Gå til innhold

Vondt i magen ....hva skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Datteren min har ganske ofte vondt i magen, spsielt når hun er litt sulten. I dag er det skikkelig ille, og det er ikke fordi hun er sulten, for hun har spist. Hun sier imidlertid at det er lenge siden hun har bæsjet. Jeg har gitt henne 1 dose laktulose. Hun er 8 år, derfor har jeg ikke lenger noen kontroll på bæsjingen hennes :)

Men så blir jeg litt bekymret for om det kan være noe annet enn forstoppelse, hun peker at hun har vondt nederst på magen og til høyre. Det er jo der hvor blindtarmen sitter....Hva er symtomene på blindtarmbetennelse?

Vi skal på fest i kveld (med barnevakt), og i morgen reiser jeg på jobbreise, så jeg vil jo helst følge henne opp hvis hun skulle bli skikkelig syk. Men egentlig tror jeg ikke hun blir det, siden hun nå sitter rolig og ser på tv.....

Huff, jeg tror jeg aldri kommer til å bli vandt til å ha sjuke unger. Blir bekymret uanset...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285653-vondt-i-magen-hva-skal-jeg-se-etter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at "vondt" i magen hos barn kan være symptom på nesten hva som helst, brukket ben, krangel med venn(inner), blindtarm og mageproblemer innkludert. Så det er vel ikke annet å gjøre enn å følge med på allmentilstand.

Ikke særlig oppklarende dette. Kanskje andre har et bedre svar.

mvh

Blindtarmbetennelse karakteriseres ved at man først gjerne har litt diffuse smerter i magen, litt som luftsmerter. De kan gjerne komme og gå litt i løpet av 1-2 dager. Så vil de flytte seg mer ned mot høyre flanke.

Hvis man da klemmer litt inn med flat hånd, og så slipper der, vil det være vondt når man slipper. Ikke nødvendigvis når man klemmer inn.

Har hun dette, drar dere på legevakta nu!

Har hun det ikke, er det mer sannsynlig at hun har "vanlig" vondt i magen.

Min eldste, som blir 8 i desember, har også innimellom vondt i magen. Det kan komme hvis hun ikke har bæsjet på en stund, så vi følger henne litt opp på nettopp det, men det kan også komme uten noen fysisk årsak som vi kan se.

Jeg hadde som barn og ungdom en mage som reagerte veldig hvis jeg var litt i ubalanse psykisk. Altså hvis jeg var lei meg, grudde meg til noe gledet meg til noe osv.

Jubalong70 svarer fint på hvordan blindtarmbetennelse kan utelukkes. Vondt i magen kan også være tegn på at hun ikke har det så bra psykisk. Det kan også være tegn på lungebetennelse, i hvert fall hos mindre barn, så det ville jeg bedt om undersøkelse for hvis det ikke bedrer seg.

Hei!

Den ene av våre gutter hadde vondt i magen over lengre tid.

Han kunne våkne midt på natten også, og han var mye kvalm.

Var til lege og spesialist, og det hele dreide seg om blodsukkerfall og kryssallergier.

Vår sønn må spise meget ofte, da han føler seg fysisk syk av blodsukkerfall. Dette betyr at hvis han våkner om natta, har vi energiholdig drikke i nærheten, eller at han rett og slett må spise noe.

Ha ner også pollenallergiker, noe som fører til at han reagerer på visse typer matvarer som gjør at han føler seg kvalm og får vondt i magen.

Spesialisten ga oss et skjema hvor vi kunne føre opp når han hadde vondt i mage og hodet.

Dette skjemaet inneholdte graden av vondt (i form av illustrerte fjes) når på døgnet og om det var etter aktivitet, etter mat og endel andre ting som jeg ikke husker i farten.

Om du kan gjøre det samme, dvs notere ned når magevondten kommer, når det går over, hva som har skjedd like før etc. hva som er spist, vil jeg tro at dere kan finne noe mønster etterhvert. I allefall kan det gi lege noen indikasjoner.

Ønsker dere lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...