Gå til innhold

Det skal lite til for å engasjere :)

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

For det første - tusen takk for at dere tar dere tid til å svare, og at dere engasjerer dere i barnas hverdag!

Det skal ikke mer til enn en liten kommentar fra en barnehage før det blir en hel side med diskusjon, og det er hyggelig å se at det innimellom våkner litt igjen her inne.

Først må jeg si at jeg ikke deler synet til de foreldrenes som mener barnehage er barnpass først og fremst. For meg handler barnehage om å gi små mennesker et kvalitativt tilbud på dagtid! De skal få oppleve, erfare, lære, utforske, leke, sosialisere - og lære seg å kjenne seg selv, andre og forholde seg til alt de etterhvert må oppleve i den store verdenen.

Om noen er ute etter barnepass til rimeligst mulig pris må de finne en annen barnehage en min - det er ikke det jeg driver med.

Det er flere som reagerer på at jeg utleverer foreldre - men det er ikke nødvendigvis slik at situasjonen er akkurat som jeg beskriver den :)

Det er ikke heller sikkert at den har skjedd - men at jeg ser for meg at et problem kan komme, og konstruerer en problemstilling for dere.

Hva som er reelt kommer jeg aldri til å si - for det er ikke relevant, det jeg vil vite er jo hvordan dere som foreldre hadde reagert DERSOM dette hadde vært dere, og det svarer dere mer enn godt nok på :)

Jeg har diskutert mange temaer her inne, det har vært tøybleier, åpningstider, matservering, personalferie, holdninger, respekt for personale, respekt for barn, og nå også turer.

Det er ikke alt som er hentet fra min barnehage (selv om jeg fremstiller det sånn), vi er tre som har relativt like barnehager - og vi deler endel erfaringer selvfølgelig, så noe er hentet fra de to andre.

Jeg kommer til å fortsette å lufte problemstillinger her, relle eller ikke - for det hender jeg trenger drahjelp for å se ting fra en annen vinkel. Her fungerer det veldig bra, dere svarer ut fra egne forutsetninger - redsel, allergier, praktisk eller ikke, alle svarer på egne vegne.

Akkurat denne historien endte med at foreldrene sender barnet på tur, forsikret om at vi har med telefoner - ringer dem midt på dagen, og at alle vanlige tur-regler følges :) De kjenner både meg og barnehagen godt, og de vet hva jeg står inne for når det gjelder både sikkerthet - og kvalitet, og hva jeg er villig til å ofre på egen hånd for at det alltid skal være av det ypperste.

Så igjen; takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284735-det-skal-lite-til-for-%C3%A5-engasjere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Teatrika

Hvis du har tenk å fortsette å lage diskusjoner her inne, bør du kanskje først fraskrive deg retten om den eneste sannhet. Noen av innleggene dine i den forrige tråden var temmelig bastante, og DU hadde rett... Du er interessert i å se andres synspunkter, sier du... Jaja, da må du godta at mennesker kan ha andre meninger enn deg!

Nå snakker jeg spesifikt om den siste barnehagetråden, og ikke de andre, for der vet jeg ærlig talt ikke hvordan du har stilt deg i forhold til andres meninger....

Gjest Persille

Hvis du har tenk å fortsette å lage diskusjoner her inne, bør du kanskje først fraskrive deg retten om den eneste sannhet. Noen av innleggene dine i den forrige tråden var temmelig bastante, og DU hadde rett... Du er interessert i å se andres synspunkter, sier du... Jaja, da må du godta at mennesker kan ha andre meninger enn deg!

Nå snakker jeg spesifikt om den siste barnehagetråden, og ikke de andre, for der vet jeg ærlig talt ikke hvordan du har stilt deg i forhold til andres meninger....

Jeg er ganske sikker på at jeg har den eneste sannheten om min barnehage og hvordan jeg praktiserer :)

Det ene punktet jeg ville ha svar på har jeg ikke kommentert noe sted - det er alle de andre kommentarene jeg har besvart.

Annonse

Jeg ble kjempeoverrasket når jeg så hvor lang den tråden ble. Gosh så mange reaksjoner.

