Gjest CRJ Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg har ei jente på 10 år som er 150 cm høy. Selv er jeg 184 cm, pappaen er 190 cm. Jeg vokste veldig mye sommeren jeg fylte 13, og jeg husker enda nettene med uutholdelige voksesmerter. Jeg fikk ikke menstrasjonen før jeg var 15 år. Jeg har alltid hatt store plager med ryggen min, og fått vite at man kan være litt mer utsatt for dette når man er høy. Jeg kommer fra en høy slekt, og har en bror på nesten 2 meter, min svigerfamilie er også høy. Jeg ønsker ikke å utsette jenta mi for problemer, så jeg er litt nysgjerrig på hvilke bivirkner det kan medføre å fremskynde puberteten? Jeg har hørt rykter om bivirkninger fra dårlig hud (det har vel de fleste i puberteten??) til kreft og diabetes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285892-stopping-av-vekst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg vet ingenting om bivirkningene, men jeg tenkte bare å foreslå at du ber om en utredning (via fastlegen) for å anslå hvor høy hun kommer til å bli. Kanskje bekymrer du deg uten grunn, eller evt. kan du bli henvist videre og få vite mer om behandling og bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285892-stopping-av-vekst/#findComment-2294758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Din datter er normalt høy for alderen, men ligger i øverste del av normalområdet. Siden både du og pappaen er lengre enn gjennomsnittet, vil også hun bli det. Ut fra en vanlig brukt formel kan det beregnes at hennes "arvede " lengde vil bli vel 180 cm, men ofte vokser barna mer enn ventet. Undersøkelser med tanke på behandling for å fremskynde pubertet og dermed redusere lengdeveksten anbefales dersom piker er 172 cm, og enda ikke har fått menstruasjon. De bør ha en skjelettalder på under 12 år ved oppstart av behandling for at hormonbehandlingen skal ha best mulig effekt, og kan da vente at lengden i snitt blir 5 cm kortere enn den ville blitt uten behandling. I de aller, aller fleste tilfeller er det en grei behandling, som imidlertid må vare i et par år. Noen er kvalme i starten, men det går som regel over. Noen legger på seg for mye, men dette kan også reguleres. Væskeansamling i kroppen, nattlige leggsmerter er også beskrevet. Langtidsbivirkningene er usikre. Det er en viss mulighet for at hormonbehandligen disponerer for brystkreft og det er også usikkert om det kan påvirke fruktbarheten, men tall for hvor ofte og om dette skjer foreligger ikke. I Sverige tilbyr man å operere vekstsonene omkring knærne, slik at benveksten stopper opp. Dersom dette blir gjort på et riktig tidspunkt vil vekstreduksjonen bli like stor som ved hormonbehandling. Om det er ortopeder som tilbyr dette i Norge er jeg ikke sikker på, men det er et relativt enkelt inngrep som bl.a. blir utført ved benlengdeforskjell o.l. tilstander. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285892-stopping-av-vekst/#findComment-2294759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amandaceline Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg vet ingenting om bivirkningene, men jeg tenkte bare å foreslå at du ber om en utredning (via fastlegen) for å anslå hvor høy hun kommer til å bli. Kanskje bekymrer du deg uten grunn, eller evt. kan du bli henvist videre og få vite mer om behandling og bivirkninger. Hei! Jeg har selv gått gjennom denne behandlingen men kan ikke huske så mye om biivirkninger, jeg fikk tatt røntgen av hånda da jeg var 10-11 år og startet behanlingen den mnd jeg fylte 12. Ser at legen har gitt deg beskjed om at man bare blir ca 5 cm kortere, syns å huske at jeg fikk beskjed om at man bare vokste 5-10 cm etter at man fikk mensen, men det legen sier er sikkert riktig. men for meg stemte det i hvertfall da jeg fikk beskjed om at jeg ville bli 185-190 uten behandling, var ca.170 når jeg startet behandling og er i dag 176/177. Er glad for at jeg gjorde det, men det hender jo selvfølgelig at jeg tenker på åssen det ville ha vært å ikke ha gjordt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285892-stopping-av-vekst/#findComment-2320758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.