Gå til innhold

Bør hun begynne på skolen et år før tiden?

Anbefalte innlegg

Det å gå på skolen er så utrolig mye mer enn å være skoleflink. Det er helt andre sosiale regler som gjelder på skolen, og man skal være moden på mange områder for å takle det.

Jeg ville helt klart ikke sendt mitt barn på skolen 1 år for tidlig med mindre dette barnet var helt utrolig modent på alle områder.

Fortsetter under...

Har selv en gutt som leste flytende både små og store bokstaver over ett år før han begynte på skolen, han skrev godt og var god med tall, men alikevel var det aldri på tale å la ham begynne tidligere på skolen. Den sosiale modningen er mye viktigere enn om barnet kan lese eller skrive ved skolestart!

Har også et tantebarn hvor foreldrene lurte på om hun kunne begynne året før fordi hun kunne så mye, lurer på om ikke hun var til en slags utredning for å avklare det også. Det endte i alle fall med at hun ikke begynte før hun skulle, noe foreldrene var veldig glade for i ettertid, det skjedde nemlig mye på den sosiale og modningsmessige biten det siste året i barnehagen.

kjøper du klær til henne i str. 86/92 til en 4-åring? jeg har en jente på 2,5 som bruker str. 104 (110) hmm....

...og jeg har en toåring som bruker str 74, samme som storebroren brukte da han var baby. Er det så overraskende at barn har forskjellige størrelser?

Jeg var i samme situasjon med min datter. Jeg ble frarådet av _alle_ til å la henne vente. I tillegg til at hun var "skoleflink" var hun også "moden", født i tidlig på året. Men vi lot henne vente, etter å ha søkt råd. Jeg syns i dag ikke at vi tok den rette avgjørelsen. Hun hadde hatt mye bedre av å være i 4 istedet for 3 som hun er i dag. Men det kan man aldri vite. Veldig individuelt fra barn til barn. Men som noen av de andre sier, ikke bare se på skoleferdigheter, men også sosial kompetanse.

Jeg kjenner ikke deg og din 4-åring, men synes det høres rart ut at de har sagt noe sånt på helsestasjonen, spesielt med tankte på at dattera di er så liten fysisk. Ikke at jeg ikke tror deg, men jeg har hatt helsesøstre som har sagt veldig mye rart og ugjennomtenkt, så det er ikke sikkert du skal legge sånn vekt på det, men hva vet jeg. Uansett, så vidt jeg kan huske så er man på kontroll når de er rundt 2 og så er det ikke kontroll igjen før 4 år. Hvordan kan helsesøstra da ha grunnlag nok for å vurdere din 4-åring til at hun kanskje er moden for skolestart ett år tidligere?

Jeg ser for meg ei knøttlita vever jente som hele tida henger bak de andre fordi hun er så liten og da holder det ikke bare å være lærevillig. Skolen er så mye annet også.

La henne vokse fysisk et år til er mitt råd.

IOP er ikke noe man har krav på med mindre barnet har spesielle behov : "Hvem har rett til spesialundervisning?

Spørsmålet om vilkåret for spesialundervisning er til stede, må avgjøres etter en konkret vurdering av om eleven får tilfredsstillende utbytte av den vanlige opplæringen. I vurderingen av hvorvidt utbyttet er tilfredsstillende, må en se elevens utbytte i forhold til den kompetansen som forventes ut fra målene i læreplanen.

Om en elev skal få spesialundervisning, er blant annet avhengig av hva kommunen/fylkeskommunen har satt inn av organisatoriske og pedagogiske styrkingsstiltak i den vanlige opplæringen, og den enkelte skoles evne til å gi elevene et tilfredsstillende utbytte innenfor rammen av denne opplæringen.

