Gjest xanonymx Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg er alene med tre barn, og har store problemer med å sette grenser for dem. Dette har mange årsaker, bl.a. min egen oppvekst og psykiske problemer som jeg sliter med. For en stund siden tok jeg etter eget initiativ kontakt med Barnevernet for å få hjelp. Jeg har fått besøkshjem, noe som er bra både for meg og barna mine. Jeg er 100% ærlig mot Barnevernet om hvordan vi har det hjemme. På bakgrunn av dette har Barnevernet blitt bekymret, og vil sette inn hjelpetiltak i hjemmet. Det er snakk om at en miljøarbeider skal komme tre ettermiddager/ kvelder i uka for observering og rådgivning. Dette har jeg fortalt mine nærmeste venner. Alle reagerer negativt. "Det er vel ikke så ille at Barnevernet må inn?" "Da må du virkelig være syk." " Hva vil naboene si?" o.s.v.... Jeg som trodde det var positivt og en styrke av meg å innse at jeg ikke takler alt selv. Hadde det vært bedre å la alt skure og gå, bare for å bevare stoltheten? Jeg håper jeg og barna mine får nytte av den hjelpen vi nå skal få. Men jeg kan ikke la være å tenke på folks holdninger. Jeg vil gjerne ha svar på: 1. Hva tenker du om foreldre som trenger hjelp fra Barnevernet? Tror du at vi er mindre intelligente enn andre? 2. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at naboen flere ganger i uka fikk besøk av Barnevernet? Ville du brukt dette som et sladretema? Ville du latt dine barn besøke disse nabobarna? 3. Ville du selv kontaktet Barnevernet hvis du følte du trengte hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg ville tenkt at den som hadde mot til selv å kontakte BV for hjelp, tør å face de problemene h*n har, ønsker å ta tak i problemene og søker fagpersonell for å få hjelpen som kanskje skal til. Og det står det respekt av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Når folk tenker barnevern, tenker de ofte skrekkhistorier fra avisene (om barnevernet) eller hjem der det er så mye rus, vold og elendighet at alt går over styr. Mange mangler nok det mer nyanserte, og riktigere, bildet av barnevernet som du har. Om jeg skulle nektee barna mine å besøke noen måtte det være fordi det var ting som foregikk i det hjemmet som jeg ikke tok sjansen på. At noen tar inn ekstern hjelp for å gjøre ting bedre er bare positivt. Å ikke klare å sette grenser i forhold til barna kan få svært alvorlige langsiktige konsekvenser. Er man alene med tre barn, er grensesetting veldig krevende. Jeg ser det som udelt positivt å be om hjelp om det butter for mye imot. Selv ville jeg nok hatt svært høy terskel for å dra inn hjelp som kan føre til at jeg blir umyndiggjort. Selv om barnevernet gjør mye bra, er man ganske forsvarsløs om man skulle komme skjevt ut med en saksbehandler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 ''1. Hva tenker du om foreldre som trenger hjelp fra Barnevernet? Tror du at vi er mindre intelligente enn andre?'' Foreldre som selv søker hjelp hos BV er i mitt hode klokere enn de fleste. ''2. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at naboen flere ganger i uka fikk besøk av Barnevernet? Ville du brukt dette som et sladretema? Ville du latt dine barn besøke disse nabobarna?'' Jeg ville helt sikkert lurt på hvorfor BV var der, og fikk jeg vite at det var en grunn som din, ville jeg IKKE sladret om det og heller ikke nektet barna mine å besøke ungene. ''3. Ville du selv kontaktet Barnevernet hvis du følte du trengte hjelp?'' Jeg HÅPER jeg har så stor selvinnsikt at jeg gjør det om det skulle komme til en slik situasjon. Som du forstår, så har jeg ingenting negativt å si om din måte å håndtere problemene på. Jeg synes du er sterk og modig, og jeg tror du vinner stort på å være åpen til venner om situasjonen. Håper inderlig dere får den hjelpen dere trenger, dette står det respekt av! