Gå til innhold

Svangerskapspenger eller fødselspenger.

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma?!

Hei! Jeg poster det her fordi flere av dere har barn og kanskje vært igjenom det samme. Saken er at jeg planlegger å bli gravid. Jeg har en vikarjobb som jeg tar vakter på når det passer for meg. Denne jobben utgjør ca 16000 i mnd før skatt. Det jeg lurer på er at jeg leser at du har rett på fødselspenger om du har ært i jobb i 6 av de siste 10 månedene før fødselen. Hva vil det si? Må jeg arbeide 6 mnd sammenhengende? Eller kan jeg jobbe slik at total summen blir 6 måneder innenfor disse 10,men gjerne med opphold på en måned innimellom ?

Finner liksom ikke helt ut av det når jeg leser på nav sine sider.

Takknemlig for hjelp:-)

Fortsetter under...

Det er ikke så lett å finne ut alt som mulig på nav sider, selv om de sier ofta at det skal man gjøre isteden for å ringe og snakke med et menneske. Jeg ville tro at det gjelder om du har hatt arbeidskontrakt i 6 av de siste 10 månader. Om du jobbet hver dag, eller om du tar vakter bare av og til, så er du jo ansatt ved denne vikarsentralen eller hva det heter , og da har du kontrakt dvs at du er yrkesaktiv. Om du jobber mer, får du mer penger, om du jobber mindre, får du mindre, logisk sett. Ville tro at nav, om de skulle regne ut hvor mye foreldrepenger du skulle få, regner ut gjennomsnittig inntekt per måned ut i fra denne inntekten du har hatt i de aktuelle månader, og så tar utgangspunkt i det. Dette er min teori, men du må nok høre med nav, for sikkerhetsskyld, jeg er jo ingen ekspert i dette.

Gjest snart mamma?!

Du skal ha jobbet 6 av 10 mnd - samme når de 6 mnd er innenfor de 10 mnd.

Takk for svar. Det var det jeg håpet på. For innimmellom vil jeg ikke nødvendigvis jobbe hver måned. Men så lenge jeg altså sørger for å ha jobbet 6 av 10 siste måneder så går det bra?! Takk takk:-)

Takk for svar. Det var det jeg håpet på. For innimmellom vil jeg ikke nødvendigvis jobbe hver måned. Men så lenge jeg altså sørger for å ha jobbet 6 av 10 siste måneder så går det bra?! Takk takk:-)

Ja, det gjør det :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...