Gå til innhold

Når føttene peker innover..

Anbefalte innlegg

Gjest ..noen som vet det..?

Litt usikker her. 2-åringen vår sine føtter går en del (?) innover, vet ikke om det er det man pleide å kalle "kalvebeint"? Er dette noe man bør ta kontakt med lege el fysioterapeut om, i fht å trene eller noe? Vet altså ingenting om dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285075-n%C3%A5r-f%C3%B8ttene-peker-innover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker på at dette er noe som sjekkes på toårs-kontroll hos helsesøster. Husker at jeg, og flere mødre med meg, var litt bekymret for beina til småttisene etter at de begynte å gå. De kan ha det med å peke både utover og innover. Men husker at jeg fikk f ortalt at dette er helt vanlig hos ettåringer men at det bør begynne avta hos toåringer. Helsesøster reagerer nok om det er noe unormalt. Har dere hatt toårs-kontroll?

Kalvbeint er vel når knærne peker inn mot hverandre? Hva det kalles når fotbladene peker innover vet jeg ikke, om det er det du mener?

Jeg husker en jente på barneskolen hadde blitt operert for dette og hadde arr på begge sider på utsiden av låret, helt øverst. Kan ikke huske at hun gikk med beina innover på ungdomsskolen i alle fall, det var først da vi kom i samme klasse.

Hvis det er selve foten som peker innover, liksom sånn at det er lett å snuble i egen føtter, så kan det korrigeres med spesielle sko.

Jeg har et barn som fikk tilpasset sko på sykehuset for å rette opp fotstillingen. Vi fikk sko til både innebruk og utebruk, sommer og vinter + spesielle nattsko. Føttene hennes ble helt rette.

Hvis ikke helsesøster legger merke til det på kontroll, så husk å nevne det.

Hjulbent ble det kalt før i verden.

mvh

Nei, når man er hjulbent så peker knærne utover, omtrent sånn at man kan kaste en ball mellom knærne på personen når vedkommende står rett opp og ned med føttene inntil hverandre. :o) Som en cowboy som har sittet lenge i salen.

Annonse

Nei, når man er hjulbent så peker knærne utover, omtrent sånn at man kan kaste en ball mellom knærne på personen når vedkommende står rett opp og ned med føttene inntil hverandre. :o) Som en cowboy som har sittet lenge i salen.

Vi kalte det "kalvbeint", gjorde vi ikke?

Gjest Hjul-kalv-og-bjønnbeint

Ja, men var det ikke slik at når beina vendte innover så kalte vi det kalvbeint?

Hjulbeint: Når knepartiet viker fra hverandre når man står med føttene samlet ved siden av hverandre - altså at det formes et "hjul" mellom knærne.

Kalvbeint: Når knærne peker mot hverandre når man går. Har man sett en kalv, så skjønner man begrepet...

I tillegg var det et uttrykk til, bjønnbeint: Når man var kalvbeint og i tillegg føttene pekte innover, altså at storetærne pekte mot hverandre. Ut fra hvordan en bjørn går.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...