Gå til innhold

Vi trenger tips... Fattige??

Anbefalte innlegg

Ikke for å være ekkel altså, hvorfor kan du ikke begynne å jobbe igjen? Altså, jeg skjønner at du gjerne vil være hjemme men hvis dere ikke har råd så vil vel kanskje det være det beste likevel.

Jeg har aldri hatt mer enn 4 mnd svangerskapspermisjon, med minstemann på 11 år måtte jeg egentlig begynne å jobbe igjen etter 6 uker men klarte å være hjemme litt lenger.

Hun har mest sannsynlig ikke lov å begynne og jobbe enda!

Hvis hun ikke hadde opparbeidet seg permisjonspenger, så har hun fått engangsbeløpet på litt over 30 000,- og da har hun ikke lov å jobbe før det er gått like mange uker som ved å ha foreldrepermisjon med 100% lønn. NAV er strenge på disse reglene. Begynner hun å jobbe før de ukene har gått, tror jeg NAV krever de ca 30 000,- tilbake...

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

14

• Atene

4

• Dorthe

4

• eddvik

4

Mest aktive i denne tråden

Pappaen har kun krav på permisjon utover to uker i forbindelse med fødselen så lenge moren har opptjent rett til permisjon.

Ikke nå lenger. Nå opptjener far egen rett til permisjon og han kan ta permisjon selv om mor får engangsstønad så lenge hun studerer eller arbeider.

Hvis hun ikke hadde opparbeidet seg permisjonspenger, så har hun fått engangsbeløpet på litt over 30 000,- og da har hun ikke lov å jobbe før det er gått like mange uker som ved å ha foreldrepermisjon med 100% lønn. NAV er strenge på disse reglene. Begynner hun å jobbe før de ukene har gått, tror jeg NAV krever de ca 30 000,- tilbake...

*Sperrer opp øynene* Er det virkelig tilfelle?! Det har jeg aldri hørt om, men det forbauser meg ikke.

Gjest Multippel

Hei Persille.Bare send mail.Alle tips tas mot med takk.

Satsene for sosialhjelp på en familie på deres størrelse er ca 12000 etter at husleie, strøm og barnehave er trukket fra. Telefon og bil regnes ikke. Kanskje du ikke liker forslaget mitt, men jeg syns dere skal regne på det og prøve å få et tilskudd. Bostøtte kan det være at dere har krav på. Tenk over at det faktisk er viktig for barna deres å leve nogenlunde normalt. Selv med enne summen i mnd så blir det stramt. Da jeg var alene med tre barn hadde jeg i perioder 3 til 4000 kr til mat og klær i mnd. Jeg fulgte ikke med og gå til sosialen satt langt inne. Men jeg gjorde det til slutt. Jeg klarte ikke å få dette til å gå i hop. Datteren min gikk en vinter i lobber som hun måtte trekke plastposer over hvis det var for fuktig. Jeg vil aldri utsette mine barn for det regime jeg da måtte innføre igjen. Da er det bedre å svelge stoltheten og godta ydmykelsen.

Men det er mange gode tips her;-) De trengs uansett;-)

Annonse

Det er jo ikke så underlig at man ikke har råd til å betale for to barnehageplasser når man ikke har jobbet eller jobber.

Om du ikke ønsker å gå ut i jobb allerede nå, må du antakelig vurdere å ta ett eller to barn ut av barnehagen. Ville jo være synd å ta ut fireåringen, toåringen kan kanskje gå i park? Koster jo også litt, men du vil gå klart i pluss med kontantstøtten du får. Har dere totalt lave inntekter vil dere jo også kunne få lavere pris på barnehageplassen, men det har dere vel i så fall fått allerede.

Dette er vel bare tull. Engangsbeløpet får alle som ikke har opptjent fødselspenger og du begynne å jobbe igjen akkurat når du vil altså uten å måtte betale noe tilbake.

Frukt og grønt er billig på Lidl. Ofte må jeg innom både Lidl og Rema. Tar _litt_ ekstra tid, men sparer noen lapper her og der i det lange løp.

Hjemmelaget tomatsuppe er billig og godt.

Til en liter suppe trenger du:

1 boks hakkede tomater (ca kr 4,- ?) -

2 buljongterninger (gjerne av billigste type, det gjør ingen ting) -

1 grovhakket løk -

2 båter hvitløk -

1 liter vann -

2 ss hvetemel til jevning -

1 ss margarin.

Surr margarin og løk blankt. Knus hvitløken og ha den oppi (den skal ikke stekes, for den svir seg lett). Så tomatene oppi sammen med hvetemelet. Rør godt. Tilsett så vannet og buljongterningene.

Kokes godt i ca 10 minutter, og krydres godt med pepper og basilikum. Grovt brød ved siden av.

Det der stemmer ikke? Hva er hjemmelen?