Elevenes vansker og hjelpebehov kan variere i art og omfang. Det er sjelden at en elev enten har fullt utbytte eller ikke noe utbytte av opplæringen. Som regel er det tale om et større eller mindre utbytte. En elev kan derfor ha rett til spesialundervisning også der han har et visst utbytte av opplæringen, dersom dette utbyttet likevel ikke kan anses som tilfredsstillende. Elever kan dessuten ha tilfredsstillende utbytte av opplæringen på noen områder, men ikke på andre. I slike tilfeller kan det være nok at eleven får spesialundervisning en del av tiden. For elever som har svært lite utbytte av det ordinære opplæringstilbudet totalt sett, kan det være behov for at hele opplæringen legges særskilt til rette. "

Barnet ditt har krav på tilpasset opplæring innen for de ordinære rammene, på lik linje med andre barn som ikke har en sakkyndig vurdering bak seg.

Barnet ditt høres forresten ut ssom alle mine tre og mange andre barn jeg kjenner.

IOP- individuell opplæringsplan skal i allefall her i Oslo utarbeides til alle elver unasett hvor der de står faglig og sosialt.

På skolen til min sønn startet de så vidt med IOP for to år siden og har innført det gradvis. F.o.m dette skoleåret skal det i samråd med foreldre, faglærer og kontaktlærer lages en utviklingsplan for alle elvene på skolen på høsten. Foreldrene får den til gjennomsyn og evt endringer gjøres i forbindelse med utviklingssamtalene ( tidl. konferansetime).

Planen gjelder for hele skoleåret og følges opp av kontaktlærer for hver elev. Har eleven store avvik i fht. oppsatt plan blir det kalt inn til en samtale mellom elev, foreldre og kontaktlærer.

Annonse

IOP- individuell opplæringsplan skal i allefall her i Oslo utarbeides til alle elver unasett hvor der de står faglig og sosialt.

På skolen til min sønn startet de så vidt med IOP for to år siden og har innført det gradvis. F.o.m dette skoleåret skal det i samråd med foreldre, faglærer og kontaktlærer lages en utviklingsplan for alle elvene på skolen på høsten. Foreldrene får den til gjennomsyn og evt endringer gjøres i forbindelse med utviklingssamtalene ( tidl. konferansetime).

Planen gjelder for hele skoleåret og følges opp av kontaktlærer for hver elev. Har eleven store avvik i fht. oppsatt plan blir det kalt inn til en samtale mellom elev, foreldre og kontaktlærer.

Vel da håper jeg at de kaller det noe annet, fordi IOP er en jurdisk rett barn med sepsielle behov har. En utvilingsplan for narmale barn vil aldri få de juridiske konsekvenser som en IOP får. Eller er alle vurdert av en sakkyndig?

Vel da håper jeg at de kaller det noe annet, fordi IOP er en jurdisk rett barn med sepsielle behov har. En utvilingsplan for narmale barn vil aldri få de juridiske konsekvenser som en IOP får. Eller er alle vurdert av en sakkyndig?

Var du ivrig da du skrev dette svaret? :-)

Var du ivrig da du skrev dette svaret? :-)

Ja!

Jobber med ungdom med spesielle behov, og er alltid på hugget for dem! Ille at man må slåss om det meste.

Og jer er veldig takknemlig for at mine barn ikke trenger IOP.

uvitende......!

...og jeg har en toåring som bruker str 74, samme som storebroren brukte da han var baby. Er det så overraskende at barn har forskjellige størrelser?

nei, det er ikke overraskende at de bruker ulike størrelser, men syntes bare det var VELDIG stor sorskjell....

Jeg begynte ett år før tiden :)

Jeg ser egentlig ingen klare fordeler ved det, antagelig fordi jeg var for liten til å forstå fordelene da det skjedde. Det kan hende jeg hadde kjedet meg om jeg ikke gjorde det - men det vet man jo ikke...

Men; det kjipeste var at alle alltid var et år eldre enn meg - og det ble på et vis brukt "i mot" meg. De andre fikk være ute lenger, jeg var bare 17 da jeg var russ (hvilket innebar leg.problemer på alle utesteder), man blir senere utviklet (fysisk) enn "alle andre" - og endel sånne ting som i dag ikke har betydning, men som betydde MASSE da.

Faglig sett er det kanskje helt forsvarlig, men da må dere være forberet på at dere må tenke at hun er et år eldre enn hun er når dere skal tillate/forby ting - og at hun alltid vil være etter de andre fysisk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...