Gå til innhold

Kosthold og småbarn

Anbefalte innlegg

Hos oss så får ungene syltetøy på maten om morgenen. Det er det eneste de klarer å få ned på brødskivene når de ikke har matlyst. Og det er bedre å få i seg mat, enn å dra på skolen uten frokost!

Leverposteiboksen spises for å få i seg nok jern. Det ene av barnet mitt blir fort blodfattig. Det samme barnet er også veldig tynn til tider og jeg gir gjerne helmelk for å fete opp litt på kroppen. Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor man gir disse mattypene til barn fortsatt.

Synes du dømmer for fort uten å vite grunnene for hvorfor hver familie gjør som de gjør. La hver enkelt styre seg selv.

https://www.vektklubben.no/cgi-bin/view.cgi?id=1144&print=1

Jeg legger inn denne linken og klipper inn dette:

Stabburet leverpostei

- den tradisjonsrike lille runde boksen inneholder mye mettet animalsk fett, og bør kanskje ikke være førstevalget for barnefamiliene.

Næringsinnhold pr 100 g: 270 kcal, 24 g fett, 5 mg jern.

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

30

• Sofline

20

• fei1365380229

11

• Linnea78

8

Hos oss så får ungene syltetøy på maten om morgenen. Det er det eneste de klarer å få ned på brødskivene når de ikke har matlyst. Og det er bedre å få i seg mat, enn å dra på skolen uten frokost!

Leverposteiboksen spises for å få i seg nok jern. Det ene av barnet mitt blir fort blodfattig. Det samme barnet er også veldig tynn til tider og jeg gir gjerne helmelk for å fete opp litt på kroppen. Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor man gir disse mattypene til barn fortsatt.

Synes du dømmer for fort uten å vite grunnene for hvorfor hver familie gjør som de gjør. La hver enkelt styre seg selv.

Selvfølgelig trenger barn fett. Jeg har aldri sagt at de ikke trenger det, men de trenger ikke mettet fett. Det finnes jern og mer jern i andre leverposteier også.

Hovedgrunnen er nok at de fleste av oss ikke har så god kunnskap om mat som man kanskje burde hatt. Jeg leser relativt mye ang. mat og ernæring, men ser jeg hele tiden at det er informasjon jeg ikke har fått med meg.

I tillegg kan man ikke bare gi mat til barn og tro at de spiser alt. Det gjør de faktisk ikke. Og da er det bedre å gi noe de spiser enn at de faktisk ikke spiser noe.

Dessuten tror jeg nøkkelen til sunnhet ligger i variasjon + at man trenger å kose seg.

Jeg prøver derfor å gjøre småendringer som både barn og voksne ikke reagerer på, men som gjør hverdagen LITT sunnere.

Hovedgrunnen er nok at de fleste av oss ikke har så god kunnskap om mat som man kanskje burde hatt. Jeg leser relativt mye ang. mat og ernæring, men ser jeg hele tiden at det er informasjon jeg ikke har fått med meg.

I tillegg kan man ikke bare gi mat til barn og tro at de spiser alt. Det gjør de faktisk ikke. Og da er det bedre å gi noe de spiser enn at de faktisk ikke spiser noe.

Dessuten tror jeg nøkkelen til sunnhet ligger i variasjon + at man trenger å kose seg.

Jeg prøver derfor å gjøre småendringer som både barn og voksne ikke reagerer på, men som gjør hverdagen LITT sunnere.

Ja, det er jo akkurat det jeg mener. Jeg vet veldig godt at det kan være vanskelig å innføre nye matvarer. Derfor mener jeg at man bør øke bevisstheten rundt dette og begynne tidlig, slik at barnet blir vant med det fra begynnelsen av.

Ja, det er jo akkurat det jeg mener. Jeg vet veldig godt at det kan være vanskelig å innføre nye matvarer. Derfor mener jeg at man bør øke bevisstheten rundt dette og begynne tidlig, slik at barnet blir vant med det fra begynnelsen av.

