Gå til innhold

Bør hun begynne på skolen et år før tiden?

Anbefalte innlegg

to-barns-mamman

Har akkurat vært på 4-års kontroll med tusta, og ble bedt om å vurdere hvorvidt hun bør begynne på skolen et år før tiden?? Hun er skarp og lærevillig så det holder. Men så er det alle for og imot da, og for henne er et av motargumentene - og kanskje det viktigste at hun er så bitte-liten fysisk. Jeg kjøper klær str. 86/92 til henne, og hun vil jo ikke vokse så mye i løpet av et år, hun er nå 90cm. Men som sagt veldig flink både fysisk og skolemessig, samt i den sosiale sammenhengen.

Vi har nok bestemt oss for å vente, men kommer til å pese skolen - når den tid kommer- på at hun skal ha en individuelt tilpasset opplæringsplan, det er ikke bare de svake elevene som har krav på det:-)

Men er det noen der ute med liknende erfaring - eller andre med meninger om dette, vil gjerne ha både for- og motargumenter.

Fortsetter under...

Læring går gjerne i omganger. En stund er de bra på en ting, en annen stund bra på noe annet.

Å plukke ut en 4-åring som spesielt lærevillig tror jeg er vanskelig.

Men da de begynner på skolen kan jo vi voksne følge godt opp å tilby ekstra utfordringer. Jeg ser også at på skolen til snuppa er det enkelte elever som får ekstrabøker mens andre ikke får.

Jeg tror nok at det er smart å vente så ho går i samme klasse som andre på hennes alder.

Kanskje dere burde høre om det er mulig å hoppe over et klassetrinn på veien. Etter reform 97 har jeg en følelse av at det ikke er vanlig å begynne på skolen for tidlig fordi man begynner så tidlig allikevel. Men kanskje det hadde vært mulig for henne å begynne rett i 2 klasse. Eller eventuelt flytte henne opp et klassetrinn når det blir behov for det.

Noe å tenke på:

Barna begynner nå på skolen det året de fyller 6. Så går de 10 år grunnskole. 90% begynner på videregående (som jo tar 3 år, "barnet" er 19 da det er ferdig). Så begynner det på høgskole eller universitet. Dette tar jo alt fra tre til åtte år (eller enda lenger). Det betyr at barnet ditt (som nå er fire) kommer til å gå på skole til det er i midten av 20-årene. Deretter begynner det å arbeide.

Tror du ikke det har godt av å slippe press med lekser osv det siste året før skolen?

Det er ditt valg, du må bestemme selv. Du kan jo tenke at hvis hun begynner nå blir hun ferdig ett år før, men det er jo "bare" for å begynner å jobbe.

Når på året er hun født?

Jeg synes det kan være fornuftig å vurdere fremskutt skolestart for jenter født svært tidlig på året og som er tidlig ute på "alle områder",

Hvis hun fortsetter å være så liten i forhold til alderen, så ville det vært et motargument for meg.

Jeg kjenner godt til det gamle systemet, da det var skolestart ved 7 år. Barn som var født i årets første halvår, kunne testes for evt. skolestart et år tidligere. Besto man testen (ja, man kunne stryke og den foregikk over flere dager), kunne foreldrene søke om tidligere skolestart.

Men aller først var de til legeundersøkelse. De som var små fysisk, ble anbefalt å ikke gå gjennom skolemodenhetsprøven (som den het), dvs. foreldrene ble frarådet å søke. Så dette spilte en viktig rolle.

Jeg gikk gjennom dette systemet og var såkalt "underårig". Men jeg var ikke liten av vekst som barn, så ingen kunne se det på meg. Det var jeg glad for - det ble nok oppmerksomhet rundt det allikevel, i forbindelse med alt som hadde med fødselsdager og alder å gjøre) om det ikke skulle være synlig også.

Annonse

Jeg er lita, og har alltid vært det. Jeg vil fraråde å begynne tidligere på skolen, nettopp på bakgrunn av det.

La henne vokse (ja, rent fysisk) et år til. Det å være minst - bestandig, overalt og for alltid - er ikke særlig gøy. Særlig ikke i barne/ ungdomsår.

Og når de andre i klassen kjører opp til bil, må hun vente, ikke "bare" noen skarve måneder, men et helt år!

