Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Heisan! Jeg har to småskolebarn, en i første og en i tredje. Jeg lurer på masse angående skole og opplæring. Skulle ønske det fantes et magasin for foreldre med barn i denne alderen, "Foreldre og barn" er for mindre barns foreldre synes jeg. Faktisk så er det nesten mer å bekymre seg for og lure på nå enn da de var to. Nå er det denne arbeidsplanen de bruker på skolen. De har et ark formet som en blomst. På hvert kronblad står det ting de skal gjøre. Når de har gjort dette, kan de fargelegge det det kronbladet. Et kronblad er "må" et annet er "kan". Har dere det slik på skolen til deres unger også? Jeg har jo sett dette nå i høst, men ikke helt skjønt hva det var før jeg ble opplyst på foreldremøtet nylig. Jeg kikket deretter på min datters arbeidsplan. Da fikke jeg sjokk, må jeg si! Hun hadde ikke krysset av eller fargelagt NOE! Så nå er jeg redd hun henger veeeldig etter.....Hiun er ingen god leser, så dette øver vi mye på nå. Det går sakte (til tross for iherdig stimulering fra min side, jeg jobber i bransjen). Når jeg så spør hvorfor hun ikke har fargelagt noe i arbeidsplanen, får jeg til svar at hun ikke rekker det, for hun strever med å lese oppgavene! Og hun sier at hun rekker opp hånda, men blir ikke sett. Jeg må jo høre med læreren om hva dette her betyr. Hun er forresten ganske god i matte, ungen er slett ikke dum, men hun leser sent. Leksene gjør hun unna greit, bortsett fra at hun sliter med lesingen. Men denne arbeidsplanen har ført til at hun selv mener at hun er "dummest i klassen". Hun føler ingen mestring i det hele tatt, og i dag sa hun at hun aldri skulle på skolen mer.... Hver fredag har de "fredagsjekken", noe som er en slags prøve der elevene skal vise om de har nådd ukas mål. Kjenner dere til denne måten å evaluere barn på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg syns det virker som endel av disse "morsomme" måtene kan bli forvirrende for mange barn. I allefall så ble det slik for mitt barn. De hadde arbeidstasjoner hvor de skulle velge oppgaver. For mitt barn ble en slik løsning for mye å velge i. Han ble forvirret, han er også en sen leser og god i matte:-) Slettes ikke dum.... Dine barn er såpass unge at de har enda litt tid for å få opp lesehastigheten. Tror ikke du skal være så beskymret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ta det opp med læreren. De brukte "blomst"metoden her også i fjor. Det fungerte bra, men det forutsetter selvsagt at barna blir sett når de trenger hjelp/støtte. Arbeidsplanen i år har jeg ikke sett, men hvorvidt det er en liste med oppgaver eller blomst det går forsåvidt for det samme. Forstår det slik at det er noen oppgaver de må gjøre, og noen de kan velge mellom. Testingen foregår i form av diktat og prøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg syns det virker som endel av disse "morsomme" måtene kan bli forvirrende for mange barn. I allefall så ble det slik for mitt barn. De hadde arbeidstasjoner hvor de skulle velge oppgaver. For mitt barn ble en slik løsning for mye å velge i. Han ble forvirret, han er også en sen leser og god i matte:-) Slettes ikke dum.... Dine barn er såpass unge at de har enda litt tid for å få opp lesehastigheten. Tror ikke du skal være så beskymret. Takk for svar! Det eneste jeg egentlig er bekymret for er følelsen av at hun ikke blir sett. Det virker som om hun ikke har skjønt arbeidsmetoden. Og hvis hun ikke har gjort det hun må, så er det vel litt snålt at ikke læreren har gitt oss hjemme beskjed? For da kan jo vi øve på ting hjemme (det gjør vi også, med lesingen). Hun går også i korpset, men det slutter vi med dersom det blir for mye for henne.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ta det opp med læreren. De brukte "blomst"metoden her også i fjor. Det fungerte bra, men det forutsetter selvsagt at barna blir sett når de trenger hjelp/støtte. Arbeidsplanen i år har jeg ikke sett, men hvorvidt det er en liste med oppgaver eller blomst det går forsåvidt for det samme. Forstår det slik at det er noen oppgaver de må gjøre, og noen de kan velge mellom. Testingen foregår i form av diktat og prøver. Skulle de også fargelegge når de var ferdige? Eller krysse av? Hun har ikke krysset av en eneste ting! Kan ikke ha gått en mnd på skolen og ikke gjort noe, uten at læreren sier i fra til oss voksne, vel? Det er jo helt rart..