Fremgår i hvertfall ikke her: http://www.nav.no/page?id=330

Hei,

Nå har du fått en god del tips, kan godt hende at noen kom på det som jeg har å si. Men, om dere bruker mye hjemmetelefon eller mobil, er det en god ide å få seg trådlåsfamilie på mobilen ( går an å få det selv for 2 person, hos de fleste operatører, tror det går an med kontantkort og, hvert fall hos noen), og så få brebåndstelefoni hos telio, om dere har internett hjemmet. Jeg har telio selv, alle samtaler i Norge, hele skandinavia, vest Europa og en god del verden er gratis, vi betaler 168 kr i måned for alt sammen, og ringer MYE.

Kanskje det er noe til dere ? Lykke til, kommer med mer om jeg kommer på noe nyttig.

Hvor mye betaler dere tilsammen til Telio, både bredbånd og bredbåndstelefoni (ag andre poster jeg ikke har tenkt på)?

Er dere fornøyd med Telio?

Gjest Shira :o)

Er du sikker på dette? Jeg begynte og jobbe etter 8 uker, jeg fikk engangstønad. Mulig reglene har endret seg siden da, men jeg kunne ikke finne noe hos NAV.

Dette er vel bare tull. Engangsbeløpet får alle som ikke har opptjent fødselspenger og du begynne å jobbe igjen akkurat når du vil altså uten å måtte betale noe tilbake.

Beklager hvis jeg feilinformerte!

Jeg var ganske sikker på at det var slik, jeg fikk nemlig et slikt svar fra NAV selv.

Prøvde lete litt på nettet, men fant det ikke, så da var det vel denne VAN personen som gav meg også uriktig svar, ikke første gang de ikke svarer riktig, dessverre...

Annonse

Det kan da umulig stemme? Det var det som nå er Nav som ville ha meg tilbake på jobb og ikke kunne jeg få hjelp på sosialkontoret heller fordi jeg kunne gå tilbake jobb. Man kan jo ikke forsørge tre unger på 30 000 kr i nesten ett år.

Satsene for sosialhjelp på en familie på deres størrelse er ca 12000 etter at husleie, strøm og barnehave er trukket fra. Telefon og bil regnes ikke. Kanskje du ikke liker forslaget mitt, men jeg syns dere skal regne på det og prøve å få et tilskudd. Bostøtte kan det være at dere har krav på. Tenk over at det faktisk er viktig for barna deres å leve nogenlunde normalt. Selv med enne summen i mnd så blir det stramt. Da jeg var alene med tre barn hadde jeg i perioder 3 til 4000 kr til mat og klær i mnd. Jeg fulgte ikke med og gå til sosialen satt langt inne. Men jeg gjorde det til slutt. Jeg klarte ikke å få dette til å gå i hop. Datteren min gikk en vinter i lobber som hun måtte trekke plastposer over hvis det var for fuktig. Jeg vil aldri utsette mine barn for det regime jeg da måtte innføre igjen. Da er det bedre å svelge stoltheten og godta ydmykelsen.

Men det er mange gode tips her;-) De trengs uansett;-)

12000 kr i måneden? Tuller du? Hadde vi hatt så mange kroner til rådighet etter husleie og størm hadde jeg følt meg svært priviligert, også med tre barn.

Det er antagelig det beste forslaget :o)

Kommer litt an på ungene da, noen unger trenger virkelig å være i barnehagen for å få ut all energi.

Ja, det er jo klart, men så kan park, åpen barnehage eller deltidsplass jo være et alternativ. Uansett vil det bety mer penger i lomma.

Gjest Multippel

12000 kr i måneden? Tuller du? Hadde vi hatt så mange kroner til rådighet etter husleie og størm hadde jeg følt meg svært priviligert, også med tre barn.

Vel, disse 12 skal dekke mat, klær, lege, bil(reiseutgifter) og telefon, dessuten alt av fritidsaktiviteter. Når barna er så små som dine er det selvsagt billigere og lettere å få tak i ting å arve.Dessuten spiser de adskillig mindre:-)

Vel, disse 12 skal dekke mat, klær, lege, bil(reiseutgifter) og telefon, dessuten alt av fritidsaktiviteter. Når barna er så små som dine er det selvsagt billigere og lettere å få tak i ting å arve.Dessuten spiser de adskillig mindre:-)

Barna til eddvik er 5 måneder, 2 år og 4 år. Det er vel begrenset hvor mye utgifter de har til mat og fritidsaktiviteter. Og dekker sosialkontoret virkelig utgifter til bil når man kan ta bussen (som jo er langt billigere)?

Gjest Multippel

Barna til eddvik er 5 måneder, 2 år og 4 år. Det er vel begrenset hvor mye utgifter de har til mat og fritidsaktiviteter. Og dekker sosialkontoret virkelig utgifter til bil når man kan ta bussen (som jo er langt billigere)?

Nei de dekker ikke reiseutgifter. De dekker kunn husleie og har du lån så blir det verre...husleie og strøm og noensteder også barnehave...

Barn koster en masse når de blir eldre. Bare nye sko hver vår og høst kan bli mange tusen. er du enslig så er satsen for hva du skal klare deg med mellom 3500 til 4000. Så 12000 som er et ca beløp er ikke mange penger for en slik familie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...