Gå til innhold

Flekker på klær brukt i bhg

Anbefalte innlegg

Vi har aldri nye klær på i barnehagen. Bruker bare klær som kan tåle sterk vask og som ikke gjør noe at de får flekker på.

Jeg blir overasket mange ganger når jeg ser hva barna går med. Det ser ut som de har på seg de fineste skjørter og kjoler og gensere.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• morsan

3

• PieLill

3

• grot

1

Mest aktive i denne tråden

Vi har aldri nye klær på i barnehagen. Bruker bare klær som kan tåle sterk vask og som ikke gjør noe at de får flekker på.

Jeg blir overasket mange ganger når jeg ser hva barna går med. Det ser ut som de har på seg de fineste skjørter og kjoler og gensere.

Jeg har på snuppa nye klær i barnehagen, men siden jeg stort sett handler i kjedebutikkene er det ingen krise om genseren til 79 kroner får en flekk som ikke går vekk...

Jeg tenker som så at hun er jo i barnehagen 5 av 7 dager, og JEG, som egentlig ikke bryr meg så veldig om hvordan jeg ser ut, synes det er litt ille om hun alltid skal gå i det mest slitte og brukte. Men det er klart, jeg har selvfølgelig ting jeg ikke vil skal bli ødelagt, og som hun aldri bruker i barnehagen!

Yttertøy blir noe helt annet, der legger jeg penger i det, og tar det for gitt at det ikke males med - så akkurat den hadde jeg nok reagert på, ja!

Men når det gjelder uteklær, så har også jeg (som alltid bruker det eldste tøyet i bhg) investert i godt utetøy, både jakke, dress og regntøy.

Om det skulle revne etc. hadde vært en ting, men å få malingssøl hadde jeg syntes hadde vært rart!

Men når det gjelder uteklær, så har også jeg (som alltid bruker det eldste tøyet i bhg) investert i godt utetøy, både jakke, dress og regntøy.

Om det skulle revne etc. hadde vært en ting, men å få malingssøl hadde jeg syntes hadde vært rart!

Det går jo faktisk ann å male utendørs også! Det har mine gjort flere ganger i barnehagen og ungene synes det er kjempespennende! Da males det naturbilder.

Jeg hadde ikke tatt det opp. Klærne jentene bruker i barnehagen er fulle av ulike flekker, glitterlim er en av flekksetterne. Og det er helt OK.

Sender ALDRI med noe som ikke skal få flekker i barnehagen, det være seg inn- og uteklær.

Hva jakka angår, da, så synes jeg det er merkelig at de ikke tok den av før maling. Ikke fordi jeg ville synes det var ille med flekker (jfr det jeg skriver over), men fordi jeg synes det å kle av seg uteklær inne er en del av ordinær oppdragelse. Det samme gjelder luer, votter, ullklær, utedresser, jakker osv. Barnehagen ville neppe akseptert at barna gikk inne med utensko, så hvorfor jakke, liksom?

Men som sagt - flekker har jeg aldri vurdert å bry med med.

Annonse

Det med jakka har jeg kommentert før - og det er helt klart de ansattes ansvar at barna får av og på seg klær. Greit nok at barna skal venne seg til å gjøre mest mulig selv, men før barna går ut og før barna kommer inn skal de voksne se til at barna har kledd av/på seg.

Når det gjelder malingsflekker, glitterlim, tusjflekker, modellerleire osv som setter flekker på inneklærne, så er det bare noe man må regne med.

Er man hjemme og barna får slikt på seg, så blir jo ikke resultatet så veldig mye anderledes.

De klærne barna har på seg i barnehage eller på skole er klær det ikke er noen krise om blir flekkete eller ødelagt.

Jeg kjørte det opplegget til jeg fant ut at da ble de fleste penere klærne lagt bort nesten ubrukte.

At klær kan bli ødelagte i barnehage som hjemme, er ingen bombe. Men jeg synes man kan forvente at personalet tar av en pen genser og ytterjakke(!) før barna skal male. Det handler ikke bare om å ta vare på klærne, men om å lære barna hvordan man kler seg for ulike aktiviteter samt å ta vare på ting.

mvh

Nei, jeg syns ikke dette er noe å ta opp! Klærne til barnehagebarn blir skitne, flekkete eller kan tom. bli revet hull i! Nå vet jeg ikke akkurat hvor mye maling det er på jakka, men jeg regner med at jakka er like vann- og vindtett med litt vannfarger på.

Jeg kjørte det opplegget til jeg fant ut at da ble de fleste penere klærne lagt bort nesten ubrukte.

At klær kan bli ødelagte i barnehage som hjemme, er ingen bombe. Men jeg synes man kan forvente at personalet tar av en pen genser og ytterjakke(!) før barna skal male. Det handler ikke bare om å ta vare på klærne, men om å lære barna hvordan man kler seg for ulike aktiviteter samt å ta vare på ting.

mvh

''Men jeg synes man kan forvente at personalet tar av en pen genser og ytterjakke(!) før barna skal male''

Ytterjakken er jeg helt enig i, men hvordan skal personalet vite hvilken genser man mener er så pen at den absolutt ikke må få flekker og ikke? Kanskje den nye genseren til Snuppa er en jeg synes er råfin, mens personalet synes den ikke er noe fin i det hele tatt? Kanskje er den rådyr, men ser billig ut? Kanskje er den råbillig, men ser veldig dyr ut? Kanskje har den affeksjonsverdi? Nei, det blir å forlange for mye av personalet synes jeg.

