Gjest mij Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er vanskelig å si fra om ting fordi jeg vet barnehager ofte har knappe ressurser, og det er en del gjennomtrekk av folk - noe de faste ansatte sikkert skulle ha endret på om de kunne. Men når jeg kommer og henter gutten min på 3 år er det stadig et salig rot i garderoben. Klær ligger overalt, på benker og gulv, og garderoben er også i tilknytning til do/stellerom/vask, som ikke er adskilt med noen dør.. dermed er det ofte vått på gulvet i garderoben, og skittent ved vask og do fordi man går frem og tilbake der med sko osv. Her løper det unger (selv om lekerommet er innenfor en liten port, som ikke alltid er lukket) og her ligger det klær og sko og leker.. I tillegg lå det en hel gjeng med unger og skreik i hver sin vogn da jeg kom i dag, men ingen vinduer er åpne og ingen var ute, så jeg vet ikke hvordan de kan høre dem. Akkurat dette sa jeg fra om da jeg kom inn, og den ansatte (fast) svarer ganske bestemt og stressa at det er hun klar over, de skal ordne det nå. Her er litt av poenget til at jeg sjelden tør si fra om ting - de gangene jeg gjør det prøver jeg å gjøre det på en vennlig måte, passer på å ikke virke kritisk eller negativ, men likevel synes jeg ikke de tar det så pent, for å si det sånn. Som om de tar det som personlig kritikk. Porten i bhg har ofte stått åpen, og da er det 10 meter rett ut i en traffikert vei, og dette bekymrer meg veldig. Jeg har uttrykt bekymring et par ganger, men fått et avfeiende svar - porten skal ikke stå åpen, den. Ja, men jeg har opplevd flere ganger at den nettopp gjør det. Og sånn går ordvekslingen frem og tilbake noen ganger.. Jeg fikk først gehør hos en vikar, som var enig i at dette ikke var holdbart (!) og de fikk på en kjetting. Men fremdeles avhenger sikkerheten av at porten faktik lukkes av dem som går gjennom (har sett at t.o.m. foreldre kan glemme dette!), det er også andre som bruker bhg som gjennomgang, og da mener jeg sikkerheten ikke er god nok. Som jeg sa, det er 10 meter rett ut i en traffikert vei. Gutten min har ved en anledning også fått opp porten selv - kjettingen hindrer dette, men denne er sjelden festet. Ang rot og skitt i garderoben - jeg skjønner at det er hektisk med mange barn, og de kan ikke noe for at det ikke er dør mellom garderobe/vask/do/stellerom. Dette medfører en del stank for å si det pent, og stellerommet er temmelig sjuskete. I dag fant jeg igjen den nye ytterjakka til gutten min som var søkk borte på fredag (godt merket med navn) men den var innklint med skitt. Gutten min påsto det var maling, og jeg så for meg at den nye jakka var ødelagt, og måtte spørre en ansatt om dette virkelig var maling. "Det er jo bare vannmaling da" sier hun oppgitt tilbake. Og jeg forstår - igjen - kanskje var det gutten min som nektet å ta av seg jakka og de lot ham ha den på - det var tross alt bare vannmaling - men jeg må jo få lov å ytre bekymring over eventuelt ødelagt jakke uten at ansatt skal bli oppgitt? De er dessuten enormt dårlige til å gi tilbakemelding om hva som har skjedd i løpet av dagen, jeg må stille spørsmål på spørsmål for å få vite noe, og føler jeg forhører dem... Men jeg vil jo vite om han har spist godt, sovet noe og lekt fint med de andre. Det er snart foreldremøte, men jeg kommer ikke til å tørre å si fra om noe annet enn porten, jeg forstår som sagt at ressursene ofte er knappe, og det finnes en grunn til det meste,men jeg GRUER meg til lillesøster skal begynne der til vinteren som 1-åring - krabbe rundt i den skitne garderoben, skiftes på i det stinkende stellerommet og ligge ute og gråte i vogna fordi ingen hører henne.... Men det er da heller ikke riktig at jeg skal "forstå meg ihjel" på absolutt