Gå til innhold

Når sende ut bryllupsinvitasjonene?

Anbefalte innlegg

Gjest bride to be

Jeg og søstra mi, og gubbene selvsagt, for de som lurte :-), skal ha dobbeltbryllup tidlig i juli neste år.

Spørsmålet er bare hvor tidlig vi skal sende ut invitasjonene.... Vi er ganske uenige faktisk. Hun mener SENEST slutten av mars/beg av april, mens jeg mener vi kan vente til beg av mai.

Ingen av oss har gifta oss før, så har heller ikke erfaring fra dette..

Lurer også på hvor lenge før bryllupet vi skal sette svarfrist på om de kan komme eller ikke.

Et siste spørsmål:

Vi skal sende felles innbydelse til felles slekt, men hva skal vi gjøre til slekta på de respektive mennenes side + venner av oss parene (som da ikke er felles noen av dem)?

Blir det dumt å ha felles invitasjon dit, skal vi sende separate innbydelser men i samme konvolutt, eller skal vi sende hver vår innbydelse til de vi kjenner selv, og bare opplyse om at det er et dobbeltbryllup????

Vil nødig at folk skal føle seg "tvunget" til å kjøpe noe til det paret de ikke omgås til vanlig, men syns liksom det er på sin plass å opplyse om at det ikke er bare "vi" som skal gifte oss...

Og vi mener SELVFØLGELIG at det holder med å kjøpe noe til det paret dem kjenner......

Håper noen av dere som har erfaring om dette, om dere har hatt dobbelt selv eller blitt bedt i ett eller no, kan være så snill å fortelle meg om det!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285361-n%C3%A5r-sende-ut-bryllupsinvitasjonene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bride to be

Bryllupsinvitasjoner kan nesten ikke sendes tidlig nok! Og siden dere skal gifte dere midt i ferie-sesongen for veldig mange så ville jeg helt klart sendt dem tidligere enn i mai!

Så da syns du det passer med beg av april eller? Har egentlig ikke tenkt på ferietid jeg...

Gjest holde av datoen

Siden det er i ferietid, er det for sent å sende ut invitasjonene i mai. Da er de fleste ferieplaner lagt.

Men det behøver jo ikke være de ferdige invitasjonene som sendes ut kjempetidlig, det er mange måter å gjøre det på. Dere kan lage en liten "teaser", med et morsomt lite bilde av dere søstrene, hvor dere ber alle holde av den datoen for da skjer det noe stort.. Eller et lite kort (kanskje i samme farge/ materiale som senere invitasjoner eller bordkort / hefte i kirken osv.. skal lages i) som bare henviser til en hjemmeside (hvor det står mer informasjon, og som kan oppdateres underveis).. (Så får dere heller hinte litt mer spesifikt til gamle grandtanter som ikke er drevne i internett..) I såfall har dere ikke like stor hast med invitasjonene.

Jeg ville laget to typer invitasjoner, en felles til deres felles familie, og hver deres til de som er deres respektive venner / mennenes familie. Men selvsagt kan det stå i disse invitasjonene også, at dere feirer dagen sammen. Det er den beste måten å unngå at noen føler seg presset til å gi (like dyr) gave til den søsteren man ikke kjenner like godt.

I disse datatider er det bare et tastetrykk (eller ti) å skrive ut tre ulike invitasjoner (dine, hennes, og felles). Men så elsker jeg slikt arbeid (fint papir, fin skrift, klippe, lime..)

Gjest bride to be

Siden det er i ferietid, er det for sent å sende ut invitasjonene i mai. Da er de fleste ferieplaner lagt.

Men det behøver jo ikke være de ferdige invitasjonene som sendes ut kjempetidlig, det er mange måter å gjøre det på. Dere kan lage en liten "teaser", med et morsomt lite bilde av dere søstrene, hvor dere ber alle holde av den datoen for da skjer det noe stort.. Eller et lite kort (kanskje i samme farge/ materiale som senere invitasjoner eller bordkort / hefte i kirken osv.. skal lages i) som bare henviser til en hjemmeside (hvor det står mer informasjon, og som kan oppdateres underveis).. (Så får dere heller hinte litt mer spesifikt til gamle grandtanter som ikke er drevne i internett..) I såfall har dere ikke like stor hast med invitasjonene.