Jeg er helt enig med deg, en barnehage skal være myyye mer enn bare en oppbevaringsplass for barna våre. Og det å være på tur er så lærerikt og nyttig for både liten og stor, at det burde være en selvfølge i alle barnehager.

Jeg reiser meg og gir deg en stående ovasjon for den innsatsen du gjør, og jeg håper absolutt du fortsetter å bruke oss i DOL, som vi fortsetter å bruke deg :)

Jeg ble kjempeoverrasket når jeg så hvor lang den tråden ble. Gosh så mange reaksjoner.

Jeg er helt enig med deg, en barnehage skal være myyye mer enn bare en oppbevaringsplass for barna våre. Og det å være på tur er så lærerikt og nyttig for både liten og stor, at det burde være en selvfølge i alle barnehager.

Jeg reiser meg og gir deg en stående ovasjon for den innsatsen du gjør, og jeg håper absolutt du fortsetter å bruke oss i DOL, som vi fortsetter å bruke deg :)

''Jeg er helt enig med deg, en barnehage skal være myyye mer enn bare en oppbevaringsplass for barna våre. Og det å være på tur er så lærerikt og nyttig for både liten og stor, at det burde være en selvfølge i alle barnehager. ''

100% enig!!!!

''Jeg reiser meg og gir deg en stående ovasjon for den innsatsen du gjør, og jeg håper absolutt du fortsetter å bruke oss i DOL, som vi fortsetter å bruke deg :)''

*klapper i takt med Jubalong*

Gjest Shira :o)

Jeg signerer her jeg :o)

Gjest Persille

Åhh :) *snufs*

Takk - det var hyggelig :)

Gjest Persille

Jada, ro ro! *ler*

Min konklusjon: du har alltid rett! Samma f***! Jeg har egentlig konkludert med et par andre ting også, men ønsker ikke å framstå som ufin ;o)

Jasså? Ny her? Eller tør du bare ikke fremstå som ditt vanlige nick?

Selvfølgelig har jeg alltid rett, det er common sense - på samme måte som at jeg vet alt :)

Gjest Jordbærgutten

Selvfølgelig har jeg alltid rett, det er common sense - på samme måte som at jeg vet alt :)

Ny, sitter og smugkikker noen ganger. Leser mye, svarer aldri.

Gjest Persille

Ny, sitter og smugkikker noen ganger. Leser mye, svarer aldri.

Da er det en god ting å lese litt mer før man uttaler seg...

Men, du har rett i at jeg svært sjelden deltar i en diskusjon jeg ikke mener jeg har rett i? Hvem er det vel som gjør det? Da er det jo ingen diskusjon?

Og har man først tatt et standpunkt, så forsvarer man jo det - ellers har det jo ingen hensikt å mene noe...

Annonse

Gjest Multippel

Jeg er ganske sikker på at jeg har den eneste sannheten om min barnehage og hvordan jeg praktiserer :)

Det ene punktet jeg ville ha svar på har jeg ikke kommentert noe sted - det er alle de andre kommentarene jeg har besvart.

Jeg antar du driver en privat barnehage og at foreldrene er inneforstått med din holdning til sånne problemstillinger? Det tror jeg burde være noe som burde være klart uttrykt før barna blir meldt inn.

Jeg tenker når jeg leser problemstillingen din, at man tenker at foreldrene faktisk er litt vrange og kanskje også overforsiktige og dermed blir man faktisk litt oppgitt og på barnehagens side.

Jeg tror man må tenke over reglene uavhenging av slike antipatier eller sympatier. Skal man stille som garantist til barnepass i slike tilfeller. Har foreldrene krav på det? Jeg har ikke noe klart svar her og nå.

Man kan tenke seg en helt annen situasjon hvor et barn er superallergisk mot dyr og dere skal besøke en bondegård eller lignene. I en slik situasjon så ville kanskje sympatien heller falle på foreldrene og irritasjonen ville vært rettet mot barnehagen.

