Gjest efoll Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (Se nedenfor, ang kontakt med læreren til min sønn i første klasse) Fordi min sønn kastet stein på sfo og ellers ikke forteller noe om skoledagen hjemme, ringte jeg i dag til læreren hans. Det gav meg en litt ekkel følelse. Hun sa så mye rart. Jeg spurt bla om hun kunne gi meg beskjed dersom han kastet stein eller noe lignende skjedde. Da sa hun at hun skulle "prøve" å ringe, men hun måtte på MØTER, så det er ikke så lett å få det til....! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 I tillegg sa hun at hun helt umulig kunne ha oversikt over alle barna (hun er kontaktlærer for 16) for det er så mange barn (sant, men ikke betryggende). Skolen er proppa med unger, det er ikke lokaler til alle (oslo-skole som er SPRENGT). så jeg skjønner jo læreren litt, men hun burde på en måte forsikre meg om at hun ser. Ser barna altså. Særlig når sønnen min viser antisosial adferd (for det er det å kaste stein flere ganger i uka). Da burde hun prøve å si til meg at hun skal følge ekstra godt med på han i de nærmeste dagene. Eller? I stedet la hun ansvaret på meg (jeg tar selvsagt ansvar, men jeg vil dele det med læreren), og bad meg undersøke "hva som plager han". Ikke så lett det da, når ungen ikke vil fortelle noe! Litt frustrert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 I tillegg sa hun at hun helt umulig kunne ha oversikt over alle barna (hun er kontaktlærer for 16) for det er så mange barn (sant, men ikke betryggende). Skolen er proppa med unger, det er ikke lokaler til alle (oslo-skole som er SPRENGT). så jeg skjønner jo læreren litt, men hun burde på en måte forsikre meg om at hun ser. Ser barna altså. Særlig når sønnen min viser antisosial adferd (for det er det å kaste stein flere ganger i uka). Da burde hun prøve å si til meg at hun skal følge ekstra godt med på han i de nærmeste dagene. Eller? I stedet la hun ansvaret på meg (jeg tar selvsagt ansvar, men jeg vil dele det med læreren), og bad meg undersøke "hva som plager han". Ikke så lett det da, når ungen ikke vil fortelle noe! Litt frustrert. Dette er så typisk. Skolen er altfor ofte eksperter i det å ikke ta ansvar. Er barna "umulige" er det foreldrenes feil. Det som blir dumt i dette er at dette ikke hjelper din sønn. Skolen har ansvaret for barna i skoletiden. Tenk deg synspunktet fra andre foreldre. At skolen ikke følger med på at barna kaster stein eller mobber hverandre. At skolen er presset er nå en sak, men det er bemerkelsesverdig at dette synes å være et mønster i den Norske skolen. De tar ikke ansvar. Jeg mener selvsagt ikke at det er skolens ansvar at din sønn kaster stein. Men de har ett ansvar i forhold til å samarbeide med deg som forelder. Og de har en ansvar for han både undervisningsmessig og sosialt. Jeg merker jeg blir irritert. Men jeg har slitt med skolen i tre år. (Jeg har en sønn med store konsentrasjonsproblemer og som nå skal utredes for adhd). I vår gikk jeg til rektor og sa at jeg måtte ha ny lærer til sønnen min. Han har krav på et skikkelig skoletilbud.(det har skjedd mye her da og alt kan jeg ikke fortelle om) Nå har han fått ny lærer. Og dette er en forskjell jeg ikke kunne drømt om. Første lærer jeg har møtt som tar ansvar for det som skjer på skolen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 I tillegg sa hun at hun helt umulig kunne ha oversikt over alle barna (hun er kontaktlærer for 16) for det er så mange barn (sant, men ikke betryggende). Skolen er proppa med unger, det er ikke lokaler til alle (oslo-skole som er SPRENGT). så jeg skjønner jo læreren litt, men hun burde på en måte forsikre meg om at hun ser. Ser barna altså. Særlig når sønnen min viser antisosial adferd (for det er det å kaste stein flere ganger i uka). Da burde hun prøve å si til meg at hun skal følge ekstra godt med på han i de nærmeste dagene. Eller? I stedet la hun ansvaret på meg (jeg tar selvsagt ansvar, men jeg vil dele det med læreren), og bad meg undersøke "hva som plager han". Ikke så lett det da, når ungen ikke vil fortelle noe! Litt frustrert. Ta kontakt med skolen igjen, be