Det faglige vil gå seg til med individuell plan, som du sier.

Er tante til en gutt som nettopp har startet på skolen til "rett tid". Han har kunnet lese siden han var 4, og har også god forståelse for tall og matte. Han er født i juni, og er ikke lenger framme sosialt enn andre på hans alder, så foreldrene valgte å vente til "rett tid" og for at han skulle slippe å være så mye mindre enn de andre i klassen.

Han har jo bare gått på skolen ca en måned, så tiden vil jo vise hvordan det går med tilpasset opplæring. Jeg vet at han hvertfall har fått vanskeligere lesebøker. Søsteren min er også veldig klar på at han også skal ha tilpasset opplæring og oppfølging, det er ikke bare de svake elevene som skal det.

Gjest bør vente...

nei, ikke la henne begynne... Jeg er lærer, og har dårlig erfaring med elever som foreldrene har fått gjennom at de bør begynne på skolen før de skal.. selv on de er flike, faglig, ligger de som regel etter sosialt og andre ting,

noe foreldrene ikke ser selv. Dette forde foreldrene ikke ser elevene sammen med klassen hver eneste dag..

så jeg mener at hun bør vente...

Min erfaring: sønnen min som nå er 17, begynte ett år "for tidlig". Det var det absolutte riktige for ham. Aldri vært noen problemer med det.

Akkurat nå er vel første gang at han føler seg yngre enn kompisene. De har jo tatt lappen i år og de får lov til å kjøpe øl (hmf!!).

Men ellers har alt gått uten noen probløemer.

Jeg tenker at vel så viktig som hvor mye barnet kan rent "intellektuelt", er hvor modent han/hun er sosialt.

Er tante til en gutt som nettopp har startet på skolen til "rett tid". Han har kunnet lese siden han var 4, og har også god forståelse for tall og matte. Han er født i juni, og er ikke lenger framme sosialt enn andre på hans alder, så foreldrene valgte å vente til "rett tid" og for at han skulle slippe å være så mye mindre enn de andre i klassen.

Han har jo bare gått på skolen ca en måned, så tiden vil jo vise hvordan det går med tilpasset opplæring. Jeg vet at han hvertfall har fått vanskeligere lesebøker. Søsteren min er også veldig klar på at han også skal ha tilpasset opplæring og oppfølging, det er ikke bare de svake elevene som skal det.

Når han er født i juni er det uansett for sent. De skal være født før 1. april for å kunne starte et år tidligere.

Annonse

Jeg hadde en venninne som hadde begynt ett år tidligere. Hun hadde nok litt problemer med å akseptere at hun alltid var yngst og minst i alle sammenhenger. Jeg fylte 10 år, noen mnd senere fylte hun 9 - sånt er viktig i barneskolealder.. Senere ble hun en av dem som trengte å "bevise" at hun var like moden som de andre ved å drikke seg full allerede i 7. klasse. Det kan også bli et problem når man skal delta i aldersbegrensede aktiviteter, å alltid måtte begynne et år senere enn de andre.

Hun klarte seg helt fint faglig og sosialt, så det var neppe noe stort problem. Og i voksen alder tror jeg hun har klart seg akkurat like bra som alle vi andre.

Om dette er av betydning vet jeg ikke, men ta det med i vurderingen når dere skal gjøre et valg.

Lurer nå litt på hva den helsesøstera tenker på....for å ha sagt det.

Jobber som lærer og har opplevd at foreldre har fått presset gjennom at deres barn skal starte tidligere på skolen (ikke etter 97 heldigvis). Jeg kan skjønne at dette ble vurdert i større grad tidligere. Spesielt for jenter født tidlig på året.

Dagens førsteklassinger er bare 5 eller 6 ved oppstart. Jeg tror at 99% av lærerene er enige med meg når jeg sier at de er heldige de elevene som får vente til de er 6 eller kanskje 6,5 år før skolestart. De har mye større forutsetninger for å kunne tilpasse seg skolens system og rutiner enn det en en femåring. Min femåring knakk lesekoden som fireåring og er langt framme på de fleste "skolefaglige" områder. Men det er jo langt viktigere for barna at de behersker det sosiale og at de klarer ta vare på seg selv i skolehverdagen. Om barna ikke kan skrive en bokstav når de starter på skolen så er ikke det noen stor sak i seg selv... Det skal de jo uansett lære.