alt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toya-1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Blir ikke ting bedre, så hadde jeg søkt om plass i en annen barnehage fra neste år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Skjønner veldig godt at det er vanskelig å si i fra om slike ting. Sikkert lett at personalet tar det som personlig kritikk. Og du skal IKKE forstå slike ting som dette. Men har dere ikke noen foreldre-representanter i barnehagen? Da kan du jo kanskje ta det opp med de, så tar de det videre. Slik var det iallefall i vår barnehage. Eller så kan du kanskje ta det direkte med styrer i barnehagen? Men ang. den porten, den MÅ de gjøre noe med, før et barn havner ute i trafikken der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Kjenner du noen andre som skal på foreldremøte, slik at dere kan bli enige om å ta opp noen av de viktigste punktene - slik at dere sier fra om litt hver, og støtter hverandre? Kan noe av det løses rent praktisk på en enkel måte, f.eks. ved at det settes opp en hylle over knaggene i garderoben, som det kan stå kurver med skiftetøy på? Konkrete forslag som vil føre til mer orden er antakelig bedre enn å klage på rotet. Si f.eks. at "kanskje ungene ville rote mindre i garderoben hvis dere innfører et ryddeminutt når utetiden er over, der barna også deltar"? Det finnes måter å sikre porter på. Kanskje noen av foreldrene kan tilby seg å sjekke markedet litt? Spør en som har hatt barn der i flere år, om barnehagen praktiserer brukerundersøkelser. Der svarer man anonymt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Slik du beskriver det, høres det mer ut som et spørsmål om holdninger enn resurser. Min erfaring er at man sjeldent vinner fram i forhold til en så sløv bedriftskultur, samme hvor rett man kan ha. Og om man skulle vinne fram, blir det så mye vondt blod at man likevel får problemer videre. Tror kanskje jeg hadde sett meg om etter en annen barnehage om ikke ting og tang endres i løpet av en mnd. Nå er det praktiske ting det dreier seg om, pluss sikkerhet. Hvordan tror du det blir om barnet ditt skulle trenge ekstra oppfølging eller får mareritt av alt for mange skumle eventyr som leses i barnehagen? Åpen grind er helt uakseptabelt. Det samme er å søle vannfarger på en ny jakke. Den skal da av før man maler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Blir ikke ting bedre, så hadde jeg søkt om plass i en annen barnehage fra neste år. De fleste av oss må nok bare prise oss lykkelige over at vi overhodet har barnehageplass 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er dette FAU er til. Kontakt FAU og be om at de tar opp det du forteller her i neste møte med styrer. De skal ta det opp anonymt. Det er sikkert mange andre som mener det samme som deg, men som er redd for å ta det opp fordi de kanskje tror de straffer barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2289982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 De fleste av oss må nok bare prise oss lykkelige over at vi overhodet har barnehageplass Joda, man får holde på det man har til man finner noe annet. Men er man ikke fornøyd, bør man i det minste prøve å finne noe annet. Det koster som regel mindre enn å la humla suse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Sier som fei: bruk foreldrekontakten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Du som forelder trenger ikke forstå noe som helst, du leverer det kjæreste du har der, og du har lov til å være egoistisk. MEN; det betyr ikke at du ikke slutte å være rasjonell - du må innfinne deg med en del regler som alle andre. Når det er sagt synes jeg ikke du overreagerer på disse tingene! Jeg skal svare på dem konkret: ''Men når jeg kommer og henter gutten min på 3 år er det stadig et salig rot i garderoben. Klær ligger overalt, på benker og gulv'' Dette handler egentlig om dårlige rutiner i barnehagen. 