PieLill Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Holdningene kan helt klart forbedres, men da beveger man seg nettopp inn på det personløige planet, og da blir det vanskelig for meg. Igrunn like mye mitt eget problem, akkurat det :-( Det er vanskelig, noen ganger fåfengt å få forandret holdninger og bedriftskultur. Så det kan hende det er en idé å lete etter noe nytt samtidig som du forsøker å få til endringer der barna er. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du som forelder trenger ikke forstå noe som helst, du leverer det kjæreste du har der, og du har lov til å være egoistisk. MEN; det betyr ikke at du ikke slutte å være rasjonell - du må innfinne deg med en del regler som alle andre. Når det er sagt synes jeg ikke du overreagerer på disse tingene! Jeg skal svare på dem konkret: ''Men når jeg kommer og henter gutten min på 3 år er det stadig et salig rot i garderoben. Klær ligger overalt, på benker og gulv'' Dette handler egentlig om dårlige rutiner i barnehagen. 1 - barna lærer ikke å legge ting på riktig sted, 2 - de voksne har ingen rutine på hvor de skal legge fra seg ting, 3 - de mister oversikten. Dette kan du godt klage på, men av den listen du presenterte vil jeg satt dette nederst på listen. Så lenge ting ikke forsvinner, og det bare er rotete - så er det mer barnehagens problem enn ditt. ''garderoben er også i tilknytning til do/stellerom/vask, som ikke er adskilt med noen dør..'' Er det egentlig lov? Jeg trodde man skulle ha muligheten til å være i fred der inne? Og ikke bare det, det må jo bli trekkfullt om man kan risikere å ha nakne barn og åpen utgangsdør i samme synsrekker? Dette ville jeg tatt opp, og sagt at de måtte sette inn en dør. Det handler ikke bare om hygiene - men også om barnas privatliv. ''dermed er det ofte vått på gulvet i garderoben, og skittent ved vask og do fordi man går frem og tilbake der med sko osv. Her løper det unger (selv om lekerommet er innenfor en liten port, som ikke alltid er lukket) og her ligger det klær og sko og leker..'' Igjen, dette handler om dårlige rutiner. Og det blir veldig uhygienisk om man skal gå inne med sko! Jeg har en stadig tilbakevennende diskusjon ifht å ta av skoene (foreldre) eller å bruke sko-poser. Men saken er at det koster hver og en av dere mindre tid å ta av skoene - enn det tar oss å holde rent, på tross av skoposene. De holder nemlig ikke vann ute - bare gjørme. Og når noen tar dem på den ene veien, kan du være sikker på at nestemann vrenger dem! ''I tillegg lå det en hel gjeng med unger og skreik i hver sin vogn da jeg kom i dag, men ingen vinduer er åpne og ingen var ute, så jeg vet ikke hvordan de kan høre dem. '' Det MÅ vel være mot forskriftene? De skal egentlig være under oppsyn hele tiden, en ting er om de skriker - men en annen ting er om de faller ut av vognen, eller klatrer ut og stikker av. For ikke å snakke om - hvis noen tar dem... Det skal være en rutine på at de alltid skal være under oppsyn så vidt jeg vet... ''Her er litt av poenget til at jeg sjelden tør si fra om ting - de gangene jeg gjør det prøver jeg å gjøre det på en vennlig måte, passer på å ikke virke kritisk eller negativ, men likevel synes jeg ikke de tar det så pent, for å si det sånn. Som om de tar det som personlig kritikk '' Det gjør de nok antagelig også? De er bare mennesker, og det er ikke utenkelig at de tenker de gjør så godt de kan, og de gjør så mye bra - og så skal du klage på sånne ting?? Jeg sier IKKE at du ikke har rett, men det kan likevel hende de tenker sånn ''Porten i bhg har ofte stått åpen, og da er det 10 meter rett ut i en traffikert vei, og dette bekymrer meg veldig. Jeg har uttrykt bekymring et par ganger, men fått et avfeiende svar - porten skal ikke stå åpen, den. Ja, men jeg har opplevd flere ganger at den nettopp gjør det. Og sånn går ordvekslingen frem og tilbake noen ganger.' Et KLART brudd på sikkerheten! Dette kan, og SKAL du klage på - det er IKKE greit. Dette er kanskje det punktet jeg ville klaget på først - og ikke gi deg før det er i orden. Det skal være en kjetting der som