....AV Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 På barneskolen hos oss har de innført et system for å belønne god atferd, noe jeg setter pris på. Hvis alle klarer å følge reglene en dag får de poeng, når de har samlet nok poeng får de en premie. Så langt er jeg fornøyd. Dette overvåkes i løpet av dagen og den som evt. bryter en regel, får navnet sitt skrevet opp på tavlen. Dette medfører da at klassen ikke får poeng den dagen. Det er dette siste jeg er usikker på om jeg synes er greit. Noen synspunkter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hm, jeg er generelt imot kollektive avstraffelser. Vet ikke helt hva jeg syns om dette. På vår skole har de et system med glad/surmeldinger med hjem. De har hatt det noen år nå, så det virker jo som at skolen syns dette fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Vi har liknende oppegg på skolen vår og de fungerer bra, men vi skriver derimot aldri opp navnet til de uskikkelige barna. Det blir som en gapestokk. (Det er jo ikke det at de ikke vet allerede hvem som eller hva som gjør at de ikke får belønningen sin.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke det er greit at "ugjerningsmannen" får navnet sitt skrevet på tavla, nei. Da er ikke avstanden lang til den gammeldagse skammekroken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tweak Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Da jeg gikk i 5 eller 6 klasse på barneskolen, så var det en tid veldig mye doløping i timene. Læreren fikk da den fantastiske ideen om at dersom en skulle gå på do, så skulle en skrive navnet sitt på tavla i det en gikk. Dette førte til at jeg aldri turte å gå på do i timene, men ventet til friminuttene. Vet ikke helt hvorfor, men jeg var utrolig sjenert og ville syntes det var skikkelig flaut dersom jeg måtte skrive navnet mitt og andre visste at jeg måtte på do. Ikke akkurat den beste "konsekvensen" for doløping i tide og utide... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg synes ikke at navnet bør skrives på tavla nei. Barn er forskjellige, og noen har problem med å følge regler. Da bør det heller jobbes litt mer med barnet, og ikke henge barnet ut. Det er fort at de andre barna bruker dette mot "barnet på tavla". At det fokuseres på god oppførsel er bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hm, jeg vet ikke helt, jeg... Altså, hva slags premie er det snakk om? Og hvilke regler? Hvilket klassetrinn? I 1. klasse kan jeg ikke helt se for meg at dette vil fungere, ungene er for små til å klare å innordne seg 100 % rett og slett fordi de er barn. Og jeg kan jo se for meg at ro i klasserommet er ett kriterie, noe som er umulig å etterfølge for (særlig) 6-åringer. Tanken med belønning for god oppførsel er veldig god, men jeg er litt mer usikker på virkningen av dette med å skrive navn på tavla. Hva mener skolen å oppnå? Synes det er litt snodig, selv om jeg er veldig for at man må ta ansvar for det man gjør, også når man er liten (men da med riktig konsekvensreaksjon). Kan du ikke fortelle litt mer om hva som inngår i "moroa"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 ''Dette overvåkes i løpet av dagen og den som evt. bryter en regel, får navnet sitt skrevet opp på tavlen. Dette medfører da at klassen ikke får poeng den dagen.'' Jeg ville ikke ønsket den løsningen. Jeg mener det blir å "henge ut" barnet som har gjort noe galt. Videre kan det føre til mobbing og det som verre er. Det kommer an på personen som blir uthengt hvordan det takles. Meningen er nok at lærerene tror at de vil unngå å komme på tavla, for enhver pris. Men det kan bli fatalt for den som står havner tror jeg.... Først burde dette stemmes for-imot i klassen, anonymt. Ang premiering så er det ok om det gjelder hele klassen. Jeg opplevde at et barn med adhd i min sønns klasse, fikk premier de dagene han oppførte seg fint. Da tok læreren han med på eks fisketur, Mc