1 - barna lærer ikke å legge ting på riktig sted, 2 - de voksne har ingen rutine på hvor de skal legge fra seg ting, 3 - de mister oversikten. Dette kan du godt klage på, men av den listen du presenterte vil jeg satt dette nederst på listen. Så lenge ting ikke forsvinner, og det bare er rotete - så er det mer barnehagens problem enn ditt. ''garderoben er også i tilknytning til do/stellerom/vask, som ikke er adskilt med noen dør..'' Er det egentlig lov? Jeg trodde man skulle ha muligheten til å være i fred der inne? Og ikke bare det, det må jo bli trekkfullt om man kan risikere å ha nakne barn og åpen utgangsdør i samme synsrekker? Dette ville jeg tatt opp, og sagt at de måtte sette inn en dør. Det handler ikke bare om hygiene - men også om barnas privatliv. ''dermed er det ofte vått på gulvet i garderoben, og skittent ved vask og do fordi man går frem og tilbake der med sko osv. Her løper det unger (selv om lekerommet er innenfor en liten port, som ikke alltid er lukket) og her ligger det klær og sko og leker..'' Igjen, dette handler om dårlige rutiner. Og det blir veldig uhygienisk om man skal gå inne med sko! Jeg har en stadig tilbakevennende diskusjon ifht å ta av skoene (foreldre) eller å bruke sko-poser. Men saken er at det koster hver og en av dere mindre tid å ta av skoene - enn det tar oss å holde rent, på tross av skoposene. De holder nemlig ikke vann ute - bare gjørme. Og når noen tar dem på den ene veien, kan du være sikker på at nestemann vrenger dem! ''I tillegg lå det en hel gjeng med unger og skreik i hver sin vogn da jeg kom i dag, men ingen vinduer er åpne og ingen var ute, så jeg vet ikke hvordan de kan høre dem. '' Det MÅ vel være mot forskriftene? De skal egentlig være under oppsyn hele tiden, en ting er om de skriker - men en annen ting er om de faller ut av vognen, eller klatrer ut og stikker av. For ikke å snakke om - hvis noen tar dem... Det skal være en rutine på at de alltid skal være under oppsyn så vidt jeg vet... ''Her er litt av poenget til at jeg sjelden tør si fra om ting - de gangene jeg gjør det prøver jeg å gjøre det på en vennlig måte, passer på å ikke virke kritisk eller negativ, men likevel synes jeg ikke de tar det så pent, for å si det sånn. Som om de tar det som personlig kritikk '' Det gjør de nok antagelig også? De er bare mennesker, og det er ikke utenkelig at de tenker de gjør så godt de kan, og de gjør så mye bra - og så skal du klage på sånne ting?? Jeg sier IKKE at du ikke har rett, men det kan likevel hende de tenker sånn ''Porten i bhg har ofte stått åpen, og da er det 10 meter rett ut i en traffikert vei, og dette bekymrer meg veldig. Jeg har uttrykt bekymring et par ganger, men fått et avfeiende svar - porten skal ikke stå åpen, den. Ja, men jeg har opplevd flere ganger at den nettopp gjør det. Og sånn går ordvekslingen frem og tilbake noen ganger.' Et KLART brudd på sikkerheten! Dette kan, og SKAL du klage på - det er IKKE greit. Dette er kanskje det punktet jeg ville klaget på først - og ikke gi deg før det er i orden. Det skal være en kjetting der som holder porten igjen, og selv om de ansatte kanskje klarer å huske på den - så er nok foreldre like store syndere, de skal jo bare... Ta det opp med barnehagen, og krev at de igjen tar det opp med foreldrene! Om du ikke vil gjøre det selv, så har dere sikkert en foreldrekontakt som kan gjøre det på deres vegne? ''I dag fant jeg igjen den nye ytterjakka til gutten min som var søkk borte på fredag (godt merket med navn) men den var innklint med skitt. Gutten min påsto det var maling, og jeg så for meg at den nye jakka var ødelagt, og