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Skulle de også fargelegge når de var ferdige? Eller krysse av? Hun har ikke krysset av en eneste ting! Kan ikke ha gått en mnd på skolen og ikke gjort noe, uten at læreren sier i fra til oss voksne, vel? Det er jo helt rart..... Syns du skulle tatt dette opp med læreren. Er datteren din stille og litt forsiktig? Om hun er, så er det dessvere slik at dette er så behagelig for oss voksne at vi kan glemme de litt. Det høres jo ut som dette skaper en masse stress for datteren din. Det er jo vondt å føle at man ikke får ting til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Skulle de også fargelegge når de var ferdige? Eller krysse av? Hun har ikke krysset av en eneste ting! Kan ikke ha gått en mnd på skolen og ikke gjort noe, uten at læreren sier i fra til oss voksne, vel? Det er jo helt rart..... Ja de skulle fargelegge. Jeg forventer at læreren gir tilbakemelding dersom mitt barn ikke får dette til - men at et par blader er uten farge tror jeg nok er ganske vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Takk for svar! Det eneste jeg egentlig er bekymret for er følelsen av at hun ikke blir sett. Det virker som om hun ikke har skjønt arbeidsmetoden. Og hvis hun ikke har gjort det hun må, så er det vel litt snålt at ikke læreren har gitt oss hjemme beskjed? For da kan jo vi øve på ting hjemme (det gjør vi også, med lesingen). Hun går også i korpset, men det slutter vi med dersom det blir for mye for henne.... Jeg hadde tatt en prat med læreren. Dersom læreren har lite støtte i klasserommet, og enkelte i klassen er over gjennomsnittet utagerende, kan det fort bli slik at de "stille" ikke blir sett. Og slik skal det jo ikke være. Finn ut av hva som er problemet og støtt opp! Og korps kan jo være en fin arena for utvikling av selvtillit som igjen forsterker selvfølelsen i skolesammenheng! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne 46 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Her har dei lekseplan for ei veke. Når veka er slutt, blir lekseplan og bøker samla inn og "retta". Så får eleven ei tilbakemelding på vekas arbeid. Læraren har også elevsamtaler med kvar enkelt elev, der det blir spurt om korleis eleven har det osv. Det er ikkje alle dagar mi 3. klassing får gjort alt på planen, men stort sett går det greit. Men eg forstår problemet, for mi 6 klassing kan ikkje engelsk. Det oppdaga eg i fjor, då ho begynte på ein anna skule med anna opplegg (meir gamlemetoden med glosepugging og skriving). Eg hadde ikkje fått tilbakemelding på anna enn at det gjekk fint, og eg fekk sjokk når eg forstod ho kunne ikkje skrive "I am" ein gong. Trur dei hadde lagt vekt på muntleg, for eg forstod på foreldremøtet at dei skulle legge meir vekt på skriftleg i år. (ho har skifta tilbake til gamleskulen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Foreslår du avtaler et møte med læreren, hvor dere sammen kan drøfte evt problem og løsninger. Datteren din har rett på tilpasset opplæring, og som forelder bør du være en "hauk" på læreren at dette gjøres. Lykke til ! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Regner med at det er 3. klassingen din som leser sent og som har arbeidsplan, sant? For du forventer ikke at 1. klassingen skal lese fort ennå? :-) Jeg har også en 3. klassing og de har arbeidsplan nå som går over 1 uke. I 2. klasse hadde de 14-dagers planer, men det ble vanskeligere å følge opp hver enkelt. Hver fredag har de fredagssjekken. Den blir med hjem hver fredag, skal signeres og leveres tilbake igjen hver mandag. Synes det er bra kontroll for både foreldre og lærere over hvor de ligger an. Skolen til sønnen min terper veldig på lesing og skriving. De skal lese flere sider i leseboka si hver dag + at de skal lese 15 minutter i en bok. Vi har sjelden tid til begge deler