Gå til innhold

Hva med lillesøster når storesøster gjør lekser?

Anbefalte innlegg

Ungene gjør lekser rett før kveldsmat, leiken avsluttes ca 18:30, da skal evt besøkende hjem, og alle setter seg rundt kjøkkenbordet. Storebror gjør lekser, og lillesøster pusler enten med sitt på rommet sitt, ser ferdig barne-tv, eller sitter sammen med storebror og tegner eller har sine egne "lekser". Jeg har kjøpt endel aktivitetsbøker, klistremerkebøker, jeg har laget bokstavoppgaver på PC'n og printa ut (etter mal fra storebrors lekser) og jeg fikk faktisk tak i et sett med bokstav-treningsbøker som de bruker i 1.klasse.

Lillesøster her synes det er stas med lekser, så det er nok litt enklere.

Kanskje du kan ta henne med deg i en bokhandel og la henne velge seg ut noen skrivesaker og en arbeidsbok eller klistremerkebok? Lillesøster hos oss elsker å kikke på alle greiene i bokhandelen, og vil gjerne kjøpe alt dillet hun ser der + alle bøkene hvis vi er innom.

(mine er forresten 5,5 og 8 år så det er litt større aldersforskjell)

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• laban

6

• Lillemus

4

• birdie

2

Mest aktive i denne tråden

Ungene gjør lekser rett før kveldsmat, leiken avsluttes ca 18:30, da skal evt besøkende hjem, og alle setter seg rundt kjøkkenbordet. Storebror gjør lekser, og lillesøster pusler enten med sitt på rommet sitt, ser ferdig barne-tv, eller sitter sammen med storebror og tegner eller har sine egne "lekser". Jeg har kjøpt endel aktivitetsbøker, klistremerkebøker, jeg har laget bokstavoppgaver på PC'n og printa ut (etter mal fra storebrors lekser) og jeg fikk faktisk tak i et sett med bokstav-treningsbøker som de bruker i 1.klasse.

Kanskje du kan ta henne med deg i en bokhandel og la henne velge seg ut noen skrivesaker og en arbeidsbok eller klistremerkebok? Lillesøster hos oss elsker å kikke på alle greiene i bokhandelen, og vil gjerne kjøpe alt dillet hun ser der + alle bøkene hvis vi er innom.

Mine elsker sånne aktivitetsbøker og jeg kjøper noen innimellom så de skal ha noe å holde på med om jeg vet det er meldt dårlig vær og det blir lite uteaktiviteter f.eks. Og gjerne en i julestrømpa og til påske og slikt også.

Gjest vær strenge og konsekvente

Etter barnetv pleier 4. klassingen å gjøre leksene sine. Lillesøster på 4 får streng beskjed om å gå og leke med seg selv. Forstyrrelser er ikke lov og lillesøster har godtatt det når man bare er konsekvente. Så egentlig ser jeg ikke det store problemet her. Hvis småsøsken tuller og ikke gir seg så får de få en straff som passer dem og som de ikke liker. Det er oppdragelse å få vite at man skal være rolig når noen skal konsentrere seg om viktige ting.

Jeg tror storesøster ville oppleve lekser som en straff dersom minstemor fikk se DVD samtidig... Og vi vil jo gjerne at lekser skal være sånn rimelig lystbetont så lenge som mulig.

Men jeg ser at den derre "gå-på-rommet"-greia kommer nærmere og nærmere, og det er jo ikke hyggelig.

Finnes det ikke filmer som består av kortere historier, som du (på tomannshånd) kan overbevise den eldste om at hun er blitt for stor til?

Vi har tre barn - lillesøster på snart 3,5 (som synes det er urettferdig at hun ikke går på skolen), mellomsøster på 6 (1. trinn) og storebror på 3. trinn.

Jeg synes det er vanskelig å koordinere leksene, særlig de dagene det er aktiviteter på ettermiddagen. Skolebarna går hjem fra SFO halv fire, og det hender at eldstemann får gjort litt av matte/norsk på SFO, men ikke så ofte. De er hjemme en halvtime-en time før vi andre kommer, så er det middag.

Sjelden at lekser blir gjort før middag. Vi er ferdige med å spise ca 17, 1715 - er det aktivitet, så er klokka kanksje blitt 19 før det er mulig å gjøre lekser....