Som småbarnsmor/far har de fleste såpass mye fravær fra jobben likevel pga sykdom. Det hadde iallefall jeg. Da ville jeg følt meg temmelig pressa.....kanskje.

Denne diskusjonen handler heller ikke om barnehagen skal være en oppbevaringsplass eller ikke for barn. Den skal selvsagt ikke være en oppbevaringsplass for barn! For en grusom tanke!:-)

Gjest Persille

Jeg antar du driver en privat barnehage og at foreldrene er inneforstått med din holdning til sånne problemstillinger? Det tror jeg burde være noe som burde være klart uttrykt før barna blir meldt inn.

Jeg tenker når jeg leser problemstillingen din, at man tenker at foreldrene faktisk er litt vrange og kanskje også overforsiktige og dermed blir man faktisk litt oppgitt og på barnehagens side.

Jeg tror man må tenke over reglene uavhenging av slike antipatier eller sympatier. Skal man stille som garantist til barnepass i slike tilfeller. Har foreldrene krav på det? Jeg har ikke noe klart svar her og nå.

Man kan tenke seg en helt annen situasjon hvor et barn er superallergisk mot dyr og dere skal besøke en bondegård eller lignene. I en slik situasjon så ville kanskje sympatien heller falle på foreldrene og irritasjonen ville vært rettet mot barnehagen.

Som småbarnsmor/far har de fleste såpass mye fravær fra jobben likevel pga sykdom. Det hadde iallefall jeg. Da ville jeg følt meg temmelig pressa.....kanskje.

Denne diskusjonen handler heller ikke om barnehagen skal være en oppbevaringsplass eller ikke for barn. Den skal selvsagt ikke være en oppbevaringsplass for barn! For en grusom tanke!:-)

Privat barnehage ja, og foreldrene vet om grunntanken vår.

Bare så det er sagt, jeg synes ingen av "mine" foreldre er vanskelige eller kranglete. De leverer fra seg det kjæreste de har til oss hver eneste dag - det skulle bare mangle at de ikke bekymret seg litt innimellom :)

Men; det er ikke det samme som å forvente at man alltid skal tilrettelegge alt for den enkelte.

Om vi tar noen konkrete eksempler:

Barn med mat-allergier; vi tilrettelegger alt så langt det lar seg gjøre, kjøper egne produkter til dem osv. Men jeg forventer at foreldrene følger med på ukeplanene hva vi skal spise - og forteller oss alternativer til maten som er ført opp der om barna ikke kan spise det.

I tillegg forventer jeg også at de baker en kake e.l. som vi kan ha liggende i fryseren og gi deres barn - dersom et annet barn har med noe barnet ikke kan spise.

De kan forvente av oss at vi følger opp dette, følger med - og passer på at barnet ikke får i seg noe det ikke skal ha.

Med andre ord; jeg tar kostnaden, men forventer at de deltar i det praktiske.

Allergi mot dyr; dette er litt vanskeligere. Gårdsbesøk blant annet er en del av det vi driver med - og jeg kan ikke la være å gjøre dette selv om ett barn ikke kan være med. Om ikke alle drar samtidig så kan barnet selvfølgelig være hos de som er igjen, men det hender innimellom at store turer arrangerer felles for hele barnehagen - og da forventer jeg at foreldrene kan ha barnet hjemme den dagen.

De kan forvente at vi tilrettelegger så langt det lar seg gjøre, men når det ikke går en gang - så må de bidra selv.

Så - det er en balansegang hvor alle må være litt smidige. Det nytter ikke å si at barnehagen er lite fleksibel den ene gangen de sier nei, det kan hende de har vært veldig fleksible på mye annet tidligere - men at det ikke går denne gangen.

Og man kan heller ikke si at foreldre er vanskelige og kranglete - de ønsker jo bare det beste for barnet sitt, og de mener selv at de vet hva det er - naturlig nok.

Gjest Multippel

Privat barnehage ja, og foreldrene vet om grunntanken vår.