måtte spørre en ansatt om dette virkelig var maling. "Det er jo bare vannmaling da" sier hun oppgitt tilbake. '' Han ville ikke ta den av, så vi lot han ha den på? Han ville ikke ha brød så vi lot han spise bare pålegg? Hvor går grensen for barns medbestemmelsesrett? Ja, de skal få bestemme noe - men ingen har på jakke inne, det er vanlig høflighet. Og - det kan da ikke koste dem mye å ha på ungene maleforklær? Om barnehagen ikke vil kjøpe kan du gjøre det selv, det koster rundt en hundrings på IKEA, og litt dyrere på BabyShop og sånne steder... ''De er dessuten enormt dårlige til å gi tilbakemelding om hva som har skjedd i løpet av dagen, jeg må stille spørsmål på spørsmål for å få vite noe, og føler jeg forhører dem... Men jeg vil jo vite om han har spist godt, sovet noe og lekt fint med de andre.'' Dårlige rutiner, det finnes enkle grep for å bli bedre på dette området. F.eks notere seg en ting om hvert barn hver dag, spørre barna hva de har gjort før man skriver det på døren så foreldrene kan lese, la den oppgaven falle på en spesiell vakt - osv. 'Det er snart foreldremøte, men jeg kommer ikke til å tørre å si fra om noe annet enn porten, jeg forstår som sagt at ressursene ofte er knappe, og det finnes en grunn til det meste,men jeg GRUER meg til lillesøster skal begynne der til vinteren som 1-åring -'' Kan du ikke snakke med noen av de andre foreldrene? Er du ingen du kjenner godt nok til at du kan "klage" litt til dem og høre hva de sier tilbake? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Høres ut som vår barnehage... Du skal føle deg tilfreds og tatt på alvor og ihvertfall stole på at ungene har det trygt i løpet av dagen.. Jeg ble heller ikke tatt på alvor..Jeg tok ut mine. Ny barnehage funket for dem og meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surrreal Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Bare en liten ting om porten: i min forrige barnehage stod denne til stadighet åpen. Jeg kan forsikre deg om at VI _ALDRI_ lot denne stå åpen!! Den er heller ikke av den sorten som barna klarer å åpne selv (en stang med kule på som skal løftes opp, veldig tungt - og enkelte foreldre har også problemer med den). Her var det en sterkt traffikkert rundkjøring rett utenfor porten - kanskje 3 meter fra! Det var faktisk FORELDRENE som var synderne her. Vi hadde ikke mulighet til å stikke ut til stadighet for å lukke porten, og hver dag hadde vi hjertet i halsen for om barn som ble hentet skulle stikke seg ut før foreldrene kom til (de løper gjerne i forveien..) For øvrig syns jeg forholdene høres veldig kritikkverdig ut, jeg syns du har all grunn til å si fra! Problemet er vel at det kan komme til å bli brukt mot deg... Kanskje best å ta det opp via FAU? Snakk med en av kontaktpersonene, eller skriv et anonymt brev og legg i FAU-postkassen om du ikke vil at noen skal vite hvem det kommer fra. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Bare en liten ting om porten: i min forrige barnehage stod denne til stadighet åpen. Jeg kan forsikre deg om at VI _ALDRI_ lot denne stå åpen!! Den er heller ikke av den sorten som barna klarer å åpne selv (en stang med kule på som skal løftes opp, veldig tungt - og enkelte foreldre har også problemer med den). Her var det en sterkt traffikkert rundkjøring rett utenfor porten - kanskje 3 meter fra! Det var faktisk FORELDRENE som var synderne her. Vi hadde ikke mulighet til å stikke ut til stadighet for å lukke porten, og hver dag hadde vi hjertet i halsen for om barn som ble hentet skulle stikke seg ut før foreldrene kom til (de løper gjerne i forveien..) For øvrig syns jeg forholdene høres veldig kritikkverdig ut, jeg syns du har all grunn til å si fra! Problemet er vel at det kan komme til å bli brukt