Synes forsåvidt at de minste holder seg ganske greit unna storebror - men i morges var det litt Texas, da han skulle lese høyt for meg (han hadde gjort det i går, men hadde leste enda lenger etterpå og det ville han jeg skulle høre), mens 6 åringen limte inn noen bilder i ei bok (det hadde vi ikke rukket å gjøre i går pga barneidrett) og lillesøster skulle spise frokost + at de andre skulle rekke frokosten også etter leksene....

Puh!

I dag er det enklere - da går storebror rett hjem etter skolen halv to, og gjør unna leksene før vi andre kommer hjem. Problemet er at hvis han står fast, så får han ikke hjelp til det før vi kommer, og da er det middag, frisør, handling og besøk....

O' Puh!

Jeg pleier å lage en "lekse" til minsten (3 år) når storesøstrene gjør lekser. Dessuten hører jeg også henne i leseleksa til 2.klassingen ;) Hun har hørt storesøster lese et par ganger og siden hun har ekstremt god hukommelse og kan lese litt selv, så fikser hun den biten ganske bra;).

Når den eldste begynte på skolen, var mellomsøster 3 år gammel. Vi pleide da å ta kopi av ark den eldste hadde i lekse. Nå har jeg unger som elsker og sitte å pusle med bokstaver, tall og tegning, så det er muligens derfor dette har gått så bra her?

Minsten får noen ganger sitte med laptopen og skrive bokstaver eller gå inn på Kaptein Sabeltann-sidene og fargelegge eller høre på musikk. Høydepunkt på dagen å få lov å ha pc'n for seg selv:)

Annonse

Etter barnetv pleier 4. klassingen å gjøre leksene sine. Lillesøster på 4 får streng beskjed om å gå og leke med seg selv. Forstyrrelser er ikke lov og lillesøster har godtatt det når man bare er konsekvente. Så egentlig ser jeg ikke det store problemet her. Hvis småsøsken tuller og ikke gir seg så får de få en straff som passer dem og som de ikke liker. Det er oppdragelse å få vite at man skal være rolig når noen skal konsentrere seg om viktige ting.

Dette er i prinsippet veldig greit, men kan bli problematisk det øyeblikket man må bruke mye tid på leksene til ét barn.

Da kan, særlig yngre, søsken med rette føle seg tilsidesatt.

Ofte en skjør balansegang...

mvh

Vi merker dette problemet nå, når storesøster går i 3., mellomsøster i 1. og minstemann på 2 elsker søstrene sine over alt i verden.

Vi gjør det slik at de setter seg med leksene med en gang de kommer hjem fra skolen - mens jeg lager middag. De sitter ved kjøkkenbordet, så jeg er i nærheten.

Minstemann gjør sitt beste for å forstyrre, så jeg prøver å inkludere han mest mulig i matlagingen, men det frister ham lite...

Så egentlig har jeg ikke noe særlig gode råd. Jeg bare håper det roer seg litt utover skoleåret - at minstemann forstår at jentene må gjøre lekser og få være i fred en stund.

Som regel er førsteklassingen ferdig en stund før tredjeklassingen, og da tar hun med seg lillebroren og leker litt.

For meg handler det om å lage hygge, ikke uhygge i heimen. Du har selvfølgelig rett i det at man skal være konsekvent, men å straffe lillesøster hardt fordi hun utagerer sjalusi på en 5-årings vis, det har jeg ikke helt sans for.

Jeg ønsker at også hun skal oppleve leksetiden til storesøster som hyggelig, for det er bare ett år til hun er der selv.

:-)

Vi merker dette problemet nå, når storesøster går i 3., mellomsøster i 1. og minstemann på 2 elsker søstrene sine over alt i verden.

Vi gjør det slik at de setter seg med leksene med en gang de kommer hjem fra skolen - mens jeg lager middag. De sitter ved kjøkkenbordet, så jeg er i nærheten.

Minstemann gjør sitt beste for å forstyrre, så jeg prøver å inkludere han mest mulig i matlagingen, men det frister ham lite...

Så egentlig har jeg ikke noe særlig gode råd. Jeg bare håper det roer seg litt utover skoleåret - at minstemann forstår at jentene må gjøre lekser og få være i fred en stund.

