Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg håper dette kan være rette forum for å få svar på mine Levonova-spørsmål. Regner med at det er mange her inne som har erfaringer med hormonspiralen.

Etter å ha fått mitt tredje barn, ville jeg bruke Levonova. Den virket som det beste alternativet for meg. Jeg er 37 år, og syns jeg er for gammel til å holde på med de p-pillene. Jeg har dessuten ikke tenkt å få flere barn. Syklusen min er, for å si det mildt, svært uregelmessig siden jeg har PCO. Levonova ble derfor satt inn på 6ukers-kontrollen etter fødselen.

Nå er lillebaby 8 mnd, og jeg har begynt å evaluere denne hormonspiralen. For det første: Jeg har fortsatt småblødninger. Ikke riktig hver dag, men ofte. Ikke mye heller, men nok til å irritere meg. Hadde dere det sånn? Når gir det seg?

Men det viktigste er lysten. Den er kraftig redusert. I begynnelsen skyldte jeg på blødningene og ammingen. Men blødningene er ikke så kraftige at det hindrer meg i sengehygge, for å si det sånn. Ammingen er jeg dessuten ferdig med. Det ble litt bedre etter ammeslutt, men langt fra som før. Jeg har rolige barn, så det er ikke mye nattevåk heller. Jeg føler meg seksuelt lobotomert, og det er frustrerende!

Flere som har hatt det sånn?

Jeg vurderer sterkt å kutte ut hele spiralen, men hva er alternativet? Sterilisering av gubben?

Jeg blir glad hvis noen vil dele sine erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286251-levonova-tr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med hormonspiralen, men har min andre kobberspiral inne - og er kjempefornøyd.

Jeg har ikke smertefulle blødninger. De to første dagene av mensen blør jeg ganske kraftig, men så blir det fort mindre. Overhodet ikke plagsomt :)

Og sexlysten - den påvirkes overhodet ikke ;)

Dette var nesten som jeg skulle skrevet det selv! Eneste forskjellen for meg er at jeg ikke har så masse småblødninger.

Jeg har også tre barn, der den yngste er 4 mnd. Jeg har skyldt på amminga for min manglende sexlyst, men tror ikke det bare er derfor det ikke frister med sex lenger!

Satte inn samme type spiral etter barn nr 2 også, men da tenkte jeg ikke så mye over det som jeg har gjort nå. Merka nemlig utrolig forskjell i lysta når jeg tok ut spiralen da vi sku prøve på barn nr 3.... Fikk nesten sjokk over at det gikk an å ha SKIKKELIG LYST på sex!!

Og det var utrolig deilig!! På mange måter he he.

Skal på sånn tre-mnd kontroll etter at jeg satte inn spiralen nå

snart, og har tenkt å ta det opp med legen da. Greit å høre hva han evt sier om det.

Det siste du nevnte, om at du føler deg seksuelt lobotomert, skriver jeg villig under på. Sånn føler jeg meg og, har bare ikke funnet den rette måten å si det på, men du traff virkelig med den!

Håper du får noen tilbakemeldinger, kommer til å følge med på denne tråden!

Dette var nesten som jeg skulle skrevet det selv! Eneste forskjellen for meg er at jeg ikke har så masse småblødninger.

Jeg har også tre barn, der den yngste er 4 mnd. Jeg har skyldt på amminga for min manglende sexlyst, men tror ikke det bare er derfor det ikke frister med sex lenger!

Satte inn samme type spiral etter barn nr 2 også, men da tenkte jeg ikke så mye over det som jeg har gjort nå. Merka nemlig utrolig forskjell i lysta når jeg tok ut spiralen da vi sku prøve på barn nr 3.... Fikk nesten sjokk over at det gikk an å ha SKIKKELIG LYST på sex!!

Og det var utrolig deilig!! På mange måter he he.

Skal på sånn tre-mnd kontroll etter at jeg satte inn spiralen nå

snart, og har tenkt å ta det opp med legen da. Greit å høre hva han evt sier om det.

Det siste du nevnte, om at du føler deg seksuelt lobotomert, skriver jeg villig under på. Sånn føler jeg meg og, har bare ikke funnet den rette måten å si det på, men du traff virkelig med den!

Håper du får noen tilbakemeldinger, kommer til å følge med på denne tråden!

Godt å se at andre har samme erfaringer, selv om det selvfølgelig ikke er bra at noen har det slik i det hele tatt!

Manglende seksuell lyst skal visst ikke være noen vanlig bivirkning med Levonova, etter som jeg har skjønt. Men jeg har inntrykk av at flere har opplevd det samme.

Grunnen til at jeg har holdt ut såpass lenge, er at jeg syns det er dårlig med alternativer.

Ja, ja, da er det ikke bare meg altså ;-) Hadde akkurat samme

små blødningene i mange måneder men det slutta no.

Men er også som deg seksuelt lobotomert. Vurderer også å

finne andre alternativ, men vet heller ikke hva det skulle være.

Med tre barn er vi liksom ferdig, men klarer ikke helt så sette ett

endelig punktum med sterilisering heller.

Følger med på tråden for å få gode tips:

Klem fra en i samme situasjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...