mot deg... Kanskje best å ta det opp via FAU? Snakk med en av kontaktpersonene, eller skriv et anonymt brev og legg i FAU-postkassen om du ikke vil at noen skal vite hvem det kommer fra. mvh Akkurat når det gjelder de portene så var det rett som det var at jeg hadde store problemer med å åpne dem husker jeg, men jeg gikk aldri fra dem åpne da. Alikevel - det må da finnes en annen barnesikker lukkemekaniske?! Det var jo livsfarlige! Poden klemte fingeren stygt i porten en gang da han skulle hjelpe pappan å åpne den når de hentet lillesøstra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Uff, dette hørtes trist ut. HVis du ikke tør å si i fra, kan du jo skrive en anonym lapp og legge i postkassa. Skriv ned punktvis det du har opplevd - gjerne med datoer. Skriv også gjerne hvordan du ønsker det skal være. Nå har jeg hatt barn i barnehage siden 2002, og aldri har jeg opplevd slike forhold. Ja, garderoben kan være et salig kaos rett etter at ungene har kommet inn, men det er da alltid en av de ansattes ansvar å rydde og tørke av det verste på gulvet etter at ungene har kommet seg inn. Stort sett ligger klærne på rett plass, men umerkede klær som de ikke husker hvem er sine blir lagt i en kasse. Et par ganger i året blir disse klærne lagt utover slik at vi lettere kan se om det er noe som er vårt. Våte klær blir puttet i en pose så det er lett for oss å ta den med hjem. Så sant de får det til tørker de opp vannsøl med en gang. Uteklær blir ikke brukt inne! Er det veldig travelt når jeg kommer for å hente, forstår jeg at det er vanskelig med tilbakemelding. Spør jeg, får jeg alltid svar likevel. Har de tid forteller de gjerne litt om det som har skjedd den dagen. På småbarnsavdelingen har de en lapp hengene fremme der de notere hvor mye hvert barn spiser til hvert måltid, når barnet sover og når de har skiftet bleier (bæsjebleier merket med B etter). Kjempekjekt! Jeg synes vi som foreldre - som tross alt betaler for at de ansatte skal passe barna våre - har rett til å kreve å bli hørt når vi påpeker kritikkverdige forhold. Jeg skjønner at du blir usikker når du blir avfeiet hver gang du påpeker noe, men ikke gi deg! Det med porten som ikke lukkes, det er veldig alvorlig. Hva gjør barnehagen dersom et barn stikker av, eller i verste fall blir påkjørt fordi de voksne ikke gidder på se etter at porten er lukket? Kanskje det er lettere å få sagt det du trenger hvis du får til et møte med ped.leder og kanskje styrer i barnehagen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Uff, dette hørtes trist ut. HVis du ikke tør å si i fra, kan du jo skrive en anonym lapp og legge i postkassa. Skriv ned punktvis det du har opplevd - gjerne med datoer. Skriv også gjerne hvordan du ønsker det skal være. Nå har jeg hatt barn i barnehage siden 2002, og aldri har jeg opplevd slike forhold. Ja, garderoben kan være et salig kaos rett etter at ungene har kommet inn, men det er da alltid en av de ansattes ansvar å rydde og tørke av det verste på gulvet etter at ungene har kommet seg inn. Stort sett ligger klærne på rett plass, men umerkede klær som de ikke husker hvem er sine blir lagt i en kasse. Et par ganger i året blir disse klærne lagt utover slik at vi lettere kan se om det er noe som er vårt. Våte klær blir puttet i en pose så det er lett for oss å ta den med hjem. Så sant de får det til tørker de opp vannsøl med en gang. Uteklær blir ikke brukt inne! Er det veldig travelt når jeg kommer for å hente, forstår jeg at det er vanskelig med tilbakemelding. Spør jeg, får jeg alltid svar likevel. Har de tid forteller de gjerne litt om det som har skjedd den dagen. På småbarnsavdelingen har de en lapp hengene fremme der de notere hvor mye hvert barn spiser til hvert måltid, når barnet