Men tror du det holder seg om ungen spiser alt mulig som liten?! *Hehe* Nope. Mine spiste syltetøy, blomkål, linser og prim og ost f.eks. (Snuppa spiser forsatt sistnevnte to pålegg da) da de var små, nå vil de ikke engang smake på det lenger. Ikke sjangs.

Men tror du det holder seg om ungen spiser alt mulig som liten?! *Hehe* Nope. Mine spiste syltetøy, blomkål, linser og prim og ost f.eks. (Snuppa spiser forsatt sistnevnte to pålegg da) da de var små, nå vil de ikke engang smake på det lenger. Ikke sjangs.

Nei, det forstår jeg.Et av mine barn er i en periode hvor han nekter å spise yoghurt. :)

Annonse

Om kunnskapen ikke er der så hjelper det lite....

Selvfølgelig trenger barn fett. Jeg har aldri sagt at de ikke trenger det, men de trenger ikke mettet fett. Det finnes jern og mer jern i andre leverposteier også.

Vet det, men hva gjør du når barnet ikke liker smaken i de andre leverposteiene?

Hvis du hadde hatt et barn som ikke spiser så mye og bare liker den gule boksen. Da ville vel du også ha gitt den? Hos oss er det viktigste å gi barnet litt sunne matvarer som barnet liker. Så får det heller være med produktene som er bedre enn at barnet skal tvinges til å spise det. Jeg liker selv ikke all mat og det bør respekteres av både voksne og barn!

''Litt fett gir mer å gå på når sykdom slår til og barnet i disse periodene nesten ikke spiser.''

Det er jeg jaggu ikke sikker på at stemmer. Mitt normalvektige barn får med seg det meste av sykdommer som går forbi. Mitt radmagre barn får som regel ingen verdens ting, evt. en mye lettere variant enn det andre barnet. De har alltid vært sånn.

Jeg snakket om mitt barn. hos oss så er det slik at det tynne barnet alltid får alle sykdommene som går på skolen. Og ender med å være mye lengre dårlig i tiden etter en sykdomsperiode nettopp fordi kroppen ikke har noen energi å tære på.

Det andre barnet mitt er helt normalt i kroppsvekt og fungerer helt bra dagen etter feber e.l.

Vet det, men hva gjør du når barnet ikke liker smaken i de andre leverposteiene?

Hvis du hadde hatt et barn som ikke spiser så mye og bare liker den gule boksen. Da ville vel du også ha gitt den? Hos oss er det viktigste å gi barnet litt sunne matvarer som barnet liker. Så får det heller være med produktene som er bedre enn at barnet skal tvinges til å spise det. Jeg liker selv ikke all mat og det bør respekteres av både voksne og barn!

Enig med deg. Irriterer meg ofte grenseløst over folk som hele tiden skal påpeke viktigheten av at barna lærer å like all mat og at man ikke skal gi dem alternativer etc. Greit nok når man selv har barn som spiser nok, og som gjerne prøver nye ting!

Har selv én gutt som f.eks. knapt spiser fersk fisk (og en del andre sunne ting). Han får ikke egen mat når vi først har fisk til middag, men vel så ofte som fersk fisk har vi f.eks. fiskekaker - da vet jeg jo han spiser, og får i seg _noe_ sunt, selv om fersk fisk selvfølgelig er sunnere.

Har også én gutt som spiser det meste, hadde jeg bare hatt han ville jeg kanskje vært fristet til å predike overfor andre?