hver dag, men han leser veldig bra nå. Er bare trening som skal til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Slike arbeidsplaner er først og fremst ment som tilpasset opplæring. Som du sier så er det "skal" og "kan"-oppgaver her. "Skal"-oppgåvene må være overkommelig for alle, ellers har de ingenting på en slik plan å gjøre. "Må"-oppgavene er der fordi de raskeste i klassen kanskje er ferdig med planen sin på en time mens mange andre må bruke fire timer. Oppgavene her skal også lære elevene til å ta ansvar for egen læring, samt at det skal virke motiverende fordi elevene får selv bestemme når de skal drive med engelsk, matte , norsk osv. Min erfaring er nok likevel at det er de sterke elevene som scorere høyest på et slikt system. Jeg synest vel egentlig ikke at arbeidsplaner (som vi kaller det) har noe som helst å gjøre ned i småskolen. Mange elever lar seg forstyrre av at de andre driver på med andre ting og de blir sittende og titte på de andre hele timen. Og fordi elevene driver på med forskjellige ting, noen driver kanskje også med praktiske aktiviteter, ja så blir det vanskeliger for læreren å fange opp de elevene som faktisk sitter der uten å gjøre noe som helst. Det er helt klart at det ville være lettere for en svak leser å henge med på oppgaver som det blir gitt en fellesforklaring på fra tavla.... Jeg har sett mange fordeler med arbeidsplaner men blir nok mer og mer imot hele greia. Vi blir så redd for å være gammeldagse i skolen, både når det gjelder leseopplæring og annen undervisning at vi klorer oss til alt som er nytt og trendy. Selv om forskning ofte viser at det er den tradisjonelle undervisningsformen som funker for den største andelen av elevene.. Har en bror som jobber på ungdomsskolen. Han sier at arbeidsplaner er vanskelig for mange der også. Det blir så veldig tydelig hvem som har foreldre til å følge seg opp... Han tror kanskje dette er et fenomen som kommer til å forsvinne fra ungdsomsskolen også. Så hvorfor vi egentlig skal træle med dette langt ned i småskolen det kan jeg egentlig ikke gi deg et godt svar på. Sikkert fordi jeg er litt imot hele opplegget:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Slike arbeidsplaner er først og fremst ment som tilpasset opplæring. Som du sier så er det "skal" og "kan"-oppgaver her. "Skal"-oppgåvene må være overkommelig for alle, ellers har de ingenting på en slik plan å gjøre. "Må"-oppgavene er der fordi de raskeste i klassen kanskje er ferdig med planen sin på en time mens mange andre må bruke fire timer. Oppgavene her skal også lære elevene til å ta ansvar for egen læring, samt at det skal virke motiverende fordi elevene får selv bestemme når de skal drive med engelsk, matte , norsk osv. Min erfaring er nok likevel at det er de sterke elevene som scorere høyest på et slikt system. Jeg synest vel egentlig ikke at arbeidsplaner (som vi kaller det) har noe som helst å gjøre ned i småskolen. Mange elever lar seg forstyrre av at de andre driver på med andre ting og de blir sittende og titte på de andre hele timen. Og fordi elevene driver på med forskjellige ting, noen driver kanskje også med praktiske aktiviteter, ja så blir det vanskeliger for læreren å fange opp de elevene som faktisk sitter der uten å gjøre noe som helst. Det er helt klart at det ville være lettere for en svak leser å henge med på oppgaver som det blir gitt en fellesforklaring på fra tavla.... Jeg har sett mange fordeler med arbeidsplaner men blir nok mer og mer imot hele greia. Vi blir så redd for å være gammeldagse i skolen, både når det gjelder leseopplæring og annen undervisning at vi klorer oss til alt som er nytt og trendy. Selv om forskning ofte viser at det er den tradisjonelle undervisningsformen som funker for den største andelen av elevene.. Har en bror som jobber på ungdomsskolen. Han sier at arbeidsplaner er vanskelig for mange der også. Det blir så veldig tydelig hvem som har foreldre til å følge seg opp... Han tror kanskje dette er et fenomen som kommer til å forsvinne fra ungdsomsskolen også. Så hvorfor vi egentlig skal træle med dette langt ned i småskolen det kan jeg egentlig ikke gi deg et godt svar på. Sikkert fordi jeg er litt imot hele opplegget:-) Tusen takk for innholdsrikt svar! Jeg må i hvert fall høre med læreren hvorfor barnet mitt ikke har krysset ut noen ting og heller ikke fargelagt noe og blir lei seg med en gang jeg nevner arbeidsplanen.... Det kan være så trendy det vil, men hvis hun ikke får gjort noe, så funker det dårlig på henne og hun må ha hjelp til å styre arbeidet sitt. Ansvar for egen læring er vel litt tidlig for 8 åringer....