Gå til innhold

Hund i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

15

• frosken

9

• jonia

6

• Helmi

5

Mest aktive i denne tråden

Mange barn har stor glede av å få omgås en lydig og trygg hund.

Jeg vet om en sosiallærer som en dag i uken pleide å ha med hunden sin på skolen. De ungene som den dagen i uken hadde samtalegrupper med sosiallæreren, gledet seg vilt. De ville gjerne snakke om hva som helst bare hunden også var til stede :-)

Broren min var svært populær på turdagene på barneskolen, for han hadde med seg hunden vår i skogen. :-)

Jeg ville også vært måtelig begeistret for at de ansatte har med hund i barnehagen.

Jeg har mer enn en gang opplevd at hundeeiere overvurderer hvor "barnevennlig" hunden er.

Hunden fungerer kanskje utmerket i sin egen familie. Det betyr ikke at den er egnet til å ha i en barnehage der det er mange barn i ulike aldre. Mange av barna kan være uvant med hunder, og vet ikke hva de kan gjøre/ikke gjøre i nærheten av en hund.

Hunden kan bli sjalu når den får for lite oppmerksomhet fra sin eier.

Jeg synes det er stor forskjell på å ha med hunden i barnehagen en dag for at barna skal hilse på den, få lære litt om det å ha hund og hvordan man oppfører seg i nærheten av en hund. Da bør hunden være ute.

Noe annet er å ha den som permanent turfølge. En hund vil også kreve oppmerksomhet, og de fleste barnehager er vel allerede underbemannet.

(Aner en barnehageansatt som ønsker å slå to fluer i en smekk... lufte hunden mens han/hun er på jobb......)

Jeg ville også vært måtelig begeistret for at de ansatte har med hund i barnehagen.

Jeg har mer enn en gang opplevd at hundeeiere overvurderer hvor "barnevennlig" hunden er.

Hunden fungerer kanskje utmerket i sin egen familie. Det betyr ikke at den er egnet til å ha i en barnehage der det er mange barn i ulike aldre. Mange av barna kan være uvant med hunder, og vet ikke hva de kan gjøre/ikke gjøre i nærheten av en hund.

Jeg synes det er stor forskjell på å ha med hunden i barnehagen en dag for at barna skal hilse på den, få lære litt om det å ha hund og hvordan man oppfører seg i nærheten av en hund. Da bør hunden være ute.

Noe annet er å ha den som permanent turfølge. En hund vil også kreve oppmerksomhet, og de fleste barnehager er vel allerede underbemannet.

(Aner en barnehageansatt som ønsker å slå to fluer i en smekk... lufte hunden mens han/hun er på jobb......)

Hvis vedkommende er en fornuftig hundeeier, så vil hun jo fort se om dette fungerer godt for hunden og barna eller ikke. Har vanskelig å se for meg at hun fortsetter å ha med hunden på tur dersom det ikke fungerer.

Har vanskelig å se at det er noe problem at dette prøves ut?

Annonse

Hvis vedkommende er en fornuftig hundeeier, så vil hun jo fort se om dette fungerer godt for hunden og barna eller ikke. Har vanskelig å se for meg at hun fortsetter å ha med hunden på tur dersom det ikke fungerer.

Har vanskelig å se at det er noe problem at dette prøves ut?

Jeg er ikke bastant i mot en slik ordning, men skeptisk.

Det er som om alle er forpliktet til å være begeistret for hunder.

Hund i barnehagen vil kanskje være bra for noen, men skape utrygghet for andre.

Å ha en hund som ALLTID skal være med på tur synes jeg ikke så mye om. En hund som er med på tur 2 ganger pr termin er noe annet.

Jeg er ikke bastant i mot en slik ordning, men skeptisk.

Det er som om alle er forpliktet til å være begeistret for hunder.

Hund i barnehagen vil kanskje være bra for noen, men skape utrygghet for andre.

Å ha en hund som ALLTID skal være med på tur synes jeg ikke så mye om. En hund som er med på tur 2 ganger pr termin er noe annet.

''

Det er som om alle er forpliktet til å være begeistret for hunder.''

Nemlig :) Og de som er begeistret for hunder har veldig ofte lite til overs for det motsatte synet.

Jeg jobbet på en institusjon en gang der en av pleierne hadde med seg sin svære bikkje. Det var liksom sååååååååå stas. Jeg syntes det var bare ubehagelig å ha et sånt beist luskende på gangen. Så det ble slutt på det - hehe - fordi som jeg sa: jeg er sikkert ikke den eneste som ikke liker hunder, MEN jeg er som "den eneste" som tør å si det høyt.

Når ansatte i barnehagen har tatt en slik besluttning antar jeg at det ikke er noe allergi eller disposisjoner for det i deres barnehage.

Barna vil sikkert stort sett like å ha en hund med på tur. Dette må dreie seg om en rolig og trygg hund ettersom eieren vurderer at den vil tåle alle barna. Jeg ville faktisk vært mer beskymret for hunden enn for barna. At datteren din er redd hund syns jeg du skal opplyse barnehagen om så de vet det og kan håndtere det. Nettopp av denne grunnen tror jeg det vil være helt ok for din dattere at det er en hund i nærheten som hun kan nærme seg eller holde avstand til alt ettersom.

