Gå til innhold

Hvordan skaffe "besteforeldre" til mitt barn?

Anbefalte innlegg

Gjest moren og faren

Vi er en familie med lite nettverk dessverre. Har to barn på 15 og 7 år. Foreldre på hans side er døde, så der blir det vanskelig. Foreldrene på min side har aldri vært interessert i barnebarn, slik at våre barn ikke har særlig tilknyttning til dem, selv om de er relativt unge, og har massevis av tid. Jeg har nå gitt opp håpet om at dette noen gang kommer til å forandre seg, og vil ikke bruke mere ressurser på å få dem mer interessert. De prioriterer seg selv, og ingen andre.

I den forbindelse lurer jeg på om noen her har prøvd å få en slags reservebesteforeldre som kan være godt for barna? hvordan gå frem for å få til en slik ordning? vi ønsker ikke gå feks til barnevern og vi har heller ikke så god økonomi. Skulle så gjerne ønske at iallefall 7 åringer vår kunne av og til få noen personer som kunne bidra med litt trygghet og en porsjon overskudd. Dette for at barnet vårt kunne få noe bra å tenke på når hun blir eldre. Også vi foreldre trenger sårt litt avlastning, noe vi faktisk aldri har hatt.

Fortsetter under...

Gjest moren og faren

Eg skjønner ikke at dere tør å tenke tanken om å skaffe "reserve besteforeldre" vha annonse. Hva med pedofili....

Jo, jeg har nok tenkt tanken selv, men en kan jo ikke gå rundt å være misteksom for alle mennesker heller. Skulle dette være aktuelt, måtte en jo sikre seg at dette var trygt uansett, man sender vel ikke barnet sitt til hvem som helst.

Vi har det litt på samme måten, ingen besteforeldre som er der for jentene våre.

Vi har fått "tilbud" om "besteforeldre"; flere av mine venninners foreldre har sagt at de gjerne vil være reservebesteforeldre for våre, men vi har faktisk ikke tatt imot tilbudene... Besteforeldre er for meg godt voksne mennesker som har mer enn ordinær interesse i mine barn. Mine venninners foreldre vier barna stor oppmerksomhet når vi er der, men mine barn vil aldri bli like deres biologiske barnebarn, forskjellene ser vi tydelig når vi er samlet flere.

Og det er helt greit, altså, jeg helt naturlig. Men jeg ønsker ikke at mine barn, som svært svært gjerne vil ha besteforeldre, skal oppleve at de ikke er det i praksis. For det vil det ikke bli. Vi vil aldri stille forerst i køen hva oppmerksomhet angår - naturlig nok - og jeg tror at det er vanskeligere å oppleve dette enn å faktisk ikke ha besteforeldre.

Vi har dog godt med tanter og onkler som opptrer på tante- og onkelvis, og jeg har et par venninner som ikke har barn og ikke kommer til å få barn. Disse anser seg som "tanter" de også, og vier kanskje barna våre mer oppmerksomhet enn de biologiske tantene.

I tillegg valgte vi faddere med omhu, fordi vi visste hvordan situasjonen var. Fadderne, med unntak av ei, har levd opp til vår "forventning".

Bunnlinja er: Dersom man finner et ufrivillig barnebarn-løst "ektepar" som ønsker seg denne kontakten, og som man har en god kjemi med, er det supert. Disse vokser vel ikke akkurat på trær, så finner man ikke disse er det kanskje bedre å konsentrere seg om de voksenpersonene barna har i livet sitt. Det er jo ikke nødvendigvis funksjonens navn som er viktig, men det faktum at de har andre voksenpersoner å være trygg på, som kan gi de noe annet enn foreldre kan. Slik tenker jeg.

Jeg skjønner godt at dere alle savner andre voksenpersoner som tar del i barnas liv, men jeg tror kanskje ikke jeg ville satset skjorta på å finne reservebesteforeldre...

Annonse

Annonse

Det kan godt være at det finnes pensjonister der ute som syns det hadde vært fint:-)

Ja. Jeg tenker at det sikkert finnes mange barnløse pensjonister der ute som kan være fine reserve-besteforeldre. For femti år siden var det jo ikke samme muligheter for behandling hvis man ikke kunne få barn med naturmetoden.

Gjest kvinne 46

Det kan godt være at det finnes pensjonister der ute som syns det hadde vært fint:-)

Eg kunne godt tenke meg å vere reservebesteforelder :-) Barnebarnet mitt bor langt unna, og det ser ikkje ut som det blir noko på dei andre i næraste framtid.

Gjest been there not yet done that

Har tenkt tanken selv da vi bor langt unna familie. I avisen vår er det en side hvor folk kan komme med alt de tenker på omentrent. Her kunne man nok etterlyst noen. Eller i vanlig annonse. Eller gjennom frivillighetssentralen(disse virker dog ofte litt firkanta når det gjelder å tenke nytt). Evt i ukeblad for den gjeldene aldersgruppen som allers eller familien eller noe. Evt høre med kirken om det finnes et ensomt voksenpar/evt enslig for gjensidig sosial kontkakt?

Man lever bare en gang, hvorfor ikke.......

Kanskje er det mange som ikke har barnebarn, eller barna deres med barnabarn har flyttet langt bort.

Gjest kvinne 46

Som eg tenkte for eit par dagar sidan; når huset blir tommare skal eg melde meg inni frivillighetssentralen og bli helgeavlastar for åleineforeldre. Reservebestemor var også ein ide. Barnebarnet mitt bor langt unna. Det kan bli mange barnebarn etter kvart, men det er ikkje garantert at barna slår seg ned i nærheita.

Framtida får vise...

Ja. Jeg tenker at det sikkert finnes mange barnløse pensjonister der ute som kan være fine reserve-besteforeldre. For femti år siden var det jo ikke samme muligheter for behandling hvis man ikke kunne få barn med naturmetoden.

Jeg bodde engang hos en dame på 96 år da jeg var 18:-) Hun hadde ingen barn. Jeg var inne hos henne hver dag for å sjekke at alt sto bra til. Jeg drakk kaffe fra amerika som var tlsatt MASSE sukker og vi hadde det ok. Men hun hadde en grusom niese som trodde jeg var ute etter pengene til den gamle damen....hun begynte den gamle damen altså å fable om at hun ville overføre leiligheten til meg! hehe det var selvsagt ike min plan....jeg ville bare sjekke at hun levde og at hun ikke var for ensom:-) Jeg og niesen kom i krangel ettpar ganger da hun uten å banke på gikk inn på mitt rom.

Eg kunne godt tenke meg å vere reservebesteforelder :-) Barnebarnet mitt bor langt unna, og det ser ikkje ut som det blir noko på dei andre i næraste framtid.

Ja det er hyggelig med barn. Jeg skal iallefll være ordentlig bestemor for mine barnebarn om jeg får noen når den tid kommer:-)

Jeg bodde engang hos en dame på 96 år da jeg var 18:-) Hun hadde ingen barn. Jeg var inne hos henne hver dag for å sjekke at alt sto bra til. Jeg drakk kaffe fra amerika som var tlsatt MASSE sukker og vi hadde det ok. Men hun hadde en grusom niese som trodde jeg var ute etter pengene til den gamle damen....hun begynte den gamle damen altså å fable om at hun ville overføre leiligheten til meg! hehe det var selvsagt ike min plan....jeg ville bare sjekke at hun levde og at hun ikke var for ensom:-) Jeg og niesen kom i krangel ettpar ganger da hun uten å banke på gikk inn på mitt rom.

Huff... det kan jo diskuteres hvem som var den mest pengegriske her. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...