Gå til innhold

Hva har dere i barnas matpakker

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)

Etter alle sunne-matpakke-tråder her ble jeg litt revet med...

Hvordan ser en typisk matpakke ut for deres barn?

Her har de to-tre brødskiver med ost, skinke, salami, baconost osv. og en biola youghurt. Er litt dårlig på dette med frukt jeg da, men jeg har bestemt meg for å bli flinkere og å kjøpe slike fantastiske fruktposer:o)

Håper jeg får mange svar, slik at jeg kanskje får noen lure tips, har litt lett for å bli litt kjedelig e disse matpakkene føler jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286049-hva-har-dere-i-barnas-matpakker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skivene er nok litt kjedelige, ja. Ost (av og til med paprika) salami (agurk av og til), leverpostei, servelat osv. Rett som det er kommer deler av matpakken i retur. Legger ved ei gulrot eller noe annet hagen byr på enda. Vi er så heldige at vi har fått skolefruktordning med vennlig hilsen de rødgrønne på toppen. Så fruktposene sparer jeg inntil videre. Men de var snope de også.

Våre barn får frukt på hhv skole og barnehage. Dermed er matpakka kanskje litt kjedelig: 2 skiver med vanlig pålegg. Synes tomta og agurk blir litt dvaske i matpakka, så det får de ikke på.

Hvis vi innimellom har bakt rundstykker, fylte horn eller boller, får de det med seg, i tillegg til skive.

Et par skiver med pålegg du nevner + frukt, gulrot eller yoghurt (naturell). Har vi f.eks fiskekaker til overs fra middagen dagen før, legger jeg ved en.

Noen ganger blir det sunn frokostblanding i en plastbolle med lokk. Får melk oppi i barnehagen (frokost).

*Vanlige brødskiver m pålegg som du beskriver.

eller

*Et par fiskekaker og en skive brød

eller

*Polarbrød med brunost

eller

*litt stekt laks og en skive

eller

*omelett stekt av ett egg

eller

*en liten middagsrest (karbonade, stekt pølse eller noe sånt) sammen med litt pitabrød eller polarbrød

eller

*brødskive med agurk, tomat, majones og salt og pepper (det er det eneste han vil ha pepper på :-)

*knekkebrød med brunost

osv

Prøver også allltid å sende med noe frukt eller grønnsaker, dvs gulrot, banan, eple, mango, avocado, grapefruktbiter, tomat- og agurkbiter. En dag fikk han med litt rester av salat med litt rømme på, og det gikk ned det gitt.

Har prøvd å være bittelitt kreativ. Men nå skal det sies at jeg har hatt laaang ferie (between jobs) og dermed har hatt både overskudd og tid og lyst til å lage litt varierte matpakker, og jeg har bare ett barn, og han har nettopp begynt i første klasse.

Jeg ser slett ikke bort fra at etterhvert som "hverdagen" innhenter meg også blir det kanskje litt mer brødskive med gulost og skinke her også :-)

Når jeg skriver innlegget ser det litt ryddigere ut enn dette, som en liste, men det blir ikke sånn når jeg sender det. Vel, det kan vel leses likevel :-)

Annonse

eller

eller

*Polarbrød med brunost

eller

eller

eller

*en liten middagsrest (karbonade, stekt pølse eller noe sånt) sammen med litt pitabrød eller polarbrød

eller

*brødskive med agurk, tomat, majones og salt og pepper (det er det eneste han vil ha pepper på :-)

*knekkebrød med brunost

osv

Prøver også allltid å sende med noe frukt eller grønnsaker, dvs gulrot, banan, eple, mango, avocado, grapefruktbiter, tomat- og agurkbiter. En dag fikk han med litt rester av salat med litt rømme på, og det gikk ned det gitt.

Har prøvd å være bittelitt kreativ. Men nå skal det sies at jeg har hatt laaang ferie (between jobs) og dermed har hatt både overskudd og tid og lyst til å lage litt varierte matpakker, og jeg har bare ett barn, og han har nettopp begynt i første klasse.

Jeg ser slett ikke bort fra at etterhvert som "hverdagen" innhenter meg også blir det kanskje litt mer brødskive med gulost og skinke her også :-)

Når jeg skriver innlegget ser det litt ryddigere ut enn dette, som en liste, men det blir ikke sånn når jeg sender det. Vel, det kan vel leses likevel :-)

Ja også på turdag hender det han får med en pizzabolle fra fryseren.

Siden jeg har unger som er kresne i påleggveien så blir det lite spennende. 2 skiver hver med prim / salami / leverpostei / brunost / servelat + en gulrot. Og så lenge ungene er såre fornøyde og spiser det så ser jeg ingen grunn til å sende med dem noe jeg garantert vil få uspist i retur.