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Regner med at det er 3. klassingen din som leser sent og som har arbeidsplan, sant? For du forventer ikke at 1. klassingen skal lese fort ennå? :-) Jeg har også en 3. klassing og de har arbeidsplan nå som går over 1 uke. I 2. klasse hadde de 14-dagers planer, men det ble vanskeligere å følge opp hver enkelt. Hver fredag har de fredagssjekken. Den blir med hjem hver fredag, skal signeres og leveres tilbake igjen hver mandag. Synes det er bra kontroll for både foreldre og lærere over hvor de ligger an. Skolen til sønnen min terper veldig på lesing og skriving. De skal lese flere sider i leseboka si hver dag + at de skal lese 15 minutter i en bok. Vi har sjelden tid til begge deler hver dag, men han leser veldig bra nå. Er bare trening som skal til. Nei selvsagt var fokuset 3.klassingen her Jeg vet vi bare må øve på lesingen, og det skal vi gjøre 100% nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Foreslår du avtaler et møte med læreren, hvor dere sammen kan drøfte evt problem og løsninger. Datteren din har rett på tilpasset opplæring, og som forelder bør du være en "hauk" på læreren at dette gjøres. Lykke til ! mvh Ja, jeg skal i hvert fall ringe henne. Hun er veldig ålreit lærer, så jeg tviler ikke på at hun vil ta tak i dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Her har dei lekseplan for ei veke. Når veka er slutt, blir lekseplan og bøker samla inn og "retta". Så får eleven ei tilbakemelding på vekas arbeid. Læraren har også elevsamtaler med kvar enkelt elev, der det blir spurt om korleis eleven har det osv. Det er ikkje alle dagar mi 3. klassing får gjort alt på planen, men stort sett går det greit. Men eg forstår problemet, for mi 6 klassing kan ikkje engelsk. Det oppdaga eg i fjor, då ho begynte på ein anna skule med anna opplegg (meir gamlemetoden med glosepugging og skriving). Eg hadde ikkje fått tilbakemelding på anna enn at det gjekk fint, og eg fekk sjokk når eg forstod ho kunne ikkje skrive "I am" ein gong. Trur dei hadde lagt vekt på muntleg, for eg forstod på foreldremøtet at dei skulle legge meir vekt på skriftleg i år. (ho har skifta tilbake til gamleskulen). Jøss! Den historien om engelsken var nesten litt skummel..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Syns du skulle tatt dette opp med læreren. Er datteren din stille og litt forsiktig? Om hun er, så er det dessvere slik at dette er så behagelig for oss voksne at vi kan glemme de litt. Det høres jo ut som dette skaper en masse stress for datteren din. Det er jo vondt å føle at man ikke får ting til. Ja, hun er nok ikke den mest brautende .... Hun sa at en gang satt hun med hånda oppe i nesten hele timen, og når hun fikk hjelp var timen slutt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ja, hun er nok ikke den mest brautende .... Hun sa at en gang satt hun med hånda oppe i nesten hele timen, og når hun fikk hjelp var timen slutt.... Gode lærere blir glad for en tilbakemelding på sånt. Er det kunn en lærer i klasserommet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2298979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