sover og når de har skiftet bleier (bæsjebleier merket med B etter). Kjempekjekt! Jeg synes vi som foreldre - som tross alt betaler for at de ansatte skal passe barna våre - har rett til å kreve å bli hørt når vi påpeker kritikkverdige forhold. Jeg skjønner at du blir usikker når du blir avfeiet hver gang du påpeker noe, men ikke gi deg! Det med porten som ikke lukkes, det er veldig alvorlig. Hva gjør barnehagen dersom et barn stikker av, eller i verste fall blir påkjørt fordi de voksne ikke gidder på se etter at porten er lukket? Kanskje det er lettere å få sagt det du trenger hvis du får til et møte med ped.leder og kanskje styrer i barnehagen? Takk for tips! Dette ble skrevet på en av de verre dagene, og en del sykdom blant de ansatte, så det er ikke alltid like ille, altså. Men generelt synes jeg det er _litt_ rotete og skittent... Om morgenen ser det heldigvis helt fint ut. Men jeg har generelt et problem med å si fra om ting, synes det er vanskelig. :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Bare en liten ting om porten: i min forrige barnehage stod denne til stadighet åpen. Jeg kan forsikre deg om at VI _ALDRI_ lot denne stå åpen!! Den er heller ikke av den sorten som barna klarer å åpne selv (en stang med kule på som skal løftes opp, veldig tungt - og enkelte foreldre har også problemer med den). Her var det en sterkt traffikkert rundkjøring rett utenfor porten - kanskje 3 meter fra! Det var faktisk FORELDRENE som var synderne her. Vi hadde ikke mulighet til å stikke ut til stadighet for å lukke porten, og hver dag hadde vi hjertet i halsen for om barn som ble hentet skulle stikke seg ut før foreldrene kom til (de løper gjerne i forveien..) For øvrig syns jeg forholdene høres veldig kritikkverdig ut, jeg syns du har all grunn til å si fra! Problemet er vel at det kan komme til å bli brukt mot deg... Kanskje best å ta det opp via FAU? Snakk med en av kontaktpersonene, eller skriv et anonymt brev og legg i FAU-postkassen om du ikke vil at noen skal vite hvem det kommer fra. mvh FAU er et bra forslag :-) Det er som du sier, ironisk nok, ofte foreldrene som glemmer å lukke porten. Dethar skjedd et par ganger mens jeg sto og så på (de så ikke meg, slik at de trodde jeg kom bak og lukket) og den ene gangen løp jeg etter mamman for å gjøre henne oppmerksom på at hun faktisk ikke lukket porten. Jeg var nok ganske oppgitt da, synes jeg hadde rett til det - men ikke uvennlig. Hun bare så på meg som om jeg var en plagsom veps, hevet øyenbrynene og svarte med en ironisk tone - "å, unnskyld da!" Hjelpes, dama har selv barn i barnehagen, like gammel som min sønn... det er da i hennes høyeste interesse at porten er lukket! Jeg blir helt satt ut av slike mennesker.... Men føler meg som - nettopp - en plagsom veps i syltetøyet når jeg sier fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du som forelder trenger ikke forstå noe som helst, du leverer det kjæreste du har der, og du har lov til å være egoistisk. MEN; det betyr ikke at du ikke slutte å være rasjonell - du må innfinne deg med en del regler som alle andre. Når det er sagt synes jeg ikke du overreagerer på disse tingene! Jeg skal svare på dem konkret: ''Men når jeg kommer og henter gutten min på 3 år er det stadig et salig rot i garderoben. Klær ligger overalt, på benker og gulv'' Dette handler egentlig om dårlige rutiner i barnehagen. 