Gjest Multippel

Jeg lurer litt på hvor gamle dine barn er. Mine barn spiste alt da de var små. Jeg lagde sunn mat og den maten jeg selv ønsket å spise. Ingen tegn til matsærhet. Jeg har aldri mast med mat eller tvunget de til å spise opp etc. Men sakte men sikkert snek det seg inn en plutselig skepsis. Jeg måtte jobbe hardere for å få i de grønnsakene f.eksempel ved å lage gryte eller ovnsbakte grønnsaker eller suppe som var most slik at ingen så hva som var ingredienesene. Jeg husker da jeg var selv liten. Jeg likte ikke fisk og kjøtt. Jeg kunne tygge på ett kjøttstykke til jeg fikk brekkningsfornemmelser. I dag spiser jeg ALT. Har ingen problemer med noe med litt unntak av lever. Maten jeg fikk hjemme var ekstremt usunt vil jeg påstå. Jeg hadde 7 søsken og mine foreldre måtte spare både på pengene og på kreftene. En middag kunne f.eks være spagetti med tomatpure blandet i og tre stk litt svidde baconskiver til. Frokost besto av kneipp og leverpostei, ost og kaviar. Syltetøy og brunost fikk vi ikke for det var det for mye sukker i mente de:-) Og kjøttpålegg for dyrt.

Jeg tror jeg er rimlig sunn i dag. Men mine barn får likevel et helt annet kosthold.

Jeg lurer litt på hvor gamle dine barn er. Mine barn spiste alt da de var små. Jeg lagde sunn mat og den maten jeg selv ønsket å spise. Ingen tegn til matsærhet. Jeg har aldri mast med mat eller tvunget de til å spise opp etc. Men sakte men sikkert snek det seg inn en plutselig skepsis. Jeg måtte jobbe hardere for å få i de grønnsakene f.eksempel ved å lage gryte eller ovnsbakte grønnsaker eller suppe som var most slik at ingen så hva som var ingredienesene. Jeg husker da jeg var selv liten. Jeg likte ikke fisk og kjøtt. Jeg kunne tygge på ett kjøttstykke til jeg fikk brekkningsfornemmelser. I dag spiser jeg ALT. Har ingen problemer med noe med litt unntak av lever. Maten jeg fikk hjemme var ekstremt usunt vil jeg påstå. Jeg hadde 7 søsken og mine foreldre måtte spare både på pengene og på kreftene. En middag kunne f.eks være spagetti med tomatpure blandet i og tre stk litt svidde baconskiver til. Frokost besto av kneipp og leverpostei, ost og kaviar. Syltetøy og brunost fikk vi ikke for det var det for mye sukker i mente de:-) Og kjøttpålegg for dyrt.

Jeg tror jeg er rimlig sunn i dag. Men mine barn får likevel et helt annet kosthold.

Mine er også kresne, 7 og 9 år gamle, men jeg gidder faktisk ikke stresse med det. De spiser ikke mange påleggstypene, men det de spiser er helt greit synes jeg - Snuppa spiser prim, brunost og leverpostei og Poden spiser salami, leverpostei og servelat. :o)

I det store og hele spiser de ganske sunt og både pappa, stemor, stefar og jeg prøver å få dem til å smake på nye ting innimellom og av og til er det faktisk vellykket. :o) Men de ser ofte ut som om det er rottegift jeg har tenkt å gi dem når jeg skal ha dem til å smake da... *Sukk*

Gjest Multippel

Mine er også kresne, 7 og 9 år gamle, men jeg gidder faktisk ikke stresse med det. De spiser ikke mange påleggstypene, men det de spiser er helt greit synes jeg - Snuppa spiser prim, brunost og leverpostei og Poden spiser salami, leverpostei og servelat. :o)

I det store og hele spiser de ganske sunt og både pappa, stemor, stefar og jeg prøver å få dem til å smake på nye ting innimellom og av og til er det faktisk vellykket. :o) Men de ser ofte ut som om det er rottegift jeg har tenkt å gi dem når jeg skal ha dem til å smake da... *Sukk*

Ja:-) Jeg holder meg unna nugatti og ferdigmat. Ellers så studerer jeg ikke innholdet hverken av mettet fett eller fiber...men jeg unngår loff. Jeg tror vi har ett alminnelig kosthold. Men jeg prøver å unngå ferdigmat til det vanlige. Jeg syns verken det er så godt og jeg liker ikke alt saltet:-)

Nei jeg tror vi bør heller legge vekt på å kose oss med maten og lage god mat!!