om å få snakke med pp tjenesten? Jeg synes det høres veldig snålt ut at de ikke har tid til å se ungene. De burde si at selvfølgelig skal vi se etter barnet ditt så langt det lar seg gjøre... Det skal også gå lærere ute i skolegården. Her vi bor så får førsteklassingene egen fadder fra 5trinn som skal hjelpe barnet å bli trygg og kjent med andre. En oppgave jeg har inntrykk av at eleven er stolt av å ha. Det er også snodig at dere ikke har vært på foreldremøte enda. Det er jo noe nytt for foreldrene også dette, som man vil føle seg trygg med. Sjekk skolens hjemmeside, der står det sikkert litt om hvem som kan kontaktes om det er noe man lurer på. Anbefaler deg å holde en god tone slik at du ikke blir sett på som spesiell og vanskelig. Høres teit ut, men det skjer faktisk har jeg hørt. Og man risikerer at man ikke blir tatt seriøst videre. På skolens internettside så finner du kanskje mail add til læreren, der kan du sende beskjeder. Men pass på at du ikke lager deg et stort problem nå, han kan allerede ha kastet sin siste stein vet du. Prat med han om hva som kan skje ved steinkasting, om igjen og om igjen. Kjenner han noen snille gutter på eldre trinn? Hør om han kan følge opp gutten din litt? Håper det ordner seg. Snakk med skolen igjen du. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Dette er så typisk. Skolen er altfor ofte eksperter i det å ikke ta ansvar. Er barna "umulige" er det foreldrenes feil. Det som blir dumt i dette er at dette ikke hjelper din sønn. Skolen har ansvaret for barna i skoletiden. Tenk deg synspunktet fra andre foreldre. At skolen ikke følger med på at barna kaster stein eller mobber hverandre. At skolen er presset er nå en sak, men det er bemerkelsesverdig at dette synes å være et mønster i den Norske skolen. De tar ikke ansvar. Jeg mener selvsagt ikke at det er skolens ansvar at din sønn kaster stein. Men de har ett ansvar i forhold til å samarbeide med deg som forelder. Og de har en ansvar for han både undervisningsmessig og sosialt. Jeg merker jeg blir irritert. Men jeg har slitt med skolen i tre år. (Jeg har en sønn med store konsentrasjonsproblemer og som nå skal utredes for adhd). I vår gikk jeg til rektor og sa at jeg måtte ha ny lærer til sønnen min. Han har krav på et skikkelig skoletilbud.(det har skjedd mye her da og alt kan jeg ikke fortelle om) Nå har han fått ny lærer. Og dette er en forskjell jeg ikke kunne drømt om. Første lærer jeg har møtt som tar ansvar for det som skjer på skolen! ''Skolen er altfor ofte eksperter i det å ikke ta ansvar. Er barna "umulige" er det foreldrenes feil.'' Jeg mener IKKE at skolen ikke skal hjelpe til - men er det egentlig skolens hovedansvar? Ikke ta denne situasjonen som eksempel, men generelt - hvem sitt ansvar er det å hjelpe de "umulige" barna? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 ''Skolen er altfor ofte eksperter i det å ikke ta ansvar. Er barna "umulige" er det foreldrenes feil.'' Jeg mener IKKE at skolen ikke skal hjelpe til - men er det egentlig skolens hovedansvar? Ikke ta denne situasjonen som eksempel, men generelt - hvem sitt ansvar er det å hjelpe de "umulige" barna? Det må da være foreldrene i samarbeid med skolen? (I den rekkefølgen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 ''Skolen er altfor ofte eksperter i det å ikke ta ansvar. Er barna "umulige" er det foreldrenes feil.'' Jeg mener IKKE at skolen ikke skal hjelpe til - men er det egentlig skolens hovedansvar? Ikke ta denne situasjonen som eksempel, men generelt - hvem sitt ansvar er det å hjelpe de "umulige" barna? Man må mener jeg se helhetlig på barna. Alle voksenpersoner i barnas liv har ett ansvar. I mitt tilfelle så var oppførselen til mitt barn helt anderledes på skolen enn hjemme. Lærere må også ta ansvar for sitt samspill med barna. Det er alltid de voksne som har ansvaret for å få til endring. Om man velger å overse et problem så baller det bare på seg. Skolen har et ansvar for å skape ett godt miljø på skolen for å lage best mulige læringsmiljøer. Hvis foreldrene skylder på skolen og skolen skylder på foreldrene så står man fast. Man må samarbeide! Dette viser også forskning. 