Gå til innhold

Når sende bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Hvor "alvorlig" skal det være før man sender en bekymringsmelding til barnevernet?

Det gjelder et barn jeg mistenker er veldig mye overlatt til seg selv, som så og si _aldri_ er kledd etter årstiden, som veldig sjelden har klær som er store nok (barnet er ganske overvektig) og jeg har fryktelig vondt av dette barnet. Møtte barnet ute for et par dager siden iført kun t-skjorte oventil, det var ca. 8 grader ute og alt for surt til så lite klær!

Om familien alt får hjelp fra barnevernet vet jeg ikke.

Fortsetter under...

Det koster ikke annet enn tellerskrittene å ringe dem og spørre?

Presenterer deg som Lillemus, si at du har et nabobarn som ... osv.

Hør hva de sier selv? Du trenger ikke fortelle alt om hvem du eller barnet er - det trenger du ikke gjøre får du har fått noen råd av dem :)

Og, det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite!

Det koster ikke annet enn tellerskrittene å ringe dem og spørre?

Presenterer deg som Lillemus, si at du har et nabobarn som ... osv.

Hør hva de sier selv? Du trenger ikke fortelle alt om hvem du eller barnet er - det trenger du ikke gjøre får du har fått noen råd av dem :)

Og, det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite!

Det var en god ide! Må la tanken modne litt mer først. :o)

Det må være verre at det blir gitt beskjed om en sak for lite enn en for mye.

Skriv ned noen eksempler som gjør at du blir bekymret. Ta med datoer, klokkeslett, temperatur ute osv. Da får barnevernet litt mer å "ta tak i" for å avgjøre om dette er en sak for dem.

Gjest ja, ring!

Det var en god ide! Må la tanken modne litt mer først. :o)

Jobber i barnevernet, og må si jeg hadde satt pris på å få vite slikt jo tidligere jo bedre. Dette KAN være begynnende omsorgsvikt, som kan utvikle seg, eller det KAN være foreldrene bare trenger litt foreldre-veiledning, noe vi også driver med.

Ring oss, fortell oss hvem du er(da vi ikke er så gla for anonyme henvendelser), men etter å ha gitt navn kan du be om at dette ikke skal videre til dem du ringer angående..

Lykke til - og takk! Tenk mer på dette barnet, enn bøygen ved å ringe, er du snill :)

Synes du skal melde fra allerede nå ...du er jo bekymret!

hvis bv velger å sjekke saken og ikke finner noe neivel så har du gjort hva du kunne. Folk må si ifra hvis det er noe de bekymrer seg for. Tenk på alle barna der ute som håper og ønsker at noen voksne skal se dem og hjelpe dem.

Ring iallefall til barnevernet og si fra om din bekymring!

Annonse

Jeg syns du skal melde fra om din bekymring! Om du syns det er ubehagelig å ringe så kan du skrive. Selv om du ber om at ditt navn blir holdt hemmelig så kan det være at familien får vite at det er du som har meldt fra fordi familien har innsyn i sakens dokumenter. Du vil ikke få tilbakemelding om hva som skjer videre i saken annet enn generell informasjon om gangen i slike saker, dersom du ber om det.

Jobber i barnevernet, og må si jeg hadde satt pris på å få vite slikt jo tidligere jo bedre. Dette KAN være begynnende omsorgsvikt, som kan utvikle seg, eller det KAN være foreldrene bare trenger litt foreldre-veiledning, noe vi også driver med.

Ring oss, fortell oss hvem du er(da vi ikke er så gla for anonyme henvendelser), men etter å ha gitt navn kan du be om at dette ikke skal videre til dem du ringer angående..

Lykke til - og takk! Tenk mer på dette barnet, enn bøygen ved å ringe, er du snill :)

Kan jeg sende en mail til barnevernet? Den trenger ikke å være anonym så lenge mitt navn ikke kommer frem overfor vedkommende familie. Det er lettere å komme med konkrete observasjoner og tanker i en mail enn en telefon synes jeg.

