Gå til innhold

Å drepe dyr (hvordan takle det?)

Anbefalte innlegg

Tiåringen begynner å få sterke meninger og heller i disse dager til å bli vegetarianer ;)

I det siste har hun snakka om å drive gård når hun blir stor. Hun skal ha kyr, hester, sauer etc., men dyra skal absolutt ikke slaktes! Hun er kjempesinna og argumenterer seg blå for at det er helt feil å drepe dyr. Jeg forklarer hva som skjer dersom man ikke skyter hjort når det er overflod av dem, at ingen bønder klarer å drive gårder kun med inntekt fra kumelka osv.. Dessuten har jeg forklart om humane slaktemetoder og strenge regler i Norge o.l.

Ingen argumenter går inn og poenget er at det er feil å drepe dyr uansett! Fra min side er diskusjonen på en rolig og saklig måte mens hun tenner på alle plugger fordi mamma er så "ond" at hun synes det er greit å drepe dyr... Jeg har også argumentert med at hun jo spiser kjøtt, men det er ikke helt det samme. Det er nemlig ikke hun som har drept dyret;) Da kommer dumme meg inn på temaet dobbeltmoral osv. og ungen truer med å bli veggis ;)

Hmm, hvordan takler man dette da? Jeg angrer litt på at jeg gikk inn i denne diskusjonen med henne.. Kanskje burde jeg heller tatt henne inntil meg og fortalt at jeg er stolt og glad for at hun er så glad i dyr og vil beskytte dem? Litt avvæpnende kanskje?;)

Og denne uka går alle naboene (inkl. morfar) på hjortejakt utenfor her :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285344-%C3%A5-drepe-dyr-hvordan-takle-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• morsan

4

• frosken

3

• jubalong70

3

Enkelte temaer kan man godt ha ulik oppfatning om , og dette er vel et slikt tema?

Det finnes jo en del voksne som er vegetarianere som følge av at de mener det er feil å drepe dyr.

Ja, det er klart - og hun må få ha de meningene hun har. Poenget er at hun omtrent avskyr oss fordi vi mener det er ok å gå på jakt og å slakte kyr på en human måte. Dessuten lurer jeg litt på om det er dumt av meg å forklare henne hvorfor man "dreper" dyr? Jeg er kjempeglad i dyr, men ser det som nødvendig at man slakter dyr for matens skyld og for at økosystemet i naturen skal opprettholdes på en bra måte. Skal jeg fortsette å forklare dette eller skal jeg bare holde meg unna diskusjoner rundt temaet?

Ja, det er klart - og hun må få ha de meningene hun har. Poenget er at hun omtrent avskyr oss fordi vi mener det er ok å gå på jakt og å slakte kyr på en human måte. Dessuten lurer jeg litt på om det er dumt av meg å forklare henne hvorfor man "dreper" dyr? Jeg er kjempeglad i dyr, men ser det som nødvendig at man slakter dyr for matens skyld og for at økosystemet i naturen skal opprettholdes på en bra måte. Skal jeg fortsette å forklare dette eller skal jeg bare holde meg unna diskusjoner rundt temaet?

Jeg synes det må være greit å forklare barnet at det må slaktes ned en del vilt, ellers vil det bli alt for mye, for lite mat til dem og mange vil lide og dø av sult.

Så slipper barnet å gå omkring med rosenrøde tanker om hvor fantastisk naturen alltid er. :o) Det er jo forsåvidt en grei måte naturen ordner opp på når det blir for mange dyr, men det gir jo en god del dyr en del lidelse dessverre.

La ungen bli veggis, jeg lover deg at hun blir lei linsesuppe etter to dager.

Hehe, hun er ikke spesielt glad i grønnsaker heller og generelt ganske kresen, så jeg tror du har rett ;)

Dessuten er livretten biff ....

Jeg lurer bare på hvordan jeg skal forholde meg når hun begynner å tyte om hvor fælt det er at folk dreper dyr... ;)

Annonse

Jeg synes det må være greit å forklare barnet at det må slaktes ned en del vilt, ellers vil det bli alt for mye, for lite mat til dem og mange vil lide og dø av sult.

Så slipper barnet å gå omkring med rosenrøde tanker om hvor fantastisk naturen alltid er. :o) Det er jo forsåvidt en grei måte naturen ordner opp på når det blir for mange dyr, men det gir jo en god del dyr en del lidelse dessverre.

Okei, det var omtrent sånn jeg forklarte det. Problemet er at den ungen er staere enn 10 esler!!!! Det verste var at fatter'n kom innom rett før skolen idag tidlig for å fortelle at han hadde sett sju hjorter borti marka her, men han kunne ikke skyte fordi det var litt for mørkt og hjortene litt for urolige. Ungen holdt heldigvis munn, men titta litt olmt nedi frokostfatet ;) (tror jeg må informere fatter'n om hvor landet ligger;))

Okei, det var omtrent sånn jeg forklarte det. Problemet er at den ungen er staere enn 10 esler!!!! Det verste var at fatter'n kom innom rett før skolen idag tidlig for å fortelle at han hadde sett sju hjorter borti marka her, men han kunne ikke skyte fordi det var litt for mørkt og hjortene litt for urolige. Ungen holdt heldigvis munn, men titta litt olmt nedi frokostfatet ;) (tror jeg må informere fatter'n om hvor landet ligger;))

La henne være sta du, hun vil vel ikke gi seg bare fordi at dere ikke skal få rett heller tenker jeg. :o)

Jeg tror det er viktig å la henne få mene at det er dumt å drepe dyr, men også informere henne om at det er en av de mange tingene mange mennesker er uenige om. Dermed blir deres uenighet et eksempel på hvordan det er i verden. Dere trenger ikke å måtte prakke på hverandre en annen mening enn man ønsker å ha, men tolerere at andre ikke alltid føler likedan. Du kan jo alltids se om det finnes noen ålreite bøker, tilpasset hennes alder, som kanskje forklarer noe om dyreverdi, jakt, miljø?