donalds osv. Det var veeeldig urettferdig. Jeg så og forstår enda ikke hvordan skolen kunne gjøre slikt. Sett fra de andre barnas side så lønner det seg å være en rabbagast, ikke sant? For de fikk aldri slike opplevelser. Det er ikke greit å gjøre forskjell blandt barna, mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Hm, jeg vet ikke helt, jeg... Altså, hva slags premie er det snakk om? Og hvilke regler? Hvilket klassetrinn? I 1. klasse kan jeg ikke helt se for meg at dette vil fungere, ungene er for små til å klare å innordne seg 100 % rett og slett fordi de er barn. Og jeg kan jo se for meg at ro i klasserommet er ett kriterie, noe som er umulig å etterfølge for (særlig) 6-åringer. Tanken med belønning for god oppførsel er veldig god, men jeg er litt mer usikker på virkningen av dette med å skrive navn på tavla. Hva mener skolen å oppnå? Synes det er litt snodig, selv om jeg er veldig for at man må ta ansvar for det man gjør, også når man er liten (men da med riktig konsekvensreaksjon). Kan du ikke fortelle litt mer om hva som inngår i "moroa"? ''Altså, hva slags premie er det snakk om? Og hvilke regler? Hvilket klassetrinn?'' De samler altså poeng for hver dag med ingen regelbrudd. 5 poeng fører til en premie som klassen selv velger, f.eks. se på film, bake kake, være i gymsalen, etc. Reglene er forholdsvis enkle, slik som å rekke opp hånden før du snakker, ikke gå fra plassen din, følg med på beskjeder. Dette er på 4. trinn. Det altså ikke en uoverkommelig oppgave å følge reglene, men det er jo selvfølgelig vanskeligere for noen enn for andre, og da må jo hele klassen lide for dette. De ønsker å synliggjøre regelbrudd og hevder at å skrive opp navnene virker preventivt og at det virker. Jeg synes at det faktum at det virker ikke er noe argument i seg selv, og at det kan bli vel mye fokus på at enkeltelever ødelegger for de andre. Jeg er også redd for at de "snille", rolige og forsiktige elevene vil bli litt engstelige for dette, mens de som bråker mest ikke vil bry seg så mye og at det derfor vil ha litt feil effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enina Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nei, dette var IKKE greit! (å skrive navnet på barnet på tavla altså!) Syns det hørtes utrolig gammeldags ut! På vår skole har jeg fått forståelse for at enkeltpersoner ikke skal utpekes negativt i det hele tatt, men at hvis f.eks 1 elev lager det veldig urolig i klassen, så skal læreren prøve å fange oppmerksomheten over på noe annet, sånn at det nettopp IKKE blir utnevnt en syndebukk.. Syntes det var flott tenkt jeg da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 ''Altså, hva slags premie er det snakk om? Og hvilke regler? Hvilket klassetrinn?'' De samler altså poeng for hver dag med ingen regelbrudd. 5 poeng fører til en premie som klassen selv velger, f.eks. se på film, bake kake, være i gymsalen, etc. Reglene er forholdsvis enkle, slik som å rekke opp hånden før du snakker, ikke gå fra plassen din, følg med på beskjeder. Dette er på 4. trinn. Det altså ikke en uoverkommelig oppgave å følge reglene, men det er jo selvfølgelig vanskeligere for noen enn for andre, og da må jo hele klassen lide for dette. De ønsker å synliggjøre regelbrudd og hevder at å skrive opp navnene virker preventivt og at det virker. Jeg synes at det faktum at det virker ikke er noe argument i seg selv, og at det kan bli vel mye fokus på at enkeltelever ødelegger for de andre. Jeg er også redd for at de "snille", rolige og forsiktige elevene vil bli litt engstelige for dette, mens de som bråker mest ikke vil bry seg så mye og at det derfor vil ha litt feil effekt. Dette syns jeg hørtes skikkelig dumt ut! Å henge ut de som har gjort et eller annet regelbrudd? Nei det tror jeg skaper til syvende og sist dårlig dynamikk i klassen. Jeg er også imot kollektiv avstraffelse. Høres veldig uklokt ut. Derimot syns jeg at poeng for god oppførsel kan ha noe for seg, alt ettersom hvordan dette utføres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 ''Altså, hva slags premie er det snakk om? Og hvilke regler? Hvilket klassetrinn?'' De samler altså poeng for hver dag med ingen regelbrudd. 