holder porten igjen, og selv om de ansatte kanskje klarer å huske på den - så er nok foreldre like store syndere, de skal jo bare... Ta det opp med barnehagen, og krev at de igjen tar det opp med foreldrene! Om du ikke vil gjøre det selv, så har dere sikkert en foreldrekontakt som kan gjøre det på deres vegne? ''I dag fant jeg igjen den nye ytterjakka til gutten min som var søkk borte på fredag (godt merket med navn) men den var innklint med skitt. Gutten min påsto det var maling, og jeg så for meg at den nye jakka var ødelagt, og måtte spørre en ansatt om dette virkelig var maling. "Det er jo bare vannmaling da" sier hun oppgitt tilbake. '' Han ville ikke ta den av, så vi lot han ha den på? Han ville ikke ha brød så vi lot han spise bare pålegg? Hvor går grensen for barns medbestemmelsesrett? Ja, de skal få bestemme noe - men ingen har på jakke inne, det er vanlig høflighet. Og - det kan da ikke koste dem mye å ha på ungene maleforklær? Om barnehagen ikke vil kjøpe kan du gjøre det selv, det koster rundt en hundrings på IKEA, og litt dyrere på BabyShop og sånne steder... ''De er dessuten enormt dårlige til å gi tilbakemelding om hva som har skjedd i løpet av dagen, jeg må stille spørsmål på spørsmål for å få vite noe, og føler jeg forhører dem... Men jeg vil jo vite om han har spist godt, sovet noe og lekt fint med de andre.'' Dårlige rutiner, det finnes enkle grep for å bli bedre på dette området. F.eks notere seg en ting om hvert barn hver dag, spørre barna hva de har gjort før man skriver det på døren så foreldrene kan lese, la den oppgaven falle på en spesiell vakt - osv. 'Det er snart foreldremøte, men jeg kommer ikke til å tørre å si fra om noe annet enn porten, jeg forstår som sagt at ressursene ofte er knappe, og det finnes en grunn til det meste,men jeg GRUER meg til lillesøster skal begynne der til vinteren som 1-åring -'' Kan du ikke snakke med noen av de andre foreldrene? Er du ingen du kjenner godt nok til at du kan "klage" litt til dem og høre hva de sier tilbake? Jeg fatter ikke at det ikke går an å lage skoposene litt mer robuste enn det derre sykehusaktige man får og ha en farge til utsiden og en annen farge på innsiden. Slik de er nå er de ikke mye hjelp i. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Bare en liten ting om porten: i min forrige barnehage stod denne til stadighet åpen. Jeg kan forsikre deg om at VI _ALDRI_ lot denne stå åpen!! Den er heller ikke av den sorten som barna klarer å åpne selv (en stang med kule på som skal løftes opp, veldig tungt - og enkelte foreldre har også problemer med den). Her var det en sterkt traffikkert rundkjøring rett utenfor porten - kanskje 3 meter fra! Det var faktisk FORELDRENE som var synderne her. Vi hadde ikke mulighet til å stikke ut til stadighet for å lukke porten, og hver dag hadde vi hjertet i halsen for om barn som ble hentet skulle stikke seg ut før foreldrene kom til (de løper gjerne i forveien..) For øvrig syns jeg forholdene høres veldig kritikkverdig ut, jeg syns du har all grunn til å si fra! Problemet er vel at det kan komme til å bli brukt mot deg... Kanskje best å ta det opp via FAU? Snakk med en av kontaktpersonene, eller skriv et anonymt brev og legg i FAU-postkassen om du ikke vil at noen skal vite hvem det kommer fra. mvh Det bruker å hjelpe når barnehagens personal terper på at porten skal være igjen. Men det burde ikke være nødvendig å mase på foreldrene om slikt. Men viss personalet også ser ut til å gi beng, er saken tapt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg fatter ikke at det ikke går an å lage skoposene litt mer robuste enn det derre sykehusaktige man får og ha en farge til utsiden og en annen farge på innsiden. Slik de er nå er de ikke mye hjelp i. mvh Det er vel noe med at det er en forbruksvare - så da skal det være nedbrytbart og miljøvennlig, i tillegg til at det skal være billig og effektivt. Da blir gjerne kvaliteten deretter også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er vel noe med at det er en forbruksvare - så da skal det være nedbrytbart og miljøvennlig, i tillegg til at det skal være billig og effektivt. Da blir gjerne kvaliteten deretter også. Jeg tror de skoposene man bruker er importerte fra helsevesenet og ikke tilpasset det de brukes for i barnehager. Tror nok mange hadde vært villige til å betale litt mer, evt. bruke vaskbare utgaver for å få noe som funker etter hensikten. Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg tror de skoposene man bruker er importerte fra helsevesenet og ikke tilpasset det de brukes for i barnehager. Tror nok mange hadde vært villige til å betale litt mer, evt. bruke vaskbare utgaver for å få noe som funker etter hensikten. Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på. mvh ''Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på.'' Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? ;-) Det er da MYE lettere å bare ta av seg skoa enn å dille med merking av poser, dressering av foreldre og ekstra vasking etter dem som likevel ikke lot seg dressere.... Og det å skulle ha mer holdbare poser som attpåtil skal vaskes?? *ha ha* Don't get me started!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 ''Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på.'' Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? ;-) Det er da MYE lettere å bare ta av seg skoa enn å dille med merking av poser, dressering av foreldre og ekstra vasking etter dem som likevel ikke lot seg dressere.... Og det å skulle ha mer holdbare poser som attpåtil skal vaskes?? *ha ha* Don't get me started!!!! Om man skal ta av seg skoene bør man kunne gjøre det et sted man kan gå videre uten å tråkke i sølevann underveis. Ofte må skoene settes i et hjørne og så blir man sølete. Dessuten er det ofte iskaldt på gulvene. Jeg synes skoposer er en god løsning. Kjapt gjort å skrive på et kryss. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Takk for tips! Dette ble skrevet på en av de verre dagene, og en del sykdom blant de ansatte, så det er ikke alltid like ille, altså. Men generelt synes jeg det er _litt_ rotete og skittent... Om morgenen ser det heldigvis helt fint ut. Men jeg har generelt et problem med å si fra om ting, synes det er vanskelig. :-( Jeg skjønner deg godt, det er ikke lett å si i fra om ting man ikke er fornøyd med. Og når man i tillegg vet at de man sier i fra til skal passe barnet... Men en anonym lapp kan jo være en begynnelse hvis du ikke tør å be om et møte med ped.leder og styrer. (Jeg ba en gang om et slikt møte, og det var veldig positivt. Og jeg var vanvittig nervøs før vi kom i gang.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Om man skal ta av seg skoene bør man kunne gjøre det et sted man kan gå videre uten å tråkke i sølevann underveis. Ofte må skoene settes i et hjørne og så blir man sølete. Dessuten er det ofte iskaldt på gulvene. Jeg synes skoposer er en god løsning. Kjapt gjort å skrive på et kryss. mvh Hvis ALLE tar av seg skoene så lang ut som mulig, blir det ikke søledammer lenger inn. Jeg tok nesten alltid av meg skoa, og det største argumentet mot å gjøre det, var de klissete flekkene etter dem som bare brukte pose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg tror de skoposene man bruker er importerte fra helsevesenet og ikke tilpasset det de brukes for i barnehager. Tror nok mange hadde vært villige til å betale litt mer, evt. bruke vaskbare utgaver for å få noe som funker etter hensikten. Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på. mvh ''Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på.'' Da kan vi likesågodt vaske tror jeg... Det ble faktisk en diskusjon ut av dette på forrige foreldremøte fordi jeg tvang alle foreldrene til å ta av seg skoene i gangen før de fikk komme inn i barnehagen. Så forklare jeg hvorfor, så fortalte jeg hvor mye tid det blir til sammen om vi skal holde på å vaske etter dem hver dag - og hva vi ellers kunne bruke den tiden på. Men likevel "det tar så lang tid å snøre av og på seg skoene".... Så jeg tror faktisk ikke det hadde hjulpet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 ''Evt. kan man jo ta en vannfast tusj å merke