Som regel er førsteklassingen ferdig en stund før tredjeklassingen, og da tar hun med seg lillebroren og leker litt.

Regner med at det blir bedre neste år, da begge har lekser.

Du får følge med i tråden - kanskje det dukker opp noen gode råd?

:-)

Jeg pleier å lage en "lekse" til minsten (3 år) når storesøstrene gjør lekser. Dessuten hører jeg også henne i leseleksa til 2.klassingen ;) Hun har hørt storesøster lese et par ganger og siden hun har ekstremt god hukommelse og kan lese litt selv, så fikser hun den biten ganske bra;).

Når den eldste begynte på skolen, var mellomsøster 3 år gammel. Vi pleide da å ta kopi av ark den eldste hadde i lekse. Nå har jeg unger som elsker og sitte å pusle med bokstaver, tall og tegning, så det er muligens derfor dette har gått så bra her?

Minsten får noen ganger sitte med laptopen og skrive bokstaver eller gå inn på Kaptein Sabeltann-sidene og fargelegge eller høre på musikk. Høydepunkt på dagen å få lov å ha pc'n for seg selv:)

He-he, høres ut som du har knekt hygge-koden. Som sagt, minstemor er IKKE interessert i lekser, prøvde den varianten i dag, og det var bare py!

Men vi gir oss ikke så lett...!

Vi har tre barn - lillesøster på snart 3,5 (som synes det er urettferdig at hun ikke går på skolen), mellomsøster på 6 (1. trinn) og storebror på 3. trinn.

Jeg synes det er vanskelig å koordinere leksene, særlig de dagene det er aktiviteter på ettermiddagen. Skolebarna går hjem fra SFO halv fire, og det hender at eldstemann får gjort litt av matte/norsk på SFO, men ikke så ofte. De er hjemme en halvtime-en time før vi andre kommer, så er det middag.

Sjelden at lekser blir gjort før middag. Vi er ferdige med å spise ca 17, 1715 - er det aktivitet, så er klokka kanksje blitt 19 før det er mulig å gjøre lekser....

Synes forsåvidt at de minste holder seg ganske greit unna storebror - men i morges var det litt Texas, da han skulle lese høyt for meg (han hadde gjort det i går, men hadde leste enda lenger etterpå og det ville han jeg skulle høre), mens 6 åringen limte inn noen bilder i ei bok (det hadde vi ikke rukket å gjøre i går pga barneidrett) og lillesøster skulle spise frokost + at de andre skulle rekke frokosten også etter leksene....

Puh!

I dag er det enklere - da går storebror rett hjem etter skolen halv to, og gjør unna leksene før vi andre kommer hjem. Problemet er at hvis han står fast, så får han ikke hjelp til det før vi kommer, og da er det middag, frisør, handling og besøk....

O' Puh!

Ser at ettermiddagene er en utfordring for de fleste, og ikke minst når det kommer faste aktiviteter i tillegg. I deg tok vi kinotur, den startet 16.30 - men det har forkludret hele kvelden... Selv om det var riktig trivelig på kino, da!

Vi får prøve noen varianter framover og se om vi ikke finner noe som fungerer, uansett er det veldig fint å se/høre/lese hva andre gjør.

Her har Snuppa hele tiden villet sitte ved samme bord og tegne, perle eller holde på med aktivitetsbøker - evt. mase hull i hodet på meg for å få meg til å lage "lekser" til henne også. :o)

Nå går de i 2. og 4. klasse og i hele fjor hadde vi samme system som vi har nå, de er hos meg mandag og tirsdag fast så på mandager har vi middag når vi kommer hjem, så har de fri til å leke, spille på data eller se litt film (de ser ikke barne-tv lenger) og kl. 18:30 har vi leksestund. Da gjør storebror matte / engelsk / norsk / krl mens lillesøster leser for meg, så gjør hun sin matte / norsk-lekse og når storebror har gjort unna en del av skriveleksene så leser han for meg etterpå.

Dette funker helt fint og ungene ble fort vant til dette opplegget, det var egentlig ikke bevisst fra min side, det ble bare sånn og siden det funket kjempegodt så fortsatte vi med det. Leksestunden kan ta opptil en times tid om de suller fælt og det hender jo. :o) Men vi koser oss, prater sammen og de får hjelp om de trenger det.