''Men jeg synes man kan forvente at personalet tar av en pen genser og ytterjakke(!) før barna skal male''

Ytterjakken er jeg helt enig i, men hvordan skal personalet vite hvilken genser man mener er så pen at den absolutt ikke må få flekker og ikke? Kanskje den nye genseren til Snuppa er en jeg synes er råfin, mens personalet synes den ikke er noe fin i det hele tatt? Kanskje er den rådyr, men ser billig ut? Kanskje er den råbillig, men ser veldig dyr ut? Kanskje har den affeksjonsverdi? Nei, det blir å forlange for mye av personalet synes jeg.

Man tar av en langermet genser og bruker T-skjorte når man maler. Med litt inne i hodet ser man i hvert fall forskjell på en ny og gammel genser.

Det handler om å lære barn å tenke over hva de har på seg før de setter i gang med noe som kan bli mye søl. Det mener jeg personalet må klare.

Om ikke malerfrakker en gang brukes blir det under pari.

mvh

Jeg hadde ikke tatt det opp. Klærne jentene bruker i barnehagen er fulle av ulike flekker, glitterlim er en av flekksetterne. Og det er helt OK.

Sender ALDRI med noe som ikke skal få flekker i barnehagen, det være seg inn- og uteklær.

Hva jakka angår, da, så synes jeg det er merkelig at de ikke tok den av før maling. Ikke fordi jeg ville synes det var ille med flekker (jfr det jeg skriver over), men fordi jeg synes det å kle av seg uteklær inne er en del av ordinær oppdragelse. Det samme gjelder luer, votter, ullklær, utedresser, jakker osv. Barnehagen ville neppe akseptert at barna gikk inne med utensko, så hvorfor jakke, liksom?

Enig med deg.

Enig - man kan ikke forvente at bhg-personalet skal vurdere om dette er en "fin" genser eller ikke.

Annonse

Man tar av en langermet genser og bruker T-skjorte når man maler. Med litt inne i hodet ser man i hvert fall forskjell på en ny og gammel genser.

Det handler om å lære barn å tenke over hva de har på seg før de setter i gang med noe som kan bli mye søl. Det mener jeg personalet må klare.

Om ikke malerfrakker en gang brukes blir det under pari.

mvh

''Man tar av en langermet genser og bruker T-skjorte når man maler.''

Kommer jo an på årstid og hvor 'varmblodig' barnet er. Vårtr barn gikk vinterstid typisk i langermet ulltrøye og utenpå der en tynn, langermet t-skjorte (tynn genser). Jeg ville foretrekke at malingsflekkene hadde kommet på bomullsgenseren fremfor ulltrøya;-) Og hadde ikke forventet at de skulle ta av han alt dette og finne frem en t-skjorte fra skiftetøyposen...

Jeg er også enig med deg ;-)

Ville nok blitt veldig forundret og sikkert også irritert om personalet i barnehagen ikke tok av barnet mitt ytterjakke før de skulle i gang og male. Og det synest jeg også hadde vært helt ok å kommentere. Men at en genser blir flekkete er bare slikt man må regne med. Jeg er glad for at barna får drive med ulike aktiviteter i barnehagen og tror det ville blitt mindre av dette om personalet måtte bruke tid på å vurdere hvilke klær som tåler de ulike aktivitetetene. Men når det er sagt så er det jo uansett lettvint å dra et malerforkle over klærne da....

Bruker aldri nye klær i barnehagen vi heller. Jeg passer på at klærne jeg har på barna i barnehagen er robuste klær som skal tåle skikkelig vask. Bruker de klærne jeg mer minst redd for, og sparer nye klær til hjemmebruk o.a. På denne årstiden bruker mine alltid en singlet eller t-skjorte i ull under genseren. Det eneste jeg har sagt fra om i barnehagen til minsten er at han ikke får lov til å spise i bare undertøyet. Lys og fin ull ser temmelig herpa ut etter et par omganger med tomatsuppe:-(

Jeg har ikke lest hele tråden, men svarer likevel. Jeg ville ha stusset _veldig_ på at de ikke tok av ytterklærne før han fikk sette i gang med å male. Det er faktisk helt vanlig å ta av seg yttertøyet når man går inn. Litt flekker hadde jeg nok ikke tatt så tungt. Det er ikke pent, selvsagt, men jakka er like varm for det.

Jeg var for øvrig på foreldremøte i bhg i går, og der påpekte de at selv om de bruker malerskjorter så hender det at maling trekker gjennom til klærne under. Og at ikke all maling går av i vask, selv om det i utgangspunktet skal gå av. Som en av assistentene sa:

"De er på jobb. De trenger arbeidsklær."

Jeg har ikke lest hele tråden, men svarer likevel. Jeg ville ha stusset _veldig_ på at de ikke tok av ytterklærne før han fikk sette i gang med å male. Det er faktisk helt vanlig å ta av seg yttertøyet når man går inn. Litt flekker hadde jeg nok ikke tatt så tungt. Det er ikke pent, selvsagt, men jakka er like varm for det.

Jeg var for øvrig på foreldremøte i bhg i går, og der påpekte de at selv om de bruker malerskjorter så hender det at maling trekker gjennom til klærne under. Og at ikke all maling går av i vask, selv om det i utgangspunktet skal gå av. Som en av assistentene sa:

"De er på jobb. De trenger arbeidsklær."

De er på jobb ja, hehe :-) Lillemann fikk på seg skjorte her en dag da han skulle i bursdag. Han strålte opp og erklærte at det er jo sånn pappa bruker - så nå kunne han også gå på jobben :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...