Gå til innhold

Kaffe i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Ser at flere av dere sier dere aldri har reagert på det - og det er bra, da fungerer det tilfredsstillende i deres barnehager :)

Jeg synes det er helt greit at de drikker kaffe når de sitter rundt bordet med barna og spiser f.eks, på morgenen og til måltidene.

Men jeg synes det ser veldig kaffeslabberasaktig ut om de ansatte sitter sammen og skravler ute med kaffe - derfor synes jeg de skal unngå det. Det handler ikke bare om kaffen selvfølgelig - men hele settingen.

Jeg synes heller ikke de skal gå rundt inne med kaffe, eller sitte på gulvet med kaffe og barn rundt seg.

Ellers inviterer vi foreldre på en kopp om de vil sitte litt :)

Det er nemlig sånn at man vil se best mulig ut overfor foreldrene - og da er det greit å vite hva dere som har de mest effektive argusøynene i verden har lagt merke til ;)

Og før dere kjefter for at jeg utleverer noen; det har ikke vært noen episoder man kan sette fingeren på - det har kun vært samtaleemne i ledelsen :)

Det synes jeg er en fin løsning. Totalt forbud blir litt for mye av det gode synes jeg. :-)

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Sofline

8

• morsan

3

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Neker du barna adgang til kjøkkenet når det lages mat? Jeg vet om flere som har blitt brannskadet på grunn av varm væske, alle på grunn av vann.

I en barnehage finnes det barn fra rundt året og opp til seks. For en ettåring kan én kopp kaffe bety en 3.gradsforbrenning i hele ansiktet og over store deler av overkroppen. En ettåring trenger ikke stort mer enn 40' før huden begynner å ta skade.

Barna får ikke lov til å leke på kjøkkengulvet når jeg lager mat. Både knver, tunge ting og varme ting kan falle ned. Dessuten kan jeg snuble over dem, tråkke på dem, falle over dem osv. (Kjøkkenet er ikke stort nok til at de kan ha sitt eget hjørne.)

Husker en gang jeg ba en av ungene å flytte seg fordi jeg sto med en skarp kniv. To minutter senere hadde jeg mistet kniven med spissen ned akkurat der barnet hadde ålet seg rundt. Ingen har siden mukket når jeg ber dem holde en viss avstand.

Steker jeg noe må barn som pga høyden risikerer å få stekesprut midt i ansiktet holde tilstrekkelig avstand. Før jeg tømmer vann av f.eks. poteter lager jeg en sikkerhetssone. Det samme før jeg åpner stekovnen. Om en dytter en annen, kan katastrofen være et faktum om jeg ikke sikrer på forhånd.

Hvor forsiktig man må være kommer også an på barna. Noen er roligere og mer forutsigbare enn andre. Om ungene er med på matlagingen, har jeg mye mer kontroll. Ungene er også mer bevisste på å være forsiktige og hva de kan skjære seg på og brenne seg på. Det er når de vimer rundt eller småkjekler det blir farlig.

Ingen har fått sitte med våre barn i umiddelbar nærhet med skoldende varm drikke. Noen blir døfornærmet over dette og sier at de har da ikke tenkt å brenne ungen. Selvfølgelig har de ikke tenkt det. Da hadde de ikke sluppet inn i huset.

Varmdrikkulykker med barn er så lette å unngå og så forferdelige når de skjer at det er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Så får folk bare bli sure om det var så mye bry for dem.

mvh

I en barnehage finnes det barn fra rundt året og opp til seks. For en ettåring kan én kopp kaffe bety en 3.gradsforbrenning i hele ansiktet og over store deler av overkroppen. En ettåring trenger ikke stort mer enn 40' før huden begynner å ta skade.

Barna får ikke lov til å leke på kjøkkengulvet når jeg lager mat. Både knver, tunge ting og varme ting kan falle ned. Dessuten kan jeg snuble over dem, tråkke på dem, falle over dem osv. (Kjøkkenet er ikke stort nok til at de kan ha sitt eget hjørne.)

Husker en gang jeg ba en av ungene å flytte seg fordi jeg sto med en skarp kniv. To minutter senere hadde jeg mistet kniven med spissen ned akkurat der barnet hadde ålet seg rundt. Ingen har siden mukket når jeg ber dem holde en viss avstand.

Steker jeg noe må barn som pga høyden risikerer å få stekesprut midt i ansiktet holde tilstrekkelig avstand. Før jeg tømmer vann av f.eks. poteter lager jeg en sikkerhetssone. Det samme før jeg åpner stekovnen. Om en dytter en annen, kan katastrofen være et faktum om jeg ikke sikrer på forhånd.