alle 'posene' på den ene siden. Så får man dressere foreldrene til å passe på å gjøre det riktig, samt tørke ordentlig av beina før posene tas på.'' Da kan vi likesågodt vaske tror jeg... Det ble faktisk en diskusjon ut av dette på forrige foreldremøte fordi jeg tvang alle foreldrene til å ta av seg skoene i gangen før de fikk komme inn i barnehagen. Så forklare jeg hvorfor, så fortalte jeg hvor mye tid det blir til sammen om vi skal holde på å vaske etter dem hver dag - og hva vi ellers kunne bruke den tiden på. Men likevel "det tar så lang tid å snøre av og på seg skoene".... Så jeg tror faktisk ikke det hadde hjulpet.... ''Men likevel "det tar så lang tid å snøre av og på seg skoene"....'' Da får de gå med gummistøvler, da! ;-) Har inntrykk av at mange foreldre glatt lar ungene gå i cherrox 'hele vinteren' fordi det er så 'lettvint', så da kan jo foreldrene ha det like lettvint? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 ''Men likevel "det tar så lang tid å snøre av og på seg skoene"....'' Da får de gå med gummistøvler, da! ;-) Har inntrykk av at mange foreldre glatt lar ungene gå i cherrox 'hele vinteren' fordi det er så 'lettvint', så da kan jo foreldrene ha det like lettvint? ;-) *ler* Det skal jeg svare neste gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeMa Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Vet du, jeg har samme problem - og jeg er selv førskolelærer i en annen bhg. Men du MÅ si ifra om forhold som DU som forelder opplever er uheldig eller uakseptabelt. Jeg har et lite barn, og opplever å se bhg som forelder på en annen måte - enn som ansatt. Forleden dag var det 20 varme ute og ungen hadde på seg tykk strømpebukse under olabukse + vindjakke utenpå langermet body. (det var vindstille) Men solhatt m/øreklaffer som jeg har bedt de om å bruke, den lå i sekken. Når jeg kom hjem, viste det seg at bleia var strammet slik at hxn var rød rundt hoftene og hadde åpenbart vondt. Jeg ble fryktelig lei meg på mitt barns vegne og ordentlig sinna på de ansatte som slurver så fælt i jobben sin. Så jeg sa ifra og ba de skjerpe rutinene sine, for dette går ikke an osv. Assistenten som tok imot beskjeden har gitt beskjed videre og so fare - so good. Men ja - opplevde det som svært ubehagelig. Når det gjelder garderober og klær, så er det ofte kaotisk i av og påkledningssituasjoner - avhengig av bhg's størrelse naturlig nok. Men med gode rutiner burde de voksne kunne klare å holde noenlunde orden på klær og tilhørighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2290978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surrreal Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det bruker å hjelpe når barnehagens personal terper på at porten skal være igjen. Men det burde ikke være nødvendig å mase på foreldrene om slikt. Men viss personalet også ser ut til å gi beng, er saken tapt. mvh Det har du sikkert rett i. Vi var iallefall som hauker når vi var ute... Når det gjelder å si fra: syns ofte det er liten vits i å si fra om noe som helst. (satt litt på spissen så klart). Det er mange foreldre som ikke tenker på at "det og det" er et problem. De går det an å si fra om ting til, så husker de på det deretter. Så er det mange som bruker sunn fornuft, og skjønner ting av seg selv. Så er det dem som bare rett og slett gir bæng! Da blir det å si fra bare gnålete og det hjelper ikke annet enn at man kaster bort energi. Kanskje litt demotivert holdning, men min erfaring er iallefall at det ofte bare skaper negativ stemning og forsurer samarbeidet.. Men JA- vi sier fra, og vi løper etter så ofte vi har mulighet. Og er det notorisk så tar vi det opp, heller med den enkelte enn i plenum, når 80% er flinke og ikke trenger minnes på. Men enkelte ganger må det visst bare en ulykke til for at noe skal skje.. Skjønner ikke at noen ikke tenker på at vi har "ingen å miste"! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285187-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-si-fra-i-bhglangt/page/2/#findComment-2292246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.