Tror dette kan være veldig fint jeg:-)

''

Nemlig :) Og de som er begeistret for hunder har veldig ofte lite til overs for det motsatte synet.

Jeg jobbet på en institusjon en gang der en av pleierne hadde med seg sin svære bikkje. Det var liksom sååååååååå stas. Jeg syntes det var bare ubehagelig å ha et sånt beist luskende på gangen. Så det ble slutt på det - hehe - fordi som jeg sa: jeg er sikkert ikke den eneste som ikke liker hunder, MEN jeg er som "den eneste" som tør å si det høyt.

Neida, du trenger da ikke være begeistret for hunder. Du kan mislike dem så mye du vil :-) Men er dette noen grunn til å ikke la barnehagen prøve ut det å ha med hund på tur i skogen? Svært mange vil kunne fortelle om at barn ofte setter stor pris på dette, og at det også gir en del muligheter for læring.

Hvis det ikke funker så bra, så kan dere jo bare ta det opp med barnehagen i etterkant og foreslå endringer.

Men hva er forskjellen?

Herregud - du gjør deg vrang.

Det er stor forskjell på et gårdsbesøk pr termin, kontra å ha med seg et bikkjebeist på tur en gang pr uke.

Jeg skjønner ikke poenget med å ha med denne hunden. Don't mix business with pleasure.

Men hvis man ikke tåler å være i nærheten av en hund noen få timer i uka utenfor, så kan man da knapt nok gå ut av døra. Når jeg er ute i hagen blir jeg disponert for hunder konstant, siden jeg bor rett ved siden av en populær gangsti for hundeturgåere.

disponert?,-) eksponert mener du vel?:-)

Annonse

Neida, du trenger da ikke være begeistret for hunder. Du kan mislike dem så mye du vil :-) Men er dette noen grunn til å ikke la barnehagen prøve ut det å ha med hund på tur i skogen? Svært mange vil kunne fortelle om at barn ofte setter stor pris på dette, og at det også gir en del muligheter for læring.

Hvis det ikke funker så bra, så kan dere jo bare ta det opp med barnehagen i etterkant og foreslå endringer.

Heldigvis er dette en helt hypotetisk situasjon for meg - 6 år siden jeg hadde siste ungen i flokken min i barnehagen :)

Når ansatte i barnehagen har tatt en slik besluttning antar jeg at det ikke er noe allergi eller disposisjoner for det i deres barnehage.

Barna vil sikkert stort sett like å ha en hund med på tur. Dette må dreie seg om en rolig og trygg hund ettersom eieren vurderer at den vil tåle alle barna. Jeg ville faktisk vært mer beskymret for hunden enn for barna. At datteren din er redd hund syns jeg du skal opplyse barnehagen om så de vet det og kan håndtere det. Nettopp av denne grunnen tror jeg det vil være helt ok for din dattere at det er en hund i nærheten som hun kan nærme seg eller holde avstand til alt ettersom.

Tror dette kan være veldig fint jeg:-)

''Når ansatte i barnehagen har tatt en slik besluttning antar jeg at det ikke er noe allergi eller disposisjoner for det i deres barnehage.''

Det samme tenkte jeg. Barnehagepersonale er da ikke helt dumme.

Hvis det er tilfelle, vil vel hundeeieren oppdage det rimelig kjapt og la være med å ta hunden med igjen.

Langt fra alle barnehager er underbemannede forresten. Mange kommuner har full barnehagedekning, og mer enn det. I kommunen jeg kommer fra er det kamp om barna. Jeg vet om en barnehage hvor det en tid var cirka to barn per voksen.

''

Men hvorfor skal man ta hensyn til de som ikke er begeistret i stedet for de som er begeistret? Alle er som kjent ikke like.

Stooooooooor forskjell på ku og hund :)

Barnehager er for barn. Dyrehager for dyr. Bndegård for mennesker og dyr.

Dyrehager for dyr? Det stemmer vel ikke helt... Og bondegårder for dyr og mennesker? Bondegårder er til for produksjon, ikke for menneskers fornøyelse. Hvem sier kalven Kåre liker å bli klappet av hundre barn hver dag?

Hvis det er tilfelle, vil vel hundeeieren oppdage det rimelig kjapt og la være med å ta hunden med igjen.

Langt fra alle barnehager er underbemannede forresten. Mange kommuner har full barnehagedekning, og mer enn det. I kommunen jeg kommer fra er det kamp om barna. Jeg vet om en barnehage hvor det en tid var cirka to barn per voksen.

I utgangspunktet tror vel jeg også at en barnehageanatt ser an hunden før den blir tatt med til barnehagen.

Som jeg skrev, stoler jeg ikke blindt på hundeeieres evne til å vurdere hvor barnevennlig egen hund er.

Som jeg ellers skrev, synes jeg også at et hundebesøk er ok, men ikke hunden som fast turfølge eller fast i barnehagen.

Å plutselig introdusere egen hund som fast turfølge framover synes jeg er å ta seg vel mye frihet som ansatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...