Hvor forsiktig man må være kommer også an på barna. Noen er roligere og mer forutsigbare enn andre. Om ungene er med på matlagingen, har jeg mye mer kontroll. Ungene er også mer bevisste på å være forsiktige og hva de kan skjære seg på og brenne seg på. Det er når de vimer rundt eller småkjekler det blir farlig.

Ingen har fått sitte med våre barn i umiddelbar nærhet med skoldende varm drikke. Noen blir døfornærmet over dette og sier at de har da ikke tenkt å brenne ungen. Selvfølgelig har de ikke tenkt det. Da hadde de ikke sluppet inn i huset.

Varmdrikkulykker med barn er så lette å unngå og så forferdelige når de skjer at det er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Så får folk bare bli sure om det var så mye bry for dem.

mvh

I lys av diskusjonen vi hadde forrige uke om hva man kan kreve og ikke - krever du dette av barnehagen din?

At de skal lage sikkerhetssoner før de heller av vann, at de ikke får drikke varm kaffe, at de ikke skal åpne ovnen osv?

Hos oss er jo barna med og lager mat, både med varme plater, ovner, og kokende vann - og det er ingen som har reagert på det så langt?

( Og nei, det er ikke et angrep - jeg spør fordi jeg lurer :) )

mvh

Men hva om du snubler med en gryte full av kokende vann med spaghetti på vei over til vasken for å tømme ut vannet? Da kan det kokende vannet komme temmelig langt...

Jeg mener det må være grenser for forsiktighet og at å nekte de barnehageansatte å drikke kaffe på jobben blir for mye av det gode, men du bestemmer selvsagt reglene i ditt hjem.

Men hva om du snubler med en gryte full av kokende vann med spaghetti på vei over til vasken for å tømme ut vannet? Da kan det kokende vannet komme temmelig langt...

Jeg mener det må være grenser for forsiktighet og at å nekte de barnehageansatte å drikke kaffe på jobben blir for mye av det gode, men du bestemmer selvsagt reglene i ditt hjem.

Jeg har ikke nektet noen å drikke kaffe. Jeg har bare sagt at om de vil gjøre det må de sørge for at kaffen ikke er så varm at den kan skolde et barn eller at koppen har et sikkert lokk som hindrer kaffen i å renne fort ut (f.eks. bilkrus) eller at kaffekoppen hele tiden må være så langt unna ungene at de umulig kan få kaffe over seg. Jeg synes det er en lav pris å betale for å unngå en evt. 3.gradsforbrenning på et barn.

Jeg tømmer kokende vann av maten en elller to ganger om dagen. Det tar meg ca 15 sekunder å lage klar bane slik at ungene ikke blir truffet om jeg så skulle snuble. Det anser jeg som vel andvendt tid.

mvh

Jeg har ikke nektet noen å drikke kaffe. Jeg har bare sagt at om de vil gjøre det må de sørge for at kaffen ikke er så varm at den kan skolde et barn eller at koppen har et sikkert lokk som hindrer kaffen i å renne fort ut (f.eks. bilkrus) eller at kaffekoppen hele tiden må være så langt unna ungene at de umulig kan få kaffe over seg. Jeg synes det er en lav pris å betale for å unngå en evt. 3.gradsforbrenning på et barn.

Jeg tømmer kokende vann av maten en elller to ganger om dagen. Det tar meg ca 15 sekunder å lage klar bane slik at ungene ikke blir truffet om jeg så skulle snuble. Det anser jeg som vel andvendt tid.

mvh

De færreste liker lunken kaffe.

Annonse

I lys av diskusjonen vi hadde forrige uke om hva man kan kreve og ikke - krever du dette av barnehagen din?

At de skal lage sikkerhetssoner før de heller av vann, at de ikke får drikke varm kaffe, at de ikke skal åpne ovnen osv?

Hos oss er jo barna med og lager mat, både med varme plater, ovner, og kokende vann - og det er ingen som har reagert på det så langt?

( Og nei, det er ikke et angrep - jeg spør fordi jeg lurer :) )

Jeg har aldri hatt den diskusjonen med barnehagen fordi jeg aldri har følt deres holdninger til sikkerhet som noe problem. Å starte en detaljert utspørring om hvordan de gjør ting, vil jo bli temmelig søkt. Jeg går ut fra at man ber barn holde litt avstand før man tømmer en spagettigryte. Man kan da ikke ha fire stykker hengene i buksebeina når man gjør noe slikt. Det er livsfarlig.

Hadde jeg hatt en ettåring i barnehagen og personalet satt med ungen på fanget og glovarm drikke foran seg, ville jeg sagt i fra. Og om jeg ikke hadde vunnet fram på noen som helst annen måte, ville jeg krevd at de ikke gjorde dette mot mitt barn. Det ville vært et krav jeg vet understøttes av mange av legene som jobber med å lappe sammen brannskadde barn.