MIne to eldste var også skolemodne lenge før tiden. De var ganske lei av barnehagen det siste året og begge kunne skrive og lese nærmest flytende før skolestart (født på sommeren). Det var allikevel ikke noe alternativ å fremskynde skolestart siden skolen skal gi tilpasset undervisning til alle elever uansett nivå.

Jeg er kjempeglad fordi jeg ikke lot dem begynne på skolen et år før. De går nå i 2. og 5.klasse og er helt på aldersadekvat nivå sosialt sett. Begge er flinke på skolen og klarer seg godt i fagene, men det er ikke det eneste som er viktig. Enda mer viktig er det at de er på samme nivå som klassekameratene sosialt sett. Når de blir eldre og f.eks. begynner på ungdomsskolen, ser jeg det som en fordel at de er på samme alder som resten av klassen.

Barn blir tidligere og tidligere "voksne" nå for tiden. Det er ikke alltid det er så bra heller... Jeg tror det er sunt at de får være barn så lenge som mulig og de vil gjerne få lov til å gjøre som klassekameratene. Da er det kanskje ikke så lurt å være ett år yngre enn resten av gjengen?

"individuelt tilpasset opplæringsplan"- eller "IOP" som det også kalles. Vet du egentlig hva det er? Det er planer som lages i fellesskap sammen med faglærer, kontaktlærer og rådgiver. Denne planen signeres og skal følges opp, og gis til elever som ikke har mulighet til å følge normert læreplan. Dette er IKKE et tilbud til skoleflinke og ressurssterke elever! Flott at jenta di virker lærenem og intelligent, men ho er 4 år! Du må vente til ho kommer i klassesammenheng med andre jevngamle barn før du kan begynne å vurdere hvorvidt ho er mye flinkere og sterkere enn de andre barna!

nei, ikke la henne begynne... Jeg er lærer, og har dårlig erfaring med elever som foreldrene har fått gjennom at de bør begynne på skolen før de skal.. selv on de er flike, faglig, ligger de som regel etter sosialt og andre ting,

noe foreldrene ikke ser selv. Dette forde foreldrene ikke ser elevene sammen med klassen hver eneste dag..

så jeg mener at hun bør vente...

Godt å høre at flere deler min mening/erfaring!:-)

IOP er ikke noe man har krav på med mindre barnet har spesielle behov : "Hvem har rett til spesialundervisning?

Spørsmålet om vilkåret for spesialundervisning er til stede, må avgjøres etter en konkret vurdering av om eleven får tilfredsstillende utbytte av den vanlige opplæringen. I vurderingen av hvorvidt utbyttet er tilfredsstillende, må en se elevens utbytte i forhold til den kompetansen som forventes ut fra målene i læreplanen.

Om en elev skal få spesialundervisning, er blant annet avhengig av hva kommunen/fylkeskommunen har satt inn av organisatoriske og pedagogiske styrkingsstiltak i den vanlige opplæringen, og den enkelte skoles evne til å gi elevene et tilfredsstillende utbytte innenfor rammen av denne opplæringen.

Elevenes vansker og hjelpebehov kan variere i art og omfang. Det er sjelden at en elev enten har fullt utbytte eller ikke noe utbytte av opplæringen. Som regel er det tale om et større eller mindre utbytte. En elev kan derfor ha rett til spesialundervisning også der han har et visst utbytte av opplæringen, dersom dette utbyttet likevel ikke kan anses som tilfredsstillende. Elever kan dessuten ha tilfredsstillende utbytte av opplæringen på noen områder, men ikke på andre. I slike tilfeller kan det være nok at eleven får spesialundervisning en del av tiden. For elever som har svært lite utbytte av det ordinære opplæringstilbudet totalt sett, kan det være behov for at hele opplæringen legges særskilt til rette. "

Barnet ditt har krav på tilpasset opplæring innen for de ordinære rammene, på lik linje med andre barn som ikke har en sakkyndig vurdering bak seg.

Barnet ditt høres forresten ut ssom alle mine tre og mange andre barn jeg kjenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...