Gå til innhold

Kosthold og småbarn

Anbefalte innlegg

*Fnis* Vi gjør nok det vi tror og mener er det beste, de fleste av oss. :o) Mine får kalktabletter og sanasol, tidligere fikk de vitaminbjørner, men da vi oppdaget at de inneholder aspartam ble det slutt da boksen var tom gitt. Innrømmer gjerne at jeg er litt hysterisk overfor kunstige søtningsstoffer.

Du er ikke alene om å ha et litt hysterisk forhold til kunstige søtningsstoffer. Her i huset finleses innholdsfortegnelsen og ting med f.eks aspartam blir bannlyst. Vet at mange synes jeg er tullete, men jeg gidder ikke å bruke ungene mine som forsøkskaniner for sånt, når det er fullt mulig å unngå det.

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

30

• Sofline

20

• fei1365380229

11

• Linnea78

8

Er det kunstige søtningsstoffer i drinker og? Ikke at jeg drikker så mye at akkurat det ville utgjort noen stor helsefare. :o)

Er nok det, i essenser regner jeg med. Uten at jeg skal være veldig påståelig *ikke mitt område*

Jeg drikker jo aldri, så å si!

Vil bare fremheve at den gule boksen med leverpostei bare var et eksempel. Skjønner at den er veldig kjær for mange. :-) Jeg er helt enig at sjokoladepålegg og sunda er like ille og kanskje enda verre.

Forresten, så er det mer jern i denne berømte boksen enn i de"sunne" boksene. Og jeg spiser leverpostei fordi det er jern i .

Vet dere hva jeg nettopp har spist? Vet ikke om jeg tør å skrive det.. En skive med brunost!!!! Jeg vet.. det er livsfarlig. Men noen hopper i fallskjerm og noen spiser brunost og drikker melk... Alle skal dø en gang. Må jo leve litt farlig innimellom. Men jeg LOVER at jeg ikke skal spise det mens barna ser det.

Pingle.

Jeg og 5-åringen var på kafè i dag, og spiste HORN med OST og SALT, kokt skinke på!

Som om ikke det var nok, bøtta den kommende livsstilspasienten ned en kopp kakao også. Jeg drakk kaffe.

*ignorant mor* ;-)

Du er ikke alene om å ha et litt hysterisk forhold til kunstige søtningsstoffer. Her i huset finleses innholdsfortegnelsen og ting med f.eks aspartam blir bannlyst. Vet at mange synes jeg er tullete, men jeg gidder ikke å bruke ungene mine som forsøkskaniner for sånt, når det er fullt mulig å unngå det.

Sukralose, eller Splenda, er også noe jeg prøver å holde meg unna. Svenske forskere mener det kan være kreftfremkallende, men stoffet er såpass nytt at det er vanskelig å si. Mange hevder at det er helt ufarlig, men jeg holder meg unna så godt jeg kan alikevel, stoffet er riktignok laget av sukker, men spaltet til en klorforbindelse, noe som kan være giftig.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/12/22/452921.html

Annonse

Pingle.

Jeg og 5-åringen var på kafè i dag, og spiste HORN med OST og SALT, kokt skinke på!

Som om ikke det var nok, bøtta den kommende livsstilspasienten ned en kopp kakao også. Jeg drakk kaffe.

*ignorant mor* ;-)

Kakao? Oki. 1-0 til deg.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1189712616' post='3674270]

Er nok det, i essenser regner jeg med. Uten at jeg skal være veldig påståelig *ikke mitt område*

Jeg drikker jo aldri, så å si!

Jeg drikker bare hvitvin fra polet og jeg tviler på at den er tilsatt kunstige søtningsstoffer gitt. :o) Og med det enorme inntaket jeg har av kanskje 3 småflasker i løpet et år, så er ikke faren for skader overhengende akkurat.

Pingle.

*ignorant mor* ;-)

Det er nummeret før du har barnevernet på døra nå ass!

Det er nummeret før du har barnevernet på døra nå ass!

Nei, det skal faktisk mer til enn det. For barnevernet kom ikke å henta meg da jeg var liten. Jeg fikk nuggati på skiva og melk (les:lettmelk og Hmelk) med o boy i. Men kanskje de er strengere nå.

Annonse

Hos oss så får ungene syltetøy på maten om morgenen. Det er det eneste de klarer å få ned på brødskivene når de ikke har matlyst. Og det er bedre å få i seg mat, enn å dra på skolen uten frokost!

Leverposteiboksen spises for å få i seg nok jern. Det ene av barnet mitt blir fort blodfattig. Det samme barnet er også veldig tynn til tider og jeg gir gjerne helmelk for å fete opp litt på kroppen. Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor man gir disse mattypene til barn fortsatt.

Synes du dømmer for fort uten å vite grunnene for hvorfor hver familie gjør som de gjør. La hver enkelt styre seg selv.

Gjest Shira :o)

Godt å høre at vi er flere egentlig. :o)

Jeg bruker stort sett en liiten dæsj honning i teen fremfor suketter, selv om det fører til at jeg drikker mindre te enn før. Ikke på grunn av de 50 kaloriene en liten dæsj honning inneholder, men på grunn av tennene. Drikker ikke te så ofte på jobb lenger, men tar gjerne en kopp om kvelden, da pusser jeg jo tennene ikke så lenge etter uansett. :o)

Drømte forresten ei natt her at jeg ble tilbudt noe å drikke i en sammenkomst og var helt fortvilet og sa til verten at:"Men har du ikke noe med sukker i? Jeg kan jo ikke drikke dette, det inneholder jo kunstige søtningsstoffer!" *Hehe* Kanskje jeg har trukket det litt langt? ;o)

Akkurat når det kommer til drinker lar jeg prinsippene mine fare ;o) Når det er sagt, så må jeg fåmed at jeg drikker ikke såmangen drinker, og den jeg liker best, er faktisk ikke kunstige søtstoff i. ;o)

Hos oss så får ungene syltetøy på maten om morgenen. Det er det eneste de klarer å få ned på brødskivene når de ikke har matlyst. Og det er bedre å få i seg mat, enn å dra på skolen uten frokost!

Leverposteiboksen spises for å få i seg nok jern. Det ene av barnet mitt blir fort blodfattig. Det samme barnet er også veldig tynn til tider og jeg gir gjerne helmelk for å fete opp litt på kroppen. Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor man gir disse mattypene til barn fortsatt.

Synes du dømmer for fort uten å vite grunnene for hvorfor hver familie gjør som de gjør. La hver enkelt styre seg selv.

''Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.''

Det er jeg jaggu ikke sikker på at stemmer. Mitt normalvektige barn får med seg det meste av sykdommer som går forbi. Mitt radmagre barn får som regel ingen verdens ting, evt. en mye lettere variant enn det andre barnet. De har alltid vært sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...