Gå til innhold

Legger hun på seg nok...?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 9 uker, veide 3600 g ved fødselen og veier 5100 g nå. Jeg har alltid trodd hun har en helt grei vektøkning, men det er noen som kommenterer at hun er så liten osv., og svigermor sammenligner henne med det andre barnebarnet sitt som var samme str. ved fødsel, og som veide like mye som jenta mi gjør nå, på 6 ukers kontrollen.

Jeg begynner å bekymre meg for om hun spiser nok, har alltid trodd jeg har nok melk siden det alltid er mer igjen etter hun er ferdig å spise. og hun nøyer seg vanligvis bare med den ene puppen.

Merker jeg blir litt stresset av dette jeg, spesielt når folk kommer med kommentarer:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284751-legger-hun-p%C3%A5-seg-nok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er temmelig jevnstor med det snuppa mi var som baby, 3570 gram ved fødselen og 5380 ved ca. 10 ukers alder. :o) Ifølge denne:

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/pigevaeksttabel.htm

er snittet ved 12 ukers alder 5700 gram så jenta di har en helt fin vektkurve, overhode ikke noe å bekymre seg for. :o)

Du skal helst ikke høre på mødre og svigermødre når det gjelder slike ting, så stol på deg selv ;)

Hvis jenta di virker frisk og fornøyd, er det ingenting galt! Jeg tror mine tre døtre var omtrent slik som babyen din. Kos deg med barnet og lukk ørene for overbekymra bestemødre :)

Jeg synes hun høres helt normal ut. Alle vokser ikke helt likt.

Hvis hun har god allmenntilstand og virker fornøyd (i den grad så små babyer virker tilfredse med tilværelsen), skal du ikke bli bekymret før helsesøster blir det.

Det er ikke sikkert svigermor husker helt riktig, dessuten er det ikke om å gjøre at de veier mest mulig. Hvis det andre barnebarnet er sønn / datter av hennes egen datter, vil du / dere kanskje aldri kunne "vinne" - antakelig sov den babyen hele natten fra tre ukers alder, sluttet med bleier som ettåring og snakket rent et år senere.

Nå er det ikke sikkert din svigermor er av monstertypen, jeg mener bare at du kommer til å treffe mange som synes hun er for liten, for stor, sover / skriker for mye eller for lite osv. i det uendelige. Hvis du og babyen er rimelig fornøyde, skal du ikke ta det høytidelig - unntatt hvis det er fagfolk som har sett haugevis av barn, som reagerer.

De er så forskjellige de små, lillesøster har alltid vært liten - og som din har hun stort sett spist bare én pupp til hvert måltid. Vektøkning var ca 150 g pr uke, altså minimum det de bør legge på seg. Nå er hun 7 mnd og 7 kg, ikke så tung, men frisk og livlig. Storebror har hele tiden ligget 2-3 kg over hennes vekt, fra 5-6 ukers alder. Han la enormt på seg, men var mye mer glupsk på puppen.

I barselgruppen jeg går nå er det også stor forskjell på jentene.

Så lenge datteren din virker fornøyd og tross alt legger på seg, tisser og bæsjer, kan du nok være trygg på at hun legger på seg nok - nok for henne.

Til kommentarer får du bare smile at du har fått ei lita ei som allerede tenker på vekta.. eller noe annet teit.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...