Jeg er oppriktig bekymret for dette barnet, jeg vet ikke om barnevernet alt har vært i kontakt med familien, men jeg har jo sett barnet jevnlig over flere år og har i grunnen ingen grunn til å tro at barnevernet er inne i bildet for å si det sånn... Og det skal mye til før barnet evt. fjernes fra familien, ikke sant? Det er jo ikke det jeg vil, jeg vil bare at familien skal få hjelp så barnet kan få det bedre.

Kan jeg sende en mail til barnevernet? Den trenger ikke å være anonym så lenge mitt navn ikke kommer frem overfor vedkommende familie. Det er lettere å komme med konkrete observasjoner og tanker i en mail enn en telefon synes jeg.

Jeg er oppriktig bekymret for dette barnet, jeg vet ikke om barnevernet alt har vært i kontakt med familien, men jeg har jo sett barnet jevnlig over flere år og har i grunnen ingen grunn til å tro at barnevernet er inne i bildet for å si det sånn... Og det skal mye til før barnet evt. fjernes fra familien, ikke sant? Det er jo ikke det jeg vil, jeg vil bare at familien skal få hjelp så barnet kan få det bedre.

Jeg ville ikke brukt mail, etter som mail kan havne på ville veier. Det er ingen tjent med.

Skriv heller grundige sitkkord eller hele setninger og bruk manus når du ringer.

mvh

Det kan jo hende at den som ringer trenger litt tid på å finne ut hvem den man ringer til er og hva h*n står for før innringeren er klar til å oppgi eget navn og/eller navn på det barnet det gjelder.

Jeg ville funnet det svært vanskelig å gi slike opplysninger til en eller annen villkårlig stemme på telefonen.

mvh

Jeg ville ikke brukt mail, etter som mail kan havne på ville veier. Det er ingen tjent med.

Skriv heller grundige sitkkord eller hele setninger og bruk manus når du ringer.

mvh

Sjekket litt på sidene til barne- og familietjenesten som ser ut til å være riktig instans og der står det at man kan skrive et brev. Mail er jeg enig i at blir for risikabelt. Men jeg er ikke komfortabel nok til å ta det på telefonen da jeg er redd alt vil stokke seg og at jeg ikke får frem det jeg virkelig mener, så et brev blir nok løsningen.

Si ifra du:) Skriv brev om du synes det er lettere.

Da er Barne- og familietjenesten i kommunen rette instans vel?

Er jo redd barnevernet skal synes jeg overdriver og mene at jeg bare er "nok ei sladrekjerring som stikker nesa si bort alt", men det er jo ikke tilfelle - jeg vil jo bare hjelpe barnet!

Annonse

Jeg syns du skal si fra allerede - så får barnevernet finne ut om de har behov for hjelp eller ikke...jeg hadde en nabojente tidligere hvor det høres ut som noe av det samme og jeg angrer på at jeg ikke tok den telefonen for å si fra. Ikke fordi mora ikke burde ha omsorgen men fordi for meg så det ut som hun kunne trenge avlastning og veiledning (hun er alenemor til to jenter).

Jeg syns du skal si fra allerede - så får barnevernet finne ut om de har behov for hjelp eller ikke...jeg hadde en nabojente tidligere hvor det høres ut som noe av det samme og jeg angrer på at jeg ikke tok den telefonen for å si fra. Ikke fordi mora ikke burde ha omsorgen men fordi for meg så det ut som hun kunne trenge avlastning og veiledning (hun er alenemor til to jenter).

*Begynner på en kladd i word...*

Gjest ja, ring!

Forstår deg godt, og stort sett kan man sende en mail til barnevernet, ja. Hos oss f.eks har vi en hovemail for slike henvendelser. Denne er f.eks Barneverntjenesten@tromsø.kommune.no

Mange har ikke en slik, men da kan du ringe kommunetorget i den kommunen det gjelder og be om mailadressen til leder i barnevernet.

:) Lykke til

Gjest barnevernpedagogen

Da er Barne- og familietjenesten i kommunen rette instans vel?

Er jo redd barnevernet skal synes jeg overdriver og mene at jeg bare er "nok ei sladrekjerring som stikker nesa si bort alt", men det er jo ikke tilfelle - jeg vil jo bare hjelpe barnet!

ja det er det, der kan du også drøfte saken med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...