Gå til innhold

Gravid og "sukker-avhengig"

Gjest gravid og sugen på noe søtt

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 31 av graviditeten. Jeg har i store deler av svangerskapet hatt et altfor høyt sukkerinntak. Har i gjennomsnitt spist ca 150 gram is, sjokolade eller godterier hver dag! Har stort sett holdt meg unna sukkerholdig brus, da.

Da jeg ble gravid var jeg ifølge BMI akkurat normalvektig eller på grensen til lett overvektig. (BMI på ca 25 ) Jeg har gått opp 11 kg til nå og nå er det jo bare 2 måneder igjen til termin og jeg begynner å få litt angst med tanke på at jeg kanskje får en diger "sukkerunge" unge på grunn av mitt idiotiske sukkerinntak. Siden jeg er førstegangsfødende så er jeg litt nervøs. Har nå bestemt meg for at det er skjerpings de siste månedene! Trener rolig et par ganger i uka og har gjort det en måneds tid. Jeg tror ikke jeg har lagt på meg så veldig mye annet enn på magen, men det er vanskelig å vurdere når en har så komfortable gravidklær. :)

Noen som har erfaring med stort sukkerinntak under svangerskapet? Vet dere om jordmor eller lege kan vurdere størrelsen til barnet uten ultralyd? Syns det er litt flaut å spørre om jeg kan ta ultralyd for å sjekke str på ungen når det er selvforskyldt og unødvendig gjort av meg å spise feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285927-gravid-og-sukker-avhengig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sånn halsbrann da jeg var gravid og det som lindret best var vaniljeis.. Jeg spiste ganske mye av det. Ungene mine ble henholdsvis 3,4 kg og 3,7 kg.

Det er vel ikke å anbefale å stappe i seg masse is når man er gravid, selv om det gikk helt fint for meg. Hvis en får sukker i urinen er i hvertfall det et skikkelig varsku om å kutte ned på søtmaten.

Jeg hadde sånn halsbrann da jeg var gravid og det som lindret best var vaniljeis.. Jeg spiste ganske mye av det. Ungene mine ble henholdsvis 3,4 kg og 3,7 kg.

Det er vel ikke å anbefale å stappe i seg masse is når man er gravid, selv om det gikk helt fint for meg. Hvis en får sukker i urinen er i hvertfall det et skikkelig varsku om å kutte ned på søtmaten.

Takk for svar! Hvor mye gikk du opp i vekt selv, da?

Jeg har ikke hatt sukker i urinen når jeg har vært til kontroll.

Been there, done it. Jeg gikk riktignok litt ned i vekt i begynnelsen av svangerskapet, fordi jeg var så dårlig.

Vektøkningen din er vel helt grei. Pass på at urinprøvene dine er ok og at de ikke slår ut på sukker, det er vel da man slår alarm...

Jeg la på meg totalt 13-14 kg i siste svangerskap. Lillesøster veide 3220.

Jeg spiste godteri absolutt hver eneste dag hele svangerskapet, klarte bare ikke å la vær...... så dette vet jeg alt om...

Jeg la på meg totalt 16 kg, og vet ikke hva min BMI var før jeg ble gravid, men jeg var helt normal, kanskje en kilo eller to for mye...

Jeg fødte en jente noen få dager før termin som veide 2950 g., så det ble absolutt ingen diger sukkerunge..... Hadde fryktet det jeg også......

Lykke til !

Annonse

Jeg slutter meg til det de andre sier. Dessuten, 150g is eller sjokolade er vel ikke så inmari mye? Og urinprøvene er OK? Jeg spiste en sjokolade om dagen i siste halvdel av svangerskapene mine. Barna var hhv. 3,5 og 3,8 kg ved fødsel.

150 gram melkesjokolade er 820 kcal, halvparten av mitt kalori-dagsbehov...

150 gram melkesjokolade er 820 kcal, halvparten av mitt kalori-dagsbehov...

Hvor stor er en 150g melkesjokolade? Trodde det var en av de små størrelsene? Selv momser jeg f.eks. lett en pose m mens jeg ser på TV. Har aldri sjekket hva den veier. Jeg regner aldri kalorier, men jeg spiser helt helt sikkert mer enn 1640kcal pr dag...

Hvor stor er en 150g melkesjokolade? Trodde det var en av de små størrelsene? Selv momser jeg f.eks. lett en pose m mens jeg ser på TV. Har aldri sjekket hva den veier. Jeg regner aldri kalorier, men jeg spiser helt helt sikkert mer enn 1640kcal pr dag...

Jeg begynte å telle kalorier i sommer og ble forferdet da jeg oppdaget hvor mange kalorier sjokolade inneholder gitt...

Jeg begynte å telle kalorier i sommer og ble forferdet da jeg oppdaget hvor mange kalorier sjokolade inneholder gitt...

Men den sjokoladen man spiser rett før mensen, den går visst utenom regnskapet. Er helt sikker på at jeg har lest det et sted :o)

Annonse

Jeg slutter meg til det de andre sier. Dessuten, 150g is eller sjokolade er vel ikke så inmari mye? Og urinprøvene er OK? Jeg spiste en sjokolade om dagen i siste halvdel av svangerskapene mine. Barna var hhv. 3,5 og 3,8 kg ved fødsel.

En sjokolade, hvis det er sjokoladebarer som Troika, Stratos, Lion, etc. du tenker på, veier ca. 50 gram.

200 gram sjokolade er feks den største melkesjokoladeplata. 150 gram smågodt er vel smågodt for 20-30 kr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...