Jeg har ei i 1. klasse og ei i barnehage, og begge steder er det melk- og fruktordning. Skolejenta har med seg melk til SFO selv. De spiser ikke frokost hjemme.

I matboksen er det 3 skiver, de har på prim/syltetøy/salt skinke/leverpostei/kvitost/rekeost/servelat. I tillegg har de med seg enten en biola eller en God Morgen-yoghurt. Ofte er det med riskake med smak, og skolejenta får også innimellom med seg frokostblanding. På turdager får de av og til med seg en pizza-snurre eller noe annet i den kategorien.

Er det rester etter pannekakemiddag får de med seg en halv kald pannekake hver, og noen ganger pasta. Minstemor bytter gjerne ut en skive og tar med polarbrød, men det er ikke ofte.

Skulle gjerne lagd litt mer morsomme/fristende matpakker, men fantasien strekker visst ikke til...

Gjest Shira :o)

Nå har jeg bare smurt matpakke i noen uker da, men svarer likevel :o)

Forskjellige typer brød, her veksler vi slik at han ikke (og jeg) går lei, polarbrød innimellom.

Pålegg er ost, servelat, kokt skinke. Akkurat nå er det spekeskinke han vil ha. Jeg ser ikke poenget med å ha noe annet på enn hva han spiser, vi har sjelden nugatti (han spiser det ikke) og slike ting i hus uansett, så det er vanlig pålegg han velger i.

Har med vann og drikke i tillegg til skolemelka.

De har fruktpause på formiddagen så han må ha med frukt. Jeg er blitt flinkere til og ha ett stort fruktfat fremme, så velger han selv. Druer, eple, vannmelon er det han helst vil ha. Jeg er også blitt flinkere med fruktspisingen nå ;o)

Agurk på skivene og noen cherrytomater får han også med seg.

eller

eller

*Polarbrød med brunost

eller

eller

eller

eller

*knekkebrød med brunost

osv

Du skriver at innlegget blir anderledes når du sender det. Det er nok fordi du bruker "forhåndsvisning". Prøv å kutt ut det og gå rett til "send innlegg" så blir det nok bra ;-)

Annonse

Brød, rundstykke eller horn med helt "vanlig pålegg". Kjøttpålegg, ost, leverpostei, skinkeost, kaviar eller lignende. Eller en soyayoghurt og litt havregryn. Hun har alltid med noe frukt eller grønt; det kan være gulrot, agurk, druer, pære eller lignende.

En gang i blant hender det hun får med en kald pannekake, en bolle eller kyllingbein, små svenske kjøttboller, en 1/2 kyllingpølse eller lignende.

I dag hadde guttene følgende i matpakkene sine:

Minstegutt: 4 skiver med kalkunfalukorv og to kornmokjeks. 2,5 dl frokostjuice som drikke. Pålegget har han selv valgt, han er ikke glad i variasjon på brødskivene..

Eldstemann: To stykk toast med smør, krydder, ost og ketchup (tilsvarer fire brødskiver), to kornmokjeks og 2,5 dl frokostjuice.

Du skriver at innlegget blir anderledes når du sender det. Det er nok fordi du bruker "forhåndsvisning". Prøv å kutt ut det og gå rett til "send innlegg" så blir det nok bra ;-)

Å ja! Visste ikke at forhåndsvisningen tuller med innlegget :-) Jeg pleier alltid å se på forhåndsvisningen, for det har lett for å bli ganske mange småleifer he he. Og da er det mer oversiktlig å se innlegget på forhåndsvisningen. Er vel en bug hos DOL det da. Takk for tipset :-)

Nei, her er det rimelig kjedelig også.

De har som regel med seg en skive med leverpostei og en skive med salami eller egg. I tillegg har de gulrot, kålrot eller noe frukt med seg.

Har vi hatt noe egnende til middag dagen før kan de få det med seg, men det er heller sjelden.

Øh? Nei, forhåndsvisningen gjør ingenting med innlegget, men jeg gjetter på at eljo ikke bruker doble linjeskift, altså må man legge inn en blank linje mellom for å få en liste, ellers forsvinner linjeskiftene og alt blir på samme linje.

Å ja! Visste ikke at forhåndsvisningen tuller med innlegget :-) Jeg pleier alltid å se på forhåndsvisningen, for det har lett for å bli ganske mange småleifer he he. Og da er det mer oversiktlig å se innlegget på forhåndsvisningen. Er vel en bug hos DOL det da. Takk for tipset :-)

Neida, forhåndsvisningen har ingenting med saken å gjøre, men dol takler ikke enkle linjeskift så om du skal ha listet opp noe slik:

- en

- to

- tre

så må du legge inn en blank linje mellom, ellers havner alt på samme linje slik:

- en

- to

- tre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...