Men jeg kan aldri huske å ha sett rykende kopper i nærheten av ungene i barnehagen. Jeg har kjørt fra barnehage til legevakta diverse ganger, og har aldri syntes at det var noe å bebreide noen for. Men om mine barn fikk brannskader fra personalets varme drikker, da tror jeg jeg ville holdt det mot dem. Slikt er for forbasket unødvendig.

Jeg lar ungene hjelpe meg når vi baker og skulle de brenne småfingrene er det ikke noe kjekt, men heller ingen varig katastrofe. Står to unger derimot og knuffer kan de fint klare å dytte hverandre slik at den ene fyker med hodet først inn i den varme stekovnen.

Skal jeg ta noe ut av stekovnen planlegger jeg det. Jeg rydder plass og setter fram brikker til å plassere det varme på. I samme slengen sørger jeg for å ha mine medmennesker, store eller små så langt unna at jeg ikke kolliderer med dem. Det handler om sikkerhet og om å jobbe bekvemt. I forhold til små mennesker tenker jeg gjennom i hvilken høyde deres hode og kropp befinner seg i forhold til det varme. Det er raskere enn å feste et bilbelte.

Jeg er langt mer villig til å akseptere risiko som har med barnas utfoldelse å gjøre, enn det som handler om voksnes rett til å nyte en skoldende varm drikke i nærheten av barn.

mvh

De færreste liker lunken kaffe.

Så får du veie ditt behov for varm kaffe akkurat når det passer deg opp mot barns behov for beskyttelse mot skolding.

Om du jobber i butikk kan du heller ikke drikke kaffe når du vil. Og i en klesbutikk er det en selvfølge å holde alt søl langt borte fra klærne som skal selges. Jeg synes det ikke er så mye verre å kreve at man sørger for at man ikke kan søle skoldende varm drikke over barn.

mvh

Så får du veie ditt behov for varm kaffe akkurat når det passer deg opp mot barns behov for beskyttelse mot skolding.

Om du jobber i butikk kan du heller ikke drikke kaffe når du vil. Og i en klesbutikk er det en selvfølge å holde alt søl langt borte fra klærne som skal selges. Jeg synes det ikke er så mye verre å kreve at man sørger for at man ikke kan søle skoldende varm drikke over barn.

mvh

Jeg drikker sjelden kaffe, og jeg jobber heller ikke i butikk. Men jeg kan ikke se noe galt i at barnehageansatte tar en kopp kaffe mens barna spiser frokosten sin. Skal de gå ut av rommet for å drikke kaffen, vil det jo rent faktisk gå utover arbeidsinnsatsen.

Jeg drikker sjelden kaffe, og jeg jobber heller ikke i butikk. Men jeg kan ikke se noe galt i at barnehageansatte tar en kopp kaffe mens barna spiser frokosten sin. Skal de gå ut av rommet for å drikke kaffen, vil det jo rent faktisk gå utover arbeidsinnsatsen.

Forstå 'du' i en mer litt abstrakt form.

Jeg vil ikke ha en drikke som er så varm at den kan skolde der det sitter 6-7 mer eller mindre rolige barn å spiser. De får sette kaffen helt innerst på en benk et stykke unna og reise seg for å ta en sup. Eller vende seg til å ikke drikke så varm kaffe.

Jeg synes ikke dette er et verre krav enn å kreve at butikkansatte ikke gambler med å søle til varene som skal selges.

mvh

Gjest kvinne 46

Eg tør ikkje drikke kaffi i barnehagen eller SFO med barn rundt meg. Eg tar meg ein kopp når eg har ei lita pause.

Eg har også sett og registrert at det ser ikkje bra ut å drikke kaffi til stadig. Du kan ikkje samtidig ha koppen i handa, og vere engasjert i barna.

Annonse

"Som forelder liker jeg ikke å se at de ansatte står og drikker kaffe når jeg leverer om morgenen/henter om ettermiddagen"

Jeg ser ikke at det er noe problem jeg. Jeg har alltid synes det er koselig at de har koppen med seg ut. Barnehagen jeg har brukt er fra tre år og oppover. Varm kaffe og baby på armen hadde jeg kanskje heller reagert på i en barnehage.

Om jeg skal si noe på det du sier så _kan_ det jo gå an å drikke den før de skal ta imot barna, og før barna hentes. "mine" barnehagetanter drakk da det passet seg.

