Gå til innhold

Kontakt med lærer, første trinn

Anbefalte innlegg

(I forbindelse med mitt forrige innlegg, om steinkasting.)

Til dere som har førsteklassinger: har dere fått kontakt med læreren til barnet deres?

Jeg har ikke engang hilst ordentlig på læreren til min sønn. Nå er det vel ca 3 uker siden han begynte. Jeg følger han til skolen nesten hver dag. Det er alltid den andre klassekontakten som møter dem når de stiller opp. Det er bare så vidt jeg har fått et glimt av hans kontaktlærer!

Synes også det er lite informasjon i postpermen.

Bør vi ikke få innkalling til foreldremøte snart? Hva med foreldresamtaler? Da min eldste begynte for to år siden ble vi kalt inn til foreldresamtale veldig raskt, for læreren ville høre om det var noe spesielt med barnet og bli kjent med oss foreldre og fortelle hvordan hun msynetes skolestarten gikk for vårt barn.

Hvordan er det hos dere? Det kan jo hende dette er helt vanlig, og at det er jeg som er kravstor som synes at dette er litt for dårlig?

Jeg skal uansett ringe læreren i dag og snakke med henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285366-kontakt-med-l%C3%A6rer-f%C3%B8rste-trinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Vi leverer sønnen vår på sfo om morgenen, og henter på sfo på ettermiddagen. Har vel hentet rett etter skoleslutt en gang, men da var hun jo så klart opptatt med alle elevene, de kom rett fra tur.

MEN vi har vært på foreldremøte. Fikk mye nyttig informasjon der, og innblikk i dagene til elevene. Fikk et svært godt inntrykk av kontaktlæreren, og også de hjelpelærerne også da.

I tillegg skal vi på foreldresamtale neste uke.

Så vi er i grunn veldig fornøyd med informasjonen vi har fått hittil.

Gjest Shira :o)

Vi har møtt læreren flere ganger. Først før ferien på foreldremøte, så første skoledagen.

Vi skal ha foreldremøte i kveld, det ble det opplyst om for flere uker siden.

Så jeg synes det var dårlig med kommunikasjon fra deres lærer ja.

Jeg ville prøvd og ringt, får du ikke tak i læreren, så send en mail.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189583578' post='3673267]

Vi har møtt læreren flere ganger. Først før ferien på foreldremøte, så første skoledagen.

Vi skal ha foreldremøte i kveld, det ble det opplyst om for flere uker siden.

Så jeg synes det var dårlig med kommunikasjon fra deres lærer ja.

Jeg ville prøvd og ringt, får du ikke tak i læreren, så send en mail.

Tror mail er et fremmedord på den skolen.....må nok ringe, ja. Høres ut som dere andre her er heldigere enn oss. Men det kan jo hende det ligger invitasjonslapp til foreldremøte i postpermen på fredag....

Vi leverer sønnen vår på sfo om morgenen, og henter på sfo på ettermiddagen. Har vel hentet rett etter skoleslutt en gang, men da var hun jo så klart opptatt med alle elevene, de kom rett fra tur.

MEN vi har vært på foreldremøte. Fikk mye nyttig informasjon der, og innblikk i dagene til elevene. Fikk et svært godt inntrykk av kontaktlæreren, og også de hjelpelærerne også da.

I tillegg skal vi på foreldresamtale neste uke.

Så vi er i grunn veldig fornøyd med informasjonen vi har fått hittil.

Det høres ut som om dere er heldigere enn oss. Har en litt dårlig følelse her, egentlig. Men det er sikkert pga steinkastingen på sfo....

Annonse

Vi møtte først lærerne (4 stk) på 2 foreldremøter i mai/juni, og hvis vi leverer direkte på skolen er det i klasserommet. Her er det fleksibel skolestart om morgenen, så det er 15 minutter til disp for korte "samtaler" om man ønsker. Og lærerne er igjen ca samme tiden når skoledagen er over.

Vi har fått masse info i mappa, bl.a. "rapport" om uka som har gått, god info om neste uke - med lekser og annen aktivitet. Vi er innkalt på foreldremøte (alle foreldrene) og på Bli-kjent-samtale.