La henne være sta du, hun vil vel ikke gi seg bare fordi at dere ikke skal få rett heller tenker jeg. :o)

Godt mulig;)

Derfor jeg grubla litt igår kveld på om jeg burde droppa alle argumenter og heller sagt jeg var stolt over at hun er glad i dyr og vil beskytte dem ;) Tror jeg gjør det sånn neste gang dette kommer på banen ;)

Jeg tror det er viktig å la henne få mene at det er dumt å drepe dyr, men også informere henne om at det er en av de mange tingene mange mennesker er uenige om. Dermed blir deres uenighet et eksempel på hvordan det er i verden. Dere trenger ikke å måtte prakke på hverandre en annen mening enn man ønsker å ha, men tolerere at andre ikke alltid føler likedan. Du kan jo alltids se om det finnes noen ålreite bøker, tilpasset hennes alder, som kanskje forklarer noe om dyreverdi, jakt, miljø?

God ide!!

Jeg må nok lære henne at man folk kan være uenige i ting og at det er slik det skal være!

Datteren min er en lesehest, så jeg skulle nok fått tak i en bok som tar for seg dette temaet, ja... Hmm, lurer på om det finnes bøker med et nyansert syn på dette? *lillemus...hvor er du??*

Godt mulig;)

Derfor jeg grubla litt igår kveld på om jeg burde droppa alle argumenter og heller sagt jeg var stolt over at hun er glad i dyr og vil beskytte dem ;) Tror jeg gjør det sånn neste gang dette kommer på banen ;)

Kan hende at det er like greit å la temaet ligge noen dager, ja! ;-) Hvis det lar seg gjøre, da.

Jeg har også alltid vært vedlig glad i dyr, men jeg kan ikke huske at jeg har motsatt meg gårdsdrift/slakting noen gang. Men jeg husker jeg gråt en hel kveld etter at jeg fikk høre historien om Laika som aldri vendte tilbake fra verdensrommet....;-)

Godt forslag:-)

Annonse

Godt mulig;)

Selvfølgelig kan du godt skryte litt av henne og si at du er stolt av at hun vi beskytte dyr, men samtidig kanskje prøve å flette inn at det ikke alltid er sånn at det beste er å la dyrene leve...

God ide!!

Jeg må nok lære henne at man folk kan være uenige i ting og at det er slik det skal være!

Datteren min er en lesehest, så jeg skulle nok fått tak i en bok som tar for seg dette temaet, ja... Hmm, lurer på om det finnes bøker med et nyansert syn på dette? *lillemus...hvor er du??*

Jeg jobber med saken! Men dette var ikke lett skal jeg si deg...

God ide!!

I 1991 kom det en bok av Elin Brodin som heter "Kan du ikke tale? Menneskeverd og dyreverd", den handler om dyr og dyrevern, men aner ikke om den overhode egner seg for en 10-åring, jeg har den ikke her så jeg får ikke sjekket heller.

Jeg jobber med saken! Men dette var ikke lett skal jeg si deg...

toglis datter er jo altfor stor for billedbøker, men denne tråden fikk meg til å tenke på en bok for småbarn som sønnen min ville låne på biblioteket for noen år siden.

Den handlet om at man må drepe sauer for å få fårestek, for å gi et kort sammendrag, og var ganske spesiell i formen. Husker det sto noe sånt som "ding dang, slakterens kniv er skarp" ved siden av tegninger av lam på beite, og dette ble gjentatt nesten rituelt på "annenhver side". Tror kanskje den var på nynorsk, men der kan jeg ta feil.

Jeg leste en ganske tilpasset versjon såvidt jeg husker - syntes nesten den var litt grøssen selv, til tross for at jeg er klar over hvor fårikålkjøttet kommer fra...

Jeg tror det VAR ganske lett, likevel, med tanke på den korte tiden som var mlm denne meldingen og den med boktips;-)

Det var den eneste tittelen jeg fikk opp på dyreverd... Vet ikke helt hva jeg skal komme opp med for å finne noe som passer for barn og som er aktuelt. *Tusler bort til bokhylla og titter litt*

toglis datter er jo altfor stor for billedbøker, men denne tråden fikk meg til å tenke på en bok for småbarn som sønnen min ville låne på biblioteket for noen år siden.

Den handlet om at man må drepe sauer for å få fårestek, for å gi et kort sammendrag, og var ganske spesiell i formen. Husker det sto noe sånt som "ding dang, slakterens kniv er skarp" ved siden av tegninger av lam på beite, og dette ble gjentatt nesten rituelt på "annenhver side". Tror kanskje den var på nynorsk, men der kan jeg ta feil.

Jeg leste en ganske tilpasset versjon såvidt jeg husker - syntes nesten den var litt grøssen selv, til tross for at jeg er klar over hvor fårikålkjøttet kommer fra...

Jeg mente altså at jeg selv tilpasset den versjonen jeg leste høyt for junior, i forhold til originalteksten.

Trodde egentlig ikke han ville bli skremt, men tanken på at han skulle gå rundt og messe "slakterens kniv er skarp" med lysende øyne, var ikke spesielt forlokkende...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...