1 - barna lærer ikke å legge ting på riktig sted, 2 - de voksne har ingen rutine på hvor de skal legge fra seg ting, 3 - de mister oversikten. Dette kan du godt klage på, men av den listen du presenterte vil jeg satt dette nederst på listen. Så lenge ting ikke forsvinner, og det bare er rotete - så er det mer barnehagens problem enn ditt. ''garderoben er også i tilknytning til do/stellerom/vask, som ikke er adskilt med noen dør..'' Er det egentlig lov? Jeg trodde man skulle ha muligheten til å være i fred der inne? Og ikke bare det, det må jo bli trekkfullt om man kan risikere å ha nakne barn og åpen utgangsdør i samme synsrekker? Dette ville jeg tatt opp, og sagt at de måtte sette inn en dør. Det handler ikke bare om hygiene - men også om barnas privatliv. ''dermed er det ofte vått på gulvet i garderoben, og skittent ved vask og do fordi man går frem og tilbake der med sko osv. Her løper det unger (selv om lekerommet er innenfor en liten port, som ikke alltid er lukket) og her ligger det klær og sko og leker..'' Igjen, dette handler om dårlige rutiner. Og det blir veldig uhygienisk om man skal gå inne med sko! Jeg har en stadig tilbakevennende diskusjon ifht å ta av skoene (foreldre) eller å bruke sko-poser. Men saken er at det koster hver og en av dere mindre tid å ta av skoene - enn det tar oss å holde rent, på tross av skoposene. De holder nemlig ikke vann ute - bare gjørme. Og når noen tar dem på den ene veien, kan du være sikker på at nestemann vrenger dem! ''I tillegg lå det en hel gjeng med unger og skreik i hver sin vogn da jeg kom i dag, men ingen vinduer er åpne og ingen var ute, så jeg vet ikke hvordan de kan høre dem. '' Det MÅ vel være mot forskriftene? De skal egentlig være under oppsyn hele tiden, en ting er om de skriker - men en annen ting er om de faller ut av vognen, eller klatrer ut og stikker av. For ikke å snakke om - hvis noen tar dem... Det skal være en rutine på at de alltid skal være under oppsyn så vidt jeg vet... ''Her er litt av poenget til at jeg sjelden tør si fra om ting - de gangene jeg gjør det prøver jeg å gjøre det på en vennlig måte, passer på å ikke virke kritisk eller negativ, men likevel synes jeg ikke de tar det så pent, for å si det sånn. Som om de tar det som personlig kritikk '' Det gjør de nok antagelig også? De er bare mennesker, og det er ikke utenkelig at de tenker de gjør så godt de kan, og de gjør så mye bra - og så skal du klage på sånne ting?? Jeg sier IKKE at du ikke har rett, men det kan likevel hende de tenker sånn ''Porten i bhg har ofte stått åpen, og da er det 10 meter rett ut i en traffikert vei, og dette bekymrer meg veldig. Jeg har uttrykt bekymring et par ganger, men fått et avfeiende svar - porten skal ikke stå åpen, den. Ja, men jeg har opplevd flere ganger at den nettopp gjør det. Og sånn går ordvekslingen frem og tilbake noen ganger.' Et KLART brudd på sikkerheten! Dette kan, og SKAL du klage på - det er IKKE greit. Dette er kanskje det punktet jeg ville klaget på først - og ikke gi deg før det er i orden. Det skal være en kjetting der som holder porten igjen, og selv om de ansatte kanskje klarer å huske på den - så er nok foreldre like store syndere, de skal jo bare... Ta det opp med barnehagen, og krev at de igjen tar det opp med foreldrene! Om du ikke vil gjøre det selv, så har dere sikkert en foreldrekontakt som kan gjøre det på deres vegne? ''I dag fant jeg igjen den nye ytterjakka til gutten min som var søkk borte på fredag (godt merket med navn) men den var innklint med skitt. Gutten min påsto det var maling, og jeg så for meg at den nye jakka var ødelagt, og måtte spørre en ansatt om dette virkelig var maling. "Det er jo bare vannmaling da" sier hun oppgitt tilbake. '' Han ville ikke ta den av, så vi lot han ha den på? Han ville ikke ha brød så vi lot han spise bare pålegg? Hvor går grensen for barns medbestemmelsesrett? Ja, de skal få bestemme noe - men ingen har på jakke inne, det er vanlig høflighet. Og - det kan da ikke koste dem mye å ha på ungene maleforklær? Om barnehagen ikke vil kjøpe kan du gjøre det selv, det koster rundt en hundrings på IKEA, og litt dyrere på BabyShop og sånne steder... ''De er dessuten enormt dårlige til å gi tilbakemelding om hva som har skjedd i løpet av dagen, jeg må stille spørsmål på spørsmål for å få vite noe, og føler jeg forhører dem... Men jeg vil jo vite om han har spist godt, sovet noe og lekt fint med de andre.'' Dårlige rutiner, det finnes enkle grep for å bli bedre på dette området. F.eks notere seg en ting om hvert barn hver dag, spørre barna hva de har gjort før man skriver det på døren så foreldrene kan lese, la den oppgaven falle på en spesiell vakt - osv. 