Gå til innhold

Fylt seks år nå, og fortsatt bleie på natta.

Anbefalte innlegg

Hun er minst, og nå nettopp fylt 6 år. De to andre barna våre sluttet av seg selv, gutten litt senere enn storesøstra, som bare var 2,5 år da hun sluttet dag/natt samtidig.

Vi begynte med faste toalettider på dagen i sommer, hver 3. time.Det var flere tørre netter (4/mnd i stedet for 2/mnd).

Det hender hun har tørr bleie, det er når hun har lagt seg sent. Stolt kommer hun og viser den. Ellers er den søkkvåt, hver eneste natt. Hun ville prøve å sove uten ei natt. Vi hadde avtalt å ta henne opp kl.23.00 på toalettet, men da var det allerede for sent. Så sover hun som en stein, vi måtte slepe henne over i vår seng, mens vi skiftet på hennes. Hun våknet ikke av noe av dette.

Hun er svært nøye på det å ordne opp selv, og holde seg ren. Henter bleie selv og tar den på om kvelden. Det første hun gjør om morgenen, er å sette seg på toalettet, deretter vasker hun med såpe, klut og vann etter alle kunstens regler, og tørker seg godt. Hun er et grundig ordensmennekse ellers også.

Men så er det, at hun har lyst å overnatte hos venninner, "men ikke før jeg har slutta med bleier". Har vi et barn som sliter med "sengevæting" nå, når hun er blitt seks? Vi har ikke en situasjon hvor vi kan begynne med alarmmatte, begge må vi sove om natta, for at hverdagen med jobb og alt, skal gå rundt.

Er det noe som har noen kloke råd?

Fortsetter under...

Ja, det kalles sengevæting når barnet er 6 år.

Har ikke særlig greie på dette, vil bare trøste med at det ikke er sjeldent, og at det stort sett bestandig går over etterhvert.

Antakelig sover barnet uvanlig tungt og mangler muligens noen reflekser. Jeg ville gjort som org. foreslår - tatt det opp med lege.

Prinsessesjefen

Dere har en sengevæter i hus ja, men ingen grunn til panikk, det virker jo som om jenta dere takler dette veldig fint. Hun ta rjo også ansvar selv og tar på bleien og ellers vasker seg igjen på egenhånd. Så det er jo bare å prise seg lykkelig over at hun aksepterer å bruke det hjelpemiddelet som bleier er.

Ut i fra hva du beskriver, så kan det jo helt klart virke som om problemet skyldes at hun sover så tungt at hjernen ikke registerer signalene fra blæren om at den må tømmes. Til slutt klarer ikke blæren å holde igjen lengre, og hun tisser på seg.

Da er det mulig at eneste mulige behandlingsform er alarm, men faren er jo stor for at hun er den eneste som ikke våkner. Da vet jeg hva jeg ville ha valgt i hvert fall :o) Men det kan være at en lege kanskje vil skrive ut medisiner i form av minirin som vil sørge for at hun produserer mindre tiss om natten.

Jeg syns ikke dere skal ta henne opp i løpet av natten, da lærer ikke kroppen seg til at den skal holde på urinen. Noe som er dumt selv om det i bestefall vil være kjekt å kunne vise til tørre bleie (selv om dere ikke har opplev dette med å prøve å ta henne opp). Det faktum at hun i noen tilfeller har tørr bleie bør dere alle ta som et meget positivt tegn, for selv om det ikke skjer ofte, så er det et bevis på at kroppen hennes begynner å modnes, sakte men sikkert.

Overnatting skjønner jeg at føles vanskelig, men det er jo slettes ikke umulig så lenge hun selv er i stand til å ordne med bleia. Da kan hun jo ta den på rett før de legger seg på toalettet, eller kanskje snike den på etter at hun er kommet under dyna. En litt stor pysj eller nattkjole kan skjule en god del :o)

• 2 uker senere...

Er jenta utredet hos lege/ spesialist?

Har hun store mandler? Snorker hun? Er søvnkvaliteten bra?

Jeg ville ringt legen og tatt en samtale, kanskje uten jenta til å begynne med.

Takker alle gode tilbakemeldinger.skulle ønske det kom en tryllefe og laget et lite "under" hos oss. Men snart skal vi ta fatt på denne "jobben" - leger, utredinger osv. Men vi skal ta oss på tak, og gjøre alt vi kan for minste gullglumpen vår.

Vi har begynt med trinn 1 - hun tisser fast hver tredje time på dagen. Det var en fagmann som uttalte på ett eller annet nettsted.

Annonse

Takker alle gode tilbakemeldinger.skulle ønske det kom en tryllefe og laget et lite "under" hos oss. Men snart skal vi ta fatt på denne "jobben" - leger, utredinger osv. Men vi skal ta oss på tak, og gjøre alt vi kan for minste gullglumpen vår.

Vi har begynt med trinn 1 - hun tisser fast hver tredje time på dagen. Det var en fagmann som uttalte på ett eller annet nettsted.

Ja, og reduser drikkinga til et minimum etter - tja - la oss si 18 - 19 om kvelden, kanskje?

Hei sønnen min hadde samme problem da han var 6 år.En bekjent som jobber med urinveier annbefalte oss tabletter som heter minirin.han brukte disse i 3 mnd,etter det var han tørr.snakk med legen,om dette kan være en mulighet.

• 3 måneder senere...

Vårt ene barn tisset masse om natten helt til like før han fylte 8 år, da ble han plutselig tørr, og har vært det siden. Jeg tror det bare er noe i hjernen eller kroppen som trenger litt lenger tid å modnes hos disse barna. Dersom minirin hjelper kan jo det være en løsning når hun skal sove borte?

Vårt ene barn tisset masse om natten helt til like før han fylte 8 år, da ble han plutselig tørr, og har vært det siden. Jeg tror det bare er noe i hjernen eller kroppen som trenger litt lenger tid å modnes hos disse barna. Dersom minirin hjelper kan jo det være en løsning når hun skal sove borte?

Hei, og takk for svar. Nå har det seg slik at vi har tatt kontakt med lege. Takk og pris bor vi ikke i Norge med "verdens beste helsevesen". Straks de hørte problemet ble hun uten videre satt direkte på time hos spesialist i barnemedisin. Nå har de tappet 14 (!) blodglass av henne, urinprøven ble delt i fire pipetter. Jeg har aldri hørt om noe slikt før:

Hun skal undersøkes ift. stoffskifte, hormonbalanse, parasitter i urinveiene(?!). De tester henne for diabetes, grunnstoff, vitaminmangel - alt tenkelig som kan. CT-undersøkelse, ultralyd for å undersøke blæremuskelen og lukkerefleks. Røntgen av rygg, lunger, men ikke av bekkenområdet. En skulle tro det er fordi vi har helseforsikring, men nei, dette er standaren her får vi vite hos forsikringsselskapet. Forskjellen er ventetiden hos spesialist. 4-6 mnd i offentlig helsevesen.

Det er godt å ha denne doktoronline. så mye jeg får lære fra de som har hatt unger sjøl. Håper det går like godt med vår jente som med din, at tiden snart kommer for å lege vekk bleia, som hun syns hun er for stor til.

Så sier barnelegen at antakeligvis er det manglende signaler mellom hjerne-tisserefleks, kombinert med dyp søvn. Men de går grundig til verks. Og det er typisk her. Kommer du til legen og sier barnet har ørebetennelse, tesets de på alle bauger og kanter likevel. Og det beste av alt: Du blir aldri behandlet som en overbekymret mor! Legen tar ansvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...