg håper dere klarer å omdisponere tiden og realisere reiseplanene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284701-reise-med-spedbarn/#findComment-2285870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det høres fristende ut med varme og sommer mens vi i Norge vasser i snø og kulde. Siden barnet ditt ikke er fullvaksinert er det en liten økt risiko for sykdom i en nytt miljø, det er også andre infeksjonssjoner/ andre mikrober ider nede enn i Norge. Blant leger er de ulike oppfatninger om å reise med små barn på slike turer, noen er mot andre sier det det ok. Dere må gjøre dere opp en oppfatning om dette selv med bruk av " sunt bondevett". Det er ikke noen sterke argumenter for å blir hjemme,heller ikke for det motsatte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284701-reise-med-spedbarn/#findComment-2287424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.