Gå til innhold

Min datter på 4 tisser seg ut.


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Min datter på 4 har nå etter 1 og et halvt år etter å ha blitt tørr, begynt å tisse seg ut.

Kan det være psykiske eller fysiske årsaker til dette?

Hva kan jeg gjøre for å få slut på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være fysisk som blærebetennelse, og det kan være psykisk som at hun vil være liten igjen eller at det er skjedd noen store forandringer i livet hennes i det siste. Fått et søsken, flyttet, ny barnehage osv. Du skriver igenting om hvor lenge dette har pågått og hvordan datteren din reagerer på at hun tisser på seg. Bryr hun seg om det eller går hun med våte bukser uten å bry seg? Hvis det site er tilfelle vil jeg tro at hun har fått et lite tilbakefall og har behov for å være liten en periode. Slike tilbakefall er ganske så vanlig. Avklar om det er no fysisk galt med henne. Er det ikke det har du to valg:

1. bare skifte klærne hennes og ikke gjøre noen stor sak ut av det og håpe det går over, eller

2. du kan sette på henne bleie igjen, til hun selv sier i fra at hun vil være stor igjen og gå på do. Mange barn reagerer ofte med å selv finne ut at de er for store til å bruke bleie når de først har fått bleie på seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til anonymous Du har allerede fått gode råd.Det er vanskelig å si noe sikker årsak til dette. Prøv å innøv noen faste dotider, og at hun har en god sittestilling på toalettet. Det kan være lurt med en skammel under føttene.

Hun er såpass liten ennå at dersom dere tar dette opp med legen vil de antakelig se det litt an, men selvfølgelig sjekke om det kan være infeksjon. Infeksjon kjennetegnes ofte med hyppig vannlating, ofte litt svie, vond lukt og av og til lekkasje, og generell utilpass. Dere kan jo også prøve de rådene dere har fått her med å overse det eller ta på bleie. I forhold til det siste er det viktig at det ikke blir en "sovepute" slik at hun synes det er lettvint å bare tisse i bleia. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest james

Jeg tisset meg ut helt opp til 14-15 årsalderen. En refleksjon bak i mitt tidligere liv forteller meg at jeg var nervøs for mine foreldre som ga meg en "dårlig " oppdragelse og var nokså strenge og uforståelige. Jeg vil si at nattevæting utelukkende er psykiske årsaker, og at man bør revurdere hva det er man egentlig gjør med sine barn, om dette intreffer. Intet helsevesen hjalp på meg på den tiden iallefall, og jeg betviler på at helsevesenet er kommet noe lengre når det kommer til denne "udødelige folkesykdommen" som noen av oss har/har hatt. Barnet ditt er intelligent og du kan prate med det, og ikke tenk på å sette fokusen på selve nattevætingen, det gjør det bare værre. Du kan sikkert også få tak på en av de "el-lakenene" som reagerer med lydsignal om man væter på seg. Det gjør at man våkner og går på do i det man væter på seg.

Beste lykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siren

Jeg tisset meg ut helt opp til 14-15 årsalderen. En refleksjon bak i mitt tidligere liv forteller meg at jeg var nervøs for mine foreldre som ga meg en "dårlig " oppdragelse og var nokså strenge og uforståelige. Jeg vil si at nattevæting utelukkende er psykiske årsaker, og at man bør revurdere hva det er man egentlig gjør med sine barn, om dette intreffer. Intet helsevesen hjalp på meg på den tiden iallefall, og jeg betviler på at helsevesenet er kommet noe lengre når det kommer til denne "udødelige folkesykdommen" som noen av oss har/har hatt. Barnet ditt er intelligent og du kan prate med det, og ikke tenk på å sette fokusen på selve nattevætingen, det gjør det bare værre. Du kan sikkert også få tak på en av de "el-lakenene" som reagerer med lydsignal om man væter på seg. Det gjør at man våkner og går på do i det man væter på seg.

Beste lykke!

Det er trist å høre at du hadde en vanskelig oppvekst som barn. Allikevel har du helt feil når du hevder at sengevæting utelukkende skyldes psykiske årsaker. En stor andel av alle barn plages med at de tisser i sengen og det skyldes rett og slett at kroppen deres ikke produserer nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, eller at de sover så tungt at hjernen ikke registrerer signalene fra blæren om at den er full og må tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...