Gå til innhold

Mengde væskeinntak for små barn?

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som vet hvor mye væske et barn på ca 83 cm/12 kg skal ha hver dag?

Mitt barn er blitt innmari tørr i huden etter oppstart i bhg for 2 mnd siden, og jeg lurer litt på om hxn får nok å drikke der - om for lite væske kan være årsaken eller om det kan skyldes noe annet.

Fortsetter under...

Det kan da umulig stemme eller? Synest 2 glass vann om dagen hørtes veldig lite ut. Men for all del, jeg vet ikke.

Det er det jeg har lært på sykepleien, men det er minimum for å unngå å bli dehydrert. Bare positivt med mer. Hvis man tenker at et voksent menneske trenger cirka 1,5 liter, så er det ikke så rart at et menneske som veier 12 kilo trenger cirka 3-4 dl.

Annonse

Men.. 1,2 liter drikke daglig for en liten på 12 kg høres tvert om fryktelig mye ut....?

Viktig å tenke på at det er væske i maten også.

Men når det er sagt:

http://www.rikshospitalet.no/pasientinfo/avdeling.asp?nPubID=7164&nPubID3=6950&nPubID4=6951

"Barn har høyere væskebehov enn voksne vurdert i forhold til kroppsvekten. Anbefalt væsketilførsel til spedbarn (0-3 mnd) er ca. 115 ml/kg, for barn i 2-3 års alderen ca. 65-70 ml/kg, mens anbefalingen for voksne er 30 ml/kg. "

Viktig å tenke på at det er væske i maten også.

Men når det er sagt:

http://www.rikshospitalet.no/pasientinfo/avdeling.asp?nPubID=7164&nPubID3=6950&nPubID4=6951

"Barn har høyere væskebehov enn voksne vurdert i forhold til kroppsvekten. Anbefalt væsketilførsel til spedbarn (0-3 mnd) er ca. 115 ml/kg, for barn i 2-3 års alderen ca. 65-70 ml/kg, mens anbefalingen for voksne er 30 ml/kg. "

ja, hvis man regner med væsken i maten høres det rimeligere ut ;-)

Man kan nok bli tørr i huden av for lite drikke. Gutten vår er veldig tørr i huden, og lite flink til å drikke.

Ellers er ikke høstværet bra for huden heller. Kanskje barnet er mere ute enn før, med de påkjenningene det kan ha for huden. Prøv å smøre med en god parfymefri fuktighetskrem om kveldene, det burde hjelpe uansett.

Tusen takk for informasjon - kjekt å vite. Ungen vår har en til to oljebad i uken, samt at jeg smører med parfymefri lotion som anbefalt her. Enda fryktelig tørr i huden, særlig ryggen og på sidene. Armer, bein og ansikt er også tørre, men normalt tørr for å si det slik. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...