Gå til innhold

Ideer til effektive konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Gjest oppvaskdraugen

Jeg er nå lut lei av å finne tallerkener fulle av matrester i vasken på kjøkkenet! Jeg har i så mange år at de eldste ungene snart ikke er tenåringer lenger, engang, sagt fra at dette vil jeg ikke ha noe av. Men nei da - framdeles står hele middagstallerkener fulle av mat i oppvasken. Hvorfor kan de ikke kaste restene selv?

Jeg har forsøkt diverse - sagt fra, skreket fra, latt tallerkenene bli stående - den eneste som ser ut til å lide under det, er jeg selv?

Altså: Har noen gode ideer til effektive konsekvenser? Hvordan får jeg dem til å kaste matrestene selv, - og forsåvidt også vaske koppene selv, fortløpende - vi har ikke oppvaskmaskin og de tar bare nytt og nytt og nytt... det er noen-og-tjue glass å vaske daglig, her hos oss. Og bare unntaksvis får jeg dem til å vaske dem...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285101-ideer-til-effektive-konsekvenser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Multippel

Stå ved siden av dem til de gjør det! Si med rolig stemme uten spørsmål at de må rydde opp etter seg. Ikke bare si det å gå, men stå der! Konsekvenser kan være alt ettersom hva som svir men inndragelse av noe de liker. Tv f.eks eller en kasettspiller eller pc. Men prøv først å bare stå der. Konsekventhet er selvsagt nødvendig:-) Dessuten si takk etterpå og ros de konkret:-) Si : flott at du ryddet tallerkenen.

Alternativ 1:

Du vasker opp ditt. Når det er tomt i skapet, så kjøper du deg engangsservice, dette gjemmer du for slampene og bruker bare selv. Når de lurer, så forklarer du hvorfor.

Alternativ 2:

Inndra ukepenger og kjøp oppvaskmaskin.

Alternativ 3:

Slutt å lage mat til dem.

Jeg ville gått for Multippels løsning. Når du ser de ikke har ordnet etter seg, får de vær så god gjøre det der og da.

Tror ikke det tar så alt for lang tid før de skjønner det er like greit å gjøre det med en gang, før du får anledning til å si noe :) Det er bare snakk om å få på plass vanen med å gjøre det som en naturlig og selvfølegig ting.

Annonse

Tror poenget med alle tiltakene og forslagene du har fått, er at du må være konsekvent og bestemt. Det hjelper ikke å gnåle og mase, når det går inn ene øra og ut andre. Det må være handling bak ordene dine og du må gjøre deg hard og holde ut. Først da får du frukter for arbeidet ditt.

Velg en strategi og konsekvenser som du VET at du klarer å gjennomføre. For ellers blir det bare halvveis, og slikt lukter ungene lang vei! Da er du dømt til å mislykkes fra starten. :(

Jeg ville nok gått til litt ekstreme tiltak om ikke jeg følte at jeg ble hørt på. Som feks. Mom33's forslag - kjøpt engangsservise til kun meg selv.. Genialt.

Eller satt en kasse med tallerkenene i senga til ungene etter hvert som de blir satt i oppvaskkummen (ikke alltid lett å vite hvem det er sine, om det er flere i huset kanskje).. Og trukket fra tallerkenene på ukepengene.

IKKE vær snill og "lempelig" om du virkelig vil fjerne dette irritasjonsmomentet. Da glir det ut fortere enn du kan si "oppvask" og du kommer ingen vei..

Men lykke til! Og skriv gjerne hva som funker! :)

Gjest veldig konsekvent med gode resultat

Hvis ungene dine nesten er over tenårene så "hiv dem ut" da vel, de er store nok til å klare seg uten deg. Selfølgelig må dette gjøres på en ordentlig måte der du avslutter med å si at hvis ting ikke blir bedre må de finne seg ett annet sted å bo og hjelper ikke dette så vær behjelpelig med å finne egnede hybler. Men husk å innvitere Dem hjem til søndagsmiddag og bak noe godt av og til som De kan ha i sin egen fryser ja kort og godt vis at du er glad i Dem.:-)

(det finnes mange stipend og låneordninger hvis barna dine er skoleelever)

PS. Husk for alt i verden at må du være konsekvent, har du sagt noe så må du mene det , det nytter ikke med ungdommens utrolige egenskap til å lukke ørene å bare mase i vei for De hører deg ikke.

