Gå til innhold

Lesebok for 1 klasse - mulig å låne?

Gjest Ikke meningen å skryte altså... bare lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke meningen å skryte altså... bare lurer

Yngstejenta blir 5 nå og har ett år igjen av barnehagen men har begynt å lese. Her en dag så leste hun "Så bra at det var på en lørdag i år" rett ut fra en bok med SMÅ bokstaver. Hun elsker det så jeg har lyst til å finne noen småbøker som hun kan få lese litt i. Sånne som eldstejenta fikk i 1 klasse. Går det an å finne slike på biblioteket tro? Tenker på bøker med bilder og bare noen få ord på hver side. Eller er det kanskje dumt å gjøre det hvis hun kommer "for langt" i forhold til de andre?

Har ikke presset noe lesing på henne altså - vi hadde en bokstavbok fra hun var liten så hun lærte hvem sine bokstaver det var, eks E er lik "mamma sin" bokstav osv. Hun ser veldig opp til storesøster og har vært fast inventar ved siden av henne når hun gjør lekser. Så det er nok derfor hun har lært så mye. Vi har også fra nyttår av skrevet litt små ord til henne fordi hun har bedt om det.

Hun er egentlig ganske "krevende" så jeg syns det er veldig bra at hun har et område hvor hun er "flink" og vil derfor gi henne litt utfordringer. Hun er veldig stolt av seg selv når hun klarer å lese - dermed blir det en positiv greie.

Fortsetter under...

Om interessen er der, synes jeg man skal legge til rette for at barnet får utfolde seg uten at man pusher på.

Ta en tur på bilblioteket å hjelp snuppa å velge seg noen bøker.

Så får du sammarbeide med læreren om å få utfordringene på et passelig nivå i første klasse.

mvh

De har sånne bøker på biblioteket her i byen ihvertfall. Mine unger har også lest endel bøker som "Lillesøster", "Ludde", "Påls smokk" og andre peke- eller småbarnsbøker på det stadiet. Begge mine lærte å lese da de var 4 år, eldstemann er nå 8, og det går helt greit å få litt ekstra å jobbe med på skolen til ham.

De har fine sider på

www.gyldendal.no/abc

Gi henne småbøker og oppmuntre henne til å lese! Eldstemann hos oss lærte å lese før han var 5, men det siste halvåret i barnehagen var han ikke så veldig interessert i lesing, og strever faktisk litt nå med høytlesning (går i 3. nå).

Men vi prøver å oppmuntre ham og skjerpe konsentrasjonen.

Selvsagt skal ungen få lese når hun liker det :)

Det finnes massevis av bøker på biblioteket som er tilpasset nye lesere. Snakk med bibliotekaren så finner dere helt sikkert en hel haug, eller bare let litt rundt i barneavdelingen.

Og ikke vær redd for at hun kommer for langt frem i forhold til de andre når hun begynner på skolen. Skolen skal legge til rette slik at alle får tilpasset læring.

Vår eldste leste også godt før hun begynte på skolen, og hun fikk tidlig lesebok som hun hadde leselekse i. De som ikke kunne lese, hadde mer bokstavtrening og begynnerlesetrening.

Når har vår andre begynt på skolen, og læreren sier at nivået på lesingen varierer fra de som leser flytende til de som knapt kan noen bokstaver.

Annonse

Gå på biblioteket og be om tips til bøker. Der burde de ha noe datteren din kan lese! Mine to eldste begynte å lese veldig tidlig og nå har også den yngste så vidt begynt å lese enkle ord. Jeg har hele tiden oppmuntret dem til å lese når de selv har bedt om hjelp. Alle tre begynte først å skrive på wordprogram på PC. Det kan være greit å konsentrere seg om selve stavingen uten å måtte klare det motoriske samtidig;)

Eldste går i 5.klasse og den mellomste i 2. I 2.klasse har de vært veldig flinke til å gi individuelle leselekser og evt skrivelekser til de som ønsker å ha det.

Gå på biblioteket og lån bøker!. Jeg husker selv at jeg lærte å lese da jeg var rundt 4-5 år, og hadde stor glede av å få gå på biblioteket og plukke ut bøker selv. Da blir det motiverende å lese dem også. Jeg husker at jeg holdt telling en stund, på hvor mange "ordentlige" bøker jeg hadde klart å lese ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...