'Det er snart foreldremøte, men jeg kommer ikke til å tørre å si fra om noe annet enn porten, jeg forstår som sagt at ressursene ofte er knappe, og det finnes en grunn til det meste,men jeg GRUER meg til lillesøster skal begynne der til vinteren som 1-åring -'' Kan du ikke snakke med noen av de andre foreldrene? Er du ingen du kjenner godt nok til at du kan "klage" litt til dem og høre hva de sier tilbake? Takk for tilbakemelding :-) Som jeg sa til Jubalong - dette ble skrevet etter en dag det var ekstra hektisk der, flere ansatte var syke, og det har jeg forståelse for. Men det blir generelt litt skittent der utover dagen, og jeg ser stadig foreldre som går inn med sko. (Det gjør jeg - helt ærlig - aldri selv. Skoposer finnes også.) Samme med porten, har et par ganger sett at foreldre har glemt å lukke. Men da jeg løp etter en mamma den ene gangen svarte hun bare ironisk "å, men unnskyld da!" Ærlig talt, hun har selv barn der! Maleforklær bruker de vansligvis, så én gangs glipp går jeg med på, men ikke på yttertøy. Jakka ble forøvrig ikke helt ren igjen etter vask, og det irriterer meg litt, men jeg kan jo ikke vite at akkurat _de_ strekene ikke kommer fra utelek.... Også er det medbestemmelsen du nevner. Den går det grenser for. Garderobe/do/stellerom er liksom i en halvåpen løsning ja, riktignok i "vinkel" så man ikke kan se inn på stellerom og do, men like fullt er det åpent. Og til sist - jeg har full forståelse for at de ansatte er mennesker som kan ta kritikk personlig, og det er igrunn mitt eget problem at jeg har vanskelig for å ta opp kritikkverdige forhold. Jeg er livredd for at den andre skal ta det personlig, men det er sånn jeg er dessverre.... Så bortsett fra i tilfellet med porten - den er for viktig til at jeg har råd til å være redd for å si fra - blir det til at jeg bare lar det skure.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Sier som fei: bruk foreldrekontakten. Jepp :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Slik du beskriver det, høres det mer ut som et spørsmål om holdninger enn resurser. Min erfaring er at man sjeldent vinner fram i forhold til en så sløv bedriftskultur, samme hvor rett man kan ha. Og om man skulle vinne fram, blir det så mye vondt blod at man likevel får problemer videre. Tror kanskje jeg hadde sett meg om etter en annen barnehage om ikke ting og tang endres i løpet av en mnd. Nå er det praktiske ting det dreier seg om, pluss sikkerhet. Hvordan tror du det blir om barnet ditt skulle trenge ekstra oppfølging eller får mareritt av alt for mange skumle eventyr som leses i barnehagen? Åpen grind er helt uakseptabelt. Det samme er å søle vannfarger på en ny jakke. Den skal da av før man maler. mvh Holdningene kan helt klart forbedres, men da beveger man seg nettopp inn på det personløige planet, og da blir det vanskelig for meg. Igrunn like mye mitt eget problem, akkurat det :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 De fleste av oss må nok bare prise oss lykkelige over at vi overhodet har barnehageplass Forferdelig synd, men sant.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/#findComment-2290513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.