Niffi Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei. På forhånd; tusen takk til dere som kan svare meg på dette spørsmålet!!! Jeg kan, av ulike årsaker, ikke fullamme barnet mitt, men er nødt til å også gi tillegg. Jeg pumper meg og ammer noe, slik at morsmelk utgjør vel halvparten av det gutten min for vel halvpin spiser pr dag. Jeg føler meg veldig usikker på hvor mye han bør få i tillegg. Han spiser i snitt 6 måltider i døgnet. Han er 3 mnd. om noen dager. Pr måltid med tillegg får han mellom 120 - 180 ml (han har vært oppe i over 200 ml på ett måltid noen få ganger). Nå er det jo mengden i løpet av døgnet som er det man regner, men jeg er usikker på om jeg overforer det lille nurket mitt. Jeg skulle så veldig gjerne ha fullammet ham, og synes faktisk det er tungt å måtte gi ham tillegg. Sliter endel med det nå (hadde ALDRI trodd at matingen skull e bli den største utfordringen etter fødselen...) Han var vel 3100 da han ble født, og veier nok ca 6.5 kg nå. Hvilken erfaring har dere i forhold til å gi tillegg, mengde?? Hvor mye veide deres 3 mnd unge nurk?? Er 6.5 kg litt i overkant? Koser meg ellers masse sammen med den nydelige lille gutten min! En fortsatt god kveld til dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284759-amming-tillegg-og-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvis jeg var deg ville jeg snakket med helsesøster om amming og tillegg. Da min frøken var litt over tre mnd. veide hun 6020gr. Men hun var stor da hun ble født (nesten 4 kg.) og satte seg selv på kraftig slankekur, men hun fikk bare pupp. Barn som får MME har jeg hørt pleier å være større enn de som bare får MM. Vet ikke om dette er rett. Selv om jeg er forkjemper for at barn skal ammes så er det slik at går det ikke å fullamme så går det ikke. Du skal være stolt over at du tross alt ammer en del! Ikke være trist og lei for at du må gi noe i tillegg. (Og de som ikke kan amme i det hele tatt trenger ikke deppe så de heller, tross alt vil alle gjøre sitt beste). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284759-amming-tillegg-og-vekt/#findComment-2286234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ammende student Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei! Det er som oftest en utfordring å kombinere morsmelk og morsmelkerstatning. Gir man for mye tillegg går det utover melkeproduksjonen og gir man for lite mistrives barnet og kan i verste fall bli underernært. Jeg har en datter noen dager yngre enn din baby. Hun var stor ved fødsel, ca 4,5 kilo og fryktelig sulten... Jeg ammet og ammet omtrent døget rundt, men fikk ikke nok melk til henne. Til slutt måtte jeg begynne å gi henne litt tillegg. Til å begynne med slukte hun det som om det stod om livet, men nå vil hun ha stadig mindre. Hun regulerer med andre ord mengden selv. Det viktigste er at man lar barnet amme mest mulig og bare gir tillegg når man må, altså når barnet er sultent etter å ha tømt brystet. Da vil mekeproduksjonen opprettholdes. Det viktigste for hvor mye barnet skal veie er barnets lengde, ikke alder. Er barnet ditt 65 cm, bør vekten ligge på rundt 7 kilo. 6,5 kilo høres fint ut. Det sies også at spedbarn skal få spise så mye de vil. De vil visstnok uansett innstille seg på sin genetisk forutbestemte vekt innen toårs alder. Gitt at de får normal kost. Hilsen medisinstudent midt i barnemedisinsk termin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284759-amming-tillegg-og-vekt/#findComment-2288430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niffi Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Hei! Det er som oftest en utfordring å kombinere morsmelk og morsmelkerstatning. Gir man for mye tillegg går det utover melkeproduksjonen og gir man for lite mistrives barnet og kan i verste fall bli underernært. Jeg har en datter noen dager yngre enn din baby. Hun var stor ved fødsel, ca 4,5 kilo og fryktelig sulten... Jeg ammet og ammet omtrent døget rundt, men fikk ikke nok melk til henne. Til slutt måtte jeg begynne å gi henne litt tillegg. Til å begynne med slukte hun det som om det stod om livet, men nå vil hun ha stadig mindre. Hun regulerer med andre ord mengden selv. Det viktigste er at man lar barnet amme mest mulig og bare gir tillegg når man må, altså når barnet er sultent etter å ha tømt brystet. Da vil mekeproduksjonen opprettholdes. Det viktigste for hvor mye barnet skal veie er barnets lengde, ikke alder. Er barnet ditt 65 cm, bør vekten ligge på rundt 7 kilo. 6,5 kilo høres fint ut. Det sies også at spedbarn skal få spise så mye de vil. De vil visstnok uansett innstille seg på sin genetisk forutbestemte vekt innen toårs alder. Gitt at de får normal kost. Hilsen medisinstudent midt i barnemedisinsk termin Tusen, tusen takk for gode svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284759-amming-tillegg-og-vekt/#findComment-2288959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.