Gå til innhold

Hva med lillesøster når storesøster gjør lekser?

Anbefalte innlegg

Fant de på det selv, eller overtalte du dem?

Det har de funnet på helt av seg selv ja. Like greit synes jeg, kjedelig å være styrt av tv'n hver eneste ettermiddag med sure unger om vi finner på noe annet.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• laban

6

• Lillemus

4

• birdie

2

Mest aktive i denne tråden

Som storesøster skulle sitte og se på, mener du? He-he... Dessuten, som god DOL-mor er det kun godteri på lørdag. Nemlig.

Forøvrig kunne nok det fått henne til å sitte stille og kose seg, hvertfall.

Hva gjør man ikke for en god sak;)

Det har de funnet på helt av seg selv ja. Like greit synes jeg, kjedelig å være styrt av tv'n hver eneste ettermiddag med sure unger om vi finner på noe annet.

Men det er ikke noe problem, sjø, er vi borte eller ute på noe er det helt greit å miste barne-tv. Er vi hjemme, derimot, og ikke sier fra når kl blir 18, så er helvete løs.

Ja-ja, ikke annet å gjøre enn å vente til de selv finner ut at de ikke vil...

Hva har du gjort for å avvenne dem fra barne-tv???? Gjelder det helgemorgener også?

Sukk, det er litt kaos med barne-tv om kvelden, det bryter veldig opp på et ugunstig tidspunkt. Og ja, jeg vet at vi bestemmer over ungene, og vi kunne sikkert lagd et helvete og nektet dem de 40 minuttene hver kveld, men det ville nok føltes veldig feil. Det beste hadde vært om de ikke ville se selv. Det hender seg forresten at storesøster ikke vil se, men aldri lillesøster. Selv om lillesøster sjelden ser ferdig, da, så har hun fått storesøster over på tv-sporet.

Og ikke få meg til å begynne med helgene...

Ta opp barne-TV på video og kjør det når leksene er ferdig, dersom begge har oppført seg?

Litt styrete, men kanskje en mulighet sånn i startfasen?

Annonse

Ta opp barne-TV på video og kjør det når leksene er ferdig, dersom begge har oppført seg?

Litt styrete, men kanskje en mulighet sånn i startfasen?

Tja, kanskje det? Umulig slik vi bor akkurat nå, men vi skal flytte i løpet av litt tid, så det kan hende er et alternativ.

Og når vi får mer enn 1 kanal igjen, så kanskje vi kan bruke en annen tegne-serie-kanal i 40 minutter på et annet tidspunkt - det har fungert tidligere, kom jeg på.

Ikke dumt! :-)

Dessverre, her i huset er det lenge siden noen var i prinsessealderen.

Heldige du! Det betyr også kanskje at du nå ikke får rosa netthinner når du kikker i skapene også?!?

Jeg GLEDER meg til den dagen da de kan si at også blått og grønt og lilla og rødt og gult og slikt er PENT, ikke bare æsj...

Heldige du! Det betyr også kanskje at du nå ikke får rosa netthinner når du kikker i skapene også?!?

Jeg GLEDER meg til den dagen da de kan si at også blått og grønt og lilla og rødt og gult og slikt er PENT, ikke bare æsj...

Min yngste måtte prøve vintersko i en butikk i går. De fantes i svart, blått og rosa, men de fleste var festet sammen parvis slik at man ikke kunne gå rundt med dem på.

Det betydde at h*n måtte prøve de rosa i sin størrelse. Det var nesten dødelig, selv om jeg forsikret at vi skulle kjøpe svarte.

Nå trenger jeg sikkert ikke oppgi kjønn?

En ting til - min tidligere prinsesse (som forresten gjennomgikk en spontan helbredelse av rosa-dilla i 6-årsalderen) er nå tenåring og kler seg stort sett i svart.

Hun husker hvor glad hun var i det rosa antrekket fra barnehagebildet, og snøfter ved tanken...

Min yngste måtte prøve vintersko i en butikk i går. De fantes i svart, blått og rosa, men de fleste var festet sammen parvis slik at man ikke kunne gå rundt med dem på.

Det betydde at h*n måtte prøve de rosa i sin størrelse. Det var nesten dødelig, selv om jeg forsikret at vi skulle kjøpe svarte.

Nå trenger jeg sikkert ikke oppgi kjønn?

Niks, der gav kjønnet seg selv, gitt!

Min mann er ikke voldsomt matcho, men han steilet nesten da 13-åringen til et vennepar kom på besøk i rosa Barbie-t-skjorte. DET greide han ikke å forstå, ikke med sin beste forestillingsevne...

Jeg antar at guttungen har kommet seg etter mors grusomme handling i går...

:-)

En ting til - min tidligere prinsesse (som forresten gjennomgikk en spontan helbredelse av rosa-dilla i 6-årsalderen) er nå tenåring og kler seg stort sett i svart.

