Gå til innhold

Utvidet barnetrygd ved delt bosted

Anbefalte innlegg

Gjest skulle gjerne ha visst

Ble overrasket da jeg oppdaget at det finnes en ordning med utvidet barnetrygd dersom barna har delt bosted. Da vi var på familiekontoret for ca halvannet år siden, ble det ikke nevnt. Fantes ordningen allerede da? Noen som vet når det ble innført?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285044-utvidet-barnetrygd-ved-delt-bosted/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest finnes det ja.

Hei

Dersom du og barnefaren er skilt/ separert kan en få en ekstra barnetrygd ja. Dersom dere har delt omsorg får dere denne på deling, om en av dere har hovedomsorgen får denne også den ekstra barnetrygden.

Dersom du får deg ny samboer eller blir gift, får barn sammen med en annen mister du retten til en ekstra barnetrygd (samt alle andre støtteordninger enslige får). Du beholder derimot støtteordningene i 12 måneder etter at du har blitt samboer.

En ekstra barnetrygd for enslige foreldre har vært leeeeenge. Kanskje du også har krav på støtte til barnepass. Dersom du tjener under _ca_. 320.000 i året får du 64% av kostnaden til barnepass dekket.

Disse er jo ikke enslige foreldre, de har delt omsorg. Dermed har de ikke rett til støtte til barnepass, uansett hva de tjener.

Jeg vet ikke hvor lenge også de som har delt omsorg har fått ekstra barnetrygd, men tror det er mer enn halvannet år.

Gjest skulle gjerne ha visst

Disse er jo ikke enslige foreldre, de har delt omsorg. Dermed har de ikke rett til støtte til barnepass, uansett hva de tjener.

Jeg vet ikke hvor lenge også de som har delt omsorg har fått ekstra barnetrygd, men tror det er mer enn halvannet år.

Takk, hadde håpet du ville svare i denne tråden. ;)

Ikke enslige foreldre? Må innrømme at jeg ikke henger helt med. Delt bosted betyr det da at barnet bor like mye hos hver av foreldrene? I såfall har vi hatt denne ordningen i mange år. I hvertfall i 6 år. Mora har i deler av perioden vært singel, og ho har da fått full barnetrygd mens far har fått 1/2 barnetrygd. (De skulle jo i utgangspunktet hatt 1/2-part hver, men mora fikk 1/2 ekstra da ho var singel.)

Annonse

Ikke enslige foreldre? Må innrømme at jeg ikke henger helt med. Delt bosted betyr det da at barnet bor like mye hos hver av foreldrene? I såfall har vi hatt denne ordningen i mange år. I hvertfall i 6 år. Mora har i deler av perioden vært singel, og ho har da fått full barnetrygd mens far har fått 1/2 barnetrygd. (De skulle jo i utgangspunktet hatt 1/2-part hver, men mora fikk 1/2 ekstra da ho var singel.)

Delt bosted betyr omtrent like mye hos begge, ja. Og da regnes man ikke som enslig forsørger.

Unntaket er barnetrygden, der man da deler den ekstra. Da moren var alene, fikk hun da halvparten av den vanlige, og halvparten av den ekstra. Dere fikk bare den vanlige, siden dere var to.

Det er også mulig å få skatteklasse 2 annenhvert år med delt bosted. Men man får ikke støtte til barnetilsyn, og ikke overgangsstønad.

Delt bosted betyr omtrent like mye hos begge, ja. Og da regnes man ikke som enslig forsørger.

Unntaket er barnetrygden, der man da deler den ekstra. Da moren var alene, fikk hun da halvparten av den vanlige, og halvparten av den ekstra. Dere fikk bare den vanlige, siden dere var to.

Det er også mulig å få skatteklasse 2 annenhvert år med delt bosted. Men man får ikke støtte til barnetilsyn, og ikke overgangsstønad.

Takk for oppklaring. Kjente ikke til begrepet selv om vi har praktisert det slik her i huset i mange år:-)

Utrolig at man da ikke har rett på støtte til barnetilsyn/overgangsstønad *himler med øynene* Om barnet bor et par dager for mye hos den ene så faller altså denne muligheten bort.

Takk for oppklaring. Kjente ikke til begrepet selv om vi har praktisert det slik her i huset i mange år:-)

Utrolig at man da ikke har rett på støtte til barnetilsyn/overgangsstønad *himler med øynene* Om barnet bor et par dager for mye hos den ene så faller altså denne muligheten bort.

Jeg synes ikke det er så rart.

Har man delt omsorg, så er man jo ikke alene. Man deler arbeidet og ansvaret like mye som hvis man hadde vært gift. Barnehageutgifter skal deles, sammen med andre utgifter til barna. Og man har helt fri annenhver uke, så det burde være mulig å jobbe fullt også.

Enig i at det kan virke rart at noen få dager gjør utslaget, men ett sted må jo grensen gå.

Jeg synes ikke det er så rart.

Har man delt omsorg, så er man jo ikke alene. Man deler arbeidet og ansvaret like mye som hvis man hadde vært gift. Barnehageutgifter skal deles, sammen med andre utgifter til barna. Og man har helt fri annenhver uke, så det burde være mulig å jobbe fullt også.

Enig i at det kan virke rart at noen få dager gjør utslaget, men ett sted må jo grensen gå.

Utgifter deles jo dersom man er enslig forsørger også. Da via barnebidrag. Og man må uansett ha to husholdninger, og det er jo det som koster flesk.

Utgifter deles jo dersom man er enslig forsørger også. Da via barnebidrag. Og man må uansett ha to husholdninger, og det er jo det som koster flesk.

Men det er jo kjempeforskjell på å være alene om ansvaret, og å ha ansvaret annenhver uke. Spesielt i forhold til det å kunne ha en normal jobb, med karrieremuligheter og tilhørende lønn. Jeg synes ikke det blir riktig å behandle de to situasjonene likt, og da kommer vi neppe utenom at grensetilfellene føler det urettferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...