Gå til innhold

Kaffe i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri ofret personalets kaffedrikking en tanke!!

Men jeg har ved noen anledninger irritert meg litt over en assistent som bare satt ved bordet inne i barnehagen mens jeg prøvde å si hadet til en 2-åring som klamret seg til meg. Jeg irriterte meg over at hun ikke viste mer initiativ og kom meg i møte og grep fatt i situasjonen, slik som de andre ansatte gjorde.

Men hun jeg så henne aldri med kaffe, så det var ikke dét som var problemet! :-)

Så hva enten man drikker kaffe eller ei kommer det an på vedkommendes innstilling, og så lenge man ikke får inntrykk av at de ansatte har kaffeslabberas og ikke følger gidt nok med på barna og/eller man føler at man som foreldre avbryter dem i en pause, så kan det da umlig være noe problem at de ansatte drikker litt kaffe!

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Sofline

8

• morsan

3

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

I vår barnehagen drikker de voksne kaffe i løpet av barnehagen dagen.

Koppene står på bordet, og jeg har ikke hørt om et eneste uhell med kaffekoppene siden vi begynte i den barnehagen i 2002.

For meg er det ett fett hva de ansatte drikker så lenge det, som du sier, inngår i et normalt hverdagskosthold. Der inngår for meg, kaffe, te, vann og en sjelden gang saft. Brusflasker har ingenting i en barnehage å gjøre når de ikke er fest.

Så for min del må de ansatte bare drikke kaffe - også med barna tilstede.

Jeg har nå hatt barn i barnehage i 7 år, og har aldri tenkt tanken på at det skulle være irriterende at de ansatte står/sitter/går med en kopp kaffe om morgenen! SYnes bare det er koselig, jeg, at de gjør det - det blir sånn en avslappet og rolig start på dagen, for både ansatte, foreldre og barn.

Men det forutsetter selvsagt at de passer på koppen, og ikke søler varm kaffe!

Ser at flere av dere sier dere aldri har reagert på det - og det er bra, da fungerer det tilfredsstillende i deres barnehager :)

Jeg synes det er helt greit at de drikker kaffe når de sitter rundt bordet med barna og spiser f.eks, på morgenen og til måltidene.

Men jeg synes det ser veldig kaffeslabberasaktig ut om de ansatte sitter sammen og skravler ute med kaffe - derfor synes jeg de skal unngå det. Det handler ikke bare om kaffen selvfølgelig - men hele settingen.

Jeg synes heller ikke de skal gå rundt inne med kaffe, eller sitte på gulvet med kaffe og barn rundt seg.

Ellers inviterer vi foreldre på en kopp om de vil sitte litt :)

Det er nemlig sånn at man vil se best mulig ut overfor foreldrene - og da er det greit å vite hva dere som har de mest effektive argusøynene i verden har lagt merke til ;)

Og før dere kjefter for at jeg utleverer noen; det har ikke vært noen episoder man kan sette fingeren på - det har kun vært samtaleemne i ledelsen :)

Ser at flere av dere sier dere aldri har reagert på det - og det er bra, da fungerer det tilfredsstillende i deres barnehager :)

Jeg synes det er helt greit at de drikker kaffe når de sitter rundt bordet med barna og spiser f.eks, på morgenen og til måltidene.

Men jeg synes det ser veldig kaffeslabberasaktig ut om de ansatte sitter sammen og skravler ute med kaffe - derfor synes jeg de skal unngå det. Det handler ikke bare om kaffen selvfølgelig - men hele settingen.

Jeg synes heller ikke de skal gå rundt inne med kaffe, eller sitte på gulvet med kaffe og barn rundt seg.

Det er nemlig sånn at man vil se best mulig ut overfor foreldrene - og da er det greit å vite hva dere som har de mest effektive argusøynene i verden har lagt merke til ;)

Og før dere kjefter for at jeg utleverer noen; det har ikke vært noen episoder man kan sette fingeren på - det har kun vært samtaleemne i ledelsen :)

''- og da er det greit å vite hva dere som har de mest effektive argusøynene i verden har lagt merke til ;)''

Dette er vi DOL'ere eksperter på!!!!

Annonse

''Det handler ikke bare om kaffen selvfølgelig - men hele settingen.''

Nemlig! :-) Gjelder også om det IKKE drikkes kaffe...

Vi har vært veldig strenge på varm drikke i nærheten av barna pga faren for skolding. Vår grunntanke er at det ikke er mulig å ha 100% prosent kontroll med med den varme drikken i nærheten av barn. Og der synes jeg offeret man gjør ved å droppe den varme drikken er vel verdt de forferdelige skadene man dermed forebygger.

Jeg har aldri tillatt vam drikke i nærheten av mine barn, og ville bli sint om barnehagen utsatte ungene for slik fare. Det er et så veldig lite sekund som kan prege resten av et nokså nystartet liv.