Lykke til!

Stå ved siden av dem til de gjør det! Si med rolig stemme uten spørsmål at de må rydde opp etter seg. Ikke bare si det å gå, men stå der! Konsekvenser kan være alt ettersom hva som svir men inndragelse av noe de liker. Tv f.eks eller en kasettspiller eller pc. Men prøv først å bare stå der. Konsekventhet er selvsagt nødvendig:-) Dessuten si takk etterpå og ros de konkret:-) Si : flott at du ryddet tallerkenen.

Hehe, jommen tror jeg det svir hvis kassettspilleren blir tatt fra dem:-) Er det i det hele tatt noen som har det lenger?

Gjest Multippel

Hehe, jommen tror jeg det svir hvis kassettspilleren blir tatt fra dem:-) Er det i det hele tatt noen som har det lenger?

hehe...innrømmer at at det kanskje er en teknologi som tilhører steinalderen...og tro det eller ei...jeg er ikke sååååå gammel. Men du forstår sikkert hva jeg mener.

Når det gjelder konsekvenser er det utrolig hva som kan virke. Når man står der og føler at en nærmest må kreve husarrest en uke så kan inndragelse av et eller annet gode kunn i 20 minutter være nok.

Men du finner nok ut av det:-)

hehe...innrømmer at at det kanskje er en teknologi som tilhører steinalderen...og tro det eller ei...jeg er ikke sååååå gammel. Men du forstår sikkert hva jeg mener.

Når det gjelder konsekvenser er det utrolig hva som kan virke. Når man står der og føler at en nærmest må kreve husarrest en uke så kan inndragelse av et eller annet gode kunn i 20 minutter være nok.

Men du finner nok ut av det:-)

Jaja, nå var det ikke jeg som hadde hovedinnlegget her da, så jeg trenger egentlig ingen råd vedrørende konsekvenser. Men jeg måtte bare kommentere den med kassettspilleren:-)

Jeg tenkte også mitt om "inndragelse av TV og kassettspiller" overfor noen i slutten av tenårene. Hvor lett er det å nekte en gutt på 17 å slå på det han antakelig har på rommet, liksom? Spørsmålet er vel heller om hun i det hele tatt ser ham uten MP3 i ørene og mobil eller tastatur i hendene?

Annonse

Store unger skal jo selvsagt hjelpe til å ta oppvasken. Sett opp liste. Mandag tar Per oppvasken, Tirsdag tar Ole den osv. Dersom en ikke tar den på sin dag, så må han ta det dagen etter (og da er det jo oppvask for to dager)

Det er nok det eneste som kan gjøre at de lærer å ikke bruke mengder av glass + kaste restemat. Da ser de hvor kjedelig det er å ta det etter andre.

Gjest Multippel

Jeg tenkte også mitt om "inndragelse av TV og kassettspiller" overfor noen i slutten av tenårene. Hvor lett er det å nekte en gutt på 17 å slå på det han antakelig har på rommet, liksom? Spørsmålet er vel heller om hun i det hele tatt ser ham uten MP3 i ørene og mobil eller tastatur i hendene?

Da kan du bare bære tven ut! Om det er sånn. Poenget var ikke eksemplene mine. En kjenner jo sine egne barn og vet hva som kan svi litt. Men sa du 17 år! Hmm jeg hadde ikke lest innlegget så nøye. Da har man virkelig utfordring om man ikke har fått markert seg før.

Neste dag dekker du på bordet med gårsdagens rester på tallerkene. Det vil nok bli reaksjoner, men du kan svare at siden de ikke kastet det i går så regnet du med at de sparte på det og ville ha det idag.

Hahhaha, det hadde nok sannsynligvis satt fart i meg hvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...