Gå til innhold

Kosthold og småbarn

Anbefalte innlegg

Dette er direkte feil. Hjernet trenger ikke hvitt sukker. Det er nok fruktsukker i grønnsaker og frukt for at hjernet skal fungere bra. Hjernen fungerer dårligere med alt sukkeret vi ifører oss nå.

Når det gjelder fett så trenger ikke kroppen vår alt for mye av dette heller, men den trenger umettet fett fordi fettsyrene Omega 3 og Omega 6 for eksempel ikke blir produsert i kroppen vår, men må tilføres gjennom kosten.

Har ikke sagt noe om raffinert sukker. Og når det gjelder fettet så sa jeg også at vi trenger -litt- av alt.

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

30

• Sofline

20

• fei1365380229

11

• Linnea78

8

Har ikke sagt noe om raffinert sukker. Og når det gjelder fettet så sa jeg også at vi trenger -litt- av alt.

Neivel, men det er jo akkurat slike uttalelser som kan skape litt forvirring. Hvis du mener fruktsukker og umettet fett så kunne du jo skrevet det :-)

JA, det har uendelig mye å si i den store sammenheng!!!

Man kan godt predike at kosthold er en privatsak - men hvis man mener det, skal helseproblemer/sykdom/uførhet som følge av usunn livsttil og kosthold fortsatt være et felles anliggende?

Når trådstarter hevder at hun ikke kan forstå at folk serverer barna sine den gule leverposteien og lettmelk, så skjønner jeg ikke helt at dette er en viktig debatt. Dette er helt vanlige, normalt sunne matvarer. For noen handler det vel om pris, for andre smak og behag. For min egen del spiser jeg ikke leverpostei i det hele tatt.

Å henge seg opp i at noen velger den gule leverposteien i stedet for den ekstra magre, syns jeg blir veldig pirkete. Men det er nå min mening. Det er ikke grenser for hva som klassifiseres som usunt for tida. Egentlig er det vel snart bare bønner og linser som med hånden på hjertet kan kalles sunt. Enn så lenge..

Jeg tror ikke det er sunt at vi får et sånt forhold til mat. Jeg skjønner at det er en motreaksjon til det usunne junk food samfunnet vi har blitt. Men det blir for mye av det gode, vi havner rett i motsatt grøft.

Jeg gleder meg til den gyldne middelvei blir stueren igjen, jeg!

Annonse

Gjest Shira :o)

Jøss! Jeg trodde jeg var omtrent alene, her inne i alle fall, om å være småhysterisk ang. kunstige søtningsstoffer. :o)

Jeg er ikke glad i kunstige søtstoffer, så du er ikke alene!

Faktisk er jeg en stor motstander, og diskutert dette mang en gang i RL.

Du skriver at vi trenger LITT usunt fett og sukker - det er feil! Vi trenger ikke usunt fett og sukker i det hele tatt!

Prøv den boka du....

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189707446' post='3674210]

Jeg er ikke glad i kunstige søtstoffer, så du er ikke alene!

Faktisk er jeg en stor motstander, og diskutert dette mang en gang i RL.

Godt å høre at vi er flere egentlig. :o)

Jeg bruker stort sett en liiten dæsj honning i teen fremfor suketter, selv om det fører til at jeg drikker mindre te enn før. Ikke på grunn av de 50 kaloriene en liten dæsj honning inneholder, men på grunn av tennene. Drikker ikke te så ofte på jobb lenger, men tar gjerne en kopp om kvelden, da pusser jeg jo tennene ikke så lenge etter uansett. :o)

Drømte forresten ei natt her at jeg ble tilbudt noe å drikke i en sammenkomst og var helt fortvilet og sa til verten at:"Men har du ikke noe med sukker i? Jeg kan jo ikke drikke dette, det inneholder jo kunstige søtningsstoffer!" *Hehe* Kanskje jeg har trukket det litt langt? ;o)

Barna mine får brødskiver med fiskepålegg, kjøttpålegg og vita leverpostei. De får også servelat og salami, men da i varianter med litt mindre fett. De er også glade i nøtter. Brus og godteri får de hver lørdag. Ellers spiser de mye frukt og grønt. De drikker skummet melk, litt juice og vann til hverdags. Til middag er jeg nøye med at maten skal være mest mulig ren. Dvs at vi spiser rent kjøtt og fisk, men lite kjøttdeig og pølser. Tror ikke at de har vondt av dette kostholdet.

Denne debatten har tatt litt av, poenget mitt er egentlig bare at vi voksne er veldig flinke til å passe på oss selv, men mange har holdningen at barn kan spise selv den feteste maten med mye mettet fett bare fordi de er barn.

Det du skriver her låter mye mer fornuftig og balansert enn det du skrev i hovedinnlegget. Jeg tenker på mange måter som deg. Velger f.eks fullkornspasta i stedet for den vanlige, og Vita lettmargarin osv.

