Gå til innhold

Barn som farger håret

Anbefalte innlegg

Men å farge håret har vel ikke noe med at man ikke er bra og vakker nok som man er ... Forandring fryder - også for en 13-åring :o)

Enig! :-) Synes ikke det kan sammenlignes med tatoveringer eller for den saks skyld skjønnhetsoperasjoner! :-)

Fortsetter under...

Nei, ikke som 8 åring, men i ungdomsskolealder så er det selvfølgelig helt vanlig. Husker jeg så ut som en gulrot en periode etter å ha farget håret med Henna.

Det var forresten for noen år siden populært å farge og klippe håret slik at det så ut som en fotball der oppe (gutta), og da var det ofte små gutter som hadde fotballfrisyre.

Jeg tenker mer på det prinsipielle i situasjonen: jeg vil at barna mine skal synes de er bra nok som de er! Jeg FORETREKKER at de ikke farger håret, får tatovering, piercing, jeg vil at de skal synes de er fine som de er! Dersom det hadde vært veldig viktig for jenten min å farge håret, hadde vi satt oss ned og snakket om det, godt mulig at jeg hadde konkludert med at hvis det var SÅ viktig for henne hadde hun fått lov. Men, dersom jeg hadde vunnet frem med mine argumenter om at hun er vakker som hun er, hadde hun ikke lenger ønsket å farge håret. See?

mvh

Jeg har svelget mange - eh - hårballer? - i håp om at jeg skal slippe å få piercing i huset. Akkurat piercing (andre steder enn i ørene) kan jeg ikke fordra. Datteren min fleipetruer alltid med å finne seg en kjæreste som likner han som var i Robinson et år, full av metall.

Men altså, kommer du noen vei med vanlig argumentasjon, er det jo supert.

Men å farge håret har vel ikke noe med at man ikke er bra og vakker nok som man er ... Forandring fryder - også for en 13-åring :o)

Joda, helt enig i det, og hun vet godt at jeg farger håret! Jeg synes bare at ungdommer, og spesielt jenter, utsettes for et voldsomt "skjønnhetstyranni", de skal se så perfekte ut til enhver tid! Jeg ser jo disse jentene hun går på skolen med, og de er så "oppstasjet" at de må ha brukt en time på badet før de går på skolen! Og ikke tror jeg de blir så mye mer tilfredse med seg selv av den grunn... Det er noe med "indre selvtillit" som jeg så gjerne vil formidle videre til mine barn: Vær den du er, og vær stolt av det!

Så det med hårfarging var egentlig bare et eksempel!

mvh

Jeg har svelget mange - eh - hårballer? - i håp om at jeg skal slippe å få piercing i huset. Akkurat piercing (andre steder enn i ørene) kan jeg ikke fordra. Datteren min fleipetruer alltid med å finne seg en kjæreste som likner han som var i Robinson et år, full av metall.

Men altså, kommer du noen vei med vanlig argumentasjon, er det jo supert.

Svelging av både kameler og hårballer blir det selvsagt en del av når barna vokser til ja! Min vakre, mørke sønn fikk LYSE striper i håret da han var 16... Det så helt forj*** ut, de er heldigvis borte nå! Grøss og gru!

mvh

Annonse

Det er iallefall ingen av min datters venninner (10 år gamle) som har gjort det. Jeg har en dansk "ste-niese" som er 10 år gamel. Hun er blond og har farget håret svart... Det blir nok en stund til datteren min får farge håret og heldigvis har hun ikke spurt ennå ;)

Det er ihvertfall ingenting mot hva min mor og hennes venninner gjorde som tenåringer - de lagde hull i ørene på hverandre med nål, etter å ha 'bedøvd' øreflippen med en klesklype...;-)

Det gjorde jeg også som tenåring - bortsett fra at jeg brukte isbit som bedøvelsesmiddel, da.

Vanlig er det neppe, jeg tror ikke jeg har sett det noe sted, i alle fall, og svarene du har fått tyder heller ikke på det.

Når det er sagt, så synes jeg heller ikke noe om det. Jeg er så enig med Pås - jeg håper vi får jentene til å tro på at deres eget utseende er mer enn bra nok. :-) Men jeg skjønner jo at de vil eksprimentere en gang - bare ikke i 8-årsalder...

På ungdomsskolen er det kanskje mer vanlig?

Vanlig er det neppe, jeg tror ikke jeg har sett det noe sted, i alle fall, og svarene du har fått tyder heller ikke på det.

Når det er sagt, så synes jeg heller ikke noe om det. Jeg er så enig med Pås - jeg håper vi får jentene til å tro på at deres eget utseende er mer enn bra nok. :-) Men jeg skjønner jo at de vil eksprimentere en gang - bare ikke i 8-årsalder...

På ungdomsskolen er det kanskje mer vanlig?

Som om jeg skulle sagt det selv :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...