5 poeng fører til en premie som klassen selv velger, f.eks. se på film, bake kake, være i gymsalen, etc. Reglene er forholdsvis enkle, slik som å rekke opp hånden før du snakker, ikke gå fra plassen din, følg med på beskjeder. Dette er på 4. trinn. Det altså ikke en uoverkommelig oppgave å følge reglene, men det er jo selvfølgelig vanskeligere for noen enn for andre, og da må jo hele klassen lide for dette. De ønsker å synliggjøre regelbrudd og hevder at å skrive opp navnene virker preventivt og at det virker. Jeg synes at det faktum at det virker ikke er noe argument i seg selv, og at det kan bli vel mye fokus på at enkeltelever ødelegger for de andre. Jeg er også redd for at de "snille", rolige og forsiktige elevene vil bli litt engstelige for dette, mens de som bråker mest ikke vil bry seg så mye og at det derfor vil ha litt feil effekt. OK, på 4. trinn bør man kanskje kunne begynne å forvente mer av elevene, også de urolige, men jeg er ikke overbevist om at dette er veien å gå. Det er fortsatt slik at man kan glemme seg selv om man går i 4., og en forglemmelse bør ikke få så store konsekvenser. Nei, jeg liker ikke systemet, kjenner jeg, og er enig i din argumentasjon. Ut over det er jeg veldig for mer disiplin i skolen, altså, og gjerne med belønning som motivasjon. Uten at jeg helt klarer å komme på alternative måter å gjøre ting på akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2295925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 I klassen til vår eldste (3. klasse) har de innført noe lignende, men der setter de ingens navn på tavla. Har hele klassen oppført seg i henhold til de regelene de har satt opp i fellesskap får de en rød ring rundt den dagen på kalenderen. Har ikke hele klassen oppført seg slik, får de ingen ring. Når de har fått 10 ringer får de en belønning. De har så langt avtalt at første belønning skal være de supergode pizzabollene som hun som har ansvaret for dem på SFO lager. Kan tro de gleder seg I følge læreren er hun litt mer slepphendt i begynnelsen, men kommer til å stramme mer og mer inn etter som hun ser at de klarer å følge reglene. Dette synes jeg er en kjempeflott ide 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg syns det er en helt grei måte for å få litt mer orden og disiplin inn i klassene på. Når det gjelder navn på tavla så kan de godt la det hver, ungene vet hva den som har brutt regelen heter allikevel. Jeg tror foreldre bør prøve å gi ungene litt balast for å tåle noe som er negativt også, nå til dags så virker det som om de ikke tåler en dritt. Har merket meg det når jeg snakker med kollegaer og de snakker om ungene. Alt skal klages på når det gjelder skolesituasjonen. Så er læreren for streng, så er han for slapp, så driter han ut noen eller lignende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 I utgangspunktet tror jeg faktisk at det virker mot sin hensikt. De barna som oppfører seg (gang på gang) dårlig har behov for oppmerksomhet, og de får det på en negativ måte på denne måten, men til syvende og sist tror jeg de slutter å bry seg, når navnet deres er skrevet opp for 10 ende gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Takk for svar og synspunkter, det er godt å få luftet dette hos noen som ikke er direkte innvolvert. Jeg setter stor pris på at skolen setter grenser og gjør tiltak for bedre læringsmiljø. Jeg mener heller ikke at barn skal skånes fra alt som er ubehagelig. Men jeg er litt redd for at et slikt system virker veldig sementerende for oppfatningen av hvem som er "snille" og "slemme" i en klasse og dermed medvirker til å skape tapere. Som jeg skrev lenger ned i tråden, tror