Hva folk drikker er uvesentlig for meg, og jeg synes ikke at en kaffekopp får folk til å se late og sløve ut. Så om barnehagepersonalet er fornøyde med å drikke te og kaffe eller hva det nå er som ikke er varmere enn at barna ikke vil få brannsår, er det helt greit for meg.

Jeg har ganske høy toleranse for at ting kan gå galt og ulykker kan skje. Men barannskader pga at voksne på død og liv måtte drikke noe varmt i nærheten av ungene er så forbasket unødvenige og lette å unngå, at da kunne jeg faktisk laget bråk.

mvh

Jeg liker veldig dårlig å tørke opp søl. Og slett ikke å få flekker på mitt ene fine gulvteppe. Derfor er jeg en ivrig tilhenger av vann.

;-)

Få liker vel å komme i en butikk, barnehage eller hvor det skal være der man får inntrykk av de ansatte er sløve og driter i jobben sin. En kaffekopp kan som du påpeker være med å forsterke et slikt inntykk.

Men har man med ekte sløvsekker å gjøre, er det som regel mye mer enn kaffen å ta tak i. Men det kan neppe være noen nyhet for deg.

;-)

mvh

Vi har vært veldig strenge på varm drikke i nærheten av barna pga faren for skolding. Vår grunntanke er at det ikke er mulig å ha 100% prosent kontroll med med den varme drikken i nærheten av barn. Og der synes jeg offeret man gjør ved å droppe den varme drikken er vel verdt de forferdelige skadene man dermed forebygger.

Jeg har aldri tillatt vam drikke i nærheten av mine barn, og ville bli sint om barnehagen utsatte ungene for slik fare. Det er et så veldig lite sekund som kan prege resten av et nokså nystartet liv.

Hva folk drikker er uvesentlig for meg, og jeg synes ikke at en kaffekopp får folk til å se late og sløve ut. Så om barnehagepersonalet er fornøyde med å drikke te og kaffe eller hva det nå er som ikke er varmere enn at barna ikke vil få brannsår, er det helt greit for meg.

Jeg har ganske høy toleranse for at ting kan gå galt og ulykker kan skje. Men barannskader pga at voksne på død og liv måtte drikke noe varmt i nærheten av ungene er så forbasket unødvenige og lette å unngå, at da kunne jeg faktisk laget bråk.

mvh

''Jeg har ganske høy toleranse for at ting kan gå galt og ulykker kan skje. Men barannskader pga at voksne på død og liv måtte drikke noe varmt i nærheten av ungene er så forbasket unødvenige og lette å unngå, at da kunne jeg faktisk laget bråk''

Og nettopp derfor mener jeg det burde begrenses til når man sitter rolig rundt bordet - da er sjansene marginale, og man har stort sett full oversikt.

''Jeg har ganske høy toleranse for at ting kan gå galt og ulykker kan skje. Men barannskader pga at voksne på død og liv måtte drikke noe varmt i nærheten av ungene er så forbasket unødvenige og lette å unngå, at da kunne jeg faktisk laget bråk''

Og nettopp derfor mener jeg det burde begrenses til når man sitter rolig rundt bordet - da er sjansene marginale, og man har stort sett full oversikt.

Akkurat på dette området tillater jeg ikke noen drikk som er så varm at den kan medføre brannskader på barn så nær at det finnes noen som helst mikroskopisk sjanse for at barna kan få den over seg. Sjansen er for unødvendig.

Så jeg ville ikke tillat for varm drikk ved bordet sammen med barna, selv om det erfaringsmessig går bara 99,99% av tiden. Det hjelper ikke det barnet som skulle bli skoldet den minste bit.

Det har vel med at jeg både har møtt hudleger og noen som har blitt skoldet som barn.

Men er ikke drikken for varm, må de drikke hva de vil for min del så lenge de ikke sukter barna. Men det er det neppe folk som gjør i en barnehage.

mvh

jancka1365381087

I vår barnehage har det faktisk vært en diskusjon på akurat det med kaffedrikking.

Diskusjonen startet etter et et par foreldre reagerte sterkt på at barna deres var ustoppelig tørste etter en barnehagedag.

Disse barna var små, og hverken glade i melk eller vann,(- som da er drikkeutvalget i vår barehage) og drakk da antagelig mindre enn det de burde gjort av den grunnen.

Barnehagen ville ikke gi andre drikkevarer enn dette, juice ble bla. ønsket ved måltidene, men barnehagen sto på sitt med melk og vann.

Husker en av foreldrene da spurte om hva de ansatte som ikke drakk melk til maten hadde og velge i, og da kom kaffe og te frem. Den ansatte som ikke drakk melk innrømte at vann til mat ikke var godt, og at hun da hadde to andre alternativer til måltidet som ikke ungene hadde.

Jeg er i grunnen enig med de foreldrene at de ansatte da skulle hatt vann eller melk slik som barna, men jeg har barn som er fornøyde med det de får servert og blandet meg derfor ikke særlig inn i denne diskusjonen....men jeg har tenkt litt på det, for jeg heller drikker ikke vann til brødskiva mi.....