Bare så det er sagt, jeg synes ingen av "mine" foreldre er vanskelige eller kranglete. De leverer fra seg det kjæreste de har til oss hver eneste dag - det skulle bare mangle at de ikke bekymret seg litt innimellom :)

Men; det er ikke det samme som å forvente at man alltid skal tilrettelegge alt for den enkelte.

Om vi tar noen konkrete eksempler:

Barn med mat-allergier; vi tilrettelegger alt så langt det lar seg gjøre, kjøper egne produkter til dem osv. Men jeg forventer at foreldrene følger med på ukeplanene hva vi skal spise - og forteller oss alternativer til maten som er ført opp der om barna ikke kan spise det.

I tillegg forventer jeg også at de baker en kake e.l. som vi kan ha liggende i fryseren og gi deres barn - dersom et annet barn har med noe barnet ikke kan spise.

De kan forvente av oss at vi følger opp dette, følger med - og passer på at barnet ikke får i seg noe det ikke skal ha.

Med andre ord; jeg tar kostnaden, men forventer at de deltar i det praktiske.

Allergi mot dyr; dette er litt vanskeligere. Gårdsbesøk blant annet er en del av det vi driver med - og jeg kan ikke la være å gjøre dette selv om ett barn ikke kan være med. Om ikke alle drar samtidig så kan barnet selvfølgelig være hos de som er igjen, men det hender innimellom at store turer arrangerer felles for hele barnehagen - og da forventer jeg at foreldrene kan ha barnet hjemme den dagen.

De kan forvente at vi tilrettelegger så langt det lar seg gjøre, men når det ikke går en gang - så må de bidra selv.

Så - det er en balansegang hvor alle må være litt smidige. Det nytter ikke å si at barnehagen er lite fleksibel den ene gangen de sier nei, det kan hende de har vært veldig fleksible på mye annet tidligere - men at det ikke går denne gangen.

Og man kan heller ikke si at foreldre er vanskelige og kranglete - de ønsker jo bare det beste for barnet sitt, og de mener selv at de vet hva det er - naturlig nok.

Ja, jeg forstår alt du skriver og det høres fornuftig ut.

Det hele koker vel ned hva man forventer og hvordan man utformer regler for den enkelte barnehage.

Kommunikasjon er en fin ting:-).

Det er nok viktig for foreldre at det er forutsigelig, og vet man at det er slik det er så er det slik:-)

Enig :-)

tzatziki1365380058

Jeg antar at du sikter til meg, når du skriver at noen foreldre synes barnehager skal være oppbevaring, bare barnepass osv.

Det hjelper ikke hva slags syn du personlig har; Barnehager hadde ikke eksistert dersom det ikke var behov for barnepass, det er et faktum. Det er DET jeg mener med at barnehager først og fremst er barnepass.

Det betyr IKKE at jeg synes ethvert tilbud er greit, og at jeg gir blanke i hva slags tilbud ungene får. Det vet du veldig godt hvis du prøver å tenke deg om, og hvordan du klarer å vri det til at jeg er mot turer og synes barnehager skal være "oppbevaringsplasser", går over min forstand.

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, i alle fall for de fleste av oss.

Hvorfor ikke forholde deg til tilbakemeldingen som gis, uten å kommentere på bruk av nick?

Jeg synes dine tilbakemeldinger til folk som er uenig med deg grenser til å være aggressive. Derfor skjønner jeg også om folk evt. velger å ikke bruke fast nick.

Gjest Teatrika

Da er det en god ting å lese litt mer før man uttaler seg...

Men, du har rett i at jeg svært sjelden deltar i en diskusjon jeg ikke mener jeg har rett i? Hvem er det vel som gjør det? Da er det jo ingen diskusjon?

Og har man først tatt et standpunkt, så forsvarer man jo det - ellers har det jo ingen hensikt å mene noe...

Det er jo ikke en diskusjon hvis du bastant mener du har den eneste sannhet! Det er klart at alle kan ha en mening om saker og ting, men man skal også kunne være åpen og ha respekt for andres meninger ikke ikke umiddelbart fortelle dem at de ikke har greie på hva de snakker om. At de har en annen mening enn deg, betyr ikke at den meningen er feil...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...