jeg også at forsiktige barn kan bli livredde for å gjøre noe galt, mens de mer urolige vil gi mer blaffen. Jeg synes navneskriving ikke er langt fra skammekrok, og en slik oppdragelse ved hjelp av ydmykelser trodde jeg var gått av moten. Sønnen min har ikke reagert synlig negativt på systemet, han har visstnok ikke fått navnet sitt på tavlen heller (bare nesten to ganger i følge han selv), men han har fortalt hvem i klassen som ødelegger mest for de andre ved å få navnet sitt skrevet opp mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 ''Dette overvåkes i løpet av dagen og den som evt. bryter en regel, får navnet sitt skrevet opp på tavlen. Dette medfører da at klassen ikke får poeng den dagen.'' Jeg ville ikke ønsket den løsningen. Jeg mener det blir å "henge ut" barnet som har gjort noe galt. Videre kan det føre til mobbing og det som verre er. Det kommer an på personen som blir uthengt hvordan det takles. Meningen er nok at lærerene tror at de vil unngå å komme på tavla, for enhver pris. Men det kan bli fatalt for den som står havner tror jeg.... Først burde dette stemmes for-imot i klassen, anonymt. Ang premiering så er det ok om det gjelder hele klassen. Jeg opplevde at et barn med adhd i min sønns klasse, fikk premier de dagene han oppførte seg fint. Da tok læreren han med på eks fisketur, Mc donalds osv. Det var veeeldig urettferdig. Jeg så og forstår enda ikke hvordan skolen kunne gjøre slikt. Sett fra de andre barnas side så lønner det seg å være en rabbagast, ikke sant? For de fikk aldri slike opplevelser. Det er ikke greit å gjøre forskjell blandt barna, mener jeg. Jeg synes det er greit å premiere barn som sliter ekstra på et eller annet område, enten det er faglig eller adferd. Det er ikke nødvendigvis urettferdig å behandle barn som er forskjellige forskjellig. Men det må selvsagt gjøres diskret, evt som avtale mellom hjem og skole, slik at det ikke oppleves som urettferdig forskjellsbehandling for resten av klassen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Belønningssystemet høres greit ut. Men gapestokkpedagogikken har jeg ikke sans for. Jeg synes denne type belønning skal rettes mot det mer kolektive og at det ikke skal stå og falle på en enkeltelevs enkelthandling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg synes det er greit å premiere barn som sliter ekstra på et eller annet område, enten det er faglig eller adferd. Det er ikke nødvendigvis urettferdig å behandle barn som er forskjellige forskjellig. Men det må selvsagt gjøres diskret, evt som avtale mellom hjem og skole, slik at det ikke oppleves som urettferdig forskjellsbehandling for resten av klassen. mvh Så lenge det er utenfor klassen så¨må de gjøre som de vil for meg. For utenfor skolen er det masse som kan virke urettferdig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 De bruker samme systemet på skolen hvor min nevø går; dvs. i fjor på 4. trinnet så belønnet de kollektiv klasseatferd, men i år får i stedet den enkelte elev "bra kort" i ulike sammenheng, og når klassen samlet har nådd opp i et visst antall bra-kort, så premieres klassen. Jeg kan ikke huske at han fortalte at de som gjorde noe galt ble skrevet opp, tror det ble gjennomført ved at læreren evaluerte hver enkelt time ved slutten av timen, og dersom klassen hadde vært flink så fikk de poeng som så ble samlet opp inntil de hadde nok til å få premie. Nevøen min og kameraten hans snakker positivt om opplegget med bra-kort, og venter nå spent på om rektor kan godta at premieringen ved en viss sum kan være at de får ta med seg kjæledyr på skolen en bestemt dag.... (Ser for meg at det evt. vil bli noe kaotisk når hundene, kattene, marsvinene, papegøyen og rottene skal møtes i klasserommet...*s*) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286040-konsekvenser-p%C3%A5-skolen-synspunkter/#findComment-2296381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.