Enten har vi i overkant mye, eller dere for lite... Tror jeg foretrekker vår versjon, selv om det kom utrolig mye papir første uka, delvis i andre uka. Nå har det liksom stabilisert seg til info mandag/tirsdag.

Gjest Shira :o)

Tror mail er et fremmedord på den skolen.....må nok ringe, ja. Høres ut som dere andre her er heldigere enn oss. Men det kan jo hende det ligger invitasjonslapp til foreldremøte i postpermen på fredag....

Oj, vi blir oppfordret til å sende mail, og bruke skolesidene på nett aktivt. De vil minske ned på papirbruk, og det faktum at det er vanskelig og få tak i lærere via telefon.

Håper dere snart skal på foreldremøte og at du får tak i læreren.

Har dere meldingsbok? Da kan du skrive der at du ønsker kontakt snarest mulig, og om ikke læreren kan ringe deg.

Vi traff kontaktlæreren til vår førsteklassing på førskoledagen i vår, men fikk ikke pratet noe særlig da.

På første skoledag, hilste vi på henne igjen, og fikk pratet litt (men det var jo mange å hilse på....).

Jenta mi går hjem fra SFO sammen med broren mandag, tirsdag og onsdag, men torsdag og fredag henter jeg henne, og da veksler jeg alltid noen ord med læreren.

Forrige tirsdag hadde vi foreldremøte, og det var veldig bra og strukturert. Først 1 timer og 20 minutter fellesopplegg for hele trinnet, deretter tre kvarter i klasserommet, gruppevis.

De får ukebrev hver fredag, der står det litt om hva de har jobbet med den uka, og hva som skal skje kommende uke + lekse.

Er veldig fornøyd med informasjonen og kommunikasjonen!

Har tenkt litt på det samme, vi har heller ikke truffet læreren annet enn på førskoledagen og på første skoledag - men disse dagene var det jo svært mange nye mennesker, både foreldre og barn, og vi fikke ikke vekslet ord med læreren.

Vi får mye fin generell informasjon, ukeplaner etc., men skulle gjerne hatt litt mer kontakt med læreren, ja.

Både med eldste (3.klasse) og med mellomste (1.klasse) har vi møtt læreren før skolen startet, på første skoledag, og når vi henter hvis barna ikke skal være på SFO.

Vi hadde foreldremøte i månedskiftet august/september, og foreldresamtaler uken etter det.

Jeg hadde også følt meg ganske uttafor om jeg ikke fikk snakket med læreren skikkelig. Og da særlig når det har vært episoder som steinkastingen.

Flott at du tok kontakt med læreren, men merkelig at læreren gjør seg så utilgjengelig.

Har man tatt på seg å være lærer for en 1. klasse må man være innstilt på å være tilgjengelig for både barn og foreldre.

Jeg håper dette løser seg på en god måte.

Jeg har hilst på læreren på 1.skoledag og ellers når jeg har hentet og levert har vi nikket raskt til hverandre.

Jeg har ellers snakket med læreren på tomansshånd en gang og har bare positive inntrykk.

Vi har allerede hatt foreldremøte som også var positivt, med mange engasjerte foreldre og vi fikk presentert alt som barna jobber med på skolen, hvilke mål de har innen de ulike fagene og hva de jobber med mht sosial kompetanse.

Alt i alt veldig fornøyd!

Jeg synes du skal be om eget møte med læreren på tomannshånd, dersom det er noe du uroer deg for. Lærerne føler nok presset med ansvar for mange barn, men det virker litt som hun kanskje ikke takler dette helt? En gruppe på 16 barn er ikke mange i denne sammenheng, barnet mitt er med i en gruppe på over 20 barn..

Hvis det ikke hjelper med møte med læreren, finnes det vel en avdelingsleder eller skoleinspektør eller rektor som du kan snakke med? Det er jo ikke riktig at du som forelder skal være usikker på om barnet ditt blir "sett" og veiledet riktig når det gjelder så alvorlige ting som å kaste sten..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...