Jeg ville laget to typer invitasjoner, en felles til deres felles familie, og hver deres til de som er deres respektive venner / mennenes familie. Men selvsagt kan det stå i disse invitasjonene også, at dere feirer dagen sammen. Det er den beste måten å unngå at noen føler seg presset til å gi (like dyr) gave til den søsteren man ikke kjenner like godt.

I disse datatider er det bare et tastetrykk (eller ti) å skrive ut tre ulike invitasjoner (dine, hennes, og felles). Men så elsker jeg slikt arbeid (fint papir, fin skrift, klippe, lime..)

Skjønner nå at jeg bare må la søstern få rett ang når invitasjonene bør sendes ut ja :-)

Jeg er så langtifra noen kløpper til å lage noe på dataen, men har tenkt å bestille ting og tang til invitasjonen på Panduro. Så får jeg klippe og lime med det!

Takk for tilbakemelding!

Annonse

Jeg ville sendt ut invitasjoner rett etter jul!

Folk bestiller feriereiser etc til sommeren og det blir for dumt for de som ikke kan komme pga at de skal reise bort når bryllupet står.

Det hadde jeg også gjort, dvs., vi gjorde det. He-he.

En liten teaser i januar, og selve hovedinvitasjonen i april.

Det hadde jeg også gjort, dvs., vi gjorde det. He-he.

En liten teaser i januar, og selve hovedinvitasjonen i april.

Ja, sikkert lurt å gjøre det på den måten!

Vi har opplevd å få invitasjoner såpass seint at vi har måttet takke nei til bryllupet pga andre planer :-(

Ja, sikkert lurt å gjøre det på den måten!

Vi har opplevd å få invitasjoner såpass seint at vi har måttet takke nei til bryllupet pga andre planer :-(

Når man legger noe til perioden juni-august, må man jo regne med at folk skal ha ferie også... Snodig å ikke tenke på det.

Enig med deg!

Jeg mener å ha lest et sted at bryllupsinvitasjoner skal sendes ut MINST 6 uker i forveien. Jeg har aldri hørt noe om når det er 'for tidlig'.

Det eneste som kan tale mot 'for tidlig' er at man kanskje ikke har alle detaljer fastspikret ennå, og derfor synes jeg det er lurt som du sier å sende ut en "teaser" i god tid, og sende en "formell innbydelse" senere.

Vi hadde ikke så stort bryllup, og heller ikke midt i ferietiden, så noen skriftlig 'teaser' var ikke nødvendig. Men jungeltelegrafen gikk jo blant slekt og venner flere måneder før innbydelsene formelt sett kom. :-)

Annonse

"Folkeskikken" tilsier at det skal være minst 6 uker svarfrist når man inviterer til bryllup.

Så hvis bryllupet er i beg. juli, vil det si at dere bør ha svarfrist til i midten av mai.

Da ville jeg sendt innbydelsene rundt 15-20. april :)

Når det gjelder invitasjonene så kommer det litt ann på om dere skal få dem trykt eller om dere lager dem selv.

Lager dere selv, så lager dere tre sett. Ett felles, og ett hver for dere der dere også informerer om at det er et dobbeltbryllup uten å si så mye mer om det.

Får dere dem trykt, så ville jeg sendt like invitasjoner til alle, men kanskje lagt ved et lite vedlegg til separate venner der dere utbroderer litt.

Jeg synes dere skal fortelle om at det er et dobbeltbryllup, men hinte om at det ikke forventes gaver til begge par om man bare kjenner det ene.

Jeg er enig med søstra di om når invitasjonene bør sendes ut. Tidligst mulig! Tenk om noen andre plutselig også skal gifte seg samme dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...