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Du skal ta hånd om 3!!!! barn alene, og innrømme å ikke ha de beste forutsetninger. Det er en kjempestyrke at du faktisk har klart å innsett dette, og gjort noe med det. Vær stolt av deg selv. Du vil barna dine det beste!!! Mitt barn kan leke med hvem ho vil, men jeg styrer litt dersom barna har dårlig innvirkning + dersom det er tungvint å ha de i huset. (Noen maser utrolig mye, og noen roter utrolig mye) Barnevern eller ikke påvirker definitivt ikke saken. Jeg HAR kontaktet barnevernet da min stesønn truen med å begå selvmord. Prøvde å kontakte fastlegen og helsesøster uten å få ta i dem. Ble veldig godt mottatt der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 1. Hva tenker du om foreldre som trenger hjelp fra Barnevernet? Tror du at vi er mindre intelligente enn andre? Nei. Jeg er i en noenlunde samme situasjon selv. Jeg har innsett at jeg ikke strekker til slik jeg ønsker, fordi jeg er syk. Jeg elsker barna mine, og gjør så godt jeg kan for dem, men har innsett at jeg må ha hjelp. Ikke for å skryte: Men ikke alle er like heldige og får være frisk. Jeg tror at man er en god forelder om man innser at barnevernet er der for å hjelpe, og faktisk tar i mot den hjelpen. Jeg har også vært livredd for de før. Men nå vet jeg at de er der for å hjelpe, ikke for å ta fra meg barna. 2. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at naboen flere ganger i uka fikk besøk av Barnevernet? Ville du brukt dette som et sladretema? Ville du latt dine barn besøke disse nabobarna? Jeg ville latt barna mine besøke disse barna. Jeg hadde sett på denne naboen som en god forelder, som har innsett at h*n trenger hjelp, og tar i mot den. Jeg liker ikke sladring, er i mot det. Men jeg synes at de som måtte sladre om dette, og stemple deg som en dårlig forelder.. vel, det sier mer om dem. Men jeg skjønner tankegangen din. Kansje det henger igjen litt i forbindelse med skrekk historier man gjerne hører gjennom media? 3. Ville du selv kontaktet Barnevernet hvis du følte du trengte hjelp? Ja. Har gjort det også :-) Min erfaring er at det ikke er farlig å kontakte dem. De er der for å hjelpe, slik at både du og barna kan få det mye bedre. De er ikke der for å ta fra deg barna. De er der for å hjelpe deg med ulike tiltak for at dere skal få det bra. Jeg tror det er ganske så mye som skal til før de faktisk tar fra deg barna. At de vil komme hjem til deg for å observere, er kansje for å se hvordan du takler barna, og vil veilede deg utifra dette. Har du sett nanny 911 på tv? Vi fikk høre at det finnes slike tiltak, at en terapeut kunne komme hjem til oss, for å veilede. Lykke til. Ikke vær redd ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er en styrke og et bevis på at du er en ansvarig forelder! Barnevernet skal når de er gode kunne komme med en rekke tiltak. De kan også hjelpe deg økonomisk i forhold til f.eks fritidsaktiviteter. Hvor mye barnevernet hjelper kommer litt an på økonomien i den kommunen du bor i. Mange foreldre hadde trengt litt ekstra støtte uansett sykdom eller ei. Særlig om du er alene med tre. Det er en tøff jobb! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 1. Hva tenker du om foreldre som trenger hjelp fra Barnevernet? Tror du at vi er mindre intelligente enn andre? Det er veldig lett å stigmatisere hjem der barnevernet må inn. Jeg tror ikke det har med mindre intelligens å gjøre, mer med mindre resurser. Du er så sterk at du klarer å se at du ikke har resursser nok til å ta deg av barna på best mulig måte. Det står det respekt av! 2. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at naboen flere ganger i uka fikk besøk av Barnevernet? Ville du brukt dette som et sladretema? Ville du latt dine barn besøke disse nabobarna? Jeg håper at jeg fra før kjente denne naboen og dermed skjønte grunnen til at barnevernet kom på besøk. Kanskje jeg ville snakket med naboen om dette også, for å lære mer. Sladre, hmmm, synes det er vanskelig å gi et enkelt svar. Kjenner jeg naboen, så ville jeg ikke sett noen grunn til å sladre. Kjenner jeg dem ikke, ville jeg nok spurt andre om de visste noe om grunnen. Sannsynligheten er stor for at jeg ikke ville visst hvem det var som kom på besøk, og dermed ikke brydd meg om akkurat det. Så lenge barna er greie og mine barn ønsker å leke med dem, så så klart får de lov til å leke med barn der barnevernet er inne i bildet! 