3 til 5% av barn i skolen har for eksempel adhd. Om ikke skolen skal forholde seg til det f.eksempel så vil en stor gruppe barn ikke å den undervisningen de har krav på og de andre barna i klassen får det vanskelig. Jeg har gått f.eksempel PMT kurs ett helt år. Min veileder forklarte meg at det var viktig at jeg fikk skolen med på min jobb. Det var ingen selvfølge at mitt gode arbeid i hjemmet ville smitte over på skolen. Skolen mitt barn er på deltar nå i ett forskningsproskjekt som heter PALS. Så her jeg bor ser det ut til at skolen mener de også har ett ansvar for hvordan de voksne opptrer og hva slags miljø det skaper. Skolen er selvfølgelig en skole og lærere skal selvsagt undervise. Men å skille på det å undervise og det å være tydlige gode voksenpersoner syns jeg er ett kunstig skille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 I tillegg sa hun at hun helt umulig kunne ha oversikt over alle barna (hun er kontaktlærer for 16) for det er så mange barn (sant, men ikke betryggende). Skolen er proppa med unger, det er ikke lokaler til alle (oslo-skole som er SPRENGT). så jeg skjønner jo læreren litt, men hun burde på en måte forsikre meg om at hun ser. Ser barna altså. Særlig når sønnen min viser antisosial adferd (for det er det å kaste stein flere ganger i uka). Da burde hun prøve å si til meg at hun skal følge ekstra godt med på han i de nærmeste dagene. Eller? I stedet la hun ansvaret på meg (jeg tar selvsagt ansvar, men jeg vil dele det med læreren), og bad meg undersøke "hva som plager han". Ikke så lett det da, når ungen ikke vil fortelle noe! Litt frustrert. Huff for en lærer da... Selvfølgelig burde hun berolige deg med at hun nå ville følge _ekstra_ godt med poden din en stund fremover. Enig i at man umulig kan ha full oversikt over 16 barn på alle områder og hele tiden. Men akkurtat derfor må hun jo prioritere. Om det da ikke er slik at alle 16 viser problematferd...det er lite trolig... At man ikke alltid har mulighet til å ringe der og da så kan hun vel ringe når arbeidsdagen er slutt, eller evt sende en kort mail eller sms? Skjønner at magefølelsene din ikke er god når du får slike svar.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2291866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det må da være foreldrene i samarbeid med skolen? (I den rekkefølgen). Det er nemlig det jeg mener også Og veldig ofte skylder man på at lærerne ikke tar ansvar, og så mener jeg egentlig at foreldrene må ta ansvar først - og så må lærerne samarbeid. Det gjelder forsåvidt for barnehager og andre "institusjoner" som tar seg av barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det er nemlig det jeg mener også Og veldig ofte skylder man på at lærerne ikke tar ansvar, og så mener jeg egentlig at foreldrene må ta ansvar først - og så må lærerne samarbeid. Det gjelder forsåvidt for barnehager og andre "institusjoner" som tar seg av barn. Selvsagt må foreldrene ta ansvar. Men problemer som oppstår på skolen må jo løses der de er. Jeg kommer rett fra konferansetime fra skolen nå. Jeg har aldri opplevd så kompente lærere før. Der er det ikke snakk om at man ikke tar ansvar for helheten i klassen. De jobber aktivt med hele klassen som gruppe. Og min sønn som før bare satt og tegnet i timene er nå endel av klassen, deltar og gjør oppgavene i timen som han skal. Det eneste som har skjedd er en annen pedagogisk innstilling og en annen lærer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg skjønner frustrasjonen din _veldig_ godt! Klart hun skulle ha forsikret deg om at hun ville fulgt godt med gutten din! Hun har jo faktsik mer dag-kontakt med ham enn du! Og det med møter... På min skole har vi langdager med møter mandag, tirsdag, og torsdag, og da er vi ferdig kl. 15.30. Men når unger f.eks kaster stein i et friminutt, får jo læreren _selvfølgelig_ "fri" til å ringe og snakke med foreldra! Skulle da bare mangle! Uten en toveis-kommunikasjon kommer vi jo ingen vei.. Og antallet unger (var det 16?) er da slett ikke avskrekkende!? Jeg må spørre: Er det en helt fersk lærer, eller ei som snart når pensjonsalder!? Den oppførselen var iallefall urovekkende, og jeg synes du burde ta det opp med foreldrekontakten, evt. rektor. At du som mor blir møtt med en slik holdning, er ikke akseptabelt! Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg skjønner frustrasjonen din _veldig_ godt! Klart hun skulle ha forsikret deg om at hun ville fulgt godt med gutten din! Hun har jo faktsik mer dag-kontakt med ham enn du! Og det med møter... På min skole har vi langdager med møter mandag, tirsdag, og torsdag, og da er vi ferdig kl. 15.30. Men når unger f.eks kaster stein i et friminutt, får jo læreren _selvfølgelig_ "fri" til å ringe og snakke med foreldra! Skulle da bare mangle! Uten en toveis-kommunikasjon kommer vi jo ingen vei.. Og antallet unger (var det 16?) er da slett ikke avskrekkende!? Jeg må spørre: Er det en helt fersk lærer, eller ei som snart når pensjonsalder!? Den oppførselen var iallefall urovekkende, og jeg synes du burde ta det opp med foreldrekontakten, evt. rektor. At du som mor blir møtt med en slik holdning, er ikke akseptabelt! Stå på! Angående antall barn: Denne læreren har ansvar for 16,men det er 32 elever i klasserommet. De resterende har den andre læreren klassekontaktansvar for. Så det er mange totalt, men "vår" lærer har ansvar for 16, og 16 foreldrepar. Det går seg sikkert til etterhvert, men jeg kommer nok til å holde øyne og ører åpne....Best å ikke være for kritisk til å begynne med, sikkert. Tusen takk for svaret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Angående antall barn: Denne læreren har ansvar for 16,men det er 32 elever i klasserommet. De resterende har den andre læreren klassekontaktansvar for. Så det er mange totalt, men "vår" lærer har ansvar for 16, og 16 foreldrepar. Det går seg sikkert til etterhvert, men jeg kommer nok til å holde øyne og ører åpne....Best å ikke være for kritisk til å begynne med, sikkert. Tusen takk for svaret! Det er alltid lurt å ha en god tone:-) Det å stille gode spørsmål på hvordan de mener det kan løses kan være en måte. Tenk løsningsorientert og få til en kommunikasjon der dere er på lag:-) ps det kan jo hende at dette stopper av seg selv også. Se det litt an! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er alltid lurt å ha en god tone:-) Det å stille gode spørsmål på hvordan de mener det kan løses kan være en måte. Tenk løsningsorientert og få til en kommunikasjon der dere er på lag:-) ps det kan jo hende at dette stopper av seg selv også. Se det litt an! I går lå det en lapp i postpermen hans om at gutten hadde hatt en bra dag og han hadde snakket åpent med læreren. Om hva vet jeg ikke, men jeg synes det var fint å få en sånn lapp, så jeg sendte med han en lapp til læreren at jeg syntes det var fint så hun er sikkert bedre enn førsteinntrykket.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 I går lå det en lapp i postpermen hans om at gutten hadde hatt en bra dag og han hadde snakket åpent med læreren. Om hva vet jeg ikke, men jeg synes det var fint å få en sånn lapp, så jeg sendte med han en lapp til læreren at jeg syntes det var fint så hun er sikkert bedre enn førsteinntrykket.... Ja, og det finnes også veldig gode lærere. Jeg tror jeg har i forhold til min sønn bare vært usedvanlig uheldig...derfor litt irritert da jeg hørte den holdningen:-) Jeg kontaktet til slutt selv en spesialpedagog til den skolen min sønn går på, etter at skolen påsto at de ikke håndterte en 6 åring! Han jobber i Oslo skolen. Han fortalte meg at den saken med min sønn var noe av det mest inkompetente han noengang hadde vært med på. Han ble med meg på møter og sånn og veiledet lærere uten særlig hell:-) Men nå har jeg to svært dyktige folk. De tenker veldig løsningorientert og virker veldig proffe. Det må jeg nnrømme at er noe ganske nytt for meg:-) Så jeg snakker jo ut ifra mine erfaringer og de behøver slett ikke ha noe med din lærer å gjøre! Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285407-litt-d%C3%A5rlig-magef%C3%B8lelesle-overfor-l%C3%A6reren/#findComment-2292537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.