Hun husker hvor glad hun var i det rosa antrekket fra barnehagebildet, og snøfter ved tanken...

He-he, det er ikke lett å innse at man faktisk har vært sukkersøt når man har blitt beinhard!

;-)

Niks, der gav kjønnet seg selv, gitt!

Min mann er ikke voldsomt matcho, men han steilet nesten da 13-åringen til et vennepar kom på besøk i rosa Barbie-t-skjorte. DET greide han ikke å forstå, ikke med sin beste forestillingsevne...

Jeg antar at guttungen har kommet seg etter mors grusomme handling i går...

Jeg skrev dette punktet i et "åpent brev til gutteklær-produsentene" for noen uker siden:

''Hvis dere skal friske opp disse triste fargene med en lysere kontraststripe, forsøk å unngå rosa - det hjelper ikke at designeren sier det er moderne, store smågutter bare _vet_ at det er en jentefarge''

Lillebror er grei å ha med å gjøre i klesveien. Bortsett fra hvis plaggene kan mistenkes for å være jentete. En blomst på vaskelappen kan være nok...

Jeg prøvde å få på ham en rød pologenser til den aller siste nissefesten i barnehagen. Men den var ustyrt med en bitteliten brodert bamse, så det gikk selvsagt ikke. Det skal sies at vi er nokså kjønnsløse hjemme hos ham, f.eks. ser han sjelden moren sin i annet enn bukser.

Han ble kjørt rett til fotballstadion etter skandalen i butikken, så han overlevde uten varig mén

tror

Annonse

Jeg skrev dette punktet i et "åpent brev til gutteklær-produsentene" for noen uker siden:

''Hvis dere skal friske opp disse triste fargene med en lysere kontraststripe, forsøk å unngå rosa - det hjelper ikke at designeren sier det er moderne, store smågutter bare _vet_ at det er en jentefarge''

Lillebror er grei å ha med å gjøre i klesveien. Bortsett fra hvis plaggene kan mistenkes for å være jentete. En blomst på vaskelappen kan være nok...

Jeg prøvde å få på ham en rød pologenser til den aller siste nissefesten i barnehagen. Men den var ustyrt med en bitteliten brodert bamse, så det gikk selvsagt ikke. Det skal sies at vi er nokså kjønnsløse hjemme hos ham, f.eks. ser han sjelden moren sin i annet enn bukser.

Han ble kjørt rett til fotballstadion etter skandalen i butikken, så han overlevde uten varig mén

tror

Puh, godt å høre at vi ikke har (enda ett) psykotisk barn vandrende rundt iblant oss...

Hva klær til barn angår, så ser jeg helt klart at det er en mye enklere oppgave å være jentemamma enn guttemamma. Det hender seg jeg skal kjøpe gaver til gutter, naturlig nok, men siden jeg ikke har sans for dødningehoder/stygge ord/voldstegninger på klær, så sliter jeg. Husker også godt tråden din med den rosa-kommentaren, så da jeg var på handletur tidligere i uka ble det bare leker på de to 8-åringene hvis bursdager avholdes kommende helg...

For meg handler det om å lage hygge, ikke uhygge i heimen. Du har selvfølgelig rett i det at man skal være konsekvent, men å straffe lillesøster hardt fordi hun utagerer sjalusi på en 5-årings vis, det har jeg ikke helt sans for.

Jeg ønsker at også hun skal oppleve leksetiden til storesøster som hyggelig, for det er bare ett år til hun er der selv.

Jeg applauderer dette innlegget ditt her!

Tips har jeg egentlig ikke noe særlig av jeg slet med det tidligere vi også og klarte egentlig ikke å løse det på noen god måte.

Noen ganger gikk det fint og Mis tegnet, malte eller lekte med playdough når Flisen gjorde lekser. Noen ganger laget hun mat med meg og andre ganger sto hun bare og hylte, he,he.

Etterhvert ville hun også ha lekser, og da skrev jeg ut fargeleggingsbilder fra nettet.

Jeg applauderer dette innlegget ditt her!

Tips har jeg egentlig ikke noe særlig av jeg slet med det tidligere vi også og klarte egentlig ikke å løse det på noen god måte.

Noen ganger gikk det fint og Mis tegnet, malte eller lekte med playdough når Flisen gjorde lekser. Noen ganger laget hun mat med meg og andre ganger sto hun bare og hylte, he,he.

Etterhvert ville hun også ha lekser, og da skrev jeg ut fargeleggingsbilder fra nettet.

Takk :-)

Vi får håpe det går seg litt til. I morgen skal minstemor ha med en venninne hjem, det har hun ikke hatt før - ikke noen som er "bare hennes" - så kanskje det hjelper litt at hun også får noen ekstra privelegier.

I mitt bonderomantiske hode sitter begge jentene bøyd over hver sine oppgaver mens mor baker velduftende boller på kjøkkenet - men jeg vet ikke helt...

Kremt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...