Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er blitt fosterforeldre til en flott 14 åring. Men det melder seg jo også noen hverdagslige spørsmål i tillegg til mye annet, og jeg håper jeg kan få noen input her i forumet, ja rett og slett noen tips på hva som er vanlig hos akkurat deg:

- Leggetider (hverdag/helg) - Hvor lenge ute (hverdag/helg) - Internett - surfing/chat- har dere noe tidsaspekt på dette?

Tusen takk om du har anledning til å svare!

Dette er også postet på småbarnsforum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285843-14-%C3%A5ring-div-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min tenåring får lov å være ute til klubben stenger når han er der. Ellers på skoledager vil jeg ha ham hjemme til kl. 22.

Leggetiden reguleres av hvor mye søvn 14-åringen trenger! Min trenger mer enn de fleste hvis man skal dømme etter hvor mye lenger de andre ser ut til å være oppe!

Internett er verre. Jeg bruker det ganske mye selv i perioder og synes det blir vanskelig å legge så mange begrensninger på det. På en måte ser det ut til å regulere seg selv. Noen dager litt i meste laget, andre dager omtrent ingenting. Jeg har selv fått venner via nettet og synes det er koselig at ungene kan bruke det også til kontakt med andre. På kjøpet får de formaninger om nettvett etc. og jeg dukker med jevne mellomrom opp på deres "arena" (blink, nettby...). Ikke så mye for å "spionere" som for å vite hva det går ut på og for å vise at jeg er der.

Vi har ei fosterjente på 15 år

Leggetider (hverdag/helg)

Leggetid kl. 22.30 på hverdager og kl. 24.00 i helgene

Hvor lenge ute (hverdag/helg)

Innetid kl. 22.00 på hverdager og kl. 23.30 i helgene

Internett - surfing/chat- har dere noe tidsaspekt på dette?

Forrige skoleår hadde vi restriksjoner på dette, da hun heller satt med PCen i timesvis framfor å være ute med venner. Da hadde vi PC-forbud før kl. 19 på hverdager og kl. 16 i helgene.

Nå har hun et mye sunnere forhold til dette med PC og chat - bruker det selvfølgelig, men i mye mindre grad enn tidligere.

Ellers har vi forbud mot PC og mobiltlf. på rommet på nettene. Fordi vi oppdaget (og skjønte) at hun ble oppe det meste av natta, når hun hadde disse på rommet sitt. det var en kamp å få gjennomført dette, men nå fungerer det godt. Og hun er mye mer opplagt om morgenen, natulig nok.

Lykke til med jobben som fosterhjem. Det er både slitsomt og givende - men ikke minst en veldig viktig jobb!

• 3 uker senere...
Gjest pærebrus875

Min tenåring får lov å være ute til klubben stenger når han er der. Ellers på skoledager vil jeg ha ham hjemme til kl. 22.

Leggetiden reguleres av hvor mye søvn 14-åringen trenger! Min trenger mer enn de fleste hvis man skal dømme etter hvor mye lenger de andre ser ut til å være oppe!

Internett er verre. Jeg bruker det ganske mye selv i perioder og synes det blir vanskelig å legge så mange begrensninger på det. På en måte ser det ut til å regulere seg selv. Noen dager litt i meste laget, andre dager omtrent ingenting. Jeg har selv fått venner via nettet og synes det er koselig at ungene kan bruke det også til kontakt med andre. På kjøpet får de formaninger om nettvett etc. og jeg dukker med jevne mellomrom opp på deres "arena" (blink, nettby...). Ikke så mye for å "spionere" som for å vite hva det går ut på og for å vise at jeg er der.

Jeg skal være enig i at jeg kommer til å slite selv når/om jeg blir mor selv (er snart 20 nå) pga både jeg typen sitter foran pcen mye av dagen... så blir feil å si at "nei ikke mer nett enn X antall timer" når vi ikke er noe bedre selv :). Men jeg kommer til å si at nettet er fullt av alt mulig faenskap, vit hva du driver med,ikke godta ukjente programmer og filer, ikke gi mobil nr til "gud og hvermann" ikke legg igjen mailen eller navnet ditt overalt, bilder man legger ut ligger der ute "for alltid", samme med ting man gjør foran webcam ( det kan tas opp det også om man vet hva man gjør), og hvis noen vil møte ungen så blir vi med, ev på avstand, for å se at personen bak nick jente15 faktisk ikke er pedofilmann52 i virkeligheten... og gjøre det klart at det finnes mange "slemme" der ute, men at man så klart kan finne mange gode venner også... bare lær deg forskjellen på dem, det kan redde deg fra mye rart..

Jeg tror på nå og kommer alltid til å tro på at det å forklare barna konsekveser heller enn å "NEI DU FÅR IKKE LOV FORDI JEG SIER DET SÅ DA DER DET SÅNN"-type regler er 100000 ganger bedre... vokste selv opp med sistnevnte. Så si rett ut at "greit du kan godt sitte med pcen og mobilen på om natta.. men det er du som skal opp kl 7 og fungere til du kommer deg hjem fra skolen..." Og dette med at "nei vi vil helst ikke at du møter noen fra nett alene, PÅ GRUNN AV det er så mange farlige folk der ute som lurer folk på den måten". Nevner man ikke setningen etter PÅ GRUNN AV så kan barnet dessverre være så naivt at det heller møter noen i skjul... er vel ikke nødvendinge utdype alt som kan skje da? Da blir jeg heller med og sitter på avstand til jeg ser at det faktisk er "rett" person som møter opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...