Gjest Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hvor får man sjekket barnet sitt for ADHD? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du går til fastlegen og får en henvisning til bup. Har han faglige problemer så kan veien om ppt være fornuftig. Ppt gjør da et grundig forarbeid og bup gjør resten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du kan enten ta kontakt med PPT som kan begynne med å utrede barnet, men selve diagnosen er det BUP som skal stille. Vi valgte i stedet å be fastlegen henvise direkte til BUP uten å gå veien om PPT. Det er fordi vi har fått erfare at PPT bagatelliserer problemene i stedet for å ta tak i dem, dessuten hadde PPT i vår bydel veldig lang ventetid. Men det er visst riktig framgangsmåte å gå via PPT. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Du kan enten ta kontakt med PPT som kan begynne med å utrede barnet, men selve diagnosen er det BUP som skal stille. Vi valgte i stedet å be fastlegen henvise direkte til BUP uten å gå veien om PPT. Det er fordi vi har fått erfare at PPT bagatelliserer problemene i stedet for å ta tak i dem, dessuten hadde PPT i vår bydel veldig lang ventetid. Men det er visst riktig framgangsmåte å gå via PPT. Hei Kaffepiken Jeg ville bare fortelle deg at min sønn nettopp har fått diagnosen. Jeg har også en datter som har fått diagnosen, og enda ett barn som nå skal utredes:-) Hehe muligens så har vi det hele familien. Jeg er glad for å få en bekreftelse og vi starter med medisiner om to uker. Hos oss driver de ikke med blindtesting sa de. De bare prøver medisin og ser om effekten er god. Jeg kjenner at jeg er spent. Hvordan opplever du nå forskjellen på medisin og ikke hos ditt barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei Kaffepiken Jeg ville bare fortelle deg at min sønn nettopp har fått diagnosen. Jeg har også en datter som har fått diagnosen, og enda ett barn som nå skal utredes:-) Hehe muligens så har vi det hele familien. Jeg er glad for å få en bekreftelse og vi starter med medisiner om to uker. Hos oss driver de ikke med blindtesting sa de. De bare prøver medisin og ser om effekten er god. Jeg kjenner at jeg er spent. Hvordan opplever du nå forskjellen på medisin og ikke hos ditt barn? Hei, så fint at dere har kommet så langt! Det er godt når ting faller på plass og man kan begynne å gjøre noe konstruktivt for å hjelpe barna! Vi har akkurat avsluttet de fire ukene med blindtesting, og vi har ennå ikke fått vite hvilken uke han fikk hva. Men vi så det jo på ham, og han er helt sikker selv på når han fikk medisin og når det var juks. Han hadde litt bivirkninger første uka i form av innsovningsvansker. Dette gikk over etter noen dager. Han gjorde merkbart framskritt på skolen i to av ukene, og han var mindre vimsete og fjern enn han pleier, så vi var godt fornøyd. Ulempen nå, er at det ble et nederlag å gå tilbake til normalen uten medisin. Det ble nesten verre enn før, nå som han har fått oppleve hvor mye lettere det ble å motivere seg og konsentrere seg om skolearbeidet. Jeg var ikke så fornøyd med dette blindtest-opplegget. Jeg tror at disse evalueringsskjemaene har mange feilkilder heftet ved seg, dagsform, hvilken type lekse de har osv spiller inn. I neste uke skal vi tilbake på BUP og jeg går ut fra at han får starte med medisiner på fast basis da. Det skal bli fint! Jeg ser helt klart at han vil ha nytte av det. I går satt vi i flere timer(!) med norskleksa. Han klarer ikke å gjøre dem uten at jeg sitter ved siden av ham konstant, og motiverer ham og hjelper ham i gang hver gang han faller ut. Sånn er det nok på skolen også, dessverre. Bare at der er det ingen som sitter ved siden av ham og får ham i gang igjen.. Blir spennende for dere også framover nå da! Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hei, så fint at dere har kommet så langt! Det er godt når ting faller på plass og man kan begynne å gjøre noe konstruktivt for å hjelpe barna! Vi har akkurat avsluttet de fire ukene med blindtesting, og vi har ennå ikke fått vite hvilken uke han fikk hva. Men vi så det jo på ham, og han er helt sikker selv på når han fikk medisin og når det var juks. Han hadde litt bivirkninger første uka i form av innsovningsvansker. Dette gikk over etter noen dager. Han gjorde merkbart framskritt på skolen i to av ukene, og han var mindre vimsete og fjern enn han pleier, så vi var godt fornøyd. Ulempen nå, er at det ble et nederlag å gå tilbake til normalen uten medisin. Det ble nesten verre enn før, nå som han har fått oppleve hvor mye lettere det ble å motivere seg og konsentrere seg om skolearbeidet. Jeg var ikke så fornøyd med dette blindtest-opplegget. Jeg tror at disse evalueringsskjemaene har mange feilkilder heftet ved seg, dagsform, hvilken type lekse de har osv spiller inn. I neste uke skal vi tilbake på BUP og jeg går ut fra at han får starte med medisiner