Tirsdager gjør poden litt mer skrivelekse av en eller annen art om han har noe han ikke er ferdig med og så leser begge for meg, de skal lese litt hver dag, men vi er ikke så strukturerte på leksene denne dagen. Hvordan de gjør det hos pappan på onsdag og torsdag vet jeg ikke.

Hva har du gjort for å avvenne dem fra barne-tv???? Gjelder det helgemorgener også?

Sukk, det er litt kaos med barne-tv om kvelden, det bryter veldig opp på et ugunstig tidspunkt. Og ja, jeg vet at vi bestemmer over ungene, og vi kunne sikkert lagd et helvete og nektet dem de 40 minuttene hver kveld, men det ville nok føltes veldig feil. Det beste hadde vært om de ikke ville se selv. Det hender seg forresten at storesøster ikke vil se, men aldri lillesøster. Selv om lillesøster sjelden ser ferdig, da, så har hun fått storesøster over på tv-sporet.

Og ikke få meg til å begynne med helgene...

Annonse

Jeg skjønner at poenget her er å få lillesøster interessert i en aktivitetsbok. Det jobbes med saken! :-)

Finnes det ikke filmer som består av kortere historier, som du (på tomannshånd) kan overbevise den eldste om at hun er blitt for stor til?

Vet ikke - her i huset er det prinsesse-filmer for alle penga...

Har du forslag?

Takk for interessant tråd :-).

Har selv en seksåring, og fikk herved en vekker når det gjelder innarbeidelse av arbeidsvaner - som vi foreløpig knapt har tenkt på.

Disse første ukene har vi kun hatt én lekse pr. uke, så det har ikke føltes nødvendig med nevneverdig disiplin, men det kommer vel tidsnok, og sikkert lurt allerede nå å begynne med et fast tidspunkt for leksestund.

Jeg vokste selv opp i en heim uten oppfølging overhode, mens mannen min kommer fra det motsatte. Ingen tvil om hvem av oss som greide seg best i voksen skoletid... Selv om det rent intelligensmessig ikke skulle være den helt store forskjellen på oss.

Gode vaner anser jeg som et kjempepre, og jeg ønsker veldig å få til dette her. Så får de heller pille seg i nesa i all offentlighet noen ganger i steden... ;-)

Hva har du gjort for å avvenne dem fra barne-tv???? Gjelder det helgemorgener også?

Sukk, det er litt kaos med barne-tv om kvelden, det bryter veldig opp på et ugunstig tidspunkt. Og ja, jeg vet at vi bestemmer over ungene, og vi kunne sikkert lagd et helvete og nektet dem de 40 minuttene hver kveld, men det ville nok føltes veldig feil. Det beste hadde vært om de ikke ville se selv. Det hender seg forresten at storesøster ikke vil se, men aldri lillesøster. Selv om lillesøster sjelden ser ferdig, da, så har hun fått storesøster over på tv-sporet.

Og ikke få meg til å begynne med helgene...

Mine to er nå 7 og 9 år og de har ikke sett barne-tv på minst ett år i alle fall, om ikke lenger. De ser barne-tv på tv2 om morgenen i helgene, men nrk fenger visst ikke lenger i det hele tatt.

He-he, høres ut som du har knekt hygge-koden. Som sagt, minstemor er IKKE interessert i lekser, prøvde den varianten i dag, og det var bare py!

Men vi gir oss ikke så lett...!

Kjøpe en svær pose smågodt og gi henne under lekselesingen? ;)

Kjøpe en svær pose smågodt og gi henne under lekselesingen? ;)

Som storesøster skulle sitte og se på, mener du? He-he... Dessuten, som god DOL-mor er det kun godteri på lørdag. Nemlig.

Forøvrig kunne nok det fått henne til å sitte stille og kose seg, hvertfall.

Mine to er nå 7 og 9 år og de har ikke sett barne-tv på minst ett år i alle fall, om ikke lenger. De ser barne-tv på tv2 om morgenen i helgene, men nrk fenger visst ikke lenger i det hele tatt.

Fant de på det selv, eller overtalte du dem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...