Annonse

Ja:-) Jeg holder meg unna nugatti og ferdigmat. Ellers så studerer jeg ikke innholdet hverken av mettet fett eller fiber...men jeg unngår loff. Jeg tror vi har ett alminnelig kosthold. Men jeg prøver å unngå ferdigmat til det vanlige. Jeg syns verken det er så godt og jeg liker ikke alt saltet:-)

Nei jeg tror vi bør heller legge vekt på å kose oss med maten og lage god mat!!

*Humrer* Vi var på hyttetur for noen uker siden, en hel gjeng og siden det var 5-dobbelt bursdagsfeiring så var det omtrent ingen begrensninger på søtt... Ungene mumset loff til brødmåltidene (det var ikke jeg som hadde kjøpt den første!) og det ble alt for mye kaker...! :o) Poden spiste 7 loffskiver til kvelds den ene dagen, og han er ikke spesielt glad i brød engang! Men jeg kjøper ikke loff hjemme av den grunn altså. :o)

Da tror jeg til og med Snuppa som er en søtmons fikk nok, for hun spiste bare leverpostei på skiva en uke etterpå... *Hehe*

Gjest Multippel

*Humrer* Vi var på hyttetur for noen uker siden, en hel gjeng og siden det var 5-dobbelt bursdagsfeiring så var det omtrent ingen begrensninger på søtt... Ungene mumset loff til brødmåltidene (det var ikke jeg som hadde kjøpt den første!) og det ble alt for mye kaker...! :o) Poden spiste 7 loffskiver til kvelds den ene dagen, og han er ikke spesielt glad i brød engang! Men jeg kjøper ikke loff hjemme av den grunn altså. :o)

Da tror jeg til og med Snuppa som er en søtmons fikk nok, for hun spiste bare leverpostei på skiva en uke etterpå... *Hehe*

*ler' sånn er det noen ganger og jeg forstår snuppa di. Jeg får så intenst lyst på sunne ting etter å ha skeia ut med potetgull osv. Jeg føler meg mett men på en helt gal måte...stinn...ingen god følelse. Så mat påvirker oss både psykisk og fysisk:-)

Men jeg har hatt mine perioder med helsefanatisme...jeg har gått bortifra det. I mitt tillfelle kan jeg bli ekstrem om jeg får det på hjernen og det opplever jeg slettes ikke som sunt:-)

Barna mine er 1,3 og 7 år. Har ikke merket så veldig mange tendenser til å være kresen, men så var jeg aldri kresen selv heller. Da jeg var 5 år var blåskjell og krabbe det beste jeg visste. Men jeg skjønner problemet. :)

Vil bare fremheve at den gule boksen med leverpostei bare var et eksempel. Skjønner at den er veldig kjær for mange. :-) Jeg er helt enig at sjokoladepålegg og sunda er like ille og kanskje enda verre.

"Jeg er helt enig at sjokoladepålegg og sunda er like ille og kanskje enda verre." Jaja, du har ikke helt forstått det detter min mening, menmen :-) Sjokolade er mye værre enn leverpostei fra den gule boksen, basta bom. Og det virker som om store mengder av oss er enige med det. Men alle vil jo sine barn det beste, og det er jo det viktigste. Du fikk i hvertfall fart i forumet her med innlegget ditt. :-) Morsomt å diskutere litt!

Jeg kjøpte i dag eplemos uten tilsatt sukker fra Nora - er spent på smaken. :o) Eplesyltetøy er forøvrig det eneste syletøyet jeg kjøper, alt annet smaker bare sukkerguffe, jeg fatter ikke hvordan de klarer å ødelegge bærsmaken sånn. Hjemmelaget er jo vidunderlig!

Vil det si at det ikke er tilsatt andre søtningsmidler heller? Så må jeg nesten smake på det selv.

Må være lov å skeie ut en gang i blandt eller? :-) Tross alt er ferie og bursdagsfeiring ikke slik som skjer hver uke, eller mnd... regner jeg med. Hørtes ut som barna storkoste seg, det samme gjorde kanskje mamma?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...