teajenta Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Mitt største tips: skriv en liten notis på et ark som skal tilbake til skolen. På ukesjekken f.eks. Det kan stå noe sånt som: "Anne synes det er frustrerende å aldri bli ferdig med noe på blomsten". Det er sikkert snart tid for samtale med læreren, og da kan det være lurt å ha fått dette på banen før den tid, sånn at læreren får tid til å tilrettelegge. Det er travelt å være lærer på høsten, og en del ting må tilpasses underveis...men tro meg...dersom læreren tar inn denne blomsten, så har også hun lagt merke til at "Anne" ikke er ferdig med noe. Meningen med arbeidsplan og ukesjekk er jo ikke bare at det at de skal ta ansvaret for egen læring, men også det at de skal bli bevisste hva som skal til for at de skal jobbe effektivt. Og at de skal bli bevisste sin egen læring. En annen ting er jo at det sikkert står mål på planen til eleven din? Og da kunne dere jo snakket om de hjemme kanskje? Så mestrer hun noe? Jeg synes det er supert med arbeidsplan, for da kan elevene avgjøre selv hva de ønsker å jobbe med. Selvsagt har vi gammeldags gjennomgang av nye emner på tavla, og i tillegg noe praktisk arbeid. Det er håpløst å sette noe på arbeidsplanen som ikke er gjennomgått...da blir man ihvertfall løpende i strikk. Når det gjelder at hun blir sittende hele timen å vente på hjelp, synes jeg du skal konfrontere læreren med. Det er mange å rekke over innimellom, og lett for å gå slik at man går til den som bråker mest. Men, alle skal få hjelp selvsagt. Det er greit å ikke ringe til læreren i tide og utide, men pass på så du ikke bygger opp fustrasjon fra et 1/2 år...for så å pøse det ut. Skriv en lapp om at hun ikke mestrer oppgavene på blomsten, og ring læreren eller vent til utviklingssamtalen med å fortelle at hun ikke føler hun får hjelp. Lykke til! Husk at vi lærere ønsker å gjøre skoledagen best mulig for alle, men vi har ikke trollmannskrefter, så innimellom svikter det....dessverre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2299020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Slike arbeidsplaner er først og fremst ment som tilpasset opplæring. Som du sier så er det "skal" og "kan"-oppgaver her. "Skal"-oppgåvene må være overkommelig for alle, ellers har de ingenting på en slik plan å gjøre. "Må"-oppgavene er der fordi de raskeste i klassen kanskje er ferdig med planen sin på en time mens mange andre må bruke fire timer. Oppgavene her skal også lære elevene til å ta ansvar for egen læring, samt at det skal virke motiverende fordi elevene får selv bestemme når de skal drive med engelsk, matte , norsk osv. Min erfaring er nok likevel at det er de sterke elevene som scorere høyest på et slikt system. Jeg synest vel egentlig ikke at arbeidsplaner (som vi kaller det) har noe som helst å gjøre ned i småskolen. Mange elever lar seg forstyrre av at de andre driver på med andre ting og de blir sittende og titte på de andre hele timen. Og fordi elevene driver på med forskjellige ting, noen driver kanskje også med praktiske aktiviteter, ja så blir det vanskeliger for læreren å fange opp de elevene som faktisk sitter der uten å gjøre noe som helst. Det er helt klart at det ville være lettere for en svak leser å henge med på oppgaver som det blir gitt en fellesforklaring på fra tavla.... Jeg har sett mange fordeler med arbeidsplaner men blir nok mer og mer imot hele greia. Vi blir så redd for å være gammeldagse i skolen, både når det gjelder leseopplæring og annen undervisning at vi klorer oss til alt som er nytt og trendy. Selv om forskning ofte viser at det er den tradisjonelle undervisningsformen som funker for den største andelen av elevene.. Har en bror som jobber på ungdomsskolen. Han sier at arbeidsplaner er vanskelig for mange der også. Det blir så veldig tydelig hvem som har foreldre til å følge seg opp... Han tror kanskje dette er et fenomen som kommer til å forsvinne fra ungdsomsskolen også. Så hvorfor vi egentlig skal træle med dette langt ned i småskolen det kan jeg egentlig ikke gi deg et godt svar på. Sikkert fordi jeg er litt imot hele opplegget:-) Arbeidsplan er da ikke noe nytt? Det hadde vi på skolen fra jeg gikk i 1.klasse for 29 år siden... Den så ikke ut som en blomst, men det var en oversikt over arbeidsoppgaver, og vi kunne velge hva vi ville gjøre først og sist, og det var det som vi nå kaller "kan" og "må" oppgaver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286426-arbidsplan-p%C3%A5-skolen-samt-skriflig-tilbakemes/#findComment-2299265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.