I barnehagen til min yngste ser jeg ofte at det står en kopp kaffe på benken når jeg leverer om morgenen. Vi er ofte først, og jeg skjønner godt at de vil ha en kopp når de kommer på tidligvakt.

Jeg har aldri tenkt over det en gang, at det skulle være et problem. Jeg regner med at de, i jobben de har, tenker så langt som til å ikke utsette ungene for fare med den koppen. Jeg har heller aldri opplevd at noen har tatt kaffen med i garderoben for å møte.

Annonse

Gjest også barnehage mamma

mvh

Herregud, hvor mange ganger har du da hørt om et barn som ble brannskadet i barnehage, på grunn av varm kaffekopp ? Har aldri hørt, eller tenkt på det en gang. De ansatte har ansvar som de er fullstendig klar over, de er som oftest foreldre selv, og kan faktisk tenke litt. De vet hva de gjør. Det er snart man skal forby folk å puste i barnehager, synes foreldrene ( noen i hvert fall ) er litt histeriske i det siste..

Herregud, hvor mange ganger har du da hørt om et barn som ble brannskadet i barnehage, på grunn av varm kaffekopp ? Har aldri hørt, eller tenkt på det en gang. De ansatte har ansvar som de er fullstendig klar over, de er som oftest foreldre selv, og kan faktisk tenke litt. De vet hva de gjør. Det er snart man skal forby folk å puste i barnehager, synes foreldrene ( noen i hvert fall ) er litt histeriske i det siste..

Jeg har sett resultatet av varm kaffe ti-tyve år etter.

For meg spiller det ingen rolle om kaffekoppen er i barnehagen, hjemme eller på ferie. Drikk som er så varm at den kan skolde har ingen ting i nærheten av barn å gjøre. Det er langt lettere å skolde et lite barn fordi huden tåler langt mindre. En full kopp vil også dekke en mye større del av kroppen på et barn enn på en voksen. Det er ikke spesielt store kropper på en småbarnsavdeling i en barnehage.

Det skal et veldig lite sekund til før en kopp går over ende, samme hvor mye man passer på. Det handler som regel mer om uflaks enn påpasselighet. Men om drikken ikke er for varm, er det helt greit.

Omtrent 1/3 av pasientene med brannskade på Haukeland er barn og den hyppigste skade-årsak hos disse er skolding.

http://www.helse-bergen.no/avd/brannskade/

"Det er lett å skolde seg på varmtvann. Allerede ved 40°C kan en bli skoldet, og ved varmtvann på 70°C vil ett sekunds kontakt gi forbrenning. 10 sekunder gir fullhudstap. Barnehud er mer ømfintlig og skoldes lettere."

http://www.husogheim.no/1/1_65.html

Selv om sjansen for at et barn skal få på seg skoldende varm drikk, er det en fullstendig unødvendig sjanse å ta. Spør de som har opplevd det. Så man får enten sørge for at drikken ikke er så varm, eller drikke den langt unna ungene, enten man befinner seg i en barnehage eller ikke. Kopp med lokk som ikke kan falle av, kan hjelpe. Holder også drikken varm lengre. Om man på landsbasis kan unngå bare en skoldingsskade i året, er det verdt det.

Jeg ønsker ikke å gamble med brannskader på barn jeg har ansvaret for. Så får du heller herre-gude.

mvh

Se babaaas eksempel lengre opp i denne tråden.

Tyngdeloven og urolige barn fungerer på samme måte i barnehage som hjemme. En brannskade er en for mye. Men de ansatte må gjerne drikke kaffe, bare den ikke er så varm at den kan skolde.

mvh

venninna mi ble brent av kaffe da hun var 1 år ved et uhell. Hun har skjemmende arr den dag idag og grått mange tårer over dem...

Ved barnehagen jeg jobber har jeg aldri sett noen drikke kaffe andre steder enn på pauserommet

Så det skal bli totalforbud mot å drikke kaffe (og lage og servere varm mat, for det kan jo bli like varmt) i nærheten av barn?

Akkurat på dette området tillater jeg ikke noen drikk som er så varm at den kan medføre brannskader på barn så nær at det finnes noen som helst mikroskopisk sjanse for at barna kan få den over seg. Sjansen er for unødvendig.

Så jeg ville ikke tillat for varm drikk ved bordet sammen med barna, selv om det erfaringsmessig går bara 99,99% av tiden. Det hjelper ikke det barnet som skulle bli skoldet den minste bit.

Det har vel med at jeg både har møtt hudleger og noen som har blitt skoldet som barn.

Men er ikke drikken for varm, må de drikke hva de vil for min del så lenge de ikke sukter barna. Men det er det neppe folk som gjør i en barnehage.

mvh

Neker du barna adgang til kjøkkenet når det lages mat? Jeg vet om flere som har blitt brannskadet på grunn av varm væske, alle på grunn av vann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...