Det er vel sikkert lurt å tenke over når og i hvilke situasjoner man har kaffekoppen fremme. I vår barnehage nyter de gjerne en kopp kaffe rundt frokostbordet når de sitter og har en rolig morgenstund med barna på kjøkkenet. Den kaffelukten som er i barnehagen om morgenen når vi kommer er utrolig koselig og stemningsskapende. Jeg har full tillit til at de ansatte klarer å regulere dette selv!

"Som forelder liker jeg ikke å se at de ansatte står og drikker kaffe når jeg leverer om morgenen/henter om ettermiddagen"

Jeg ser ikke at det er noe problem jeg. Jeg har alltid synes det er koselig at de har koppen med seg ut. Barnehagen jeg har brukt er fra tre år og oppover. Varm kaffe og baby på armen hadde jeg kanskje heller reagert på i en barnehage.

Om jeg skal si noe på det du sier så _kan_ det jo gå an å drikke den før de skal ta imot barna, og før barna hentes. "mine" barnehagetanter drakk da det passet seg.

Nå får du nok "kjeft" for å bruke ordet barnehagetanter. :-)

mvh

Jeg er absolutt ikke en veldig bekymret forelder. Noen synes det er ubehagelig når jeg lar barnet mitt gå ved siden av vognen i nærheten av en traffikert vei, andre reagerer på at han får klatre ut av sprinkelsenga selv eller opp på sofaryggen. Alle har forskjellige personlige grenser i forhold til slikt og jeg føler jeg kjenner mitt barn godt nok til å vurdere disse situasjonene.

Men når det kommer til brannskader, så er jeg helt lik som deg. Faren for brannskader kan begrenses betraktelig uten å ta fra barnet mestringsfølelse eller opplevelser, det krever bare litt av den voksne. Noe av det første sønnen min lærte betydningen av er "det er varmt". Som enslig foreldre så har jeg aldri mer enn to hender, så da er jeg avhengig av at han selv trekker seg unna når jeg åpner ovnen. Han har lært seg hvilken sikkerhetssone jeg forlanger før jeg gjør det. Sier jeg at noe er varmt, for eksempel radiatoren (uten at denne kan gi varige skader, men jeg nevner det jo om han er i nærheten av den), så unngår han den øyeblikkelig.

Dette utelukker noe som er en svært vanlig skade i hjemmet. Så klart det finnes barn som har blitt skoldet av varm kaffe. I en barnehage har man i tillegg mange, mange barn å holde styr på. Ikke dermed sagt at jeg er i mot kaffe- eller tedrikking i barnehager, bare at man må ha retningslinjer og sunn fornuft.

ok, det får jeg tåle. Det var det de sa til ungene mine at de var, så da ble det sånn :) Går det fint med deg og graviditeten??

Ja, jeg skal ikke kjefte på deg for det. Jeg kunne nok godt sagt det selv. :-)

Det går fint med graviditeten. Altså, bortsett fra at jeg er kvalmere nå enn jeg har vært før. Jeg hadde regnet med det ville bli bedre snart... Jeg begynner å glede meg til å bli mamma. Takk som spør! :-)

Jeg er absolutt ikke en veldig bekymret forelder. Noen synes det er ubehagelig når jeg lar barnet mitt gå ved siden av vognen i nærheten av en traffikert vei, andre reagerer på at han får klatre ut av sprinkelsenga selv eller opp på sofaryggen. Alle har forskjellige personlige grenser i forhold til slikt og jeg føler jeg kjenner mitt barn godt nok til å vurdere disse situasjonene.

Men når det kommer til brannskader, så er jeg helt lik som deg. Faren for brannskader kan begrenses betraktelig uten å ta fra barnet mestringsfølelse eller opplevelser, det krever bare litt av den voksne. Noe av det første sønnen min lærte betydningen av er "det er varmt". Som enslig foreldre så har jeg aldri mer enn to hender, så da er jeg avhengig av at han selv trekker seg unna når jeg åpner ovnen. Han har lært seg hvilken sikkerhetssone jeg forlanger før jeg gjør det. Sier jeg at noe er varmt, for eksempel radiatoren (uten at denne kan gi varige skader, men jeg nevner det jo om han er i nærheten av den), så unngår han den øyeblikkelig.

Dette utelukker noe som er en svært vanlig skade i hjemmet. Så klart det finnes barn som har blitt skoldet av varm kaffe. I en barnehage har man i tillegg mange, mange barn å holde styr på. Ikke dermed sagt at jeg er i mot kaffe- eller tedrikking i barnehager, bare at man må ha retningslinjer og sunn fornuft.

Godt å høre.

Om man i en barnehage, av hensyn til barnas helse, kan sette store restriksjoner på både hva barna spiser og drikker, burde det være et minimum at de voskne holder væske som er så varm at den utgjør skoldingsfare unna ungene.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...