Men jeg tror likevel ikke at det er lettprodukter osv som gjør den store forskjellen. Det er heller det å være bevisst på barnas forbruk av brus, kake, hamburgere, loff og pommes frites osv. Der sniker det seg inne mye unødig fett av det usunne slaget.

Det irriterer meg alltid å se barnemenyene på restauranter. De består uten unntak av søppelmat. De voksne kan velge seg noe ekstra godt og forseggjort, mens ungene tilbys tomme kalorier beriket med store mengder salt og tilsetningsstoffer.

Det du skriver her låter mye mer fornuftig og balansert enn det du skrev i hovedinnlegget. Jeg tenker på mange måter som deg. Velger f.eks fullkornspasta i stedet for den vanlige, og Vita lettmargarin osv.

Men jeg tror likevel ikke at det er lettprodukter osv som gjør den store forskjellen. Det er heller det å være bevisst på barnas forbruk av brus, kake, hamburgere, loff og pommes frites osv. Der sniker det seg inne mye unødig fett av det usunne slaget.

Det irriterer meg alltid å se barnemenyene på restauranter. De består uten unntak av søppelmat. De voksne kan velge seg noe ekstra godt og forseggjort, mens ungene tilbys tomme kalorier beriket med store mengder salt og tilsetningsstoffer.

*Nikker helt enig* Ungene var på flere bilturer med pappan i sommer og det hadde blitt en del pølse og chips ja - faktisk så mye at Snuppa på 7 år fremdeles ikke orker høre snakk om chips engang!

Men min hjemmelagde potetmos går ned på høykant - hver eneste gang! :o)

Annonse

Hovedinnlegget var jo skrevet for å provosere litt og det klarte jeg også. :) Men vi er nok ganske enige egentlig. :)

Godt å høre at vi er flere egentlig. :o)

Jeg bruker stort sett en liiten dæsj honning i teen fremfor suketter, selv om det fører til at jeg drikker mindre te enn før. Ikke på grunn av de 50 kaloriene en liten dæsj honning inneholder, men på grunn av tennene. Drikker ikke te så ofte på jobb lenger, men tar gjerne en kopp om kvelden, da pusser jeg jo tennene ikke så lenge etter uansett. :o)

Drømte forresten ei natt her at jeg ble tilbudt noe å drikke i en sammenkomst og var helt fortvilet og sa til verten at:"Men har du ikke noe med sukker i? Jeg kan jo ikke drikke dette, det inneholder jo kunstige søtningsstoffer!" *Hehe* Kanskje jeg har trukket det litt langt? ;o)

Stempelet står i panna di, nå! Ingen tør å invitere deg på cocktail! *hihi*

*Nikker helt enig* Ungene var på flere bilturer med pappan i sommer og det hadde blitt en del pølse og chips ja - faktisk så mye at Snuppa på 7 år fremdeles ikke orker høre snakk om chips engang!

Men min hjemmelagde potetmos går ned på høykant - hver eneste gang! :o)

Ungene våre fikk vel junk nok for resten av året da vi var på ferie i sommer :(

.. Det vil si, eldstemann har plutselig blitt litt av en feinschmeker. Han ville smake på mest mulig spesielle matvarer, inkludert hai og blekksprut, helst med synlige sugekopper på tentaklene.. Barnemenyen ble altfor kjedelig for ham :-)

Yngstemann kunne nok levd på kyllingnuggets til han mister håret av feilernæring, om han hadde fått lov.. :-(

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1189711635' post='3674250]

Stempelet står i panna di, nå! Ingen tør å invitere deg på cocktail! *hihi*

Er det kunstige søtningsstoffer i drinker og? Ikke at jeg drikker så mye at akkurat det ville utgjort noen stor helsefare. :o)

Vet dere hva jeg nettopp har spist? Vet ikke om jeg tør å skrive det.. En skive med brunost!!!! Jeg vet.. det er livsfarlig. Men noen hopper i fallskjerm og noen spiser brunost og drikker melk... Alle skal dø en gang. Må jo leve litt farlig innimellom. Men jeg LOVER at jeg ikke skal spise det mens barna ser det.

Er det kunstige søtningsstoffer i drinker og? Ikke at jeg drikker så mye at akkurat det ville utgjort noen stor helsefare. :o)

Hehe, _søtningsstoffene_ er vel ikke akkurat ingrediensen jeg ville bekymret meg mest over når det gjelder drinker ;-)

Vet dere hva jeg nettopp har spist? Vet ikke om jeg tør å skrive det.. En skive med brunost!!!! Jeg vet.. det er livsfarlig. Men noen hopper i fallskjerm og noen spiser brunost og drikker melk... Alle skal dø en gang. Må jo leve litt farlig innimellom. Men jeg LOVER at jeg ikke skal spise det mens barna ser det.

Gud - så tøff du er! Jei er skikklig imprignert assa! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...