på fast basis da. Det skal bli fint! Jeg ser helt klart at han vil ha nytte av det. I går satt vi i flere timer(!) med norskleksa. Han klarer ikke å gjøre dem uten at jeg sitter ved siden av ham konstant, og motiverer ham og hjelper ham i gang hver gang han faller ut. Sånn er det nok på skolen også, dessverre. Bare at der er det ingen som sitter ved siden av ham og får ham i gang igjen.. Blir spennende for dere også framover nå da! Lykke til :-) Tusen takk for langt og fint svar:-) Jeg er veldig spent. Jeg håper jo at skolearbeidet skal gå lettere. Hos oss bare starter en med ritalin og justerer dosen, for siden å gi i kapsler som varer hele dagen. Grunnen til at en begynner med ritalin er at denne kan justeres og deles opp i begynnelsen sa de, til man finner riktig dose. Syns det er hyggelig å høre at sønnen din klarte å fokusere bedre og fikk til skolearbeidet. Det er nemlig slik at jeg har tre barn jeg går rundt og prøver å motivere her og jeg blir fryktelig sliten! :-) Mulig har jeg det selv også så jeg må jo motivere meg selv også!;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Tusen takk for langt og fint svar:-) Jeg er veldig spent. Jeg håper jo at skolearbeidet skal gå lettere. Hos oss bare starter en med ritalin og justerer dosen, for siden å gi i kapsler som varer hele dagen. Grunnen til at en begynner med ritalin er at denne kan justeres og deles opp i begynnelsen sa de, til man finner riktig dose. Syns det er hyggelig å høre at sønnen din klarte å fokusere bedre og fikk til skolearbeidet. Det er nemlig slik at jeg har tre barn jeg går rundt og prøver å motivere her og jeg blir fryktelig sliten! :-) Mulig har jeg det selv også så jeg må jo motivere meg selv også!;-) Høres ut som at du har nok å henge fingrene i, ja! Håper det fungerer for barnet ditt også! Sønnen min greide plutselig å gjøre leksene helt selv når han fikk medisin, det var ikke verst! Psykiateren "vår" sier at 8 av 10 har effekt av ritalin. Så sjansen er jo størst for at det vil virke. Alternativt går det jo an å forsøke Straterra hvis Ritalin ikke har effekt eller har for mange bivirkninger. Forresten, har du forsøkt EYE-Q eller Efalex (fettsyre-tilskudd)? Jeg har gitt det til sønnen min, og det har faktisk hatt en viss effekt. Ikke noen revolusjonerende effekt altså, men vi syns det har hjulpet litt. Helt ufarlig er det også. Vi kommer til å fortsette å gi ham dette selv om han får medisin. http://www.althelse.com/default.asp?artid=1152 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Multippel Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Høres ut som at du har nok å henge fingrene i, ja! Håper det fungerer for barnet ditt også! Sønnen min greide plutselig å gjøre leksene helt selv når han fikk medisin, det var ikke verst! Psykiateren "vår" sier at 8 av 10 har effekt av ritalin. Så sjansen er jo størst for at det vil virke. Alternativt går det jo an å forsøke Straterra hvis Ritalin ikke har effekt eller har for mange bivirkninger. Forresten, har du forsøkt EYE-Q eller Efalex (fettsyre-tilskudd)? Jeg har gitt det til sønnen min, og det har faktisk hatt en viss effekt. Ikke noen revolusjonerende effekt altså, men vi syns det har hjulpet litt. Helt ufarlig er det også. Vi kommer til å fortsette å gi ham dette selv om han får medisin. http://www.althelse.com/default.asp?artid=1152 Nei men jeg tenker å legge kostholdet litt om i familien. Og se på dette du beskriver også. Man kan fort tenke at medisin er svaret på alt, men vi får se hvor positivt det er. Men mat betyr noe for alle mennesker uansett. Vi spiser ikke mye sukker i familien men har jo lagt merke til at mye sukker ikke er særlig gunstig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2296828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en kommentar Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Du kan enten ta kontakt med PPT som kan begynne med å utrede barnet, men selve diagnosen er det BUP som skal stille. Vi valgte i stedet å be fastlegen henvise direkte til BUP uten å gå veien om PPT. Det er fordi vi har fått erfare at PPT bagatelliserer problemene i stedet for å ta tak i dem, dessuten hadde PPT i vår bydel veldig lang ventetid. Men det er visst riktig framgangsmåte å gå via PPT. Ville bare kommentere det du skriver om hvordan en skal gå fram. Dette kan kanskje variere fra sted til sted, men det er ikke nødvendigvis slik at en skal gå via PPT. PPT driver ikke medisinsk utredning/setter ikke medisinske diagnoser (som ADHD) og har (iallefall ikke vanligvis) henvisningsrett til BUP. På grunn av ventetider eller annet kan det likevel være at fastlegen ønsker PPT med på laget eller at PPT ønsker underlagsmateriale fra PPT, men dette er altså ikke nødvendigvis noe krav. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ville bare kommentere det du skriver om hvordan en skal gå fram. Dette kan kanskje variere fra sted til sted, men det er ikke nødvendigvis slik at en skal gå via PPT. PPT driver ikke medisinsk utredning/setter ikke medisinske diagnoser (som ADHD) og har (iallefall ikke vanligvis) henvisningsrett til BUP. På grunn av ventetider eller annet kan det likevel være at fastlegen ønsker PPT med på laget eller at PPT ønsker underlagsmateriale fra PPT, men dette er altså ikke nødvendigvis noe krav. Vi fikk beskjed på BUP at vi hadde tatt en "snarvei" siden vi ikke hadde vært innom PPT. Fastlegen vår var på sin side overrasket over at vi ikke fikk lov til å ta dette via skolelegen. (skolelegen gjør ingenting her ut over å undersøke barnet ved skolestart.) Som du sier selv praktiseres sikkert dette ulikt fra sted til sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liten fugl Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vi fikk beskjed på BUP at vi hadde tatt en "snarvei" siden vi ikke hadde vært innom PPT. Fastlegen vår var på sin side overrasket over at vi ikke fikk lov til å ta dette via skolelegen. (skolelegen gjør ingenting her ut over å undersøke barnet ved skolestart.) Som du sier selv praktiseres sikkert dette ulikt fra sted til sted. Vi var heller ikke innom PPT, men rett på BUP. Et barn som blir veldig deprimert for eksempel, og hvor ingen tid er å miste bør sendes rett til BUP hvis det ser ut til å være plassen han kan få hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ville bare kommentere det du skriver om hvordan en skal gå fram. Dette kan kanskje variere fra sted til sted, men det er ikke nødvendigvis slik at en skal gå via PPT. PPT driver ikke medisinsk utredning/setter ikke medisinske diagnoser (som ADHD) og har (iallefall ikke vanligvis) henvisningsrett til BUP. På grunn av ventetider eller annet kan det likevel være at fastlegen ønsker PPT med på laget eller at PPT ønsker underlagsmateriale fra PPT, men dette er altså ikke nødvendigvis noe krav. Mitt barn som nå har fått diagnosen ble hovedsakelig utredet på ppt. Det ble foretatt grundige undersøkelser på ppt. Det er helt riktig at de ikke kan stille diagnosen, men de kan gjøre ett forarbeid. Nå man i tillegg trenger faglig oppfølging fra ppt pga skoleproblemer så skal veien gå om ppt. Den andre sønnen min skal utredes på bup alene. Han har ikke adferds eller skoleproblemer, men vanskligheter med konsentrasjon og oppmerksomhet. Han skulle ikke innom ppt og ble avvist der. Så av han så er det bup som gjør utredningene. En nevrolege leser så resultatene og konkluderer. Tror systemene på BUP og PPT er litt forvirra selv for hvordan gangen i dette er. BUP ville at han midterset først gikk gjennom PPT noe lederen for PPT satte seg imot. Det ville BUP fordi det sparer de for en masse arbeid. Så det komer litt ann på situasjonen. Trengs tilltak innen skolen så er veien om PPT ikke dum å ta med seg! Og all henvisning til BUP går igjennom legen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Mitt barn som nå har fått diagnosen ble hovedsakelig utredet på ppt. Det ble foretatt grundige undersøkelser på ppt. Det er helt riktig at de ikke kan stille diagnosen, men de kan gjøre ett forarbeid. Nå man i tillegg trenger faglig oppfølging fra ppt pga skoleproblemer så skal veien gå om ppt. Den andre sønnen min skal utredes på bup alene. Han har ikke adferds eller skoleproblemer, men vanskligheter med konsentrasjon og oppmerksomhet. Han skulle ikke innom ppt og ble avvist der. Så av han så er det bup som gjør utredningene. En nevrolege leser så resultatene og konkluderer. Tror systemene på BUP og PPT er litt forvirra selv for hvordan gangen i dette er. BUP ville at han midterset først gikk gjennom PPT noe lederen for PPT satte seg imot. Det ville BUP fordi det sparer de for en masse arbeid. Så det komer litt ann på situasjonen. Trengs tilltak innen skolen så er veien om PPT ikke dum å ta med seg! Og all henvisning til BUP går igjennom legen! ''Så det komer litt ann på situasjonen. Trengs tilltak innen skolen så er veien om PPT ikke dum å ta med seg!'' Det er ikke nødvendig å gå innom PPT først. Det går fint å kjøre et parallelt løp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 ''Så det komer litt ann på situasjonen. Trengs tilltak innen skolen så er veien om PPT ikke dum å ta med seg!'' Det er ikke nødvendig å gå innom PPT først. Det går fint å kjøre et parallelt løp. Jo men de testene de gjør på ppt er de samme som på bup. Men det kan være at det er raskere om man får. Nå tenker jeg meg om litt her. Jeg tenkte jo overhodet ikke på adhd da jeg kontaktet ppt så vien min har vært slik pga det. Jeg ville nok henvist til bup via fastlegen så fort som mulig og om det trengs skoletilltak gått til ppt i ventetiden. Det tar liksom 6mnd og vente på BUP. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286085-adhd/#findComment-2299292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.