Gå til innhold

Kan man sprekke??


gyrken

Anbefalte innlegg

Au! Det sprenger sånn, og jeg får ikke ut noe som helst med verken pumpe eller håndmelking. Det var mitt minste problem forrige gang jeg ammet, men nå går det ikke, uansett hva jeg gjør! Har forsøkt alle triks i boka for å sette igang utdrivningen, men nei.. Kun babyen får ut noe, og da er det bare på det brystet han suger av (klarer ikke å pumpe noe på det andre, selv om jeg gjør det samtidig som jeg ammer)!

Sistgang lakk jeg mye i begynnelsen av ammeperioden, men denne gangen er det tett som ei potte. Trenger ikke ammeinnlegg...

Det gjør så vondt! Kan dette være farlig (sånn bortsett fra at puppene mine sikkert kommer til å se ut som hudfiller når alt er over...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndmelking må til men de kan neppe sprekke:-))

Utdrivingen var null problem med førstemann, men så fikk jeg det til gangs med nummer to.

Løsningen? Dobbel dose Oxytocin-spray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrivingen var null problem med førstemann, men så fikk jeg det til gangs med nummer to.

Løsningen? Dobbel dose Oxytocin-spray.

Hvorfor havnet det under innlegget til Spenning, tro? Det skulle selvfølgelig til gyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke mistermannen hjelpe deg da?

Eneste farlige jeg kan tenke meg, er tilstoppede melkeganger. Men det fører jo ofte med seg brystbetennelse, og det er jo ikke så mye å skryte av....

Er du sikker på at pumpen din duger..?

At det nok helt sikkert går over er gjerne et fattig trøst nå...? I alle fall; det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor havnet det under innlegget til Spenning, tro? Det skulle selvfølgelig til gyrken.

Tror jeg må skaffe den sprayen her også.. men det er ikke så greit midt på natta da. Lurer på hvor dette ender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å stille deg under en glovarm dusj? Varmt vann skal få fart på de tetteste melkeganger!

mvh

Jeg har forsøkt det.. og forsøkt å pumpe i dusjen. Det er utdrivinga som er problemet, jeg tror ikke melkegangene er tette, for babyen drikker som bare det når han er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt det.. og forsøkt å pumpe i dusjen. Det er utdrivinga som er problemet, jeg tror ikke melkegangene er tette, for babyen drikker som bare det når han er sulten.

Da bør du enten forsøke min kjempegode (*blæh*) ammete m/anis...eller få tak i sånn nesespray.

Det som er "farlig" med treig utdrivingsrefleks er at melken kan bli stående og at det deretter kan utvikle seg til brystbetennelse...

Vet ikke om du finner noe fornuftig her: http://krakle.com/ventenett/amming.html

Lykke til!

Hva mener du forresten om navnet Trym? *nyskjerrig*

I tillegg så har man navnene Gorm og Gard...(Greie gutter begge to!)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du enten forsøke min kjempegode (*blæh*) ammete m/anis...eller få tak i sånn nesespray.

Det som er "farlig" med treig utdrivingsrefleks er at melken kan bli stående og at det deretter kan utvikle seg til brystbetennelse...

Vet ikke om du finner noe fornuftig her: http://krakle.com/ventenett/amming.html

Lykke til!

Hva mener du forresten om navnet Trym? *nyskjerrig*

I tillegg så har man navnene Gorm og Gard...(Greie gutter begge to!)

mvh

Takk.

Gard er fint, men litt for vanlig synes jeg. Trym liker jeg ikke i det hele tatt.. ser liksom for meg et tryne (grisetryne).. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg kålblad på puppene for å dempe sprengsmertene :)

Vanlig kål? Har ikke det i huset dessverre, men skal huske på det! Skader jo ihvertfall ikke å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert ikke farlig, men det er jo skrekkelig ubehagelig da.

Jeg har også hatt lignende problemer innimellom selv om jeg vanligvis har mer enn god nok utdrivning.

Det som har hjulpet meg er å finne en god stilling og slappe skikkelig av. Jeg har faktisk flere ganger opplevd at når jeg har senket skuldrene og trukket pusten godt, så har plutselig melken begynt å strømme.

Ellers er det lurt å stimulere brystvorten litt før pumping/håndmelking, da kommer det gjerne lettere i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære gyrken. Brystspreng er ikke gunstig å gå med over lengre tid, det kan i verste fall skade brystvevet. Derfor er det viktig å prøve alle midler for å lette på smertene. Du sier at barnet ditt får melken til å renne. Bruk barnet ditt, legg ofte til, gi av begge bryst til hvert måltid selv om du ikke får tømmt dem. Når barnet er fornøyd og mett kan du prøve følgende: Gå i dusjen, stimmuller brystknoppene med å trille dem mellom tommel og pekefinger. Først når melka drypper begynner du å håndmelke og massere brystene. Plasser tommel og pekefinger godt innpå areola, der barnet suger, når du melker deg. Alternativ: La brystene flyte i et kar med godt varmt vann og gjør som ovenfor. Det er smertefullt å få det igang igjen. Ta en smertestillende tabelett, Ibux eller Paraset før du tar fatt på jobben. Kålblader kalde eller romtempererte lindrer, en grønnsakspose fra fryseren pakket inn i et håndkle lindrer. Men det viktigste er å få lettet på trykket. Ikke gi deg, søk hjep og støtte fra omgivelsene. Syntocinonspray kan hjelpe for å få det igang for noen, men stress og smerte hemmer også utdrivningsrefleksen. Kom tilbake med mere opplysniger her hvis det ikke ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gyrken. Brystspreng er ikke gunstig å gå med over lengre tid, det kan i verste fall skade brystvevet. Derfor er det viktig å prøve alle midler for å lette på smertene. Du sier at barnet ditt får melken til å renne. Bruk barnet ditt, legg ofte til, gi av begge bryst til hvert måltid selv om du ikke får tømmt dem. Når barnet er fornøyd og mett kan du prøve følgende: Gå i dusjen, stimmuller brystknoppene med å trille dem mellom tommel og pekefinger. Først når melka drypper begynner du å håndmelke og massere brystene. Plasser tommel og pekefinger godt innpå areola, der barnet suger, når du melker deg. Alternativ: La brystene flyte i et kar med godt varmt vann og gjør som ovenfor. Det er smertefullt å få det igang igjen. Ta en smertestillende tabelett, Ibux eller Paraset før du tar fatt på jobben. Kålblader kalde eller romtempererte lindrer, en grønnsakspose fra fryseren pakket inn i et håndkle lindrer. Men det viktigste er å få lettet på trykket. Ikke gi deg, søk hjep og støtte fra omgivelsene. Syntocinonspray kan hjelpe for å få det igang for noen, men stress og smerte hemmer også utdrivningsrefleksen. Kom tilbake med mere opplysniger her hvis det ikke ordner seg.

Takk for svaret! Jeg strevde en del med dette i går og fikk ut litt melk, men ikke nok til å forhindre et par nye strekkmerker. *sukk* Babyen er bare 4 dager gammel nå, og har hjulpet til så godt han har kunnet, men han har ikke hatt sjans mot de melkemengdene som plutselig fylte mammas bryster!

Men nå går det bedre! Det virker som om utdrivningen har kommet seg, og i morges våknet jeg i våt seng. Trodde aldri jeg skulle bli glad for det, men.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...