3. Ville du selv kontaktet Barnevernet hvis du følte du trengte hjelp? Ja, det ville jeg. Det ville nok ikke vært med lette skritt jeg gikk dit, men jeg ville gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2292635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det er forferdelig synd at holdingene til barnevernet (og dermed indirekte de som mottar tjenester fra BV) er så negative. Det skyldes nok dessverre i stor grad de unyanserte oppslagene man ofte ser i mediene, hvor man får inntrykk av BV som den luskende ulven som fjerner barn fra hjemmet i det øyeblikket ungene mangler middag én dag i uka eller ikke har med gymbag på skolen. En av følgene er at folk får en altfor høy terskel for å be BV om hjelp. Men det er ikke sånn at BV først og fremst er der for å "ta" foreldre. Og den erfaringen jeg har med BV er svært god. Jeg kjenner folk som får avlastning via BV fordi hverdagen med barn er så krevende at de (og barna) trenger hjelp. Det er kjempeflott at foreldre er voksne nok til å innse at de trenger hjelp, og at de er bevisste nok til å motta den hjelpen de har krav på. Avlastning og rådgivining skal ikke være en trussel, det skal være et tilbud man har rett til å be om når man føler at ting ikke fungerer. Jeg synes du skal gi deg selv en klapp på skulderen for at du trekker inn de ressursene du kan for at barna dine (og du selv)skal få det best mulig, og når folk reagerer negativt, bør du enten overhøre dem, eller be dem hoste opp noen konkrete råd for hva du heller bør gjøre. Jeg tipper at de ikke kan tilby deg noen bedre løsninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2293021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg synes du skal være stolt av deg selv fordi du torde å kontakte barnevernet! Det betyr at du ønsker å gjøre ting riktig i forhold til barna og at du er ditt ansvar bevisst! Sørg for å fortelle folk at det er du som har bedt barnevernet om veiledning fordi du føler at du trenger det. Vil ikke folk forstå det, så er det deres problem! Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2293024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cortez Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Jeg er så glad for å lese ditt innlegg og se at det er personer som tørr å be om hjelp! Det har ingen ting med at personer som trenger hjelp er mindre smarte e.l. Ser bare min bror (som nå er voksen) hvordan han var. Uansett hvor "super god" foreldre man hadde vært så kunne ikke han takles. Nå man da har fire barn og alene, så trenger man hjelp! Og barnevernet er ofte der man får den beste hjelp. Mange oppfatter desverre barnevernet som et sted man putter barn når foreldre drikker, ruser seg, er kriminelle osv. Men det er det jo ikke. Ofte er det helt normale oppegående foreldre hvor deres barn har tatt noen feil valg og kanskje havner litt utpå og ikke foreldre når inn selv med snakk og straff. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2293272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Så flott at du får hjelp! Jeg tror det er et større problem der barnevernet lar _være_¨å sette inn tiltak enn der de gjør det. Jeg beundrer deg virkelig for å innse at du trenger hjelp og at du har tatt kontakt med noen som kan hjelpe deg. Så, nei, jeg ser ikke ned på foreldre som må ha hjelp fra barnevernet. -og jeg håper jeg ville innsett det hvis jeg trengte hjelp og tatt kontakt med spesialistene som jobber i BV. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2293428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beundrende Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jeg beundrer virkelig din egeninnsikt og ditt mot. her er mine svar på dine spørsmål: 1. Hva tenker jeg om foreldre som får hjelp av Barnevernet? - For det første tenker jeg iallefall ikke at de er mindre intelligente, snarere tvert i mot. Jeg mener at i livskriser er det en bragd å sette andre i fokus, inkl egne barn. 2. Hva hadde du tenkt om du fikk vite at naboen flere ganger i uka fikk besøk av Barnevernet? Ville du brukt dette som et sladretema? Ville du latt dine barn besøke disse nasbobarna? Selfølgelig hadde jeg latt mine barn både besøke og bli besøkt. Jeg hadde endog tatt et besøk til min nabo for å høre om det var noe jeg kunne bidra med, men selvsagt hadde jeg sjekket om naboen var mottakelig for den type spørsmål. 3. Ville du selv kontaktet Barnevernet hvis du følte du trengte hjelp? Ja, for jeg har en erfaring med at de hjelper mange, og mye kan unngås ved å ta kontakt før det går for langt. Nok en gang, jeg synes du har gjort et meget klokt valg, og håper alt går dine barn og deg godt. Lykke, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285530-holdninger-til-barnevernet/#findComment-2294154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.